Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:40

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik gebruik al bijna 10 jaar mijn trouwe Nikon D700 voor stedentrips (musea, architectuur, straatfotografie) en soms portretten of sport. Met video heb ik nog geen ervaring. Eigenlijk mis ik niets, maar ik overweeg al een tijdje te upgraden naar een modernere camera omdat de techniek nu zoveel verder is. Mijn verzameling is beperkt (zie tabel), dus overstappen naar een ander systeem kan relatief makkelijk.

Mocht ik voor Nikon Z kiezen dan is alles behalve het Tamron-spul zelfs compatibel. De Z7 is voor mij overkill, dus de logische keuze lijkt dan een pricewatch: Nikon Z 6 + 24-70mm f/4 + FTZ adapter Zwart met een pricewatch: Sony Sony QDG120F Flash-Speicherkarte (120 GB)

Het alternatief voor €200-300 extra kan zijn pricewatch: Sony A7 III Zwart met pricewatch: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD en pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 128GB maar dan moet ik alles wat ik heb verkopen en wennen aan een nieuwe interface. De grootste voordelen voor mijn zijn denk ik een langere battery life (610 vs 310 shots) en hele goede eye AF. Aan de andere kant heeft de A7 III wel een mindere IBIS en user interface.

Netto lijkt de Z6 voor mij de beste keuze. Denken jullie dat ik nog iets over het hoofd zie? Ik heb geen haast en zou dus nog kunnen wachten, maar volgens mij zitten er geen interessante moddelen in de pijplijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Spiegelreflexcamera'sNikon D700 Zwart€ 0,-€ 0,-
1FlitsersNikon Speedlight SB-800 (38m @ ISO100, 24-105mm, i/D-TTL, 4xAA)€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenNikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED€ 1.524,20€ 1.524,20
1CameralenzenNikon AF-S 50mm f/1.4G€ 455,-€ 455,-
1CameralenzenTamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD Nikon€ 849,-€ 849,-
1CameralenzenTamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)€ 315,20€ 315,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.143,40

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
De Sony combinatie is ook een stop lichtsterker dan 24-70mm f/4 en scherper.
De Sony biedt ruimte voor 2 betaalbare geheugenkaarten ipv 1 heel duur kaartje. SD kan ook heel duur zijn als je snelheid wil, maar je hebt tenminste de keuze.
En dan het lenzen aanbod. Uiteraard kun je je lenzen overzetten met de FTZ adapter, maar mocht je in de toekomst iets compactere en optisch betere lenzen willen gebruiken, dan ben je bij Nikon een vermogen kwijt aan Nikonlenzen. Voor Sony maken Sigma en Tamron geweldig goede lenzen die betaalbaar zijn.

De interface van Sony is een drama en ik zou een batterijgrip (van Meike) aanraden om de ergonomie te verbeteren. Maar de Sony is gelukkig prima te programmeren naar eigen wens met veel Custom knoppen en 3 draaiwieltjes.

Met een Z6 heb je een goede camera waar je prachtige foto's mee kunt maken, maar ja, wat wil je? Technisch het beste voor een goede prijs, of blijven bij iets wat je kent?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Ik denk dat je beide moet uitproberen om te weten weten je het beste bevalt.
Persoonlijk vind ik de Sony A7iii niet fijn in de hand liggen en vind ik een extra grip vervelend omdat die de set zoveel groter maakt. Maar ieder heeft zo zijn eigen voorkeur.
Tip: bij Foto Hans Keuzekamp hebben ze nu een occasion Z6 met 24-70 f4 in nieuwstaat en met 2 jaar garantie voor 1599. De FTZ-adapter kost daar 199, totaal dus 1798. Dat scheelt toch weer een slok op een borrel.
https://www.fotohanskeuze...mm-f4-0-6064920-als-nieuw
Overigens hebben ze de Tamron 28-70 ook net iets goedkoper dan de meesten voor 729. En ze hebben nog een occasion Z 50mm f1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flappie88
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 19:43
Ik sluit me bij hierboven aan: ga ze proberen. Al is het alleen maar voor het gevoel. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar kom van een DX Nikon, en de Z6 lijkt mij ook wel wat. Als ik op de reviews moet afgaan, staan ze beide (Z6 en A7iii) wel hun mannetje, en zijn de prestatie-details in combinatie met je wensen meest doorslaggevend.
De eye AF van Sony is idd wat beter, maar gebruik je die ook veel in musea en bij architectuur? Lijkt me meer iets als je veel portretwerk of mensenfotografie doet. En na de firmware update doet de Z6 dat ook alweer wat beter. Qua cameras in de pijplijn komt er volgens mij bij Nikon mogelijk nog een extra DX systeemcamera, maar voorlopig geen FF in de Z6-categorie. Ik lees hier en daar wel nog wat geruchten over een mogelijk Canon model, maar dat is dus afwachten. En zeker met alles wat er in de wereld aan de hand is, kan een introductie wel wat vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:40

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ik heb uiteindelijk de gok gewaagd met de scherp geprijsde occasion van Foto Hans Keuzekamp (dank voor de tip @Kwintessens):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KejgbHx3tUAijVSi3HlCJd_lznM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FKiIE1gxJSTeUMXztJaHVued.png?f=user_large

Sony heeft al een aantal jaar voorsprong wat betreft systeemcamera's, maar Nikon heeft volgens mij goed toegekeken. Ik heb vandaag een uurtje met de Nikon Z6 door de stad gelopen en ben erg tevreden. Het gebruik went snel en de camera ligt prettig in de hand (met de D700 gebruikte ik ook nooit een grip).

Het lenzenaanbod is inderdaad een minpuntje, maar gelukkig is de 24-70mm f/4 voorlopig wel voldoende voor de bulk van mijn activiteiten. Alleen jammer dat behalve de Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR met FTZ-adapter er niet echt een betaalbare 300mm optie lijkt te zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
@g0tanks Cool. Ik zag al dattie weg was en was bang dat je hem had gemist. :-)
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je betaalbaar vindt, maar Sigma maakt ook een paar 300mm+ zooms voor de F-mount.
Verder heeft Nikon nog een 100-400 en 200-600 op de roadmap staan. Beide Z-mount. Geen idee wat die gaan kosten, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flappie88
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 19:43
Los van de prijs voor de Nikkor Z 100-400 en 200-600 zullen dat ook geen lichtgewichten worden; de 70-300 met ftz is idd eigenlijk de enige manier in de praktijk zonder je blauw te betalen en je lam te tillen.

Iig veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
flappie88 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:08:
Los van de prijs voor de Nikkor Z 100-400 en 200-600 zullen dat ook geen lichtgewichten worden; de 70-300 met ftz is idd eigenlijk de enige manier in de praktijk zonder je blauw te betalen en je lam te tillen.

Iig veel plezier ermee!
Kun je wel je abonnement op de sportschool opzeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:55

trithemis

Dragonfly

Ik weet niet of je al een camera hebt aangeschaft, maar de Z5 is vandaag aangekondigd. Als je weinig met video doet dan is dat een prima alternatief (ik heb de Z6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

trithemis schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:27:
Ik weet niet of je al een camera hebt aangeschaft, maar de Z5 is vandaag aangekondigd. Als je weinig met video doet dan is dat een prima alternatief (ik heb de Z6).
Dan heb je kennelijk het topic niet gelezen met maar liefst 8 berichten 8)7

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:55

trithemis

Dragonfly

Zeker wel. Ik heb er alleen overheen gelezen. Ik verwachte; gekocht of besteld. En er staat de gok gewaagd.

Nou veel plezier ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnGameNaam
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-08 21:41
de z6 is fantastisch en je hebt al een heleboel nikon spullen zoals lenzen en flitsers dus ik zou het lekker bij nikon houden

leuk kitje

pricewatch: Nikon Z 6 + 24-70mm f/4 + FTZ adapter Zwart

LET OP

Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)

deze lens heb ik ook gehad samen met mijn z6,
hij moet eerst een firmware update hebben wil je hem werked krijgen met de ftz adapter,
hierbij gaat het om ene trage AF en en waardeloze VR
TIP
haal deze inplaast er van
pricewatch: Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR

deze heb ik zelf ook gehaalt voor 850$ + een hoya hdx filter super snel en super scherp
Pagina: 1