Outlook verbindt niet voor één Exchange gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:28
Voor de Exchange experts, ik heb een situatie die ik niet kan verklaren.

Ik heb 1 gebruiker die een nieuwe laptop krijgt. Ik start dus voor deze gebruiker Outlook (2013) op om de mail in te stellen. Dit gaat in zoverre goed dat hij verbinding maakt met Exchange (2013, CU23) en de Wizard netjes doorloopt. Vervolgens een foutmelding dat er niet met de Exchange server gepraat kan worden...

Vreemd, dus wat onderzoek gedaan:
1. Oude laptop, Outlook werkt naar behoren
2. PC (gebruiker heeft een PC en laptop op dit moment), Outlook geeft aan dat hij niet verbonden is en op zijn laatste op 12-6 gesynchroniseerd heeft. Tot die tijd werkte het prima
3. Vanaf de Terminal Server, Outlook geeft aan dat hij niet kan verbinden met Exchange
4. OWA, werkt naar behoren en ook mail ontvangen en versturen werkt prima
5. Mail op de iPhone werkt ook naar behoren
6. Wachtwoord verlopen? Nee, pas in oktober 2020 zover
7. File shares zijn gewoon beschikbaar

Vanaf de diverse laptops/PC's/Terminal Server kan ik met een willekeurige andere gebruiker prima werken met Outlook en Exchange. Zelfs een gebruiker die disabled was en ik even enabled heb met een nieuw wachtwoord kon na 30 seconden zonder problemen inloggen en verbinden met Exchange.

Eventlog geeft ook geen rare dingen, behalve een berg informational Schannel regels.

Ik had al hoofdpijn, maar dit maakt het er niet beter op :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2020 16:39 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:38:
Voor de Exchange experts, ik heb een situatie die ik niet kan verklaren.

Ik heb 1 gebruiker die een nieuwe laptop krijgt. Ik start dus voor deze gebruiker Outlook (2013) op om de mail in te stellen. Dit gaat in zoverre goed dat hij verbinding maakt met Exchange (2013, CU23) en de Wizard netjes doorloopt. Vervolgens een foutmelding dat er niet met de Exchange server gepraat kan worden...

Vreemd, dus wat onderzoek gedaan:
1. Oude laptop, Outlook werkt naar behoren
2. PC (gebruiker heeft een PC en laptop op dit moment), Outlook geeft aan dat hij niet verbonden is en op zijn laatste op 12-6 gesynchroniseerd heeft. Tot die tijd werkte het prima
3. Vanaf de Terminal Server, Outlook geeft aan dat hij niet kan verbinden met Exchange
4. OWA, werkt naar behoren en ook mail ontvangen en versturen werkt prima
5. Mail op de iPhone werkt ook naar behoren
6. Wachtwoord verlopen? Nee, pas in oktober 2020 zover
7. File shares zijn gewoon beschikbaar

Vanaf de diverse laptops/PC's/Terminal Server kan ik met een willekeurige andere gebruiker prima werken met Outlook en Exchange. Zelfs een gebruiker die disabled was en ik even enabled heb met een nieuw wachtwoord kon na 30 seconden zonder problemen inloggen en verbinden met Exchange.

Eventlog geeft ook geen rare dingen, behalve een berg informational Schannel regels.

Ik had al hoofdpijn, maar dit maakt het er niet beter op :'(
Wat is de foutmelding precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
shadowman12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:45:
[...]

Wat is de foutmelding precies?
Standaard foutmelding dat Outlook geen verbinding kan maken met Exchange om te mappen te synchroniseren. Nergens een echt specifieke foutmelding (eventlogs van server en laptop gechecked).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Standaard foutmelding dat Outlook geen verbinding kan maken met Exchange om te mappen te synchroniseren. Nergens een echt specifieke foutmelding (eventlogs van server en laptop gechecked).
Heb je het mail profiel gecheckt of daar de goede mailserver in staat? Misschien komt er vanuit een GPO welke een verkeerde mailserver?
Weet je zeker dat Outlook alle updates en service packs?
Wellicht handmatig een extra mailprofiel aanmaken en kijken of je dan wel kan verbinden?

[ Voor 14% gewijzigd door Turdie op 23-06-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
shadowman12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Heb je het mail profiel gecheckt of daar de goede mailserver in staat? Misschien komt er vanuit een GPO welke een verkeerde mailserver?
Dat is voor iedereen hier gelijk, maar de gegevens kloppen voor zover ik kan zien.

De nieuwe laptop is al gek, maar de client die tot 12-6 gewerkt heeft is niet aangeraakt sindsdien en zou ik ook geen problemen op verwachten.

Een maximum concurrent Outlook connecties voor een user heb ik nog nooit van gehoord, zou dat bestaan? Al is het wel gek dat Outlook + OWA blijkbaar wel mag dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Dat is voor iedereen hier gelijk, maar de gegevens kloppen voor zover ik kan zien.

De nieuwe laptop is al gek, maar de client die tot 12-6 gewerkt heeft is niet aangeraakt sindsdien en zou ik ook geen problemen op verwachten.

Een maximum concurrent Outlook connecties voor een user heb ik nog nooit van gehoord, zou dat bestaan? Al is het wel gek dat Outlook + OWA blijkbaar wel mag dan.
Weet je zeker dat Outlook alle updates en service packs heeft?
Wellicht handmatig een extra mailprofiel aanmaken en kijken of je dan wel kan verbinden?
Office opnieuw installeren als dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
shadowman12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Weet je zeker dat Outlook alle updates en service packs heeft?
200% zeker, maar ook dan zou met een andere user op dezelfde machine het ook niet moeten werken lijkt me. Een andere user werkt direct.
Dat is precies wat er nu op de nieuwe laptop gebeurd, een nieuw profiel aanmaken. Dus helaas, ook dat helpt niet :'(
Office opnieuw installeren als dat kan?
Office is pas net geïnstalleerd. Maar ook de werkende Outlook op de Terminal Server met andere users heeft de problemen voor deze user, en de PC van de gebruiker heeft tot 12-6 ook zonder problemen gewerkt.

Even de maximum connections gelezen net op internet. Dat kan wel, maar ik verwacht niet dat ik daar met mijn 25 users tegenaan zou lopen, nog los van het feit dat een user die al even uit dienst is met een nieuw wachtwoord direct kan verbinden. De max zou dan ook bereikt moeten zijn.

De enige zinnige oplossing die ik kan bedenken is een wachtwoord reset in het domein, misschien dat er ergens een bitje omgevallen is bij deze user.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2020 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:57:
[...]

200% zeker, maar ook dan zou met een andere user op dezelfde machine het ook niet moeten werken lijkt me. Een andere user werkt direct.

[...]

Dat is precies wat er nu op de nieuwe laptop gebeurd, een nieuw profiel aanmaken. Dus helaas, ook dat helpt niet :'(

Even de maximum connections gelezen net op internet. Dat kan wel, maar ik verwacht niet dat ik daar met mijn 25 users tegenaan zou lopen, nog los van het feit dat een user die al even uit dienst is met een nieuw wachtwoord direct kan verbinden. De max zou dan ook bereikt moeten zijn.

De enige zinnige oplossing die ik kan bedenken is een wachtwoord reset in het domein, misschien dat er ergens een bitje omgevallen is bij deze user.
Ja een wachtwoord reset zou je kunnen proberen. Of een nieuwe user aanmaken en de mail over kopieren (of backup maken en terug restoren naar nieuwe user)

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 23-06-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
shadowman12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Ja een wachtwoord reset zou je kunnen proberen.
Dan moet ik wel communiceren met de user, die zit remote met VPN nu. Als ik het wachtwoord een schop geef aan deze kant dan kan hij wel eens bijzondere effecten krijgen, dus moet hem wel even vragen om alles op te slaan voor de zekerheid dan.

Klusje voor morgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Dan moet ik wel communiceren met de user, die zit remote met VPN nu. Als ik het wachtwoord een schop geef aan deze kant dan kan hij wel eens bijzondere effecten krijgen, dus moet hem wel even vragen om alles op te slaan voor de zekerheid dan.

Klusje voor morgen :)
Of een nieuwe user aanmaken en de mail over kopieren (of backup maken en terug restoren naar nieuwe user)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 02:16
testje: druk control in bij het starten van outllook, deze start dan in safe mode.

verder: als outlook eenmaal is opgestart, weer de control indrukken, en rechts-clicken op het mini-icon van outlook rechts onder in beeld , je kunt nu connection status en configuration bekijken.in het menu

wat zie je daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24
Probeer eens handmatig een nieuw profiel aan te maken op de PC of laptop die nog wel werken. Kijken of je vanaf daar wel kan verbinden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Frost_Azimov schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:02:
testje: druk control in bij het starten van outllook, deze start dan in safe mode.

verder: als outlook eenmaal is opgestart, weer de control indrukken, en rechts-clicken op het mini-icon van outlook rechts onder in beeld , je kunt nu connection status en configuration bekijken.in het menu

wat zie je daar?
Bij de nieuwe laptop en op de TS kom ik niet eens zover, safe mode maakte daar niets uit.

Op de PC heb ik al geprobeerd met via het Outlook icon. Daar stond maar 1 connectie, maar zag er niet vreemd uit. Zal morgen nog eens rustig kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:06:
Probeer eens handmatig een nieuw profiel aan te maken op de PC of laptop die nog wel werken. Kijken of je vanaf daar wel kan verbinden.
Heb de werkende laptop niet bij mij staan, maar kan ik morgen even proberen via Teamviewer. Al overheerst nu het gevoel dat ik van de werkende af moet blijven ;).

Ook nog even testen met een Outlook 2019, kijken of dat uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2020 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Heb de werkende laptop niet bij mij staan, maar kan ik morgen even proberen via Teamviewer. Al overheerst nu het gevoel dat ik van de werkende af moet blijven ;).

Ook nog even testen met een Outlook 2019, kijken of dat uitmaakt.
ik vind je probleem zo idioot dat ik een hele wilde gok ga doen : https://docs.microsoft.co...help/device-limit-wpj-ios

Als Microsoft een laptop etc ook al als device gaat tellen en je schiet door die 10 heen dan krijg je dit soort onzin.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:40:
[...]

ik vind je probleem zo idioot dat ik een hele wilde gok ga doen : https://docs.microsoft.co...help/device-limit-wpj-ios

Als Microsoft een laptop etc ook al als device gaat tellen en je schiet door die 10 heen dan krijg je dit soort onzin.
We gebruiken geen intune, maar ik ken deze instellingen wel in Exchange voor bv iOS. Deze gebruiker heeft al eerder een PC en laptop gehad die opnieuw ingericht zijn, een maand of 10 geleden. Toen had ik de problemen niet, sindsdien is wel Exchange naar CU23 gebracht maar dat draait nu ook alweer 3 maanden en in die tijd zijn er sowieso al meerdere machines uitgerold.

Ik zal morgen eens bij de user via OWA kijken hoe zijn devices ervoor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:25:
[...]

We gebruiken geen intune, maar ik ken deze instellingen wel in Exchange voor bv iOS. Deze gebruiker heeft al eerder een PC en laptop gehad die opnieuw ingericht zijn, een maand of 10 geleden. Toen had ik de problemen niet, sindsdien is wel Exchange naar CU23 gebracht maar dat draait nu ook alweer 3 maanden en in die tijd zijn er sowieso al meerdere machines uitgerold.

Misschien moet je haar oude device in Exchange eerst weghalen en dan nieuwe toevoegen. Maar screenshots van exacte foutmelding zou ook wel handig zijn, allemaal een beetje karig nu qua aangeleverde informatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Turdie op 23-06-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
shadowman12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Misschien moet je haar oude device in Exchange eerst weghalen en dan nieuwe toevoegen. Maar screenshots van exacte foutmelding zou ook wel handig zijn, allemaal een beetje karig nu qua aangeleverde informatie.
Geloof me, als ik 1 regel meer info had dan had deze hier gestaan 8)

Morgen weer verder kijken, nu lekker in de tuin. Keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:25:
[...]

Ik doelde op de devices die onder zijn account staan in exchange. Die worden nooit opgeruimd. Ik heb er eens eentje zo gehad en uiteindelijk was het deze optie.

Toen maar even met powershell alle inactieve devices eruit gegooid. Dat waren er *veel*.

Normaal is het ook alleen voor Android en Apple maar dit lijkt er zo verdacht veel op.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Ik doelde op de devices die onder zijn account staan in exchange. Die worden nooit opgeruimd. Ik heb er eens eentje zo gehad en uiteindelijk was het deze optie.

Toen maar even met powershell alle inactieve devices eruit gegooid. Dat waren er *veel*.

Normaal is het ook alleen voor Android en Apple maar dit lijkt er zo verdacht veel op.... :X
Ja, het voelt hetzelfde. Het is wel een ‘oude’ gebruiker die al wat jaren meeloopt, maar extreem veel devices kan ik mij niet voorstellen, maar ik laat mij misschien verrassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ben weer op kantoor, gelijk even getest met een Outlook 2019 die eenzelfde error geeft.

Eventlog entries in chronologische volgorde:
Eventid 63
De Exchange-webservice-aanvraag GetAppManifestsopgevolgd.</0w>

Eventid 26
De verbinding met Microsoft Exchange is verbroken. De verbinding wordt hersteld wanneer dat mogelijk is.

Eventid 26
De verbinding met Microsoft Exchange is hersteld.

Eventid 45
Outlook heeft de volgende invoegtoepassing(en) geladen:

Naam: Microsoft Exchange-invoegtoepassing
Beschrijving: Ondersteuning voor Unified Messaging, machtigingsregels voor e-mail en beschikbaarheid van agenda's in Exchange.
ProgID: UmOutlookAddin.FormRegionAddin
GUID: {F959DBBB-3867-41F2-8E5F-3B8BEFAA81B3}
Laadgedrag: 3
HKLM: 1
Locatie: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\ADDINS\UmOutlookAddin.dll
Opstarttijd (milliseconden): 0

Naam: Outlook-connector voor sociale netwerken 2013
Beschrijving: Hiermee kunt u verbinding maken met sociale netwerken en hebt u toegang tot personen, activiteiten en statusgegevens.
ProgID: OscAddin.Connect
GUID: {2163EB1F-3FD9-4212-A41F-81D1F933597F}
Locatie: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\SOCIALCONNECTOR.DLL
Opstarttijd (milliseconden): 16

Naam: Evernote Outlook Contact Connector
Beschrijving: Evernote Outlook Contact Connector
ProgID: EvernoteCC.EvernoteContactConnector
GUID: {53B2AC1B-7B81-47FC-8D3B-595CDE21D0BA}
HKLM: 0
Locatie: C:\Program Files (x86)\Evernote\Evernote\EvernoteCCx32.dll

Naam: Microsoft SharePoint Server-invoegtoepassing voor importeren van suggesties van collega's
Beschrijving: Met deze invoegtoepassing kan Microsoft SharePoint Server suggesties van collega's importeren op basis van inhoud van Outlook
ProgID: ColleagueImport.ColleagueImportAddin
GUID: {EFEF7FDB-0CED-4FB6-B3BB-3C50D39F4120}
HKLM: 0
Locatie: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\ADDINS\ColleagueImport.dll

Naam: Business Connectivity Services-invoegtoepassing
Beschrijving: Deze invoegtoepassing wordt gebruikt door Business Connectivity Services.
ProgID: BCSAddin.Connect.2
GUID: {1461A561-24E8-4BA3-8D4A-FFEEF980556B}
Locatie: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\ADDINS\BCSAddin.dll
Opstarttijd (milliseconden): 15

Eventid 26
De verbinding met Microsoft Exchange is verbroken. De verbinding wordt hersteld wanneer dat mogelijk is.
En dit is de connection status van Outlook op de tot 12-6 werkende PC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snwKYmUb4P8zTCWgA_Sn_cV_HA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgP10rn18YjeZLeY0OZReEUi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb werkelijk geen idee. Het enige wat ik nog kan bedenken en proberen is een wachtwoord reset denk ik.

De huidige laptop en webmail werken nog steeds naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
En het aantal devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stonden 2 oude iPhone's en een Samsung in. Die heb ik alle 3 verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:46
Kijk hier eens naar. Vooral het stukje over encryptie tussen Outlook en Exchange. Ken de situatie verder niet maar oude user die al wat jaartjes werkzaam is, was er misschien ook al voor Exch2013.

https://support.microsoft...oxes-because-of-the-rpc-e

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:35:
Ben weer op kantoor, gelijk even getest met een Outlook 2019 die eenzelfde error geeft.

[...]

[Afbeelding]

Ik heb werkelijk geen idee. Het enige wat ik nog kan bedenken en proberen is een wachtwoord reset denk ik.

Waar staat die Outlook 2019 geinstalleerd, op dezelfde pc, op een andere pc, op een server? Je bent trouwens wel erg summier in je informatie de je geeft en hoe je precies test.

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 24-06-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
chaoscontrol schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:11:
Kijk hier eens naar. Vooral het stukje over encryptie tussen Outlook en Exchange. Ken de situatie verder niet maar oude user die al wat jaartjes werkzaam is, was er misschien ook al voor Exch2013.

https://support.microsoft...oxes-because-of-the-rpc-e
Hoewel de error exact gelijk is heeft het niet geholpen. Dat vinkje staat netjes aan, ook bij andere medewerkers (gecontroleerd). Vinkje aan of uit maakt ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
shadowman12 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Waar staat die Outlook 2019 geinstalleerd, op dezelfde pc, op een andere pc, op een server?
Andere PC in dit geval. Ondertussen al Outlook's van diverse versies geprobeerd op 2x PC, 1x laptop en 1x Terminal Server. Overal is het gedrag hetzelfde.
Je bent trouwens wel erg summier in je informatie de je geeft en hoe je precies test.
Welke informatie wil je hebben? Ik heb niet meer informatie helaas.
De situatie is:
1. OWA werkt
2. Outlook op huidige laptop werkt
3. Outlook op nieuwe laptop werkt niet
4. Outlook op huidige PC werkt niet, maar heeft tot 12-6-2020 gewerkt

Qua error logs is er niets meer dan ik gepost heb. Paar eventlogs zonder aanknopingspunt en de connection status ook maar 1 regel die geen fouten geeft.

Autodiscovery zojuist ook getest, die testen zijn succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Andere PC in dit geval. Ondertussen al Outlook's geprobeerd op 2x PC, 1x laptop en 1x Terminal Server. Overal is het gedrag hetzelfde.

[...]

Welke informatie wil je hebben? Ik heb niet meer informatie helaas.
De situatie is:
1. OWA werkt
2. Outlook op huidige laptop werkt
3. Outlook op nieuwe laptop werkt niet
4. Outlook op huidige PC werkt niet, maar heeft tot 12-6-2020 gewerkt

Qua error logs is er niets meer dan ik gepost heb. Paar eventlogs zonder aanknopingspunt en de connection status ook maar 1 regel die geen fouten geeft.

Autodiscovery zojuist ook getest, die testen zijn succesvol.
Kun je een nieuwe user aanmaken die dezelfde rechten heett met een nieuwe mailbox en kijken of je dan wel kan verbinden? Misschien is de mailbox wel gewoon corrupt o.i.d
Als dat werkt, dan zou je van oude user de mailbox/mailitems kunnen exporten en importeren bij de nieuwe user.

Dat lijkt mij de beste workaround. De mail kan over kopieren met Search-Mailbox, dan hoef je geen PST te maken:
Search-Mailbox <Source Mailbox> -TargetMailbox <Destination mailbox>-TargetFolder <Folder> -LogLevel Full. Je kunt dan een mapje maken voor de gebruiker waar haar oude mailbox in komt te staan

[ Voor 12% gewijzigd door Turdie op 24-06-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ondertussen het wachtwoord gereset. De nieuwe laptop startte Outlook netjes op, synchroniseerde 5000 items en staat nu weer op "Verbinding maken" :'(

Update: maar hij werkt wel wat bij langzamerhand, zie langzaam wat zaken binnen hobbelen.... Al staat er nu weer dat er 0 items gesynchroniseerd zijn en dan weer 5000.

Zou er een connectie limiet per user ingesteld staan ergens?

[ Voor 44% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:39:
Ondertussen het wachtwoord gereset. De nieuwe laptop startte Outlook netjes op, synchroniseerde 5000 items en staat nu weer op "Verbinding maken" :'(

Update: maar hij werkt wel wat bij langzamerhand, zie langzaam wat zaken binnen hobbelen.... Al staat er nu weer dat er 0 items gesynchroniseerd zijn en dan weer 5000.

Oke, we kunnen dus stellen dat er wel iets werkt op de laptop, het is niet zo dat er niks gebeurd. Als je ergens een *nieuw* profiel voor hem moet aanmaken dan gaat het fout en ook de desktop die al een tijd niet aan is geweest wil niet meer.

Ik heb wel een vermoeden nu. Kan je op de nieuwe laptop in Outlook Cached Mode eens uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:59

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Modbreak:Het Grote Exchange topic is prima voor een paar kleine vragen, maar na 30 berichten verdient dit probleem wel een eigen topic.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Oke, we kunnen dus stellen dat er wel iets werkt op de laptop, het is niet zo dat er niks gebeurd. Als je ergens een *nieuw* profiel voor hem moet aanmaken dan gaat het fout en ook de desktop die al een tijd niet aan is geweest wil niet meer.

Ik heb wel een vermoeden nu. Kan je op de nieuwe laptop in Outlook Cached Mode eens uitzetten?
Zojuist gedaan, en hij maakte even verbinding. Maar dat was ook van redelijk korte duur, nu is de verbinding weer weg. Maar ik kreeg wel de mail te zien, inclusief de recente mail. En kon ook iets als ongelezen/gelezen zetten en zag dat terug in de OWA.

Het viel mij in de connectie status wel op dat hij dingen had als 446/2 verbindingen (succesvol/niet succesvol). Sowieso is het een van de grootste mailboxen die we hier hebben (3GB), dus syncen zal wel wat connecties vereisen. Maar het is niet zo spectaculair in mijn ogen.

Maar nu staat hij weer op verbinden :'(

Update: na 10 minuten weer eens opgestart, en nu is hij weer verbonden. Kijken hoelang het duurt.

Ik ben benieuwd naar je vermoeden.

[ Voor 34% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jazzy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:00:
[modbreak]Het Grote Exchange topic is prima voor een paar kleine vragen, maar na 30 berichten verdient dit probleem wel een eigen topic.[/]
Dank je wel voor het eruit halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Zojuist gedaan, en hij maakte even verbinding. Maar dat was ook van redelijk korte duur, nu is de verbinding weer weg. Maar ik kreeg wel de mail te zien, inclusief de recente mail. En kon ook iets als ongelezen/gelezen zetten en zag dat terug in de OWA.

Het viel mij in de connectie status wel op dat hij dingen had als 446/2 verbindingen (succesvol/niet succesvol). Sowieso is het een van de grootste mailboxen die we hier hebben (3GB), dus syncen zal wel wat connecties vereisen. Maar het is niet zo spectaculair in mijn ogen.

Maar nu staat hij weer op verbinden :'(

Ik ben benieuwd naar je vermoeden.
3GB maar :P Whoehahahahahhahaa :+ . Ga buiten spelen zou een collega van mij zeggen _/-\o_ .

Ik zit te denken aan een corrupte mailbox of database. Het gaat goed zolang je de OST maar hebt. Heb je die niet meer (of hij is te oud) dan gaat het blijkbaar mis.

Ik zie ook dat je het eventlog van de laptop hebt bekeken, maar die van de server volgens mij niet.

handig linkje : https://www.stellarinfo.c...quest-in-exchange-server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:29:
[...]

3GB maar :P Whoehahahahahhahaa :+ . Ga buiten spelen zou een collega van mij zeggen _/-\o_ .

Ik zit te denken aan een corrupte mailbox of database. Het gaat goed zolang je de OST maar hebt. Heb je die niet meer (of hij is te oud) dan gaat het blijkbaar mis.
Ja 3GB is niets, ik heb mailboxen onder beheer gehad van 40-45GB. Dus ben het eens met je collega ;)

Het gekke is dat de verbinding vanaf de oude laptop na het nieuwe wachtwoord even haperde maar gewoon verder gaat en de nieuwe laptop staat nu al sinds mijn vorige post op Online.
Ik zie ook dat je het eventlog van de laptop hebt bekeken, maar die van de server volgens mij niet.
Ik dacht dat ik het genoemd had, maar daar heb ik zeker gekeken. Kwam alleen een berg SCHANNEL errors tegen (ander probleem, moet ik nog eens fixen) maar voor de rest geen bijzondere errors.

Update: check, ik noemde het in de nu OP, maar daarin staat niet duidelijk dat het de eventlog van de server was.
Thanks, die neem ik mee!

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Nog een update, ik probeer een andere mailbox te openen waar de gebruiker rechten op heeft en daar krijg ik de melding dat de serverbeheerder het aantal items wat de gebruiker open kan hebben beperkt is. En dat ik iets moet sluiten.

Het gekke is dat ik dezelfde mailboxen onder mijn account gekoppeld heb (en nog meer zelfs) en die melding nog nooit gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:47:
Nog een update, ik probeer een andere mailbox te openen waar de gebruiker rechten op heeft en daar krijg ik de melding dat de serverbeheerder het aantal items wat de gebruiker open kan hebben beperkt is. En dat ik iets moet sluiten.

Het gekke is dat ik dezelfde mailboxen onder mijn account gekoppeld heb (en nog meer zelfs) en die melding nog nooit gezien heb.
Doe jezelf een ontzettend plezier en zet de Engelse versie van Office erop. Je lijkt last te hebben van een rate limit of connection limit maar met Hollandse meldingen kan ik niks. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Doe jezelf een ontzettend plezier en zet de Engelse versie van Office erop. Je lijkt last te hebben van een rate limit of connection limit maar met Hollandse meldingen kan ik niks. 8)7
Gebruikers he :'(

Heb wel een Engelse Office, maar die heb ik zelf en daar loopt het prima haha.

Overigens is op dit moment mijn voorzichtige conclusie dat met cached mode aan het niet werkt (al doet hij wel iets af en toe) en met cached mode uit heb ik een werkende mailbox. Het kan dan ook niet anders dan een connection limit zijn, al zal die dan per user gelden in dit geval. Ik heb nog een user met soortgelijke hoeveelheden mail en die heeft geen last, ook niet toen hij recent een nieuwe installatie kreeg.

Ik ga er maar eens induiken, keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbent
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 14:19
Wat voor type laptop is het?

EDIT:
Wij hebben namelijk soort zelfde probleem gehad, dit lag aan het type laptop van de gebruiker.

[ Voor 65% gewijzigd door peterbent op 24-06-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
peterbent schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:57:
Wat voor type laptop is het?

EDIT:
Wij hebben namelijk soort zelfde probleem gehad, dit lag aan het type laptop van de gebruiker.
Dell Latitude 5511, i7 met 16GB RAM en 512GB SSD. Redelijk stevig dingetje.

Maar het gaat ook fout op een 10 maanden oude desktop met gelijke specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Gebruikers he :'(

Heb wel een Engelse Office, maar die heb ik zelf en daar loopt het prima haha.

Overigens is op dit moment mijn voorzichtige conclusie dat met cached mode aan het niet werkt (al doet hij wel iets af en toe) en met cached mode uit heb ik een werkende mailbox. Het kan dan ook niet anders dan een connection limit zijn, al zal die dan per user gelden in dit geval. Ik heb nog een user met soortgelijke hoeveelheden mail en die heeft geen last, ook niet toen hij recent een nieuwe installatie kreeg.

Ik ga er maar eens induiken, keep you posted.
Ik had hem al gepost, nu nog eens : https://docs.microsoft.co...ssage-throttling-on-users

En deze voor de volledigheid : https://docs.microsoft.co...-users-exchange-2013-help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik had hem genoteerd, het is helaas mijn vrije dag vandaag en ik ben op kantoor specifiek hiervoor. Voor nu laat ik het even liggen tot morgen, we komen er wel op deze manier. Belangrijkste is dat het gros van de gebruikers geen problemen heeft en de server gewoon goed lijkt te werken.

Ik verwacht overigens wel een throttle policy, mijn voorganger had vaker van dit soort grapjes in petto. Kan gerust dat hij dat op deze mailbox uitgeprobeerd heeft, de mailbox is zoals ik zei ook 3GB wat een afwijkende waarde is (ik heb ze van 2GB en 4GB).

Maar ik wil er even rustig voor gaan zitten morgen :)

Thanks tot zover en keep you posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:39:

Als je tegen limieten zou aanlopen zou je event 9646 in de logs op je exchange servers moeten zien.
https://support.microsoft...t-opens-many-mapi-session

Je kan dat verder bekijken met PowerShell. met het commando Get-StoreUsageStatistics

https://www.enowsoftware....-Get-StoreUsageStatistics

[ Voor 37% gewijzigd door Turdie op 24-06-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 02:16
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:35:

[...]

[Afbeelding]

Ik vind één connection maar mager, hoe ziet dat er uit op een werkende mailbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Vergelijk eens een werkende en niet werkende mailbox in powershell met het-mailbox, get-mailuser, get-User.

Controleer ook wat properties in ad object, bijvoorbeeld of er vreemde propertie settings zijn, afwijkende upn.

Het kan ook zijn dat mailbox door wat dan ook een legal hold heeft, of user heeft geen rechten meer op alle folder in mailbox. Dus rechten controleren kan ook zo iets zijn. Niet alleen de Outlook uitdeelbare rechten maar ook acls binnen de mailbox.

Zet anders met set-mailbox de throttling policy eens op $null.

In dit soort gevallen zou ik gewoon een export maken van mailbox en dan account van de User weggooien en opnieuw aanmaken. Nadeel is dan wel dat je niet weet wat het was.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Frost_Azimov schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:36:
[...]

Ik vind één connection maar mager, hoe ziet dat er uit op een werkende mailbox?
Dat is bijzonder karig zelfs. Normaal in cached mode zijn het zo'n 8 verbindingen en bij een Online modus 4.

Wel een bijzondere constatering vandaag, zowel de oude PC als de oude laptop werken netjes naast elkaar in cached mode. Geen centje pijn en alle extra mailboxen zijn ook goed benaderbaar.

Sowieso besloten om de nieuwe laptop leeg te gooien en Windows + Office opnieuw te installeren. Het enige wat ik kan bedenken is dat de Office de pan uit gevlogen is en zoveel connecties gemaakt heeft dat de gebruiker aan zijn max zat.

Ik zal zo ook even mijn throtteling policy posten, misschien dat iemand hem kan en wil vergelijken met die van hem of haar. Ik heb maar 1 Exchange bak onder mijn beheer en weet dus niet wat de defaults zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:18:
[...]
Ik zal zo ook even mijn throtteling policy posten, misschien dat iemand hem kan en wil vergelijken met die van hem of haar. Ik heb maar 1 Exchange bak onder mijn beheer en weet dus niet wat de defaults zijn.
Volgens de documentatie is er geen policy. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dit is de enige throttling policy die er is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
Get-ThrottlingPolicy | Format-List
RunspaceId                                  : 3549b1d2-d435-4737-a7f4-7a2d74d2856d
ThrottlingPolicyScope                       : Global
IsServiceAccount                            : False
AnonymousMaxConcurrency                     : 1
AnonymousMaxBurst                           : 120000
AnonymousRechargeRate                       : 420000
AnonymousCutoffBalance                      : 720000
EasMaxConcurrency                           : 10
EasMaxBurst                                 : 480000
EasRechargeRate                             : 1800000
EasCutoffBalance                            : 600000
EasMaxDevices                               : 100
EasMaxDeviceDeletesPerMonth                 : Unlimited
EasMaxInactivityForDeviceCleanup            : Unlimited
EwsMaxConcurrency                           : 27
EwsMaxBurst                                 : 300000
EwsRechargeRate                             : 900000
EwsCutoffBalance                            : 3000000
EwsMaxSubscriptions                         : 5000
ImapMaxConcurrency                          : Unlimited
ImapMaxBurst                                : 3600000
ImapRechargeRate                            : 600000
ImapCutoffBalance                           : Unlimited
OutlookServiceMaxConcurrency                : 27
OutlookServiceMaxBurst                      : 300000
OutlookServiceRechargeRate                  : 900000
OutlookServiceCutoffBalance                 : 3000000
OutlookServiceMaxSubscriptions              : 5000
OutlookServiceMaxSocketConnectionsPerDevice : 4
OutlookServiceMaxSocketConnectionsPerUser   : 12
OwaMaxConcurrency                           : 20
OwaMaxBurst                                 : 480000
OwaRechargeRate                             : 1800000
OwaCutoffBalance                            : Unlimited
OwaVoiceMaxConcurrency                      : 3
OwaVoiceMaxBurst                            : 75000
OwaVoiceRechargeRate                        : 375000
OwaVoiceCutoffBalance                       : 525000
PopMaxConcurrency                           : 20
PopMaxBurst                                 : 3600000
PopRechargeRate                             : 600000
PopCutoffBalance                            : Unlimited
PowerShellMaxConcurrency                    : 18
PowerShellMaxBurst                          : Unlimited
PowerShellRechargeRate                      : Unlimited
PowerShellCutoffBalance                     : Unlimited
PowerShellMaxTenantConcurrency              : Unlimited
PowerShellMaxOperations                     : Unlimited
PowerShellMaxCmdletsTimePeriod              : Unlimited
ExchangeMaxCmdlets                          : Unlimited
PowerShellMaxCmdletQueueDepth               : Unlimited
PowerShellMaxDestructiveCmdlets             : Unlimited
PowerShellMaxDestructiveCmdletsTimePeriod   : Unlimited
PowerShellMaxCmdlets                        : Unlimited
PowerShellMaxRunspaces                      : Unlimited
PowerShellMaxTenantRunspaces                : Unlimited
PowerShellMaxRunspacesTimePeriod            : Unlimited
PswsMaxConcurrency                          : 18
PswsMaxRequest                              : Unlimited
PswsMaxRequestTimePeriod                    : Unlimited
RcaMaxConcurrency                           : 40
RcaMaxBurst                                 : 150000
RcaRechargeRate                             : 900000
RcaCutoffBalance                            : Unlimited
CpaMaxConcurrency                           : 20
CpaMaxBurst                                 : Unlimited
CpaRechargeRate                             : Unlimited
CpaCutoffBalance                            : Unlimited
MessageRateLimit                            : Unlimited
RecipientRateLimit                          : Unlimited
ForwardeeLimit                              : Unlimited
DiscoveryMaxConcurrency                     : 2
DiscoveryMaxMailboxes                       : 5000
DiscoveryMaxKeywords                        : 500
DiscoveryMaxPreviewSearchMailboxes          : 5000
DiscoveryMaxStatsSearchMailboxes            : 100
DiscoveryPreviewSearchResultsPageSize       : 200
DiscoveryMaxKeywordsPerPage                 : 25
DiscoveryMaxRefinerResults                  : 10
DiscoveryMaxSearchQueueDepth                : 32
DiscoverySearchTimeoutPeriod                : 10
PushNotificationMaxConcurrency              : 20
PushNotificationMaxBurst                    : Unlimited
PushNotificationRechargeRate                : Unlimited
PushNotificationCutoffBalance               : Unlimited
PushNotificationMaxBurstPerDevice           : 10
PushNotificationRechargeRatePerDevice       : 6
PushNotificationSamplingPeriodPerDevice     : 600000
EncryptionSenderMaxConcurrency              : 200
EncryptionSenderMaxBurst                    : 4800000
EncryptionSenderRechargeRate                : 18000000
EncryptionSenderCutoffBalance               : Unlimited
EncryptionRecipientMaxConcurrency           : 20
EncryptionRecipientMaxBurst                 : 480000
EncryptionRecipientRechargeRate             : 1800000
EncryptionRecipientCutoffBalance            : Unlimited
ComplianceMaxExpansionDGRecipients          : 10000
ComplianceMaxExpansionNestedDGs             : 25
IsLegacyDefault                             : False
Diagnostics                                 :
AdminDisplayName                            :
ExchangeVersion                             : 0.20 (15.0.0.0)
Name                                        : GlobalThrottlingPolicy_46ca8670-02ff-4952-a89f-8a947a81bf33
DistinguishedName                           : CN=GlobalThrottlingPolicy_46ca8670-02ff-4952-a89f-8a947a81bf33,CN=Global
                                              Settings,CN=First Organization,CN=Microsoft Exchange,CN=Services,CN=Confi
                                              guration,DC=******,DC=local
Identity                                    : GlobalThrottlingPolicy_46ca8670-02ff-4952-a89f-8a947a81bf33
Guid                                        : 19e93609-87ba-4954-b127-8673627dc823
ObjectCategory                              : ******.local/Configuration/Schema/ms-Exch-Throttling-Policy
ObjectClass                                 : {top, msExchGenericPolicy, msExchThrottlingPolicy}
WhenChanged                                 : 14-3-2020 09:01:43
WhenCreated                                 : 9-4-2014 11:19:25
WhenChangedUTC                              : 14-3-2020 08:01:43
WhenCreatedUTC                              : 9-4-2014 09:19:25
OrganizationId                              :
Id                                          : GlobalThrottlingPolicy_46ca8670-02ff-4952-a89f-8a947a81bf33
OriginatingServer                           : DC02.******.local
IsValid                                     : True
ObjectState                                 : Changed

En ook even gekeken met Get-ThrottlingPolicyAssociation, niemand heeft daar een throttlingPolicyID. Dus ook de gebruiker waar het om gaat niet. Zover ik gelezen heb betekent dat dat de global policy dan wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Volgens de documentatie is er geen policy. ;)
Oh, dat maakt het helemaal spannend dan.

Dat betekent dat ik wel een policy heb, maar die is aan niemand gekoppeld? Aangezien er nergens een ID achter staat.

De documentatie van https://docs.microsoft.co...zation-exchange-2013-help zegt iets anders overigens: "Any parameters that you omit inherit the values from the default throttling policy GlobalThrottlingPolicy.".

[ Voor 30% gewijzigd door Drardollan op 25-06-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Oh, dat maakt het helemaal spannend dan.

Dat betekent dat ik wel een policy heb, maar die is aan niemand gekoppeld? Aangezien er nergens een ID achter staat.
Wacht effe :
Each mailbox has a ThrottlingPolicy setting. The default value for this setting is blank ($null). You can use the ThrottlingPolicy parameter on the Set-Mailbox cmdlet to configure a throttling policy for a mailbox.
Je moet het echt 3 keer lezen voor je het snapt. Hij is er dus wel maar is niet gekoppeld. Exact zoals je aangaf.

Dan wordt het nu tijd om de consistency van de mailbox van de gebruiker te checken. Dat had je denk ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
asing schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:27:
[...]

Wacht effe :

[...]

Je moet het echt 3 keer lezen voor je het snapt. Hij is er dus wel maar is niet gekoppeld. Exact zoals je aangaf.
Zie mijn edit, wellicht is die default er toch. Beetje onduidelijk.
Dan wordt het nu tijd om de consistency van de mailbox van de gebruiker te checken. Dat had je denk ik nog niet gedaan.
Klopt, ik ga nu eerst de nieuwe laptop herinstalleren en kijken of het werkt. Ik vertrouw die Outlook toch niet helemaal, voor die Outlook was er geen probleem en daarna wel. Volgende stap is in de mailbox gaan duiken, al zouden de problemen dan toch al eerder en vaker moeten opduiken. Vandaar deze volgorde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Nou... Wat zal ik eens zeggen.

Zojuist laptop opnieuw geinstalleerd met W10 kaal en Office 2013. Updates gedaan en het werkt nu direct 8)7

Ik kan niet anders concluderen dan dat de installatie van Office 2013 (of W10) kapot is geweest. Ik denk dat hij zoveel connecties afvuurde dat Exchange het wel prima vond. Blijft vreemd dat ik in events niets kan terugvinden.

Thanks @asing @shadowman12 voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Mooi, opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Alleen jammer dat we de echte oorzaak niet achterhaald hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Wim-Bart schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:57:
[...]

Soms heb je dat. Een fluke heet dat. Je kan er heel veel tijd in steken maar de oorzaak vinden is misschien niet eens mogelijk.

Dus het is goed zo. Hij is weer van zijn hoofdpijn af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

asing schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Soms heb je dat. Een fluke heet dat. Je kan er heel veel tijd in steken maar de oorzaak vinden is misschien niet eens mogelijk.

Dus het is goed zo. Hij is weer van zijn hoofdpijn af. :+
Aspirine werkt ook tegen migraine, maar de oorzaak achterhalen voor het weer terugkomt is soms wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wim-Bart schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:57:
[...]

De oorzaak was een freakende Outlook, iets anders kan ik er niet van maken. Helaas.

Pagina: 1