Opstarten naar SSD werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaamy
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Hi all,

Ik hoop dat ik dit in het goede onderdeel plaats.

Mijn PC heeft een SSD waar Windows 10 op staat, en een HDD met Ubuntu.
Gisteren werkte alles nog prima, maar vandaag kan ik ineens niet meer opstarten naar Windows. Het scherm blijft zwart, en het rode lampje in de PC zelf blijft ook branden.

Toevallg heb ik Ubuntu op de HDD staan en als ik daar een list van de disks opvraag, dan staat de SSD er wel gewoon bij. Via de Disks applicatie op Ubuntu kan ik geen health check doen (is grayed out) maar via het commando 'nvme smart-log /dev/nvme0n1p2' krijg ik deze output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
critical_warning                    : 0
temperature                         : 36 C
available_spare                     : 100%
available_spare_threshold           : 10%
percentage_used                     : 3%
data_units_read                     : 15528351
data_units_written                  : 15176397
host_read_commands                  : 185465432
host_write_commands                 : 163584041
controller_busy_time                : 883
power_cycles                        : 748
power_on_hours                      : 965
unsafe_shutdowns                    : 32
media_errors                        : 0
num_err_log_entries                 : 94
Warning Temperature Time            : 0
Critical Composite Temperature Time : 0
Temperature Sensor 1                : 36 C
Temperature Sensor 2                : 38 C
Thermal Management T1 Trans Count   : 0
Thermal Management T2 Trans Count   : 0
Thermal Management T1 Total Time    : 0
Thermal Management T2 Total Time    : 0

Dat lijkt mij goed?

Wat is handig om te doen? In principe staat er geen belangrijke data op de SSD, dus een format/reinstall van Windows is geen probleem, maar hoe doe je dat vanuit Ubuntu? (Het is sowieso al zeker 10 jaar geleden dat ik een reinstall van Windows gedaan heb, dus alle suggesties zijn welkom.)

Of is er misschien nog een manier om de SSD weer levend te krijgen?

Wel een side note; gisteren stond de PC aan en ontstond er kortsluiting. De PC was op dat moment niks bijzonders aan het doen, maar is er wel in een keer uitgeknald. Nu kan het toeval zijn dat de SSD nu ineens niet meer herkend wordt, maar ik weet dus niet of dat er iets mee te maken kan hebben? (Het leek mij dat als hij echt kapot was, Ubuntu hem ook niet meer zou herkennen etc.)

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19
Ik zie niets in de Smart gegevens wat de goede werking van de SSD zou beïnvloeden.
Je zou later eens kunnen kijken wat er precies in de errorlog staat (15: 94 entries).

Wat slim is om te doen met de PC:
Zoek eerst uit wat de oorzaak was van de sluiting in de PC, want dat heeft prioriteit.
Bekijk ook de inhoud van de BIOS, o.a. of de SSD daarin correct als bootdevice zichtbaar is: als dat niet zo is, verklaart dat mogelijk waarom de PC niet opstart met "Windows" geselecteerd.

Wat slim is om te doen met de SSD:
Opstarten in de herstelconsole van Windows 10 en opstartherstel uitvoeren. Zorg daarna wel voor minimaal 2 cold boots voordat het betrouwbaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaamy
Hi Renault,

Thanks voor je reply.
Je zou later eens kunnen kijken wat er precies in de errorlog staat (15: 94 entries).
Waar kan ik die error log vinden?
Zoek eerst uit wat de oorzaak was van de sluiting in de PC, want dat heeft prioriteit.
De kortsluiting had niet met de PC zelf te maken, die werd veroorzaakt door iets anders. Dat had ik niet duidelijk vermeld.

In de BIOS zie ik de SSD wel staan.
Ik kan ook niet echt een opstartherstel o.i.d. doen, want dat staat ook allemaal op een partitie op de SSD. Zodra ik in GRUB Windows selecteer, doet hij niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ubuntu kan standaard het filesysteem NTFS analyseren en repareren op de SSD.
Wellicht kan je dat eerst eens proberen?

Als dat niet werkt: heb je in GRUB al eens de opstartparameters van Windows gecontroleerd / opnieuw aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaamy
Ik zal dat vanavond eens proberen. Bedankt voor de suggesties.

Wat me trouwens wel opviel; op het aller eerste scherm dat je te zien krijgt als je de PC opstart (ik weet even niet hoe dat heet), waar je bijv. ook ziet hoeveel RAM je hebt, dat er een toetsenbord en muis zijn aangesloten, etc, daar herkent hij nog wel enkel de HDD (terwijl voorheen ook de SSD erbij stond.)

Er vanuit gaan dat ie gewoon kapot is?
Als ik naar de waarde van 'power_on_hours' kijk, dan is dat ook veel te laag. (Dat is zo'n 40 dagen terwijl die PC soms wekenlang aanstaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Veel PC's hebben twee controllers: eentje van Intel (de snelste) en nog een andere (bv. Marvell).
Als die andere per ongeluk uit staat en op een van die poorten zit je SSD aangesloten, klopt het dat je hem niet meer ziet.
Je zou eens op je moederbord moeten kijken welke SATA-poorten de Intel poorten zijn (vaak 1 t/m 4) en dáár de SATA-connector van de SSD op aansluiten.

Wel raar trouwens dat je dan toch nog de Smart tabel ervan kunt uitlezen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Heel toevallig had mijn PC gisteren dezelfde kuren. Geen kortsluiting gehad natuurlijk, maar alles werd herkend en booten wou m'n systeem niet. Na een bios reset werkte alles weer prima. Ik fix al 20+ jaar m'n eigen pc, zelfs een tijd voor m'n werk gedaan en ik heb geen idee waarom. Maar het proberen waard @Raaamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaamy
Thanks voor de suggesties.
Ik ga dit weekends eens kloten. Anders haal ik wel een nieuwe SSD.
Pagina: 1