Windows XP virtualiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3fftw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:28
Ik heb een situatie in een fabriek waar nog 2 oude Windows XP PC's staan (PC1, PC2). Uit voorzorg wil deze PC's graag virtueel laten lopen, voordat ze er helemaal mee ophouden.

De PC's moeten machines aansturen waarvan de software alleen maar voor Windows XP is gemaakt.
Deze software werkt ook niet in Windows 7 of Windows 10 met compatibilty modus.
Beide machines heb ik nu gekloond naar andere schijven. Dit heb ik gedaan zodat ik er mee kan expirimenteren en de fabriek eigenlijk constant bezig is kan ik niet zomaar gaan spelen met deze PC's

PC1 heb ik nu al wel virtueel gekregen, Windows lijkt stabiel te lopen. Programma's ed. kan ik gewoon starten. (nog niet in de fabriek getest). De installatie op PC1 gebruikt wel 3 partities. (syseem, primary en overig).

PC2 krijg ik niet startend. Ik blijf bluescreens krijgen met foutcode 0x0000007b. (ook als ik de fysieke machine probeer te starten met de kloon). De installatie op PC2 heeft maar 1 partitie waarvan hij alles doet.
Als ik de orginele schijf in PC2 plaats dan werkt alles gewoon maar van de kloon start die niet. De kloon heb ik op allerlij manieren gedaan en getest. manier zoals HDClone in safemode dan meerdere instellingen in HDClone getest. ik heb ongeveer 10 kloons geprobeerd en geen daarvan werkt.

Ik heb geprobeerd om de PC de MBR opnieuw op te laten bouwen. Via bootrec vanaf een andere machine. Ook via een windows xp herstel bootcfg commando's uit laten voren.

Boot.ini lijkt te missen als ik het systeem vergelijk met de eerste machine. Geprobeerd om handmatig het bestand te maken en in de root van de schijf te zetten.

Is het nog mogelijk om de installatie nog te herstellen, of om de systeempartitie nog appart aan te maken?

Ik heb HDclone gebruikt om de schijven te klonen.

Om de schijf om converteren naar een virtuele schijf heb ik Disk2vhd gebruikt.
Daarna Starwind V2V converter om het virtuele schijfbestand om te zetten naar een VMware formaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Hoe heb je de boot.ini gemaakt?
Heb heb je een procedure als deze gevolgd?

https://www.lifewire.com/...ini-in-windows-xp-2624512

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j3fftw
HKLM_ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:48:
Hoe heb je de boot.ini gemaakt?
Heb heb je een procedure al deze gevolgd?

https://www.lifewire.com/...ini-in-windows-xp-2624512
Ik heb deze procedure inderdaad gevolgt. Ik kreeg een tweede optie om van te starten maar kreeg vervolgens dezelfde bsod

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Gebruik de VMware vCenter Converter Standalone, kan je lokaal of remote installeren, trekt een image over het netwerk of lokaal rechtstreeks naar Vmware zonder tussenstappen, de target machine blijft normaal gewoon doorlopen maar geen idee of hij XP live kan imagen.

Als de laatste versie niet werkt, probeer 6.0.0-2716716, die werkt met zekerheid nog voor XP.

Waar je momenteel vast loopt is moelijk te zeggen, ik neem aan iets in de trend van Siemens PC7, geinstalleerd door een leverancier, onderhoud heeft niemand bij nagedacht en nu het ding te oud is moet het zonder kosten toch blijven doorlopen.

Bijkomstig probleem is dat zowel de client/server/os vermoedelijk zwaar aangepast is (en niet op de goede manier), welke versie van XP spreken we over? Embeded? SP1, SP2, SP3?

Ik durf mij niet uitpsreken dat VmWare al die versies die er ooit zijn geweest zomaar ondersteund.

Ik neem aan dat je 0.0 documentatie hebt of install files? Anders zou ik eerder starten van een verse XP install mocht ik echt niet anders kunnen. Maar dat is bijna nooit want de leverancier wilt natuurlijk dat je terug komt en dik betaald voor support en de opdrachtgever trapt er blindelings in.

Voor de rest, industrie 4.0 is hier, ik weet niet of dat ding over OPC of andere protocollen data zit over te schieten maar de tijd van dat soort black boxes is over & out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
sprankel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:41:
Gebruik de VMware vCenter Converter Standalone, kan je lokaal of remote installeren, trekt een image over het netwerk of lokaal rechtstreeks naar Vmware zonder tussenstappen, de target machine blijft normaal gewoon doorlopen maar geen idee of hij XP live kan imagen.

Als de laatste versie niet werkt, probeer 6.0.0-2716716, die werkt met zekerheid nog voor XP.

Waar je momenteel vast loopt is moelijk te zeggen, ik neem aan iets in de trend van Siemens PC7, geinstalleerd door een leverancier, onderhoud heeft niemand bij nagedacht en nu het ding te oud is moet het zonder kosten toch blijven doorlopen.

Bijkomstig probleem is dat zowel de client/server/os vermoedelijk zwaar aangepast is (en niet op de goede manier), welke versie van XP spreken we over? Embeded? SP1, SP2, SP3?

Ik durf mij niet uitpsreken dat VmWare al die versies die er ooit zijn geweest zomaar ondersteund.

Ik neem aan dat je 0.0 documentatie hebt of install files? Anders zou ik eerder starten van een verse XP install mocht ik echt niet anders kunnen. Maar dat is bijna nooit want de leverancier wilt natuurlijk dat je terug komt en dik betaald voor support en de opdrachtgever trapt er blindelings in.

Voor de rest, industrie 4.0 is hier, ik weet niet of dat ding over OPC of andere protocollen data zit over te schieten maar de tijd van dat soort black boxes is over & out.
toon volledige bericht
Ik wilde ook al over VMWare beginnen, toen ik de indruk kreeg uit de TS dat hij geen VMWare heeft en helemaal niet wil virtualiseren, maar letterlijk fysieke machine/disk wil klonen naar Fysiek.

Klopt dat TS?

Laat maar, dag was lang en druk

EDIT: Of toch wel relevant :P Hoe meer ik het lees hoe onduidelijker de TS wordt. Heb je nu al iets gevirtualiseerd of alleen een fysieke clone? :P

[ Voor 5% gewijzigd door KnoxNL op 24-06-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
En anders, even kale xp machine in vmware installeren en een fresh install of kopie of restore van de applicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:11
Let even goed op bij het virtualiseren of je poorten wel goed aangestuurd kunnen worden. Bij dat soort oude machines wordt nog wel eens een seriële verbinding oid gebruikt.

En als het kritieke pc's zijn, doe dan alsjeblieft voorzichtig met het wisselen van schijven etc. Als die dingen altijd aanstaan is er een kans dat die schijven stuk gaan bij een cold boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
7b is de bekende mass storage melding in Windows XP. Je kunt offline het register bewerken om alle boot drivers in te schakelen. Of, als een sysprep mogelijk is (reset wel alle bestaande accounts), dan kun je de mass storage drivers prepopuleren. Zorg er in ieder geval voor dat de PCIIDE/ATAPI driver ingeschakeld is, als je virtualisatieprogramma ook gebruik maakt van de PCIIDE/ATAPI driver.

Wat is de mass storage driver van de bootdevice op de fysieke PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:05
Misschien is zit hier de oplossing?

https://social.technet.mi...m=virtualmachingmgrhyperv

. Reboot the VM, but this time press a key to boot from the Windows 7 DVD (or boot from your ISO) so that you can get into the repair mode (recovery console/DOS prompt).
5. Type C: to go to the C (boot) drive of your Windows 7 VM.

Here's the magic:

6. Simply type the following command at the recovery console DOS prompt:

bootsect.exe /nt60 all /force

7. type EXIT and then reboot the machine.

ENJOY!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
KnoxNL schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:45:
[...]

Ik wilde ook al over VMWare beginnen, toen ik de indruk kreeg uit de TS dat hij geen VMWare heeft en helemaal niet wil virtualiseren, maar letterlijk fysieke machine/disk wil klonen naar Fysiek.

Klopt dat TS?
HDclone => Starwind V2V => VmWare

TS probeert dus zijn image te booten in VmWare maar dat lukt niet, als hij de kloon probeert te booten in de originele machine lukt dit ook niet.

Dat wilt zeggen dat het bij stap1 dus al fout lijkt te lopen maar is moeilijk om daar iets op te zeggen, het is perfect mogelijk dat er een "beveiliging" op zit om te verhinderen dat de klant een image kan trekken. Zijn van die vuile trucen want die leverancier weet maar al te goed dat het ding geen 20 jaar mee gaat gaan terwijl de productielijn wel 20 jaar moet meegaan. Dan zijn ze niet beroerd om 20k of zelfs meer voor een upgrade te vragen. Als je dat naar een andere leverancier/sturing of zelfs upgrade wilt gaan, dat is heel de machine sturing reverse engineeren op basis trial & error. Men zorgt er altijd voor dat de programmatie van de sturing achter slot en grendel zit.

Hoogstwaarschijnlijk is er voor de sturing hier gebruikt wel degelijk updates beschikbaar waardoor je kan overstappen naar een recent OS. Maar je moet u programmatie kunnen exporteren maar dan moet je dat ook eisen voor je het koopt en niet 10 jaar later.

Dat is schering & inslag, als je als B2B niet begint met u af te vragen wat is de TCO en je koopt dat gewoon aan en dat staat daar gewoon, dan word je gewoon genaaid door de leverancier die er alles aan doet om een vendorlock in te bouwen. En als die productie manager dan hoort wat die leverancier wel niet durft vragen, dan begint die te zoeken naar iemand die dat toch maar aan de praat kan houden.

Als je hun dan opmerkt dat ze voor dat ze iets kopen onderhoud contracten en prijzen moeten vragen dan is het precies alsof je van een andere planeet komt. En sommige leveranciers beginnen dan plots opvallend lastig te doen waarbij ze plots heel zweverig beginnen doen over prijzen tot zelfs geheel afhaken.

Punt dat ik toe wil komen, die XP machines virtueel zetten is een pleister op een wonde waar het etter uitkomt langs alle kanten. Zolang management of productie dat niet wilt erkennen, iets met een ezel en een steen.

Wat betreft drivers & bootrecords, zijn low level image (vermoedelijk nog sector based) boot niet eens als hij hem swapt in de fysieke machine zelf.
Dan is ofwel die image nok, ofwel zit er ergens een check in die het serie nummer van de disk opvraagt ofwel zit er een of andere pre historische secure boot op.

Maar het is giswerk, een andere optie is dat de originele disk geen standaard disk is en dat XP ingesteld staat om met een speciale driver zijn disk te benaderen.

TS zal dus iets meer info moeten geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3fftw
sprankel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:41:

toon volledige bericht
De PC is er ooit door de leverancier van de machine geleverd, dat zal al wel een dikke 10 jaar terug zijn. Ik kan ook nergens installatiebestanden of iets van documentatie vinden. Op de PC loopt nu Windows XP SP2. Zo nu en dan zou er een klein beetje onderhoud zijn geweest aan software, maar dat zou ook op afstand zijn gebeurd. Hoelang het geleden is dat er een fysieke check is geweest durf ik niet te zeggen. Naar mijn idee is er ooit ook al wel een keer een andere schijf in gekomen. Dit moet ik even nagaan bij de eigenaar.
Ik wil in ieder geval eerst een werkende kloon hebben. Gezien de leeftijd van de PC en dat deze de machine in de fabriek moet aansturen. Daarna zou het doel zijn om er een recente PC neer te kunnen zetten om de Windows XP installatie virtueel te laten lopen.
Ik durf eigenlijk niet echt meer met de fysieke machines te kloten dan nodig is. Ik heb een paar kloons om te zien of het mogelijk is. Ik sloop liever een kopie dan het origineel. Van te voren had ik de eigenaar ook al wel gezegd dat het niet zeker is of de machines overgezet kunnen worden. Maar nu ik tegen het probleem van niet starten aan loop vraag ik me af of deze installatie van Windows überhaupt wel overgezet kan worden als die “beveiliging” in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38
En dan het antwoord dat je niet wil horen.... stap naar het management met de mededeling dat het niet binnen enkele pogingen is gelukt de machine te virtualiseren. Dat het niet lukt om de machine te klonen naar andere hardware en dat dat automatisch betekent dat als de hardware het begeeft, het einde verhaal is voor die applicatie.

Dat betekent nu een capex aanvragen voor een vervanging of accepteren dat het gedurende langere tijd kan uitvallen.

Je kan nog tijd rekken door nagenoeg identieke hardware (Vooral chipset moederbord/ cpu combinatie) te speuren op marktplaats en ebay en kijken of dat te klonen is. Daarmee kan je een jaartje tijdrekken, maar plannen uitstellen kan niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je sector 0 head 0 platter 0 ook gekloond? Dus een echte sector clone gemaakt?

Zelf zou ik het met een Linux live CD doen en dan met cpio een /dev/hda naar /dev/hdb doen. Natuurlijk moet de disk dan wel exact het zelfde zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

burnedhardware schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:28:

Je kan nog tijd rekken door nagenoeg identieke hardware (Vooral chipset moederbord/ cpu combinatie) te speuren op marktplaats en ebay en kijken of dat te klonen is. Daarmee kan je een jaartje tijdrekken, maar plannen uitstellen kan niet meer
Hoofdprijs :) Wanneer je ziet wat dat spul kost, daar koop je een leuke auto voor soms :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Nibbz

Postmaster General

geen idee hoor, maar een schone xp installatie, en daarna alle windows / program files bestanden van PC2 naar de verse installatie kopieren? (als in, een bootende windows, met alle bestanden / applicaties van PC2)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Nibbz Ja precies, dat is de methode. Gewoon opnieuw installeren.
Als dat niet kan zou dat betekenen dat als de machines nu uitvallen je een best groot probleem hebt wat je dus niet kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:14
Wat zijn de kosten bij de leverancier om een windows 7/10 pc of software aan te schaffen? Weegt dit wel op tegen de moeite die jij erin aan steken bent? Of is dat helemaal niet mogelijk
(volgens hun?).

Puur uit nieuwschierigheid, wat voor machine moet er aangestuurd worden, en met welke software?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Nibbz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:38:
geen idee hoor, maar een schone xp installatie, en daarna alle windows / program files bestanden van PC2 naar de verse installatie kopieren? (als in, een bootende windows, met alle bestanden / applicaties van PC2)
Kan je proberen maar ik geef het weinig kans op slagen, zelfs met de originele bestanden in de aanslag, zelfs met een beknopte handleiding kan het je nog uren kosten om het aan de praat te krijgen maar zelfs die info heeft hij niet. Om te beginnen kan je dan een cross reference op het register gaan doen maar dit soort software heeft nogal de neiging om ook files in de system folders te droppen, ik weet er die rechten aanpassen op Windows systeem bestanden vanwege "secuirty", zijn ze verwonderd dat de AV hun software afschiet van 5 km ver.
De kosten om 7/10 te installeren zijn peanuts, de hardware is vermoedelijk ook peanuts.

Het issue zit hem in de sturing, er wordt een machine/installatie aangestuurd die volledig uniek op maat is gemaakt. Dan komt daar een sturing/logica bij die ook op maat gemaakt is.

Dan kan het zijn dat gewoon omdat het kan dat de leverancier grof geld vraagt voor niets maar hij heeft een vendorlock. De klant weigert dan maar dan zit de leverancier gewoon te wachten, die klant is ontevreden dus die gaat toch niet meer iets nieuw bij die leverancier of systeem integrator bestellen. 2 jaar later komt de klant af, ja, onze productie ligt stil, snel kom af, tis goed, we gaan dat betalen. Ja maar die vorige offerte dat was toch niet helemaal juist en er is nog wat inflatie, hup, maal 3. En die klant wordt zot maar hij wordt met zijn rug tegen de muur gezet en iedere seconde dat die productie niet draait, die belachelijk dure factuur maal nog eens 3, die wordt betaald.

Kan ook zijn dat je de onderliggende software wel kan upgraden, dat je wel degelijk de sturing kan exporteren en terug importeren maar dat je hier een daar kleine aanpassingen moet doen vanwege aanpassingen in het onderliggende software. Maar dat vereist meestal een soort van broncode om de code leesbaar te maken (niet het klassieke compiler verhaal) en dan nog op voorwaarde dat er geen wachtwoorden op zitten wat 9/10 wel het geval is.

Kan ook goed zijn dat de leverancier zelf die broncode, wachtwoorden of info niet meer heeft, de vraag is eerder of de persoon die dat 10 jaar terug nog werkzaam is bij de leverancier. Die zetten daar namelijk een persoon op die daar weken of maanden bij de klant zit, project afgewerkt, klant tevreden, hup naar de volgende.

Kan ook zijn dat de onderliggende sturing EOL is of niet meer gebruikt wordt en dat een migratie vereist is en de sturing opnieuw gemaakt moet worden.

Het issue zit hem dus dat je ofwel grof betaald voor een vendorlock ofwel betaal je grof voor het ontwikkelen van exact hetzelfde toen je die installatie in dienst nam.

Als het nog niet duidelijk is, neem een auto van 10 jaar, trek daar een ECU uit en vervang hem door een Windows 10 client. Dat gaat namelijk perfect maar zonder een broncode, zonder handleiding en met een leverancier die in dit geval alle medewerking weigert, de kost zit hem in uren om heel die sturing opnieuw te doen.

Vanuit IT klinkt dit gewoon stapelgek, maar dat is een wereld die gewoon is, je programmeert, je installeert en je komt er NOOIT meer aan. En dan zeg ik, dat is goed, maar niet op gewone hardware (maar een siemens plc was vermoedelijk te duur), nergens aangesloten op een netwerk, niet geïnterconnecteerd met andere sturing, geen aanpassingen aan de installatie als in nooit, geen logging, geen SCADA (bediening via clients) => dan draai je op u afgesloten eiland dat stil staat en je blijft op u eiland en dan werkt dat perfect. De sturing van die 20 jaar oude wasmachine of climate control in een versleten wagen, dat werkt perfect.

Dat ze dat niet afleren is eenvoudig, ga naar je autodealer, ga naar een onderhoudsdienst van een bedrijf, wat kennen zij van software of hardware, niets, helemaal niets. Dat zijn uitzondering daar gelaten intelligente en capabele mensen met een serieuze achtergrond maar is gewoon een totaal andere discipline.

@j3fftw

Als je risico moet nemen, leg het voor aan de verantwoordelijke per mail en vraag om toestemming of een tegenvoorstel hoe verder te gaan. De mail is belangerijk want een gesproken woord is zeker als het fout gaat meteen vergeten waarmee je ze ook confronteerd met het hele gebeuren.

Of er een "beveiliging" aanwezig is, het kan maar ik ben dit niet zeker. Kan nog altijd een issue zijn met de kloon zelf, zijn deze sector based genomen of file based?

Eventueel een foto van de huidige fysieke hardware kan ook helpen, en ook van de huidige disk die erin zit. Want momenteel weet ik nog altijd niet wat die fysieke hardware juist is, thin client, server grade, 13 in een dozijn client of iets compleet exotisch al dan niet op maat gemaakt vanwege speciale eisen (verwerking van voedingswaren, EX zones, etc)

De naam van de sturing juist gebruikt kan ook helpen, eventueel de naam van de leverancier ook, mogelijks ken ik ze.

Eventueel mag je ook info in een privaat bericht droppen, afhankelijk hoe gevoelig de info is of hoe gemakkelijk ze traceerbaar is naar je sector/bedrijf.

Maar sowiezo moet de boodschap naar de eigenaar/verantwoordelijke heel duidelijk zijn dat ze dit gigantisch fout hebben aangepakt en dat ze daar voor de rest van de levenstermijn van die installatie de gevolgen van gaan dragen. En dat men bijkomstig dat soort zaken moet centraliseren, beheren en dat ze daar minstens een doorsnee IT'er in moeten hebben zitten zodat je die discipline mee hebt. Die wereld begint wakker te worden, of het nu proces, car of home automation is maar ze hebben nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe heb je de machine aangemaakt in VMware?

Schijf wel op de IDE controller hangen?

Je hoeft namelijk niet te hopen dat-ie van een SCSI/SAS controller gaat starten.
Daarvoor heeft XP geen drivers aan boord.

Het is een poging waard.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1