Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe netjes water aftappen van vloerverwarmingverdeler

Pagina: 1
Acties:

• jppilot
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08-07 19:52
Hoi! Vanwege een aanstaande verbouwing zijn we wat zaken in ons huis aan het moderniseren, waaronder een nieuwe vloerverwarmingspomp. Het vervangen van de pomp is simpel, het meeste werk gaat zitten in het ontwateren en weer inregelen van de verwarming.

Mijn vraag gaat over hoe ik door zo min mogelijk rotzooi te maken het systeem kan ontwateren. Helaas is de deze setup erg simpel, waardoor een handig wateraftappunt ontbreekt. Om de pomp te vervangen moet ik i.i.g. de toevoerleiding (rood) leeg krijgen. Rechts bovenin zit een ontluchtingsnippel. Voor zover ik kan zien is dit het enige geschikte punt om het water af te tappen, waarna ik nog een klein beetje restwater los moet opvangen wanneer ik de pomp demonteer.

Nu wil ik eigenlijk een tuinslang aansluiten op het punt van de ontluchtingsnippel, bijvoorbeeld met zo'n koppelstuk . Dat betekent alleen wel dat het water er al uit spuit wanneer ik het koppelstuk monteer, namelijk wanneer ik de ontluchter losdraai, en het dus alsnog een waterpartij wordt.

Ik kan mij niet voorstellen dat er geen betere opties zijn? Iemand een goed idee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Wat je meestal doet is eerst de druk van het systeem halen bij het vulpunt, daar heb je immers een slang al aan je systeem hangen. Zodra de druk eraf is, dan is het in dit geval nog maar weinig water.

Je kunt ook (met het vulpunt open) de ontluchters nog even opendraaien, als je vulpunt lager zit, loopt dat water ook nog weg. Moet je echter op de laagste punt klussen, dan is (oude) handdoeken, een natzuiger, dweilen of proberen 'het meeste in een teiltje te krijgen' de enige oplossingsrichting die nog kan.
(Je doet dit 1x in de tig jaar, daarom is er meestal niet over nagedacht.)

• jppilot
Dank voor je reactie. De druk van het systeem halen bij het vulpunt: daarmee bedoel je via de CV? (1e verdieping). En als daar niks meer uitkomt, dan via de de ontluchters? (vloerverwarming, op begane grond). Dat klinkt wel logisch!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
jppilot schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:19:
Dank voor je reactie. De druk van het systeem halen bij het vulpunt: daarmee bedoel je via de CV? (1e verdieping). En als daar niks meer uitkomt, dan via de de ontluchters? (vloerverwarming, op begane grond). Dat klinkt wel logisch!
Yes, maar houd er rekening mee, je gaat je halve systeem leegtrekken via je vloerverwarming, want je zit op praktisch het laagste punt. Dus alle radiatorkranen even dichtdraaien, dan blijft er zoveel mogelijk water in je systeem.

In jouw geval zou ik even langs een shop gaan waar ze vijverslangen verkopen, dan eentje kopen (1-2m) die precies over de ontluchter kan en een rolletje tape.
Dan zet je de ontluchter open, duwt de slang eroverheen (eerst even droog oefenen) en draait wat tape eromheen. Lekt een beetje, maar het meeste water zal dan gewoon netjes in een emmer kunnen lopen.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik gebruik ook vaak een waterstofzuiger voor dit soort dingen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 06:00
Installatie van druk afhalen. dan kraan op de retour aansluiting dicht zetten de opnemer van de TH kraan die op toe voer zit in een emmer heet water hangen dan heb je alleen nog het beetje water wat in de pomp zelf zit als je hem los haalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:28
Als alleen de afgebeelde pomp vervangen wordt, en de rest van deze kleine vloerverwarmingsverdeler ongewijzigd blijft, is het niet nodig om het hele systeem leeg te laten.

Als je de druk eraf laat bij het vulpunt zoals hierboven genoemd, kan je daarna de aanwezige knoppen in aanvoer- (thermostaatknop) en retour- leiding dicht zetten.
de rest van je CV-systeem zal hiermee al niet leeglopen via je verdeler.

Door de andere 2 knoppen (naar de beide vloerverwarmings-circuits) dicht te draaien blijven deze ook gevuld.

Als je dan de pomp eruit gaat halen hoef je alleen het water in het bovenste deel van de verdeler en wat nog in de pomp zit op te vangen/zuigen/dweilen.

• jppilot
AdrenalineFreak schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:46:
Als alleen de afgebeelde pomp vervangen wordt, en de rest van deze kleine vloerverwarmingsverdeler ongewijzigd blijft, is het niet nodig om het hele systeem leeg te laten.

Als je de druk eraf laat bij het vulpunt zoals hierboven genoemd, kan je daarna de aanwezige knoppen in aanvoer- (thermostaatknop) en retour- leiding dicht zetten.
de rest van je CV-systeem zal hiermee al niet leeglopen via je verdeler.

Door de andere 2 knoppen (naar de beide vloerverwarmings-circuits) dicht te draaien blijven deze ook gevuld.

Als je dan de pomp eruit gaat halen hoef je alleen het water in het bovenste deel van de verdeler en wat nog in de pomp zit op te vangen/zuigen/dweilen.
Ik heb er nooit aan gedacht dat je een thermostaatknop kan gebruiken om af te sluiten... 8)7 . Thanks!
edit: ik kan hem niet lager dan '20 graden' draaien, zal die dan helemaal afgesloten zijn...?

[Voor 4% gewijzigd door jppilot op 24-06-2020 13:09]

• AdrenalineFreak
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:28
om het zeker te weten kan je de techniek van andre208 er nog bij pakken en de voeler van de thermostaatknop in een emmer heet water leggen...

• jppilot
AdrenalineFreak schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:18:
om het zeker te weten kan je de techniek van andre208 er nog bij pakken en de voeler van de thermostaatknop in een emmer heet water leggen...
Ah, slim! In eerste instantie snapte ik de terminologie van andre208 niet, maar nu valt alles op zijn plaats :) (Beginnende doe-het-zelf'er...)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True