Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Growatt 4200TL error

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Weijo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 21-05 16:18
Mijn vraag
Ik heb spanning op een niet aan gesloten string.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Growatt 4200TL-EX met 5x 320 Jinko Cheetah

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wilde de omvormer testen voordat ik alles op mijn dak ga hijsen. Dus ff snel 5 panelen en aangehangen. Error 303 PE abnormal. Spanning staat er goed op zelfs een nieuwe aardedraad getrokken maar geen verbetering. Geen idee wat het probleem is.
Nu ben ik verder gaan kijken en nu viel het me op dat als ik een sting aansluit in ook spanning op de andere. Dit is toch niet normaal?
Heeft iemand hier meer ervaring mee.

Beste antwoord (via Weijo op 24-06-2020 22:53)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Waartussen meet je precies spanning? DC plugs van de omvormer of de plus en min van de string?
Hoeveel spanning?
Heb je hem ingesteld op Nederland?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Waartussen meet je precies spanning? DC plugs van de omvormer of de plus en min van de string?
Hoeveel spanning?
Heb je hem ingesteld op Nederland?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Weijo
Spanning op de omvormer ingang.
De spanning kwam overeen met de pv2 die de growatt aan geeft pv1 166.1v pv2 56.2v
Setting is op NL

• busscherski
  • Nu online
Kan het zijn dat die omvormer vereist dat je een aarde draad legt van de omvormer naar de panelen? Ik weet het niet hoor.

• Weijo
Dat kan ik nog wel proberen, echter in de handleiding staat dat alleen aarde op de kast en panelen afhankelijk is van regelgeving in het land.
Nu net weer gekeken weer/nogsteeds spanning op de niet gebruikte string.

• Weijo
Leverancier gesproken en heb de L N omgedraaid en nu werkt het.... snap er niks van want ik heb gisteren 3x alles doorgelopen en het zat echt wel goed.... (denk ik).
Het werkt nu, dus niet langer over na denken.
Als alles op het dak ligt zal ik nog daar nog wat info van posten
Thanks voor de feedback

• redbullwaning
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:32
@Weijo Is de spanning nu 0 op de niet gebruikte string?

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:06

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je een multimeter? Dan kun je met alleen de rode pen controleren of je draad ook het "hete" signaal is. Het zou zomaar kunnen zijn dat ergens blauw en bruin zijn omgewisseld; zelfs al voor de hoofdschakelaar.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Weijo
redbullwaning schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:55:
@Weijo Is de spanning nu 0 op de niet gebruikte string?
Het werkt nu maar de er blijft spanning op staan. Als er meer zo'n op string1 kwam te staan wordt het die spanning lager.

• silverheijen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 16:23
Weijo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:24:
Mijn vraag
Ik heb spanning op een niet aan gesloten string.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Growatt 4200TL-EX met 5x 320 Jinko Cheetah

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wilde de omvormer testen voordat ik alles op mijn dak ga hijsen. Dus ff snel 5 panelen en aangehangen. Error 303 PE abnormal. Spanning staat er goed op zelfs een nieuwe aardedraad getrokken maar geen verbetering. Geen idee wat het probleem is.
Nu ben ik verder gaan kijken en nu viel het me op dat als ik een sting aansluit in ook spanning op de andere. Dit is toch niet normaal?
Heeft iemand hier meer ervaring mee.
Misschien dat ik je kan jou kan helpen met mijn bevindingen:
Ik had problemen met overspanning met mijn 1 fase 2500TL omvormer. Samen met mijn 3 fase omvormer werd de spanning helemaal achter in de tuin snel te hoog en schakelde de omvormers af.

Daarom heb ik nu tijdelijke een nieuwe losse kabel van 3*2.5 rechtstreeks naar mijn huis gelegd. Gewoon even testen met een stekker in het stopcontact.

Nu kreeg ik ook de melding PE abnormal.

Wat bleek nu:
Stekker omdraaien (Fase en nul dus verdraaien) en hij deed het weer. Beetje vreemd vind ik het wel. Dan had ik wel een andere melding verwacht. Maar het zou kunnen dat de Growatt de spanning tussen aarde en nul meet?

Hopelijk heb je er nog wat aan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True