Chrome video grijzige waas sinds Win10 2004

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 16:56
Mijn vraag

Sinds de Win10 2004 update heb ik een probleem met het afspelen van video's op o.a. op Youtube, loop hier inmiddels al een aantal dagen mee te rommelen. Wanneer ik een video afspeel dan krijg ik na een aantal seconden een soort van grijzige waas over de video heen waardoor de kleuren wat fletser lijken en zwart wat minder zwart wordt. Wanneer ik dan even naar een andere tab ga of zelfs even richting de comments scroll en dan weer terug omhoog, is de video weer even voor een aantal seconden normaal maar na een aantal seconden is het weer terug.

Andere browsers vertonen deze grijzige waas niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Laatste versie Chrome uiteraard, 83.0, op Win10 x64 v2004

AMD Radeon 5700 XT en AMD Ryzen 5 3600x

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard begonnen met Google met zoeken op verschillende termen kom ik daarbij eigenlijk niet verder dan:

- schakel eventuele extensions uit. dit verhelpt niets

- forceer een ander color profile... maar dat verhelpt ook niets.

- Wat ik het meeste tegenkom is het uitschakelen van hardware acceleratie, wanneer ik dat doe gebeurd het inderdaad niet meer, maar ik vind dat eigenlijk geen oplossing maar een work around. Ook zorgt dit er voor dat bijvoorbeeld 4k videos in Youtube niet meer zo soepel afspelen als met de acceleratie aan... niet gewenst dus.

- Ook grafische drivers helemaal vers geïnstalleerd door met DDU in veilige modus eerst de oude software te verwijderen en de laatste versie te installeren. Instellingen van de drivers doorgelopen of daar misschien nog iets in te vinden is, maar geen optie tegen gekomen die hieraan gerelateerd zou kunnen zijn.

- Laatste dingetje wat ik al helemaal niet kan verklaren... als ik een tijdje loop te 'rommelen' met de instellingen en Chrome daarbij dus een aantal keren herstart dan ineens stopt het probleem. Zelfs na een reboot blijft het dan weg. Maar schakel ik de pc uit voor het slapen gaan en zet het apparaat weer aan als ik de volgende dag thuis kom van het werk, dan begint het weer. 8)7

Kortom, ik kan er geen oplossing voor vinden en hoop dus dat er iemand is die hetzelfde aan het handje heeft gehad en weet waar het em in zit.

[ Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 24-06-2020 21:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Schopje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35

DaFeliX

Tnet Devver
MicGlou schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:20:

[...]
- Wat ik het meeste tegenkom is het uitschakelen van hardware acceleratie, wanneer ik dat doe gebeurd het inderdaad niet meer, maar ik vind dat eigenlijk geen oplossing maar een work around. Ook zorgt dit er voor dat bijvoorbeeld 4k videos in Youtube niet meer zo soepel afspelen als met de acceleratie aan... niet gewenst dus.

[...]
Het lijkt dus op een probleem met je GPU, niet zozeer met Chrome zelf. Ik zou het dus zoeken in je videokaart, zoals het upgraden van de drivers hiervan. Welke videokaart heb je? Heb je met andere applicaties problemen die de videokaart gebruiken, zoals games?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom, stap eens van Chrome af en probeer eens EDGE Chromium of een recente public release van Firefox?

Niet om een oorlog aan te gaan maar Chrome draait op letterlijk 0 devices in mijn huis en tegelijkertijd kijk ik zeer regelmatig YT via Firefox of EDGE en tot op heden 0 issues gehad zoals jij die beschrijft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
DaFeliX schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Het lijkt dus op een probleem met je GPU, niet zozeer met Chrome zelf. Ik zou het dus zoeken in je videokaart, zoals het upgraden van de drivers hiervan. Welke videokaart heb je? Heb je met andere applicaties problemen die de videokaart gebruiken, zoals games?
Het treedt pas op sinds de upgrade naar Win10 2004. Ik heb verder geen enkel probleem met andere applicaties of games, loopt allemaal als een zonnetje. Buiten dat is dit ook echt alleen maar in Chrome en Youtube of website die Youtube video's embedded hebben... in andere browsers komt dit niet voor. Dus het lijkt mij toch echt een software probleem te zijn die in de richting van Chrome+Youtube+eventueel de grafische driver. Plus het vreemde gedrag dat wanneer ik een tijdje heb lopen rommelen ermee dat het tijdelijk stopt met die 'helderheid verhogen'... want dat is waar het op lijkt.

Ik heb een XFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC II Ultra. Uiteraard met de laatste drivers... deze ook al eens helemaal met DDU verwijderd etc. Chrome al eens helemaal verwijderd mbv Crap Deinstaller. Alle mogelijke instellingen in Chrome doorlopen mbt kleurprofielen, video encoder/decoder instellingen etc, instellingen van de videokaart... enige wat ik nog niet heb geprobeerd een oudere driver versie.

Het lijkt bijna op een geforceerde HDR setting, maar dat staat nergens aan qua drivers of in management van Windows... monitoren ondersteunen het ook niet.
MAX3400 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:38:
Andersom, stap eens van Chrome af en probeer eens EDGE Chromium of een recente public release van Firefox?

Niet om een oorlog aan te gaan maar Chrome draait op letterlijk 0 devices in mijn huis en tegelijkertijd kijk ik zeer regelmatig YT via Firefox of EDGE en tot op heden 0 issues gehad zoals jij die beschrijft.
Chrome is mijn browser van voorkeur, daarmee sync ik tussen al mijn systemen etc, overstappen is daarom niet gewenst. Persoonlijke voorkeuren voor software heb je uiteraard altijd, overal zijn wel pro's en con's voor te noemen. Daarnaast ben ik van het probleem oplossen en niet vermijden of workarounds.

Het zit in de combo win10 2004 en Chrome met eventuele factor de grafische driver... zou op te lossen moeten zijn. Daarvoor nooit problemen ervaren, zeker niet in die strekking. 2004 is uiteraard nog jong, de kans bestaat dat er dus ook nog niet veel over te vinden is... maar hier op Tweakers uiteraard een hoop slimme jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MicGlou schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:03:
[...]

...in andere browsers komt dit niet voor..
[...]
Tja, had je dat in de startpost gezet, had ik mijn suggestie / reply om een andere browser te testen dus niet hoeven posten. ;)

Is er na de installatie van 2004 toevalligerwijs ook "op alle machines" waar het probleem speelt, ook al geconstateerd / gecontroleerd of er overeenkomsten / verschillen / rollbacks in Chrome-versie mogelijk is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
MAX3400 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Tja, had je dat in de startpost gezet, had ik mijn suggestie / reply om een andere browser te testen dus niet hoeven posten. ;)

Is er na de installatie van 2004 toevalligerwijs ook "op alle machines" waar het probleem speelt, ook al geconstateerd / gecontroleerd of er overeenkomsten / verschillen / rollbacks in Chrome-versie mogelijk is?
Ik heb vermeld dat het in de laatste versie van Chrome gebeurd... en later noem ik ook alleen Chrome, dus die duidelijke indicatie was er wel, maar heb inderdaad niet expliciet vermeld dat het in andere browsers niet gebeurd.

De andere machines betreffen werklaptop, privelaptop en een (plex)server... op beide laptops komt het niet voor, die draaien beide op de intel chip zonder aparte gpu.

De plexserver had ik eigenlijk nog niet getest, die heeft er ook een oud AMD kaartje (HD8570) inzitten, die machine benader ik ook eigenlijk alleen op afstand en speel daar nooit Youtube op af logischerwijs. Net even gechecked via teamviewer vanaf het werk... het is niet heel duidelijk te zien omdat je via Teamviewer uiteraard nooit 1:1 beeld hebt qua kleuren etc, maar het lijkt alsof ik daar ook diezelfde verspringing van helderheid zie... maar dan zou ik thuis eens via RDP moeten kijken of er een monitor aanhangen om er helemaal zeker van te zijn.

Hmm... dan lijkt de verdachte de AMD drivers te zijn icm met Chrome/Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:25
Heb je de kleurdiepte van de RDP verbinding ook gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
biomass schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:04:
Heb je de kleurdiepte van de RDP verbinding ook gecontroleerd?
De test die ik net heb gedaan was met teamviewer... dus dan kan je sowieso niet veel rechten ontlenen aan de beeldkwaliteit. Thuis benader ik het altijd met RDP, maar ben nu aan het werk dus dat kan ik niet testen... maar ga er sowieso gewoon even een monitor aanhangen voor 100% zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Het lijkt erop dat het een combinatie is van AMD driver met Win10 2004 en de laatste versie van Chrome... en gerelateerd aan HDR. Op de een of andere manier wordt er een soort van fake HDR geforceerd dmv het verhogen van de algehele helderheid van de video tijdens het afspelen van videos op Youtube. Wel vreemd wat mijn monitoren ondersteunen geen HDR en dit staat ook niet ingeschakeld in Windows of in de Radeon software...

Oudere versie van de driver heeft overigens ook niet geholpen.

Als ik nu bij de 'experimentele instellingen' van Chrome instel dat het kleur profiel HDR10 (when available) gebruikt moet worden is het probleem weg.

Maar het blijft vreemd gedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door MicGlou op 01-07-2020 11:12 ]

Pagina: 1