Hi all,
Ik hoop dat ik dit in het goede onderdeel plaats.
Mijn PC heeft een SSD waar Windows 10 op staat, en een HDD met Ubuntu.
Gisteren werkte alles nog prima, maar vandaag kan ik ineens niet meer opstarten naar Windows. Het scherm blijft zwart, en het rode lampje in de PC zelf blijft ook branden.
Toevallg heb ik Ubuntu op de HDD staan en als ik daar een list van de disks opvraag, dan staat de SSD er wel gewoon bij. Via de Disks applicatie op Ubuntu kan ik geen health check doen (is grayed out) maar via het commando 'nvme smart-log /dev/nvme0n1p2' krijg ik deze output:
Dat lijkt mij goed?
Wat is handig om te doen? In principe staat er geen belangrijke data op de SSD, dus een format/reinstall van Windows is geen probleem, maar hoe doe je dat vanuit Ubuntu? (Het is sowieso al zeker 10 jaar geleden dat ik een reinstall van Windows gedaan heb, dus alle suggesties zijn welkom.)
Of is er misschien nog een manier om de SSD weer levend te krijgen?
Wel een side note; gisteren stond de PC aan en ontstond er kortsluiting. De PC was op dat moment niks bijzonders aan het doen, maar is er wel in een keer uitgeknald. Nu kan het toeval zijn dat de SSD nu ineens niet meer herkend wordt, maar ik weet dus niet of dat er iets mee te maken kan hebben? (Het leek mij dat als hij echt kapot was, Ubuntu hem ook niet meer zou herkennen etc.)
Alvast bedankt.
Ik hoop dat ik dit in het goede onderdeel plaats.
Mijn PC heeft een SSD waar Windows 10 op staat, en een HDD met Ubuntu.
Gisteren werkte alles nog prima, maar vandaag kan ik ineens niet meer opstarten naar Windows. Het scherm blijft zwart, en het rode lampje in de PC zelf blijft ook branden.
Toevallg heb ik Ubuntu op de HDD staan en als ik daar een list van de disks opvraag, dan staat de SSD er wel gewoon bij. Via de Disks applicatie op Ubuntu kan ik geen health check doen (is grayed out) maar via het commando 'nvme smart-log /dev/nvme0n1p2' krijg ik deze output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| critical_warning : 0 temperature : 36 C available_spare : 100% available_spare_threshold : 10% percentage_used : 3% data_units_read : 15528351 data_units_written : 15176397 host_read_commands : 185465432 host_write_commands : 163584041 controller_busy_time : 883 power_cycles : 748 power_on_hours : 965 unsafe_shutdowns : 32 media_errors : 0 num_err_log_entries : 94 Warning Temperature Time : 0 Critical Composite Temperature Time : 0 Temperature Sensor 1 : 36 C Temperature Sensor 2 : 38 C Thermal Management T1 Trans Count : 0 Thermal Management T2 Trans Count : 0 Thermal Management T1 Total Time : 0 Thermal Management T2 Total Time : 0 |
Dat lijkt mij goed?
Wat is handig om te doen? In principe staat er geen belangrijke data op de SSD, dus een format/reinstall van Windows is geen probleem, maar hoe doe je dat vanuit Ubuntu? (Het is sowieso al zeker 10 jaar geleden dat ik een reinstall van Windows gedaan heb, dus alle suggesties zijn welkom.)
Of is er misschien nog een manier om de SSD weer levend te krijgen?
Wel een side note; gisteren stond de PC aan en ontstond er kortsluiting. De PC was op dat moment niks bijzonders aan het doen, maar is er wel in een keer uitgeknald. Nu kan het toeval zijn dat de SSD nu ineens niet meer herkend wordt, maar ik weet dus niet of dat er iets mee te maken kan hebben? (Het leek mij dat als hij echt kapot was, Ubuntu hem ook niet meer zou herkennen etc.)
Alvast bedankt.