Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 0re0
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 12:15
Ik wil dit forum eens gebruiken om mijn verhaal te klankborden met jullie.
Ik merk dat ik vastloop in mijn eigen gedachtes en graag eens wil sparren.

Historie
Ik ben 35 jaar en woon in omgeving Amsterdam.
Ben ooit begonnen met een MBO, vervolgens vanaf mijn 18e de IT ingerold,
begonnen op de helpdesk > beheerder > Sr. systeembeheerder.
Altijd leergierig geweest en al mijn certificeringen gehaald (gemiddeld 2 per jaar)
Ik was altijd al een allrounder en geïnteresseerd in veel dingen.

Heb nooit de ambitie gehad om heel veel van een onderwerp af te weten.
Gewoon lekker allround inzetbaar en wel willen snappen hoe alles werkt.
Sinds 4 jaar volledige focus op de Azure cloud en heb on-prem losgelaten.
Ik vind innovatie erg leuk en probeer mezelf hierbij ook scherp te houden.
Iets waar ik nu moeite mee heb omdat ik in een sleur zit.

Huidige situatie
ik voel me geen standaard beheerder en ik doe ook niet meer alleen de dingen die een beheerder doet. In mij zit de laatste jaren steeds meer een natuurlijke drang naar leiding geven.
Ik ben in mijn huidige functie op papier een sr. systeembeheerder, maar in de praktijk hou ik me bezig met veel meer dingen.

Denk hierbij aan partijen aanhaken om ons te helpen met complexe cases, dit zelf te sturen en te kritisch te bewaken. Ik maak me (letterlijk) druk om mis management binnen ons bedrijf en zie dingen fout gaat die ik eerder aan zag komen.
Ik voel me in mijn uppie verantwoordelijk voor ons cloud platform, en initieer zelf allerlei meetings die eigenlijk de Product Owner zou moeten doen.

Ik neem hierin de lead en heb meerdere collega's (onofficieel) onder mij die me nu helpen om werkzaamheden uit te voeren die ik bepaal. Alles wat ik aangeef bij mijn PO of manager is, Oke top! goed gedaan ja en amen.. weinig tot geen feedback.
Kortom, het laid-back cultuurtje in dit bedrijf is iets waar ik moeite mee heb.

Tot slot zit ik nu in een sleur. Ik wordt lui omdat ik niet echt gepushed wordt door mijn werkgever.
Ik bepaal zelf mijn werkdruk (werkdruk is laag bij werkgever) en ik krijg weinig tot geen erkenning.
Dit resulteert dat ik soms om 10u begin en om 15:00 stop met werken omdat ik in deze tijd meer voor elkaar krijg als menig ander in de hele dag.

Mijn toekomst
Ik wordt dagelijks benaderd door recruiters en soms zit er best iets serieus tussen.
Ben ook op het punt beland dat ik de gesprekken aan het voeren ben met mijn huidige werkgever dat ik een andere rol wil hebben. Tevens vraag ik me af of deze rol echt iets gaat veranderen of alleen op papier.

Als ik om me heen kijk zie ik genoeg mooie kansen liggen.
Ik zie mezelf in 2 hoeken interesse hebben:

Solution Architect / Presales hoek
Pro: breed spectrum van kennis, en ik hoef niet diep de techniek in. Ook steeds met de nieuwste technologie in aanraking.

Cons:
- Ik twijfel of ik dit niveau momenteel aankan, omdat ik de afgelopen 4 jaar achter ben gaan lopen op de markt door mijn huidige positie. Waar ik nu onder presteer, twijfel ik of ik niet mezelf voorbij ga lopen als solution architect. Voor mijn gevoel zit ik hier "nog" niet.

- heb een hekel aan documentatie schrijven .. (echte IT-er :P )

Teamlead / Techlead / Product Owner cloud etc
Pro:
- Nog verder weg van de diepte, maar heb genoeg expertise in huis om mee te kunnen praten
- Natuurlijke drank naar leiderschap wat ik tot uiting kan brengen in deze functie + affiniteit met cloud
- Cursussen / trainingen in leiderschap om mezelf te ontwikkelen

Cons:
- Hogere verantwoordelijkheid (wat ook een voordeel kan zijn) maar waar ik wel nog in moet groeien

Tot slot
Ben door de coronatijd ook een beetje aan mezelf gaan twijfelen. Waar ik voorheen zo zou overstappen naar een andere werkgever zit ik nu met gedachtes van:
Kan ik 1 van beide functies momenteel wel aan ? Wat als de overstap tegenvalt ?

Ik zit nu 15 minuten van mijn huidige werkgever vandaan op de fiets, heb alle tijd van de wereld om dingen zelf in te delen, mega veel vrijheid, hoef niet te reizen, riant salaris (75k per jaar), mag thuiswerken wanneer ik wil etc etc. Dit vind ik ook heel veel waard.
Heb momenteel een aanbod elders voor 1000k netto erbij en zit meer in de solution hoek.
Geld is niet alles, maar het brengt me erg aan het twijfelen wat ik nu wil 8)7

Excuus voor het lange verhaal, maar dit was even nodig om wat achtergrond te schetsen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

0re0 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:26:

Iets waar ik nu moeite mee heb omdat ik in een sleur zit.
...

Huidige situatie
...
Kortom, het laid-back cultuurtje in dit bedrijf is iets waar ik moeite mee heb.
...
Tot slot zit ik nu in een sleur. Ik wordt lui omdat ik niet echt gepushed wordt door mijn werkgever.
Ik bepaal zelf mijn werkdruk (werkdruk is laag bij werkgever) en ik krijg weinig tot geen erkenning.
Dit resulteert dat ik soms om 10u begin en om 15:00 stop met werken omdat ik in deze tijd meer voor elkaar krijg als menig ander in de hele dag.

Tot slot
...

Ik zit nu 15 minuten van mijn huidige werkgever vandaan op de fiets, heb alle tijd van de wereld om dingen zelf in te delen, mega veel vrijheid, hoef niet te reizen, riant salaris (75k per jaar), mag thuiswerken wanneer ik wil etc etc. Dit vind ik ook heel veel waard.
...
Je zit jezelf een beetje in de weg. Eigenlijk zeg je dat je de sleur waar je in zit, wel veel waard vindt. Deze laid back situatie zorgt voor een groot deel voor je sleur, omdat je niet meer geprikkeld en uitgedaagd wordt.

Wanneer is iets uitdagend en prikkelend? Als je iets nieuws mag gaan leren, moet gaan doen. Het is je tot nu toe in je leven altijd gelukt om nieuwe dingen te leren en uitdagingen aan te gaan. Waarom zou dat nu niet lukken?

De enige voorzichtigheid waar je even naar moet kijken, lijkt mij, is die van het bedrijf waar je naar toe gaat. Zijn ze de corona een beetje doorgekomen? Gaan ze niet omvallen binnenkort?

Verder komt het vast wel goed met je. Beetje voorzichtig door je luxe positie. Wordt je ook een beetje luier van misschien haha. Gewoon gaan zou ik zeggen, want dat sleur gevoel raak je niet zomaar kwijt. Wat nu als het niet helemaal gaat zoals je hoopt? -> Weer wat geleerd.

Misschien ben ik iets te optimistisch... ik weet het niet. Maar zodra iets bij wijze van 'dozen schuiven' wordt voor mij, dan word ik recalcitrant en inspiratieloos en ga ik met tegenzin naar werk. Ik begin weer in deze situatie te komen bij mijn huidige baan. Ik ga zelf ook maar weer eens rondkijken. :+

Xiaomi Pocophone F1 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz

• hk12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:20
Waarom schakel je geen loopbaan adviseur in? Soms zit je vast in je eigen cirkel en kan zo iemand uitkomst bieden!

©2004

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online
hk12nl schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:56:
Waarom schakel je geen loopbaan adviseur in? Soms zit je vast in je eigen cirkel en kan zo iemand uitkomst bieden!
Komend vanuit een vergelijkbare situatie als jou, TS, kan ik een goede loopbaan adviseur echt aanraden.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-07 12:22

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Waarom ga je geen uitgebreid gesprek aan met je werkgever. In dit gesprek kan je jouw ideeën plaatsen en misschien vanuit deze visie een nieuwe tak aanschrijven bij je huidige werkgever. Het zou zo maar kunnen zijn dat je je huidige werkgever net dat beetje meer zou kunnen bieden waardoor jou functie dusdanig wijzigt naar wat je daadwerkelijk wil.

Uiteraard is het dan wel een kleine noodzaak om te bepalen wat je nu daadwerkelijk wil. Dit word niet echt duidelijk uit je verhaal....

Wabbawabbawabbawabba

• hk12nl
tomtom901 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Komend vanuit een vergelijkbare situatie als jou, TS, kan ik een goede loopbaan adviseur echt aanraden.
Inderdaad; met name een goede is heel belangrijk. Iemand waar mee je een klik hebt. Dit merk je bij het intake gesprek.

Vraag mensen in je omgeving of ze iemand weten, dat helpt vaak al.

©2004

• 0re0
hk12nl schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:56:
Daar heb ik me nog niet eerder in verdiept.
Ik zal dit zeker eens nader bekijken, ziet er interessant uit.
Bied je werkgever zoiets ook aan? of is het wellicht beter om zelf aan te vliegen ?

• 0re0
Jivebunny schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Je zit jezelf een beetje in de weg. Eigenlijk zeg je dat je de sleur waar je in zit, wel veel waard vindt. Deze laid back situatie zorgt voor een groot deel voor je sleur, omdat je niet meer geprikkeld en uitgedaagd wordt.

Wanneer is iets uitdagend en prikkelend? Als je iets nieuws mag gaan leren, moet gaan doen. Het is je tot nu toe in je leven altijd gelukt om nieuwe dingen te leren en uitdagingen aan te gaan. Waarom zou dat nu niet lukken?

De enige voorzichtigheid waar je even naar moet kijken, lijkt mij, is die van het bedrijf waar je naar toe gaat. Zijn ze de corona een beetje doorgekomen? Gaan ze niet omvallen binnenkort?

Verder komt het vast wel goed met je. Beetje voorzichtig door je luxe positie. Wordt je ook een beetje luier van misschien haha. Gewoon gaan zou ik zeggen, want dat sleur gevoel raak je niet zomaar kwijt. Wat nu als het niet helemaal gaat zoals je hoopt? -> Weer wat geleerd.

Misschien ben ik iets te optimistisch... ik weet het niet. Maar zodra iets bij wijze van 'dozen schuiven' wordt voor mij, dan word ik recalcitrant en inspiratieloos en ga ik met tegenzin naar werk. Ik begin weer in deze situatie te komen bij mijn huidige baan. Ik ga zelf ook maar weer eens rondkijken. :+
Klopt, ik zit mezelf in de weg.
En ergens spreek ik mezelf ook tegen en vind ik het ook wel weer "lekker".
Alleen ik moet waken dat dit niet het normaal gaat worden.
Juist omdat ik wat afgezakt bent, en het niveau elders (waarschijnlijk) een stuk hoger ligt.. twijfel ik over mijn eigen kunnen. En dan zou ik ook nog de keuze moeten maken in een leadfunctie, of juist de solutions hoek.

• 0re0
KatirZan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:15:
Waarom ga je geen uitgebreid gesprek aan met je werkgever. In dit gesprek kan je jouw ideeën plaatsen en misschien vanuit deze visie een nieuwe tak aanschrijven bij je huidige werkgever. Het zou zo maar kunnen zijn dat je je huidige werkgever net dat beetje meer zou kunnen bieden waardoor jou functie dusdanig wijzigt naar wat je daadwerkelijk wil.

Uiteraard is het dan wel een kleine noodzaak om te bepalen wat je nu daadwerkelijk wil. Dit word niet echt duidelijk uit je verhaal....
Dat is inderdaad een andere optie die ik in gedachten had.
Maar zoals eerder getypt zit ik dan nog bij hetzelfde bedrijf waar een bepaalde cultuur heerst waar ik soms moeilijk mee overweg kan.

• 0re0
tomtom901 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Wat is er uiteindelijk bij jou uitgekomen dan?

• 0re0
KatirZan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:15:

Daar ben ik dus zoekende in .. ik wil (in mijn huidige functie) officieel de lead krijgen over het cloud platform.
Helaas is dit nu niet mogelijk bij dit bedrijf. Wellicht is een solution rol wel mogelijk.

• hk12nl
Je kan daar zelf voor kiezen, beide kan. Net hoe je werkgever is en waar jij je prettig bij voelt.

©2004

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:46
Gewoon aangeven bij je huidige werkgever wat je wil in de komende jaren, je kan aangeven dat je uiteindelijk de lead over het cloud platform wil krijgen en in de tussentijd de rol in de solution hoek doen.

In ieder geval gaan praten, het is beter om in gesprek te zijn en open te zijn over wat je dwars zit. Is het bedrijf daar niet ontvankelijk voor of reageren ze daar niet juist op. Dan kun je op je gemak verder kijken.

en anders gaan ze nadenken en ben je in gesprek. Meestal komt er dan wel een plan uitrollen.
Het zien aankomen van wat in jouw ogen problemen zijn worden door de rest van de organisatie wellicht niet als zodanig betiteld en doorzien. Als je je daarin echt een roepende in de woestijn voelt zijn er 2 mogelijkheden. Of jij tilt er te zwaar aan en de rest heeft het onder controle. Of men ziet het niet in zit in de stand dat het toch wel opgelost wordt als het zover is.

Verder is het gewoon , moeilijke dingen zelf oppakken en je daarmee zelf uit de sleur trekken. Uiteindelijk zijn het de moeilijke projecten en problemen oplossen die tot de meeste voldoening en leermomenten leiden.

Hoe meer je faalt door moeilijke dingen te doen, hoe beter.

Overigens is verkassen niet altijd een oplossing, het is vaak dezelfde problematiek andere omgeving. Tenzij je je echt gaat richten op organisaties waarvan je weet dat ze aan jouw werkomgeving / culturele eisen voldoen. En dat kan ook prima vanuit je huidige positie. Maar maak voor jezelf dan een lijst met eisen op het gebied van cultuur en organisatie structuur waarin jij je prettig voelt. Dat is iets waar je best een tijd mee bezig kan zijn alvorens je een echt goed beeld hebt.

[Voor 7% gewijzigd door CornermanNL op 25-06-2020 15:13]

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:36
Over de ambities voor solution architect, kijk eens naar TOGAF en Archimate, of je het kan volgen en of het je ook leuk lijkt :) TOGAF moet je een beetje zien als een methodiek en Archimate is een manier om architectuur mee uit te werken. Ik ben persoonlijk geen fan van de boeken van the open group, gortdroog en niet te doorgronden. Er zijn betere boeken op de markt om bekend te raken met deze dingen iig.

En wat het architectuur vs leiderschap dilemma betreft: het is niet het een of het ander. Als architect heb je een bepaalde mate van leiderschap nodig om mensen warm te krijgen voor jouw ideeen. Jij kan hele mooie plannen hebben - als niemand er warm van wordt komt er niks van de grond. Je moet soms mensen of een organisatie op sleeptouw nemen om nieuwe innovaties te implementeren. En dat is niet altijd even makkelijk “want zo doen we het altijd al hier” en zit je tegen verander management aan. Dus als je dat wat lijkt, is dat misschien een mooie combinatie van de twee.

[Voor 6% gewijzigd door Widow op 25-06-2020 18:12]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18:25
Heeft niet elke IT'er hier last van? Ik in ieder geval wel.

Mijn ervaring is dat in het diepe gegooid worden de beste motivator is om er wat harder aan te trekken en tot dusver is het altijd beter uitgekomen dan ik vooraf had kunnen bedenken. De kennisgap zou ik me dus geen zorgen over maken. De kans dat je nieuwe job 1-op-1 matcht is niet zo heel groot, daarvoor zijn de technieken en rollen daarbinnen vaak te verschillend, plus dat je al in een andere omgeving komt wat voor de meesten al een uitdaging opzich is. Kortom; niemand is perfect geschikt voor die ene job, en als het wel 1-op-1 hetzelfde was, dan ging je je veilige nest niet verlaten lijkt me?

Inmiddels werk ik 2 jaar voor dezelfde klant en ook al is mijn rol gegroeid, terugkerende taken beginnen vervelend te worden en mijn omgeving begint zich er bij neer te leggen dat ik nieuwe ideeën/initiatieven zelf wel tot een goed einde breng. Enerzijds krijg je die vrijheid, anderzijds begint die vanzelfsprekendheid en sleur mij tegen te staan en zou een andere omgeving goed zijn. Ik werk als consultant (wat dus onbewust een detacheringsopdracht geworden is) en kan dit probleem gelukkig prima bij mijn werkgever neerleggen voordat ik naar alternatieven ga kijken.

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:57
Ik krijg van de ervaren mensen rondom mij heen te horen dat iedereen zijn skills onderschat en dus 'banger' is voor die nieuwe uitdaging dan men hoeft te zijn. Dit scheid bepaalde typen mensen van elkaar, de ene groep redeneert in risico's en de andere in kansen basically. Beiden niet slecht want het heeft beide voordelen/nadelen.

Ik zelf zie van nature ook altijd risico's en probeer dus wat meer in kansen te redeneren.
Ypuh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:32:
Heeft niet elke IT'er hier last van? Ik in ieder geval wel.

Mijn ervaring is dat in het diepe gegooid worden de beste motivator is om er wat harder aan te trekken en tot dusver is het altijd beter uitgekomen dan ik vooraf had kunnen bedenken. De kennisgap zou ik me dus geen zorgen over maken. De kans dat je nieuwe job 1-op-1 matcht is niet zo heel groot, daarvoor zijn de technieken en rollen daarbinnen vaak te verschillend, plus dat je al in een andere omgeving komt wat voor de meesten al een uitdaging opzich is. Kortom; niemand is perfect geschikt voor die ene job, en als het wel 1-op-1 hetzelfde was, dan ging je je veilige nest niet verlaten lijkt me?

Inmiddels werk ik 2 jaar voor dezelfde klant en ook al is mijn rol gegroeid, terugkerende taken beginnen vervelend te worden en mijn omgeving begint zich er bij neer te leggen dat ik nieuwe ideeën/initiatieven zelf wel tot een goed einde breng. Enerzijds krijg je die vrijheid, anderzijds begint die vanzelfsprekendheid en sleur mij tegen te staan en zou een andere omgeving goed zijn. Ik werk als consultant (wat dus onbewust een detacheringsopdracht geworden is) en kan dit probleem gelukkig prima bij mijn werkgever neerleggen voordat ik naar alternatieven ga kijken.
Notitie gemaakt voor mezelf; een kennisgap moet eigenlijk altijd aanwezig zijn om het uitdagend te laten zijn, anders ga je hetzelfde doen bij een andere werkgever alleen dan net in een ander jasje.

• 0re0
Toevallig dat het topic net gekicked wordt.
Ik was net voornemens om een reactie plaatsen.

Inmiddels wat roerende weken achter de rug waarin een hoop gebeurd is.
Het is me steeds duidelijker geworden dat ik richting een leidinggevende functie wil groeien en me ook nog met de techniek kan bemoeien maar dan minder indepth.

Alsof het "zo moest zijn".. ben ik via via benaderd door een gezond bedrijf (de directeur rechtreeks) die bepaalde kwaliteiten in mij ziet n.a.v meerdere gesprekken en mij wilt coachen tot een serieuze lead rol binnen een cloud team (uiteindelijk 9 man in een team dat ik zelf mag samen stellen)

Details zijn we nog met elkaar aan het spreken maar de functie gaat gecreëerd worden op basis van zijn vertrouwen in mijn skillset en hoe ik overkwam in de gesprekken.
Ik wordt gecoached en geholpen in de weg er naar toe.

Ik twijfel zelf nog of ik de kans wilt grijpen, maar hoe langer ik hierover na ga denken hoe meer ik tegen mezelf zeg.. gast! vertrouw op je eigen kunnen en je hebt niets te verliezen en pak deze grote kans.

Zelfs mocht het te hoog gegrepen zijn heb ik toch mooi de curussen / trajecten gevolgd om dit elders doorstart te geven. Wat dus betekend dat ik nu op het punt staat om een volgende stap te zetten in mijn carierre. :D

Nu nog de knoop doorhakken.. hier ga ik me deze maand op focussen en de beslissing nemen.

[Voor 7% gewijzigd door 0re0 op 02-07-2020 14:12]

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online
0re0 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:10:
Toevallig dat het topic net gekicked wordt.
Ik was net voornemens om een reactie plaatsen.

Inmiddels wat roerende weken achter de rug waarin een hoop gebeurd is.
Het is me steeds duidelijker geworden dat ik richting een leidinggevende functie wil groeien en me ook nog met de techniek kan bemoeien maar dan minder indepth.

Alsof het "zo moest zijn".. ben ik via via benaderd door een gezond bedrijf (de directeur rechtreeks) die bepaalde kwaliteiten in mij ziet n.a.v meerdere gesprekken en mij wilt coachen tot een serieuze lead rol binnen een cloud team (uiteindelijk 9 man in een team dat ik zelf mag samen stellen)

Details zijn we nog met elkaar aan het spreken maar de functie gaat gecreëerd worden op basis van zijn vertrouwen in mijn skillset en hoe ik overkwam in de gesprekken.
Ik wordt gecoached en geholpen in de weg er naar toe.

Ik twijfel zelf nog of ik de kans wilt grijpen, maar hoe langer ik hierover na ga denken hoe meer ik tegen mezelf zeg.. gast! vertrouw op je eigen kunnen en je hebt niets te verliezen en pak deze grote kans.

Zelfs mocht het te hoog gegrepen zijn heb ik toch mooi de curussen / trajecten gevolgd om dit elders doorstart te geven. Wat dus betekend dat ik nu op het punt staat om een volgende stap te zetten in mijn carierre. :D

Nu nog de knoop doorhakken.. hier ga ik me deze maand op focussen en de beslissing nemen.
0re0 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:10:
hoe langer ik hierover na ga denken hoe meer ik tegen mezelf zeg.. gast! vertrouw op je eigen kunnen en je hebt niets te verliezen en pak deze grote kans.
Ik laat mijn verdere reactie hierbij :-)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True