Aardlek + Automaat uit = Stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:07

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
Dag allen,

Onderstaande uitdaging:
Ik heb in de schuur het een en ander opgeruimd aan elektrische spaghetti. Waar voorheen alles in één verdeeldoos zat gepropt heb ik nu een losse aardlek en automaat er tussen gemaakt. Voor het gemak eerst één kabel aangesloten maar dit geeft een vreemde situatie. Ik kan schakelen wat ik wil.. ik houd altijd stroom/spanning (wat je wilt) !
Dus aardlekschakelaar uit.. lamp blijft branden. Aardlekschakelaar en automaat uit.. lamp blijft branden.

Heb de kabels ook al van automaat gewisseld.. geen succes.

Kan iemand mij oo basis van de foto's vertellen wat ik fout heb gedaan? Stroom komt van onder in de aardlek en gaat dan via de blauwe en zwarte kabels door naar de automaten welke zijn voorzien van een brug (omdat ik eigenlijk twee automaten wil aansluiten straks: 1 voor alles ín de schuur en 1 voor de losse verlichting en stopcontacten buiten de schuur)..

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Don

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExDfxVaHuuob1LTsOaCc_8yO1z8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hBWbbqr5QHWnMheJFNbnmNx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcTfBA8ym2b6KCqGl3MuugdKc9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfwQKcY5KUkATAxdvadg1hir.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EApW4-P7d2PYz_uOi0BDr_sATc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36ixRYdShB97NAABSqlrwwRk.jpg?f=fotoalbum_tile

*sowieso

Beste antwoord (via DonJunior op 25-06-2020 17:19)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor zover ik het op de foto's zie heb je niks verkeerd gedaan.
Zou toch maar eens in huis gaan zoeken naar de bron, denk dat de voeding ergens anders vandaan komt ;)
Dus licht aan in de schuur en dan in je groepenkast een voor een een groep uitzetten en kijken wat er gebeurd

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-07 14:23
Aansluiting van de buren gebruikt? :X

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 25-06-2020 10:06 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor zover ik het op de foto's zie heb je niks verkeerd gedaan.
Zou toch maar eens in huis gaan zoeken naar de bron, denk dat de voeding ergens anders vandaan komt ;)
Dus licht aan in de schuur en dan in je groepenkast een voor een een groep uitzetten en kijken wat er gebeurd

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:38
Met die automaten zal niets mis zijn.
Jouw probleem zit waarschijnlijk gewoon in kabels die niet zijn wat jij verwacht.
Is Bruin echt fase? Koppel je ergens twee groepen aan elkaar?
code:
1
2
3
aarde -> nul  = 0V
aarde -> fase = 230V
nul   -> fase = 230V

Ik zie daar volgens mij ook 1.5mm2 ymvk, daar zullen hieronder wel opmerkingen op komen. Plus iets met selectiviteit e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

jeroen3 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:08:
Jouw probleem zit waarschijnlijk gewoon in kabels die niet zijn wat jij verwacht.
code:
1
2
3
aarde -> nul  = 0V
aarde -> fase = 230V
nul   -> fase = 230V

Ik zie daar volgens mij ook 1.5mm2 ymvk, daar zullen hieronder wel opmerkingen op komen. Plus iets met selectiviteit e.d.
Ook al zullen fase en nul gewisseld zijn, de lamp moet uitgaan op het uitschakelen van de automaat.

Koppel de toevoerkabel los en je zult het zeker weten of de lamp ergens anders zijn spanning krijgt.
(overigens hoort dit topic eerder thuis in het klus/verbouw forum)

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 25-06-2020 10:29 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-07 22:22
code:
1
2
3
aarde -> nul  = 0V
aarde -> fase = 230V
nul   -> fase = 230V
Dit komt helaas nog wel eens voor en is erg gevaarlijk! Het kan zijn dat je in een lasdoos per ongeluk twee groepen aan elkaar hebt geknoopt (wanneer deze op dezelfde aardlek zitten zal er niets uit springen). Het gevaar is dat er spanning op je afgaande kabel kan blijven staan wanneer de automaten eronder uit staan. Eerst goed meten dus!
Zal ik het dan maar doen ;) 1,5mm² YMVK mag gewoon mits afgezekerd op maximaal 16A en wanneer de maximale lengte niet wordt overschreden (afhankelijk van temperatuur, installatiemethode, etc) (iets van 25 meter). Prima wanneer je alleen een lampje en af en toe een boormachine gebruikt. Maar ga er geen elektrische terrasheater aan hangen, dan wordt dat kabeltje ook een verwarmingselement.

Selectiviteit is in woonhuizen altijd een dingetje, voor overbelasting werkt het wel. Maar wanneer je kortsluiting maakt kan het nog steeds zijn dat je hoofdzekering eruit springt. We houden een factor 1,6 aan, dus als die kabel thuis op een B16 zit, zou je in je schuur een B10 moeten gebruiken wil je het selectief houden. In de praktijk doet niemand dit, want hoe vaak gaat het nou mis en dan is even naar je meterkast lopen ook niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar wonen en verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleopet
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 09:26
Selectiviteit is in woonhuizen altijd een dingetje, voor overbelasting werkt het wel. Maar wanneer je kortsluiting maakt kan het nog steeds zijn dat je hoofdzekering eruit springt. We houden een factor 1,6 aan, dus als die kabel thuis op een B16 zit, zou je in je schuur een B10 moeten gebruiken wil je het selectief houden.
precies dit zou mijn bezwaar zijn ...

[ Voor 4% gewijzigd door cleopet op 25-06-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
_ferry_ schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:48:
Schopje naar wonen en verbouwen
Dankjewel!

@jeroen3 Wat betreft de 1,5mm aanvoer heb je een punt. Nu heb ik het huis zo gekocht en is dit hetgeen ik moet werken in de schuur.. dit is helaas wat er binnenkomt. Had het liever ook anders gezien maar om nu weer heel de tuin open te trekken.. Ik gebruik overigens ook geen zware apparaten in de schuur wellicht geeft dat iets meer rust ;)

@lonnekacy Een B10 automaat is wellicht een goed alternatief.. mijn plan was om groepen te hebben die ik los kon schakelen voor als ik in de schuur wilde knutselen met stroom.. dan kan ik in de schuur een groep uitschakelen en stroomloos werken zonder dat in huis alles uit moet. De schuur zit namelijk samen met de woonkamer geschakeld (woning uit '90 met smeltzekeringen)

@keur0000 Groepen schakelen was uiteraard het eerste wat ik heb gedaan om de installatie überhaupt te kunnen installeren. In de meterkast (in de woning) kan ik de gehele schuur in één keer uitschakelen.

@memphis.. zonder toevoer kabel werkt er echt niets in de schuur.. dus het is écht die ene kabel die voor stroom zorgt.

@iedereen uiteraard dank voor de suggesties tot nu toe.. zijn er nog andere ideeën? Ik neem aan.. als de automaat of aardlek defect zijn deze sowieso geen stroom meer toelaten toch? (of is dat incorrect)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Werken de lampen nog steeds als je een fohn o.i.d. aansluit achter die uitgeschakelde groepen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
Oké.. rectificatie.. ik heb echt een major fuck up gedaan.. Door de opmerking van @keur0000 ben ik toch eens gaan zoeken. (waarvoor dank) Stroom komt inderdaad van een totaal andere kant de schuur in en vervolgens in deze spaghetti:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zETiu4IzJOrLadkzUCBVFBj-rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNhfsPgAglX3tUXvuKptmz01.jpg?f=fotoalbum_large
(dit is de nette doos van de dozen die er in de schuur zaten..)

Conclusie is dat ik nu één dubbel gezekerd en geaard stopcontact in de schuur heb (wel het veiligste stopcontact in het huis maar mijn god wat een faal)

Dank allen voor jullie snelle analyse..

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 13:21
jeroen3 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:31:
Werken de lampen nog steeds als je een fohn o.i.d. aansluit achter die uitgeschakelde groepen?
Die vraag doet mij denken aan dit filmpje en dan specifiek vanaf 0:56 minuten :o

Ik mag toch hopen dat het niet zoals in dat filmpje aangesloten zit. :o

Edit nav bovenstaande post:
Ah dus toch wel een klein beetje zoals in bovenstaand filmpje. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Joen op 25-06-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ik doelde eerder op het feit dat als je sommige LED lampen nog met capacitieve koppeling aan kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonnekacy
DonJunior schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:36:
Conclusie is dat ik nu één dubbel gezekerd en geaard stopcontact in de schuur heb (wel het veiligste stopcontact in het huis maar mijn god wat een faal)
Nee, juist het gevaarlijkste stopcontact in huis, want deze is dubbel afgezekerd. Dus 2x16A= 32A (of wat je hoofdzekering kan leveren), bij overbelasting gaat ie niet op tijd uit en kan er brand ontstaan. 8)7
Ff aanpassen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
lonnekacy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Nee, juist het gevaarlijkste stopcontact in huis, want deze is dubbel afgezekerd. Dus 2x16A= 32A (of wat je hoofdzekering kan leveren), bij overbelasting gaat ie niet op tijd uit en kan er brand ontstaan. 8)7
Ff aanpassen dus.
Maar de zekering in huis gaat toch gewoon af op 16A. Dat ik er een zekering in de schuur bij zet moet daarop niet uitmaken lijkt me? Het stopcontact werd overigens sowieso niet gebruikt (dus geen zorgen) .. is een stopcontact wat buiten tegen de schuur in een hoekje zit waar ik niet bij kan.. vandaar dat ik de verwarring had dat die kabel de aanvoer was denk ik.

Heb zojuist alles weer los getrokken en ga morgen de hele schuur maar even helemaal opnieuw aanleggen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
DonJunior schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:24:
[...]

Maar de zekering in huis gaat toch gewoon af op 16A. Dat ik er een zekering in de schuur bij zet moet daarop niet uitmaken lijkt me? et
Het is niet selectief maar ze staan in serie (en dus niet parallel), dus inderdaad zal 1 van de 2 er bij een te grote stroom wel uitgaan.
Het stopcontact werd overigens sowieso niet gebruikt (dus geen zorgen) .. is een stopcontact wat buiten tegen de schuur in een hoekje zit waar ik niet bij kan.. vandaar dat ik de verwarring had dat die kabel de aanvoer was denk ik.

Heb zojuist alles weer los getrokken en ga morgen de hele schuur maar even helemaal opnieuw aanleggen.
Succes met de nieuwe poging :) Die doos ziet er trouwens prima uit. Je kunt het beste altijd iets overlengte gebruiken, dus het gaat er vooral om dat de draden niet te strak erin zitten en de doos fatsoenlijk dicht kan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
redwing schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Het is niet selectief maar ze staan in serie (en dus niet parallel), dus inderdaad zal 1 van de 2 er bij een te grote stroom wel uitgaan..
Oh dat ze in serie staan had ik er niet uit begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Het is niet selectief maar ze staan in serie (en dus niet parallel), dus inderdaad zal 1 van de 2 er bij een te grote stroom wel uitgaan.

[...]

Succes met de nieuwe poging :) Die doos ziet er trouwens prima uit. Je kunt het beste altijd iets overlengte gebruiken, dus het gaat er vooral om dat de draden niet te strak erin zitten en de doos fatsoenlijk dicht kan.
Thanks.. probleem is meer dat alle kleuren door elkaar gebruikt zijn. Als je goed kijkt zie je bruin en zwart in één blokje zitten. Heb dus ook al groen/geel als fase (blauw) gehad en bruin gemixt met blauw. Rn helaas niet alleen in de schuur maar door het hele huis is er totaal niet naar kleuren gekeken. Na vanmiddag was ik er helemaal klaar mee en dus maar alles even goed en opnieuw doen.

Overigens hebben ze ook de mantel van de grondkabel in elkaar gedraaid en aangesloten als aarde door de rest van de schuur.. weet niet in hoeverre dat ok is?? Ergo ik krijg een kabel uit de grond met blauw en zwart en van de mantel is een geel/groene aarde gemaakt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
DonJunior schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:17:
[...]
Thanks.. probleem is meer dat alle kleuren door elkaar gebruikt zijn. Als je goed kijkt zie je bruin en zwart in één blokje zitten. Heb dus ook al groen/geel als fase (blauw) gehad en bruin gemixt met blauw. Rn helaas niet alleen in de schuur maar door het hele huis is er totaal niet naar kleuren gekeken. Na vanmiddag was ik er helemaal klaar mee en dus maar alles even goed en opnieuw doen.
Dat is inderdaad lastig.... Heb dat hier in huis en vooral in de schuur ook gehad. In de schuur dacht ik op een gegeven moment een doos te hebben met de goede kleuren en had daarop een buitenlamp aangesloten. Die brandde uiteindelijk een paar seconde heel fel waarna hij kapot was. Bleek uiteindelijk dat het een doos was met 3 fase waarbij willekeurige kleuren waren gebruikt en daarmee had ik dus 380V op de lamp gezet.....
Overigens hebben ze ook de mantel van de grondkabel in elkaar gedraaid en aangesloten als aarde door de rest van de schuur.. weet niet in hoeverre dat ok is?? Ergo ik krijg een kabel uit de grond met blauw en zwart en van de mantel is een geel/groene aarde gemaakt.
Bij grondkabel kan die inderdaad als aarde worden gebruikt mits de mantel (aardlitze) natuurlijk ook aan de andere kant goed aan de aarde is aangesloten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:46
De symptomen in de oorspronkelijke post kunnen onmogelijk matchen met (slechts) een serieschakeling van zekeringen. Volgens mij had je hier wel degelijk een gevaarlijke situatie te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:15
redwing schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:30:
[...]

Bij grondkabel kan die inderdaad als aarde worden gebruikt mits de mantel (aardlitze) natuurlijk ook aan de andere kant goed aan de aarde is aangesloten.
Hoort zelfs. Op moment dat je de kabel door zou steken maak je sowieso aarde omdat deze buitenom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BartW schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Hoort zelfs. Op moment dat je de kabel door zou steken maak je sowieso aarde omdat deze buitenom zit.
Teun de beun redeneert meestal dat gewone kabels in de grond het ook doen. Heb op de foto's ook nog geen enkele grondkabel voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
lonnekacy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Zal ik het dan maar doen ;) 1,5mm² YMVK mag gewoon mits afgezekerd op maximaal 16A en wanneer de maximale lengte niet wordt overschreden (afhankelijk van temperatuur, installatiemethode, etc) (iets van 25 meter). Prima wanneer je alleen een lampje en af en toe een boormachine gebruikt. Maar ga er geen elektrische terrasheater aan hangen, dan wordt dat kabeltje ook een verwarmingselement.
Stopcontacten voor algemeen gebruiken dienen met 2,5 aangesloten te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:15
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Teun de beun redeneert meestal dat gewone kabels in de grond het ook doen. Heb op de foto's ook nog geen enkele grondkabel voorbij zien komen.
offtopic:
Ik zie inderdaad ook geen grondkabels maar heb het erbij gezet om het verhaal compleet te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Dat kan kloppen omdat ik de verkeerde kabels te pakken had ;)
Heb nu wel een grondkabel aan de andere kant van de schuur (inderdaad geen foto's van) deze heeft een dubbele mantel: blauw/zwart, dan een plastic mantel, dan staal/metaal iets dergelijks (gebruikt als aarde) en vervolgens nog een plastic mantel.

@Wilke De situatie was uiteindelijk zo:
kabel vanuit de woning -> verdeeldoos in de schuur -> vervolgens daarna de aardlek -> automaat -> stopcontact buiten.

Vanuit de verdeeldoos gaat een kabel naar de verlichting, een ander naar een stopcontact en een derde dus ook naar de net aangelegde 'groepenkast'
Het is logisch dat het licht in de schuur gewoon aan bleef want de 'groepenkast' zat er niet eens tussen.

Dus dank voor de zorgen maar uiteindelijk niets gevaarlijks gecreëerd.. al was ik daar zelf dus ook wel huiverig voor hoor (heb niet voor niets dit topic geopend)

@redwing Dank voor de bevestiging inzake de grondkabel / aarde combinatie. Geeft me weer iets meer rust.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zit die litze van de grondkabel wel in een doorvoor geschikte klem of hebben ze die zo in zo'n grijze steeklasklem gefrot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
lonnekacy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:05:

Selectiviteit is in woonhuizen altijd een dingetje, voor overbelasting werkt het wel. Maar wanneer je kortsluiting maakt kan het nog steeds zijn dat je hoofdzekering eruit springt. We houden een factor 1,6 aan, dus als die kabel thuis op een B16 zit, zou je in je schuur een B10 moeten gebruiken wil je het selectief houden. In de praktijk doet niemand dit, want hoe vaak gaat het nou mis en dan is even naar je meterkast lopen ook niet zo erg.
_/-\o_

Hehe, eindelijk eens iemand die praktisch denkt zonder dat de veiligheid in het gevaar komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:42:
Zit die litze van de grondkabel wel in een doorvoor geschikte klem of hebben ze die zo in zo'n grijze steeklasklem gefrot?
Kroonsteen

Ik vond net dit artikel.. leuk geschreven en handig voor mij (wellicht ook voor medelezers dus ik deel hem even hier )
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/

[ Voor 26% gewijzigd door DonJunior op 25-06-2020 21:32 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DonJunior schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Kroonsteen

Ik vond net dit artikel.. leuk geschreven en handig voor mij (wellicht ook voor medelezers dus ik deel hem even hier )
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/
Leuk geschreven en plaatje is van toepasselijke lasklem. Tekst heeft het helaas over "normale lasklem".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFl9hosdT7FN5P7QWJpD0TegLPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mu9lOHPFeyi7OHkSx1gi0yYr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht wellicht mooi als visualisatie van de hierboven genoemde uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
milo-vs schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:22:
[Afbeelding]

Ik dacht wellicht mooi als visualisatie van de hierboven genoemde uitleg.
Keurig voorbeeld :)
Pagina: 1