Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-09-2021
Mijn vraag
Ik heb spanning op een niet aan gesloten string.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Growatt 4200TL-EX met 5x 320 Jinko Cheetah

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wilde de omvormer testen voordat ik alles op mijn dak ga hijsen. Dus ff snel 5 panelen en aangehangen. Error 303 PE abnormal. Spanning staat er goed op zelfs een nieuwe aardedraad getrokken maar geen verbetering. Geen idee wat het probleem is.
Nu ben ik verder gaan kijken en nu viel het me op dat als ik een sting aansluit in ook spanning op de andere. Dit is toch niet normaal?
Heeft iemand hier meer ervaring mee.

Beste antwoord (via Weijo op 24-06-2020 22:53)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:13
Waartussen meet je precies spanning? DC plugs van de omvormer of de plus en min van de string?
Hoeveel spanning?
Heb je hem ingesteld op Nederland?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Waartussen meet je precies spanning? DC plugs van de omvormer of de plus en min van de string?
Hoeveel spanning?
Heb je hem ingesteld op Nederland?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
Spanning op de omvormer ingang.
De spanning kwam overeen met de pv2 die de growatt aan geeft pv1 166.1v pv2 56.2v
Setting is op NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Kan het zijn dat die omvormer vereist dat je een aarde draad legt van de omvormer naar de panelen? Ik weet het niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
Dat kan ik nog wel proberen, echter in de handleiding staat dat alleen aarde op de kast en panelen afhankelijk is van regelgeving in het land.
Nu net weer gekeken weer/nogsteeds spanning op de niet gebruikte string.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weijo
Leverancier gesproken en heb de L N omgedraaid en nu werkt het.... snap er niks van want ik heb gisteren 3x alles doorgelopen en het zat echt wel goed.... (denk ik).
Het werkt nu, dus niet langer over na denken.
Als alles op het dak ligt zal ik nog daar nog wat info van posten
Thanks voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:06
@Weijo Is de spanning nu 0 op de niet gebruikte string?

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je een multimeter? Dan kun je met alleen de rode pen controleren of je draad ook het "hete" signaal is. Het zou zomaar kunnen zijn dat ergens blauw en bruin zijn omgewisseld; zelfs al voor de hoofdschakelaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
redbullwaning schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:55:
@Weijo Is de spanning nu 0 op de niet gebruikte string?
Het werkt nu maar de er blijft spanning op staan. Als er meer zo'n op string1 kwam te staan wordt het die spanning lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Weijo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:24:
Mijn vraag
Ik heb spanning op een niet aan gesloten string.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Growatt 4200TL-EX met 5x 320 Jinko Cheetah

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wilde de omvormer testen voordat ik alles op mijn dak ga hijsen. Dus ff snel 5 panelen en aangehangen. Error 303 PE abnormal. Spanning staat er goed op zelfs een nieuwe aardedraad getrokken maar geen verbetering. Geen idee wat het probleem is.
Nu ben ik verder gaan kijken en nu viel het me op dat als ik een sting aansluit in ook spanning op de andere. Dit is toch niet normaal?
Heeft iemand hier meer ervaring mee.
Misschien dat ik je kan jou kan helpen met mijn bevindingen:
Ik had problemen met overspanning met mijn 1 fase 2500TL omvormer. Samen met mijn 3 fase omvormer werd de spanning helemaal achter in de tuin snel te hoog en schakelde de omvormers af.

Daarom heb ik nu tijdelijke een nieuwe losse kabel van 3*2.5 rechtstreeks naar mijn huis gelegd. Gewoon even testen met een stekker in het stopcontact.

Nu kreeg ik ook de melding PE abnormal.

Wat bleek nu:
Stekker omdraaien (Fase en nul dus verdraaien) en hij deed het weer. Beetje vreemd vind ik het wel. Dan had ik wel een andere melding verwacht. Maar het zou kunnen dat de Growatt de spanning tussen aarde en nul meet?

Hopelijk heb je er nog wat aan.

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 21:51
Wellicht ten overvloede (topic is meer dan 2 jaar oud maar wellicht for the record)

Hier een installatie met een Growatt 4200TL-XE en 11 panelen op het dak. De installatie in begin dit jaar geïnstalleerd en deed het vlekkeloos, tot eind vorige maand. Kreeg sporadisch de error 303 PE voltage abnormal.

Monteur is langsgekomen en heeft de bekabeling gechecked.

De aardkabels zaten niet helemaal lekker aangesloten, er zaten er 2 naast elkaar in een terminal block. Hoogstwaarschijnlijk maakte een daarvan net niet lekker contact.

Gefixed met een Waco en nu werkt hij weer als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red2003
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-01-2023
Goedemorgen,

Het is de bedoeling at ik ook overga naar 11 zonnepanelen + growatt 4200TL-XE omvormer. Nu hoor ik dat deze omvormer veel lawaai maakt, piepjes en ventilatorgeluiden.
Ik lees dat jij ook deze omvormer gebruik.
Wat is jou ervaring ??

alvast bedankt voor het delen van je ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 13:43
Bedankt.
Ik had ook een PE abnormal foutmelding. Was er zeker van dat ik L en N goed had aangesloten (staat wel idioot slecht aangegeven).
Maar na de hint in dit topic ze even omgedraaid en nu werkt het foutloos.
Pagina: 1