MQTT: Homey naar Home Assistant: ontbreken van waarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wilde mijn Homey apparaten in een Home Assistant interface gieten, voor een mooie Lovelace interface. Ik heb Hue en Sonos nu gekoppeld rechtstreeks in Home Assistant maar voor de Xiaomi deur en temperatuursensoren die met de Homey Zigbee zijn gekoppeld wordt dat lastiger.

Dus ik heb Mosquitto op mijn NAS geïnstalleerd als broker. Op de Homey draaien een client en een hub. De apparaten worden ook gebroadcast en ik kan ze zien in Home Assistant. Maar voor de temperatuursensoren krijg ik dus niet de temperatuur en humidity (wel het accu alarm). Bij andere apparaten krijg ik weer andere waarden niet, en sommige wel.

Ik begrijp nu alleen even niet waar ik het moet zoeken.
De Homey MQTT Hub heeft een (beta) van Home Assistant discovery (om het in HA makkelijk te maken). Het zou hier door kunnen komen, maar als ik die uit zet.. hoe krijg ik dan de apparaten in HA? In de Hub is wel een andere topic naam te zien (homie convention of custom, waarbij ik dan ook nog class en zone kan op geven).
Moet ik die dan gebruiken? En hoe haal ik ze dan HA precies binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 07:27
Manueel je sensoren aanmaken in yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
francisp schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:57:
Manueel je sensoren aanmaken in yaml.
Dat hoeft niet hoor, ik heb hier precies dezelfde setup (Homey met Hub en Home-Assistant als aansturing) en dat werkt "automagisch".

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:58:
Dat hoeft niet hoor, ik heb hier precies dezelfde setup (Homey met Hub en Home-Assistant als aansturing) en dat werkt "automagisch".
Dat is interessant. Welke apps gebruik je?
Ik heb Mosquitto op m’n NAS draaien en mqtt cliënt en hub op Homey. Als ik de honeassistant discovery gebruik, dan geven mij zigbee xiaomi sensoren geen temperatuur of luchtvochtigheid door.
Via homie-convention wordt dit wel doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdb038
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01-2021
Hallo!
Ik heb hetzelfde probleem.
Niet alle apparaten en entiteiten worden via QMTT overgezet van Homey naar Home Assistant!
Hoor graag of er al een oplossing is.
Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Bij werkt het ondertussen al weer: alle instellingen nogmaals ingevoerd, apps herstart... zat blijkbaar een kink in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geber
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik heb ook dit probleem maar krijg het niet werkend. Ik gebruik op de Homey de MQTT Broker, MQTT Client en MQTT Hub. In HA zie ik netjes alle apparaten, behalve de Aqara Temperatuur/Humidity sensoren (WSDCGQ11LM). In de MQTT Hub staan ze wel netjes als zijnde gebroadcast.

Krijgen jullie die wel in HA beschikbaar vanaf de Homey?

[ Voor 10% gewijzigd door geber op 15-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geber
Ok, stapje verder: in Homey hadden mijn sensoren allemaal een slash in hun naam, bv 'Temp/hum Badkamer'. Slash vervangen voor een hyphen (-) en ze zijn gewoon zichtbaar in HA...

Maar ze geven alleen de batterij-alarm waarde, en niet de temp/hum/luchtdruk helaas...

[ Voor 23% gewijzigd door geber op 15-08-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geber
Gelukt: als ik in MQTT Hub op de Homey het 'Custom' communicatie protocol gebruik met de standaard settings, ipv 'Momey Conventiopn v3.01' dan werkt het wel in HA. Misschien door de Normalize functie?
Pagina: 1