Mijn vraag
Ik wil graag advies over welke stappen ik nu moet ondernemen.
Ik heb sinds dag 1 al wat problemen met mijn geheugen. Dit merk ik vooral in COD Warzone, waar textures opeens verdwijnen. Ik heb al een topic gestart om te kijken of er een relatie kan zijn met Warzone en XMP https://gathering.tweaker...message/62843630#62843630. Hieruit bleek dat ik vooral problemen heb met mijn geheugen (of iets wat invloed heeft op mijn geheugen).
Het probleem is dat ik met memtest86+ altijd errors krijg in test 7 (block move).
De meeste games draaien goed, maar bij warzone merk ik wel problemen met mijn memory.
Ik heb van alles geprobeerd, maar kan nog niet met zekerheid zeggen dat het geheugen Bad is, of dat het moederbord niet goed is of misschien de memcontroller op de CPU. Of gewoon mijn instellingen.
How shall i continue?
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 pro
- Geforce expierence (voor driver updates en game optimalisatie).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb vooral veel memtesten gedraaid met verschillende instellingen en configuraties.
- BIOS geupdate naar laatste versie.
- Alles auto
- XMP aan
- XMP aan + CPU lichte overclock (ergens gelezen dat dit kon helpen met memcontroller)
- Timings en voltage overgenomen van de fabrikant.
- Manual overlock (instellingen vanuit dram calculator) (verschillende instellingen geprobeerd)
- Tryit! mode van de msi bios geprobeerd.
- enekele reep op auto (beide appart dus)
- 1 reep met XMP aan (ook beide gestest)
- Reepjes in andere volgorde.
Enige keren dat ik geen problemen ondervind is wanneer ik alles auto draai (dus 2666mhz) of als ik 1 reepje draai (zowel op 2666 als 3200 met xmp aan).
Dit heb ik gechecked
Op de site van Crucial staat dat de sticks compitable zijn met het moederbord.
Op de site van MSI staat dat de sticks compitable zijn met het moederbord.
De sticks zijn compatible met ryzen.
Het is een micron E die variant, welke schijnbaar goed werkt met ryzen.
Wat me opgevallen is:
- Als ik de voltage check in de bios, is deze soms 1.323V en de andere keer 1.376V (als alles op auto staat).
- Hoe hoger de voltage, hoe meer errors ik ondervind.
Info vanuit typhoon over de memory
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l09irm7XZj3loBGaqGDFctSd.jpg?f=user_large)
Voorbeeld van de errors
Ik wil graag advies over welke stappen ik nu moet ondernemen.
Ik heb sinds dag 1 al wat problemen met mijn geheugen. Dit merk ik vooral in COD Warzone, waar textures opeens verdwijnen. Ik heb al een topic gestart om te kijken of er een relatie kan zijn met Warzone en XMP https://gathering.tweaker...message/62843630#62843630. Hieruit bleek dat ik vooral problemen heb met mijn geheugen (of iets wat invloed heeft op mijn geheugen).
Het probleem is dat ik met memtest86+ altijd errors krijg in test 7 (block move).
De meeste games draaien goed, maar bij warzone merk ik wel problemen met mijn memory.
Ik heb van alles geprobeerd, maar kan nog niet met zekerheid zeggen dat het geheugen Bad is, of dat het moederbord niet goed is of misschien de memcontroller op de CPU. Of gewoon mijn instellingen.
How shall i continue?
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,- | € 165,- |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Plus Max | € 104,05 | € 104,05 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio | € 597,99 | € 597,99 |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit | € 75,95 | € 75,95 |
1 | Monitoren | MSI Optix MAG27C Rood, Zwart | € 297,66 | € 297,66 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Muizen | Logitech G502 Hero | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4BL | € 99,50 | € 99,50 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 84,25 | € 84,25 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 119,- | € 119,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.648,25 |
- Windows 10 pro
- Geforce expierence (voor driver updates en game optimalisatie).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb vooral veel memtesten gedraaid met verschillende instellingen en configuraties.
- BIOS geupdate naar laatste versie.
- Alles auto
- XMP aan
- XMP aan + CPU lichte overclock (ergens gelezen dat dit kon helpen met memcontroller)
- Timings en voltage overgenomen van de fabrikant.
- Manual overlock (instellingen vanuit dram calculator) (verschillende instellingen geprobeerd)
- Tryit! mode van de msi bios geprobeerd.
- enekele reep op auto (beide appart dus)
- 1 reep met XMP aan (ook beide gestest)
- Reepjes in andere volgorde.
Enige keren dat ik geen problemen ondervind is wanneer ik alles auto draai (dus 2666mhz) of als ik 1 reepje draai (zowel op 2666 als 3200 met xmp aan).
Dit heb ik gechecked
Op de site van Crucial staat dat de sticks compitable zijn met het moederbord.
Op de site van MSI staat dat de sticks compitable zijn met het moederbord.
De sticks zijn compatible met ryzen.
Het is een micron E die variant, welke schijnbaar goed werkt met ryzen.
Wat me opgevallen is:
- Als ik de voltage check in de bios, is deze soms 1.323V en de andere keer 1.376V (als alles op auto staat).
- Hoe hoger de voltage, hoe meer errors ik ondervind.
Info vanuit typhoon over de memory
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l09irm7XZj3loBGaqGDFctSd.jpg?f=user_large)
Voorbeeld van de errors
:strip_exif()/f/image/6F9TWWX8L1Zpl6tXvFbpiJIf.jpg?f=fotoalbum_large)