Espressomachine ontkalken met...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 09:25
Hele suffe vraag, maar ik vraag me af of je een espressomachine ook kan ontkalken met iets wat niet volgens de fabrikant voorgeschreven is.

Nu is het antwoord waarschijnlijk ja, maar of dat ook gevolgen heeft...? Ik ben dus op zoek naar wat gebruikerservaringen hier in van jullie.

Ik heb een Siemens EQ3 espressomachine. In de handleiding lees ik dat enkel de daarvoor geschikte ontkalkingstabletten gebruikt mogen worden van de merken Bosch of Siemens zelf. Absoluut nooit een product op basis van citroenzuur gebruiken want dat zou de machine onherstelbaar kunnen beschadigen.

Nu koop ik steeds braaf die tabletten van 3 voor een tientje. Maar aangezien ik nogal wat koffie in m'n nek weg kiep op een dag is het apparaat regelmatig aan een ontkalkingsbeurt toe. De tabletten moet ik steeds bestellen terwijl de super om de hoek ook spul van HG verkoopt wat ervoor geschikt zou moeten zijn (maar daar zit wel citroenzuur in).
Ik vind het een iets te groot risico om een apparaat van een halve rug er voor te riskeren.

Iemand een advies? Zijn er goedkopere en beter verkrijgbare middelen te koop?
Of gewoon vraag de Siemens blokjes blijven bestellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Citroenzuur werkt ook prima

Oh dat mag blijkbaar niet (al zou ik niet weten waarom) Waarschijnlijk om dezelfde reden dat HP aanraadt om alleen originele HP toners te gebruiken :+

[ Voor 88% gewijzigd door ImNotnoa op 24-06-2020 16:03 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
....waar de fabrikant van aangeeft dat je daar je hele machine mee sloopt.
Nu weet ik dat citroenzuur als een malle werkt tegen kalk. Dat geloof ik dus wel.

Maar blijft je machine dan heel? Na veelvuldig gebruik?
Heb jij dit al geprobeerd?

Edit: zou het leidingwerk intern kunnen aantasten. Grotendeels kunststof.

[ Voor 13% gewijzigd door Pont Max op 24-06-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Pont Max schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:03:
....waar de fabrikant van aangeeft dat je daar je hele machine mee sloopt.
Nu weet ik dat citroenzuur als een malle werkt tegen kalk. Dat geloof ik dus wel.

Maar blijft je machine dan heel? Na veelvuldig gebruik?
Heb jij dit al geprobeerd?
Zie mijn edit, en Ye olde schoonmaakazijn?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dat is dus de vraag. Ik ben benieuwd wie dit dus al geprobeerd heeft bij Siemens of Bosch machines.

Fabrikant zegt resoluut nee. Dus ik ga dat zelf niet first hand proberen onder het mom van trail and error (waarbij error een defect koffiezetapparaat is waarbij ik vervolgens zelf een error krijg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:54

SeatRider

Hips don't lie

Ontkalker op basis van melkzuur gebruiken (van HG, gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar).

Edit: zo simpel is het dus niet volgens dit overzicht: https://www.eccellente.nl...hil-melkzuur-citroenzuur/

[ Voor 39% gewijzigd door SeatRider op 24-06-2020 16:08 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:07
Welk type tabletten gaat het precies om? Siemens lijkt er meerdere te hebben. Je zou eventueel kunnen kijken naar de ingrediënten van die dingen en een vergelijkbaar product zoeken. Fair chance dat 't grotendeels melkzuur (maleic acid) is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
Er zijn genoeg goedkopere alternatieven. Ook voor het waterfilter. Zoek maar op het type nummer op Google je krijgt genoeg No merk producten.
Heb ook een iq maar gebruik altijd eigen merk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
ShitHappens schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:38:
Fair chance dat 't grotendeels melkzuur (maleic acid) is ;)
*Kuch*
Melkzuurmaleïnezuur, eerstgenoemde is een carbonzuur met maar 1 zuur groep en laatstgenoemde een dicarbonzuur.
(noem het mierenneuken, maar ik kan niet tegen zulk soort fouten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
ShitHappens schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:38:
Welk type tabletten gaat het precies om? Siemens lijkt er meerdere te hebben. Je zou eventueel kunnen kijken naar de ingrediënten van die dingen en een vergelijkbaar product zoeken. Fair chance dat 't grotendeels melkzuur (maleic acid) is ;)
Kon het er zo niet op vinden. Het gaat om deze in ieder geval.
https://www.koffiefiltere...stabletten-311819-tcz8002
Tito129 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:56:
Er zijn genoeg goedkopere alternatieven. Ook voor het waterfilter.
Heb ook een iq maar gebruik altijd eigen merk
Eigen merk in daar inderdaad iets goedkoper. Ik heb vwb het filter gewoon de hack toegepast. Opensnijden en opnieuw vullen met actieve koolstof. Super goedkoop en een leuke middag activiteit voor de kids.

[ Voor 30% gewijzigd door Pont Max op 26-06-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Als azijnzuur niet kan/mag dan gewoon verdunnen met water tot het zo mild is dat het wel mag/kan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
de Peer schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:34:
Als azijnzuur niet kan/mag dan gewoon verdunnen met water tot het zo mild is dat het wel mag/kan.
Heb thuis op voorraad: azijnzuur, perazijnzuur, fosforzuur, citroenzuur en 80% melkzuur. Daar zal het niet aan liggen. Maar ik kan gewoon nergens vinden wat de EQ serie precies kan handelen (buiten de aanbevolen tabletten natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:07
Lanfear89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:23:
[...]

*Kuch*
Melkzuurmaleïnezuur, eerstgenoemde is een carbonzuur met maar 1 zuur groep en laatstgenoemde een dicarbonzuur.
(noem het mierenneuken, maar ik kan niet tegen zulk soort fouten :P)
Wel, dan zit je gewoon iets dieper in de chemie dan ik :p Of m'n geheugen liet me in de steek - kan ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Pont Max schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Heb thuis op voorraad: azijnzuur, perazijnzuur, fosforzuur, citroenzuur en 80% melkzuur. Daar zal het niet aan liggen. Maar ik kan gewoon nergens vinden wat de EQ serie precies kan handelen (buiten de aanbevolen tabletten natuurlijk).
Zoveel als nodig zou ik zeggen. 1 op 4 verdunnen met water zou je mee kunnen beginnen. En dan 3 x herhalen. Nog steeds kalk? Dan azijnzuur concentratie verhogen

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Helder. Maar voor je beeldvorming, zo'n Siemens apparaat werkt met een gesloten systeem. Ik kan er niet achter komen of er daadwerkelijk kalk in zit. Ik ontkalk wanneer het apparaat aangeeft dat dit moet (dat zal om de zoveel koppen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hier staat een mooi lijstje onderaan de pagina. Sowieso is het het doorlezen ook wel even waard.

https://www.coffeeness.de...tablets-descaling-agents/

En ook je Siemens heeft intern last van kalkopbouw. Alles waar water doorheen gaat heeft vroeg of laat te maken met kalk. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door M!chel op 26-06-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
...en daarom ben ik ook op zoek naar een werkbaar alternatief wat de machine niet beschadigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Volgens het lijstje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y4XjodD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VPOnR1U.jpg

Citroenzuur zou geen kwaad moeten kunnen. Ik gebruik het zelf ook in mijn Melitta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ik zag het ook ja. Maar er staat letterlijk in de handleiding dat je nooit een ontkalker mag gebruiken op citroenzuur basis omdat die het leidingwerk aantast. Zoals ik net in de geposte link las zet citroenzuur residu af als het warmer dan lauw gebruikt wordt. Wellicht vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Moet er niet gewoon op de verpakking van de officiele ontkalktabletten staan wat er in zit? Dan kun je dit los kopen en gebruiken...

Ook de middelen van HG zijn gewoon overprijsde varianten van goedkoop verkrijgbare schoonmaakmiddelen.

Nu heb ik geen dure machine, maar ontkalken doe ik altijd met azijn...desnoods gebruik ik natuurazijn voor mijn koffiezetapparaat, i.p.v. schoonmaakazijn, werkt even goed. Maar wel goed doorspoelen.

De koffiepot (zwarte aanslag) maak je met een mum van tijd schoon met soda en heet water...Maar goed, daar heb jij geen last van met een espressomachine

Maar ja, ik heb ook geen volautomatisch luxe koffiezetapparaat.

Ik heb wel eens gehoord dat citroenzuur aluminium of koper kan aantasten...misschien dat het daarom vermeld wordt. Het lijkt me echter stug dat in een volautomatische machine koperen leidingen worden gebruikt. Die dure rocket espressomachine misschien wel,

De ingrediënten vermeldt @M!chel hierboven:
Soda = sodium carbonate = natriumcarbonaat....

[ Voor 22% gewijzigd door DeArmeStudent op 26-06-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Pont Max schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:03:
Ik zag het ook ja. Maar er staat letterlijk in de handleiding dat je nooit een ontkalker mag gebruiken op citroenzuur basis omdat die het leidingwerk aantast. Zoals ik net in de geposte link las zet citroenzuur residu af als het warmer dan lauw gebruikt wordt. Wellicht vandaar.
Als je het niet vertrouwd of je bent bang dat je machine er aan kapot gaat, dan zou ik voor melkzuur ontkalker gaan. Dat werkt ook goed. (staat ook in de tekst die ik je stuurde :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 11:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik gebruik al jaren HG melkzuur ontkalker en dat werkt prima. Althans, de koffiemachine doet het nog en de koffie is nog steeds goed te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Wellicht is een melkzuur ontkalker het proberen waard...azijn heeft namelijk een aparte geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
De originele Siemens tabletten bevatten trouwens Maleïnezuur.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1396546 Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1433538
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1433539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ah top. Ja die zijn het. Als ik zo vlug even kijk zie ik Maleinezuur te koop voor zo'n €50 per pond.
Als ik dat dan af zet tegen de originele tabletten is dat €42 per pond. Dan scheelt het dus niet heel veel.
Pagina: 1