lengte Nederlanders versus leeftijd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 10:24
Hi Tweakers,

Omdat ik geen idee heb waar ik met mijn vraag naartoe moet... dacht ik, 'tweakers"!
Hier mijn vraag:
Op basis van dined data, waar lengte data staat van nederlanders voor bepaalde leeftijdsgroepen, hoop ik iets te kunnen zeggen over hoeveel nederlanders er zijn met een bepaalde lengte, voor iedere leeftijd.

Ik data gevonden over "hoeveel nederlanders er zijn van een bepaalde leeftijd" (hier)

Dined verteld mij, als ik mijn statistiek lessen van 15 jaar geleden goed heb onthouden, welk percentiel van de Nederlanders een bepaalde lengte heeft.
P50, is de "gemiddelde" lengte.
P5 de 5% kleinste
P95 de 5% grootste

Wat ik graag wil, is inzicht krijgen in hoeveel Nederlanders er zijn, per leeftijd en geslacht, en hoe lang deze zijn.

Dus bijvoorbeeld:
in 2021 verwacht het CBS dat er 119K vrouwen zijn van 60 jaar.
Deze 119.000 mensen wil ik graag opdelen in lengtes (als voorbeeld, 10.000 vrouwen van 60 jaar met een lengte van 1.75, 5.000 vrouwen met een lengte van 1.76 etc etc).

Hoe... kan ik dat doen met bovenstaande bronnen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Je zou aan de hand van deze regel een redelijke schatting kunnen maken a.h.v. de mean en de standard deviation.

Voor vrouwen van 60+ is de mean lengte 1605 mm met een SD van 65 mm. Dat betekent dan dat naar schatting 68% (mean +/- 1 SD, zie linkje) tussen 1540 en 1670 mm is. Dat is zijn dan 68% * 119000 = 80920 vrouwen.

Dat is nogal een grove schatting vermoed ik, want de mean en SD gaan over een bepaalde populatie van 60+ en de CBS bron alleen 60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En dan nu de GROTE vraag: waarom? wat heb je daar aan? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:31

g0tanks

Moderator CSA
lllustrious schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:36:
Dat is nogal een grove schatting vermoed ik, want de mean en SD gaan over een bepaalde populatie van 60+ en de CBS bron alleen 60.
Aangezien die DINED lengtedata per leeftijdsgroepen van 20-30, 30-60 en 60+ is zul je inderdaad moeten aannemen dat de mean en std voor elke leeftijd in een groep gelijk is. Ik zou denken dat het voor die eerste twee groepen niet gigantisch mis kan gaan omdat je tegen je 20ste wel bent uitgegroeid, maar je wordt ook weer kleiner naarmate je ouder wordt. Dus voor 60+ lijkt me dat een gevaarlijke aanname.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW