Private lease overkopen familie, veel lak schade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:10
Ongeveer 1.5 maand geleden hebben wij via familie de optie gekregen om hun private lease auto over te kopen (na einde huidig contract). Na veel afwegen hebben we de keuze gemaakt dit te doen.

Natuurlijk destijds een proefritje gemaakt, auto op visuele schade beoordeeld en voor onszelf akkoord bevonden. Het traject met de leasemaatschapij in gegaan om de auto van de huidige contractrijders over te nemen.

Morgen gaan we de auto daadwerkelijk overnemen (overschrijven). Nu constateren we alleen dat er op de bumper een behoorlijke kras zit, er is duidelijk ergens tegenaan gezeten (of iemand heeft tegen de bumper aangezeten). Er lijkt witte lak tegen aan te zitten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9y6UBFRF2qBZYCIbYJxx2jJhTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5PicsCSLL15iaQ0vMCr2j3se.png?f=user_large

Nu zitten we in een dubio wat we moeten/kunnen doen. Bumper schades gaat vaak toch in de papieren lopen (mijn ervaring is zeker dat dit minimaal 700 euro kost).

In het contract/voorwaarde wordt eigenlijk niets genoemd om van de koop af te komen, er staat één zin in die mogelijk van toepassing is.

"Artikel 2. Acceptatie Occasion
Koper accepteert de Occasion in de staat waarin het is geleverd en is bekend met de onderhoudshistorie. leasemaatschapij is niet
bekend met technische of andere gebreken aan de Occasion."

Zitten redelijk met de handen in het haar. Aangezien we morgen vroeg van plan waren om de auto over te schrijven. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door prekz op 24-06-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Laat hen de schade melden op hun naam? Want ik denk niet dat dit zomaar weggepoets kan worden (dat kan je nog proberen?).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Als het contract nog loopt kan de huidige leaser dan nog de schade laten repareren door de leasemaatschappij? Heb ik ooit wel gedaan, maar ik was 1,5 maand eerder en ben daarna extra zuinig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Huidige leaserijder geeft aan geen idee te hebben hoe deze schade erop komt. Eerlijk de auto staat ook al een aantal maanden stil (op een oprit achter een hek). Dus begrijpelijk dat zij met deze reactie komen.

Huidige leaserijder zit natuurlijk met een potentieel eigen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:21
@Erapaz Op einde contract hoeft de berijder kleine schades meestal niet meer te laten verhelpen, en kan de leasemij kiezen om de auto direct door te verkopen zonder reparaties? Lijkt hier ook het geval, alleen was @prekz niet bekend met de krassen op de foto.

Als de auto al einde contract was en ingeleverd (voor risico van de leaserijder), heeft @prekz het probleem dat de auto nu niet in de staat is zoals verwacht door de familie.

@prekz Je kunt het voorleggen aan de leasemaatschappij, nee heb je, ja kun je krijgen? Als was het maar advies over wat soort reparatie/behandeling het goedkoopst uit gaat vallen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je kunt het gesprek met ze aangaan. Verder kun je er weinig aan doen lijkt me.

Les voor de volgende keer: geen zaken doen met familie.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
biomass schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:48:
@Erapaz Op einde contract hoeft de berijder kleine schades meestal niet meer te laten verhelpen, en kan de leasemij kiezen om de auto direct door te verkopen zonder reparaties? Lijkt hier ook het geval, alleen was @prekz niet bekend met de krassen op de foto.

Als de auto al einde contract was en ingeleverd (voor risico van de leaserijder), heeft @prekz het probleem dat de auto nu niet in de staat is zoals verwacht door de familie.

@prekz Je kunt het voorleggen aan de leasemaatschappij, nee heb je, ja kun je krijgen? Als was het maar advies over wat soort reparatie/behandeling het goedkoopst uit gaat vallen?
Of de huidige berijder verlengt nog een maandje of twee en laat de schade repareren. Het feit dat je niet hoeft te melden betekent niet dat je niet kan melden. Ik heb ooit een leaseauto over gedaan naar familie en die tot 2 maal toe nog verlengt omdat de levering van de volgende was vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:21
@DrivinUCrazy Niet helemaal fair, ik zou zeggen: Les voor de volgende keer is 'koop geen auto ongezien'?

@Erapaz Als de auto al opgeslagen staat bij een autobedrijf, kun je je contract niet meer verlengen om schade verzekerd te krijgen, de leaserijder uit de familie heeft dan al een nieuwe leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
biomass schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:48:

We gaan nu even in contact met de lease maatschappij. Morgen vroeg even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-07 08:46
Ik zou morgen even kijken; als er witte verf op zit kan dat er waarschijnlijk wel afgepoetst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Worst case zonder bonnetje laten repareren? Als de verzekering betaalt kost schade repareren de hoofdprijs, als je zelf betaalt kan het opeens op zaterdag voor een paar tientjes per deukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

L0we schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:57:
Ik zou morgen even kijken; als er witte verf op zit kan dat er waarschijnlijk wel afgepoetst worden.
Dat is geen witte verf. Dat is duidelijk een kras in de laklaag.

Waarschijnlijk laag muurtje oid geraakt. Niks spannends wel lelijk. Kost 300 max om te laten spuiten. Voor een verzekeraar 700 want dan moet inneens de halve auto meegespoten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

En gewoon melden bij de lease maatschappij. Ik had bij de inruil van mijn vorige auto een ongeval 2 dagen voor de overdracht. De dealer waar ik inruilde taxeerde de schade, mijn verzekering keerde uit en het verschil is van de inruilwaarde afgegaan. Waardoor ik uiteindelijk netto nog 200,- meer inruil kreeg dan zonder schade ;-)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
We zijn er inderdaad mee naar de lease maatschappij gegaan. Zij geven aan om de auto vooral nog niet over te laten schrijven. De huidige eigenaren moeten eerst de schade melden (met het risico dat ze max 300 euro eigen risico moeten betalen).

Leasemaatschappij gaat kijken of ze de schade laten maken, of dat ze een stuk waarde vermindering teruggeven. We wachten dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Is het echt een kras? Of een veeg (daar lijkt het op). Als het dat laatste is, grote kans dat je het voor 90% weg krijgt door even goed te poetsen

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1