Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Bas170
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:55

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zat vanochtend op mijn laptop via bluetooth naar muziek te luisteren en ineens herkent windows 10 de bluetooth adapter niet meer.

Het lukt mij niet om Windows de adapter weer te laten herkennen, ik moet zeggen dat ik hier ook totaal geen verstand van heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop:
pricewatch: Asus Pro P756UB-T4149R

Bluetooth adapter:
Volgens mij is dat de Qualcomm Atheros Bluetooth 4.1 in onderstaande afbeelding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. Laptop herstart
  2. Via apparaatbeheer gezocht naar nieuwe drivers
  3. Via apparaatbeheer een vorige versie van de driver geïnstalleerd.
  4. Vervolgens heb ik geprobeerd om via de site van Asus nieuwe drivers te installeren. Volgens DxDiag moet ik dan het model X756UB hebben (wat ik vreemd vind, want op de laptop zit een sticker met P756U).
Dat had echter allemaal geen effect.

PSN: Bas170 | Hier had wat nuttigs kunnen staan

Beste antwoord (via Bas170 op 24-06-2020 12:49)

• floorcleaner
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:07
[...]

Maak ik het daarmee niet juist erger?

Neen, de autodetectie bij het booten zorgt er voor dat de devices die effectief aanwezig zijn weer terugkomen.
Moest je bluetooth adapter wegblijven na het rebooten heb je met vrij grote zekerheid een hardware probleem.

Bij die Asus weet ik het niet, maar bij redelijk wat toestellen kan je de bluetooth ook in de bios aan en uit zetten. Misschien daar ook nog even kijken of die daar toevallig niet uit staat.

Alle reacties

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:53
Zit er geen hotkey op je toetsenbord waarmee je wifi/bluetooth uit/aan kan zetten? Soms wil het helpen om het even uit te zetten en daarna weer aan te zetten. Want volgens je afbeelding hierboven is Bluetooth wel geïnstalleerd.

XBL: Nogne

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:31

De Nelis

en anders maar niet...

Het lijkt er op dat Bluetooth is uitgeschakeld. Krijg je de mogelijkheid tot inschakelen als je met de rechtermuisknop op Qualcomm Atheros Bluetooth 4.1 klikt?

[Voor 7% gewijzigd door De Nelis op 24-06-2020 11:17]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
Nogne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:13:
Zit er geen hotkey op je toetsenbord waarmee je wifi/bluetooth uit/aan kan zetten? Soms wil het helpen om het even uit te zetten en daarna weer aan te zetten. Want volgens je afbeelding hierboven is Bluetooth wel geïnstalleerd.
Helaas zit er geen hotkey op mijn toetsenbord. Wel een hotkey voor vliegtuigmodus, maar die heb ik al gecontroleerd.

De afbeelding is overigens nadat ik "verborgen apparaten weergeven" heb geselecteerd.

Als ik vanuit Instellingen de probleemoplosser start, zegt windows dit:

De Nelis schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:17:
Het lijkt er op dat Bluetooth is uitgeschakeld. Krijg je de mogelijkheid tot inschakelen als je met de rechtermuisknop op Qualcomm Atheros Bluetooth 4.1 klikt?
Helaas niet, ik heb alleen de volgende opties:

• Nogne
Is de Bluetooth optie nog wel aanwezig in je instellingen (Windows 10 Instellingen menu)? En als je in de Quick Actions kijkt, staat Bluetooth daar nog wel tussen (eventueel op status Uit) ?

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
Nogne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:39:
Is de Bluetooth optie nog wel aanwezig in je instellingen (Windows 10 Instellingen menu)? En als je in de Quick Actions kijkt, staat Bluetooth daar nog wel tussen (eventueel op status Uit) ?
Quick Actions is de optie uit verdwenen.

In de instellingen staat bluetooth wel bij "Apparaten" als optie om een apparaat toe te voegen, maar zodra ik daar op klik krijg ik de volgende melding:

• Nogne
Windows geeft aan dat Bluetooth is uitgeschakeld. Dit kan komen door Vliegtuigmodus, Quick Action button, Bluetooth hulp programma (als er extra software is geïnstalleerd). Als je vliegtuig modus nu eens aan zet, zie je dan in apparaatbeheer dat je Bluetooth ook aangepast word?

• floorcleaner
Of het je gaat helpen weet ik niet, maar ik heb dit op een ander toestel opgelost gekregen door alle bluetooth apparaten in het apparaatbeheer te verwijderen (rechtse knop er op en verwijderen kiezen), en daarna gewoon te herstarten.
Bij de nieuwe start detecteerde die alles weer en klaar.

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

floorcleaner schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:58:
Of het je gaat helpen weet ik niet, maar ik heb dit op een ander toestel opgelost gekregen door alle bluetooth apparaten in het apparaatbeheer te verwijderen (rechtse knop er op en verwijderen kiezen), en daarna gewoon te herstarten.
Dit was inderdaad ook mijn volgende suggestie, mocht het dan nog niet werken zou je een externe bluetooth dongle kunnen proberen.

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
Nog even wat meer info, dit zijn de gegevens als ik de eigenschappen bekijk:

Klik voor een grotere versie
Nogne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:57:
Windows geeft aan dat Bluetooth is uitgeschakeld. Dit kan komen door Vliegtuigmodus, Quick Action button, Bluetooth hulp programma (als er extra software is geïnstalleerd). Als je vliegtuig modus nu eens aan zet, zie je dan in apparaatbeheer dat je Bluetooth ook aangepast word?
Helaas, dat maakt geen verschil
floorcleaner schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:58:
De Nelis schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:59:
[...]

Dit was inderdaad ook mijn volgende suggestie, mocht het dan nog niet werken zou je een externe bluetooth dongle kunnen proberen.
Die heb ik niet voorhanden, dat moet ik dan eerst bestellen.

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Bas170 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:02:

[...]

Nee dit kan geen kwaad, een stuurprogramma bijwerken doet dit over het algemeen ook.

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
De Nelis schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Nee dit kan geen kwaad, een stuurprogramma bijwerken doet dit over het algemeen ook.
Goed om te weten, dan ga ik dat zometeen in mijn lunchpauze gelijk even proberen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• floorcleaner
[...]

Neen, de autodetectie bij het booten zorgt er voor dat de devices die effectief aanwezig zijn weer terugkomen.
Moest je bluetooth adapter wegblijven na het rebooten heb je met vrij grote zekerheid een hardware probleem.

Bij die Asus weet ik het niet, maar bij redelijk wat toestellen kan je de bluetooth ook in de bios aan en uit zetten. Misschien daar ook nog even kijken of die daar toevallig niet uit staat.

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
@De Nelis @floorcleaner

Het verwijderen van alle bluetooth devices in apparaatbeheer heeft niet geholpen, er wordt nu niets meer getoond (ook niet na het selecteren van "verborgen apparaten weergeven")

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
*O* *O* *O*

Net herstart naar het bios menu, vervolgens gerealiseerd dat ik geen flauw idee heb wat ik daar moet doen.
Bios menu verlaten en ineens koppelt mijn koptelefoon automatisch aan mijn laptop.

Zo te zien herkent windows de bluetoothadapter weer.

Bedankt voor de hulp :D

• floorcleaner
:)

[Voor 99% gewijzigd door floorcleaner op 24-06-2020 12:47. Reden: niet meer van toepassing]

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Bas170 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:46:
*O* *O* *O*

Net herstart naar het bios menu, vervolgens gerealiseerd dat ik geen flauw idee heb wat ik daar moet doen.
Bios menu verlaten en ineens koppelt mijn koptelefoon automatisch aan mijn laptop.

Zo te zien herkent windows de bluetoothadapter weer.

Bedankt voor de hulp :D
Soms he, heel soms zijn computers wonderlijke apparaten 8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
De Nelis schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Soms he, heel soms zijn computers wonderlijke apparaten 8)7
"Hij doet het niet, ik weet niet waarom.
Hij doet het, ik weet niet waarom."

:+

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
@De Nelis @floorcleaner

Even terugkomend hierop. Gisteren werd de bluetoothadapter wederom niet herkend. Herstarten naar bios en bios weer verlaten lijkt het iedere keer te verhelpen.

Is mijn bluetoothadapter aan het overlijden? Of is Windows raar aan het doen?
I.g.v. het eerste koop ik denk ik maar een losse dongle.
I.g.v. het tweede, tips?

• floorcleaner
Iets moeilijker om te doen , maar kijk eens of er een bios update is voor dat toestel ?

Bij sommige laptops gaat dat door in het apparaatbeheer naar "firmware" of "systeemfirmware" te zoeken.
Deze aanklikken, en dan met de rechtse muisknop op "stuurprogramma updaten" te klikken.

Als er dan een update is, gaat Windows die zelf halen en doorvoeren.

Indien het langs daar niet gaat , zal je in de bios naar de versie moeten gaan kijken, en op de website van Asus de laatste versie moeten gaan halen.

Baat het updaten van de bios niet, dan schaad het ook niet, maar doe het wel voorzichtig.

[Voor 74% gewijzigd door floorcleaner op 26-06-2020 18:14. Reden: meer info]

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
floorcleaner schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:09:
Iets moeilijker om te doen , maar kijk eens of er een bios update is voor dat toestel ?

Bij sommige laptops gaat dat door in het apparaatbeheer naar "firmware" of "systeemfirmware" te zoeken.
Deze aanklikken, en dan met de rechtse muisknop op "stuurprogramma updaten" te klikken.

Als er dan een update is, gaat Windows die zelf halen en doorvoeren.

Indien het langs daar niet gaat , zal je in de bios naar de versie moeten gaan kijken, en op de website van Asus de laatste versie moeten gaan halen.

Baat het updaten van de bios niet, dan schaad het ook niet, maar doe het wel voorzichtig.
Er was inderdaad een bios update beschikbaar, gelijk even geïnstalleerd.
In het weekend heb ik de laptop niet gebruikt, dus ik ben benieuwd wat hij vandaag doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• didiermobiles
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18-05 12:04
Heb regelmatig idem probleem: plots werkt mijn bluetooth muis niet meer. Bluetooth blijkt dan niet beschikbaar.
Dit gebeurt regelmatig en een definitieve oplossing heb ik nog niet gevonden. Soms na uit/aan zetten laptop (Asus) werkt het weer maar dikwijls ook niet. Na lezen van de reacties hier op het probleem heb ik het Bios scherm opgeroepen en er weer uit gegaan. Hierna werkte mijn bluetooth terug. Tot ik een definitieve oplossing vind zal ik dit dus op deze manier trachten (tijdelijk) op te lossen. Misschien maar beter de laptop wegdoen en overstappen op een Macbook M1?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Topicstarter
didiermobiles schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:04:
Heb regelmatig idem probleem: plots werkt mijn bluetooth muis niet meer. Bluetooth blijkt dan niet beschikbaar.
Dit gebeurt regelmatig en een definitieve oplossing heb ik nog niet gevonden. Soms na uit/aan zetten laptop (Asus) werkt het weer maar dikwijls ook niet. Na lezen van de reacties hier op het probleem heb ik het Bios scherm opgeroepen en er weer uit gegaan. Hierna werkte mijn bluetooth terug. Tot ik een definitieve oplossing vind zal ik dit dus op deze manier trachten (tijdelijk) op te lossen. Misschien maar beter de laptop wegdoen en overstappen op een Macbook M1?
Het heeft bij mij iig niet definitief geholpen, ik heb uiteindelijk maar een bluetooth adapter aangeschaft (die soms ook kuren heeft).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WhiteSnake76
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-06 19:05
Bas170 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:12:
[...]

Het heeft bij mij iig niet definitief geholpen, ik heb uiteindelijk maar een bluetooth adapter aangeschaft (die soms ook kuren heeft).
Wat je kunt proberen is in Apparaatbeheer de Bluetooth Adapter verwijderen, en dan zonder de PC opnieuw op te starten de Bleutooth Drivers van de Fabrikant Installeren, Daarna Opnieuw Opstarten, en dan zou het het weer volledig moeten doen.

Let Op: Stond er al een BT driver/software op van de Fabrikant, dan eerst die verwijderen, dan opnieuw opstarten, MS zijn ding laten doen, kijken hoe hij dan werkt, werken alle functies, gewoon zo laten, ontbreken er functies, dan bovenstaande doen.

Ik moest dat ook doen omdat mijn BT Adapter Aptx ondersteunt, maar Windows gewoon zijn eigen BT Driver forceerde waardoor mijn BT niet goed meer werkte, veel lagere audio kwaliteit had via mijn Sony WH-1000XM3, en allerlij rare verbindings problemen kreeg.
Op de site van de fabrikant stonden geen drivers voor Windows 10, maar die van Windows 7 werkte ook gewoon prima.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True