Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Samba 4.11.9 kan geen lid worden van Window SRV2012R2 domein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 01:20
Beste Allemaal,

Ik ben geen samba-expert, dus heb geduld ;)

Ik probeer een Raspberry Pi-3, met daarop Samba 4.11.9 als derde DC lid te maken van mijn domein. De RPi voorbereid zoals hier omschreven.

Maar als ik het commando:

sudo samba-tool domain join mydomain.local DC -U"MYDOMAIN\administrator" --dns-backend=SAMBA_INTERNAL --option='idmap_ldb:use rfc2307 = yes'

geef, krijg ik de volgende foutmelding: 8567, 'WERR_DS_INCOMPATIBLE_VERSION

Er gaat dus érgens iets behoorlijk fout, maar een avondje de Samba-mailinglists doorwerken, levert mij geen antwoord op. Heeft iemand hier misschien een idee?

Alvast bedankt!

Hieronder de volledige output:

pi@PS-DC04:~ $ sudo samba-tool domain join mydomain.local DC -U"my domain\administrator" --dns-backend=SAMBA_INTERNAL --option='idmap_ldb:use rfc2307 = yes '
INFO 2020-06-24 07:58:26,694 pid:11290 /usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py #107: Finding a writeable DC for domain 'mydomain.local'
INFO 2020-06-24 07:58:26,728 pid:11290 /usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py #109: Found DC PS-DC02.MYDOMAIN.local
Password for [MYDOMAIN\administrator]:
INFO 2020-06-24 07:58:32,620 pid:11290 /usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py #1542: workgroup is MYDOMAIN
INFO 2020-06-24 07:58:32,622 pid:11290 /usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py #1545: realm is MYDOMAIN.local
Adding CN=PS-DC04,OU=Domain Controllers,DC=MYDOMAIN,DC=local
Adding CN=PS-DC04,CN=Servers,CN=Default-First-Site-Name,CN=Sites,CN=Configuration,DC=MYDOMAIN,DC=local
Adding CN=NTDS Settings,CN=PS-DC04,CN=Servers,CN=Default-First-Site-Name,CN=Sites,CN=Configuration,DC=MYDOMAIN,DC=local
DsAddEntry failed with status WERR_ACCESS_DENIED info (8567, 'WERR_DS_INCOMPATIBLE_VERSION')
Join failed - cleaning up
Deleted CN=PS-DC04,OU=Domain Controllers,DC=MYDOMAIN,DC=local
Deleted CN=PS-DC04,CN=Servers,CN=Default-First-Site-Name,CN=Sites,CN=Configuration,DC=MYDOMAIN,DC=local
ERROR(runtime): uncaught exception - DsAddEntry failed
File "/usr/lib/python3/dist-packages/samba/netcmd/__init__.py", line 186, in _run
return self.run(*args, **kwargs)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/samba/netcmd/domain.py", line 708, in run
backend_store_size=backend_store_size)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py", line 1558, in join_DC
ctx.do_join()
File "/usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py", line 1446, in do_join
ctx.join_add_objects()
File "/usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py", line 682, in join_add_objects
ctx.join_add_ntdsdsa()
File "/usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py", line 607, in join_add_ntdsdsa
ctx.DsAddEntry([rec])
File "/usr/lib/python3/dist-packages/samba/join.py", line 548, in DsAddEntry
raise RuntimeError("DsAddEntry failed")

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:10

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Ik ben geen Samba expert (verre van dat). Het lijkt erop dat je AD Schema version niet overeenkomt met die Samba verwacht.

Ik heb even google aangeslingerd en kom het volgende tegen:

Windows 2012 Server compatibility
2012 and 2012 R2 Windows DC
Yes, this works but not yet by default. In order for this to work, the Samba domain needs to have the latest 2012 schema levels, as well as the preparation level.
Volgens het artikel kun je dat regelen met onderstaand commando:

code:
1
samba-tool domain functionalprep --function-level=[2012|2012_R2]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 01:20

code:
1

[/quote]

Hoi @Question Mark,

Dank voor het zoeken en meedenken. Als ik het bovenstaande commando geef, krijg ik een foutmelding dat het bestand "sam.ldb" mist, de directory database. Ik heb zo'n vermoeden dat dit betekent dat het commando alleen op een DC uitgevoerd kan worden......

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:26
bernard038 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:04:

code:
1

[/quote]

Hoi @Question Mark,

Dank voor het zoeken en meedenken. Als ik het bovenstaande commando geef, krijg ik een foutmelding dat het bestand "sam.ldb" mist, de directory database. Ik heb zo'n vermoeden dat dit betekent dat het commando alleen op een DC uitgevoerd kan worden......
Wat voor domain heb je? Volgens mij kan Samba (nog) niet omgaan met de AD Schema's van Server 2016 en hoger.

Heb je dus een domain met 2016 domain controllers dan is waarschijnlijk je schema versie te hoog.

Met deze powershell query kan je de schema versie checken:

Get-ADObject (Get-ADRootDSE).schemaNamingContext -Property objectVersion.

Volgens mij kan Samba 4.x niet overweg met schema versie's groter dan 69

adprep / forestprep kan je volgens mij normaliter prima uitvoeren op een machine die geen DC is.

[Voor 4% gewijzigd door Dennism op 26-06-2020 10:51]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:10

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Dennism schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:49:
[...]
Heb je dus een domain met 2016 domain controllers dan is waarschijnlijk je schema versie te hoog.
Volgens de titel is het een 2012R2 domain, maar dat zegt niet zoveel.

Het kán dan een domain zijn met 2012R2 domaincontrollers, maar de schemaprep voor bv Windows Server 2019 kan dan al wel gedraaid hebben.

Goede vraag om het echte schema versie dan ook even op te halen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True