Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc heel luidruchtig

Pagina: 1
Acties:

• mitchelhof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 18:51
Ik heb een bus gemaakt en alles werkt goed alleen wanneer ik een spel ga spelen maakt de pc echt veel lawaai. Ik vroeg me af of aan een van me componenten. Dit zit er in mijn pc:

Gigabyte Geforce RTX 2070 Windforce 2X 8G (rev 3.0)
AMD Ryzen 5 3600 processor
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz
GeIL Super Luce RGB RAM 1x 8GB DDR4 3000Mhz
Cooler Master MWE Plus 650 white V2 PSU / PC voeding
asus TUF B450-PLUS GAMING moederbord

• JDV808
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 14-06 08:37
Zou mooi zijn als we een iets uitgebreidere beschrijving hebben van het geluid. Is de pc normaal zonder games te spelen wel stil. Wat voor koeling gebruik je, in wat voor behuizing zit het?

• mitchelhof
Normaal is die niet luidruchtig alleen bij spelen van games. Gebruik standaard cpu fan en 3 aparte fans met deze case:
Cmp500

• Fidelity
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14-06 13:13
Het is lastig om te zien waar het aan ligt zonder verdere tests. Je zegt dat het bij gamen gebeurt, ik zou daarom direct aan de GPU denken. Maar ik weet niet welke games je speelt en dus wat het CPU gebruik is. Een Ryzen kan namelijk redelijk warm worden, en de stock cooler is niet de stilste in zijn klasse.

Mijn advies:
Draai eens wat tests apart van elkaar. Koop bijvoorbeeld voor een paar euro '3D mark' op Steam en draai daarmee eerst eens een test alleen gebaseerd op CPU, dus zonder de GPU. In 3D mark kun je namelijk meerdere tests aanklikken.
Is het lawaai dan aanwezig? Zo ja, dan is het vermoedelijk de stock cooler van AMD.

Kijk na de tests ook naar de temperaturen. Wellicht heb je in je moederbord ingesteld staan dat de system en/of cpu fans naar 100% moeten springen zodra er ergens "slechts" 40 graden wordt gemeten. Probeer dit naar beneden bij te stellen of in elk geval met een goed verloop erin: 40 graden 10% fan speed, 60 graden 25% fan speed etc...

spoiler: Hoge prijs 3D mark op steam
3D mark kan ook goedkoper aangeschaft worden via 3th party websites :)

[Voor 7% gewijzigd door Fidelity op 24-06-2020 11:04]

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:43

ImNotnoa

Meisje!

De stock cooler van de Ryzen 5 3600 is niet bepaald stil te noemen, zit daar hem het geluid niet in?

In my defence: I wás left unsupervised.

• mitchelhof
Fidelity schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:01:
Het is lastig om te zien waar het aan ligt zonder verdere tests. Je zegt dat het bij gamen gebeurt, ik zou daarom direct aan de GPU denken. Maar ik weet niet welke games je speelt en dus wat het CPU gebruik is. Een Ryzen kan namelijk redelijk warm worden, en de stock cooler is niet de stilste in zijn klasse.

Mijn advies:
Draai eens wat tests apart van elkaar. Koop bijvoorbeeld voor een paar euro '3D mark' op Steam en draai daarmee eerst eens een test alleen gebaseerd op CPU, dus zonder de GPU. In 3D mark kun je namelijk meerdere tests aanklikken.
Is het lawaai dan aanwezig? Zo ja, dan is het vermoedelijk de stock cooler van AMD.

Kijk na de tests ook naar de temperaturen. Wellicht heb je in je moederbord ingesteld staan dat de system en/of cpu fans naar 100% moeten springen zodra er ergens "slechts" 40 graden wordt gemeten. Probeer dit naar beneden bij te stellen of in elk geval met een goed verloop erin: 40 graden 10% fan speed, 60 graden 25% fan speed etc...

spoiler: Hoge prijs 3D mark op steam
3D mark kan ook goedkoper aangeschaft worden via 3th party websites :)
Is demo voor 1 keer ook genoeg ? Of moet echt worden aangeschaft ?
Zonder GPU krijg ik geen beeld in ryzen zit geen videokaart. Speel Fortnite. En dan slaat die al op hol. ( lijkt me niet zo krachtig spel ? )
Misschien toch cpu koeler? Zo ja welke is dan een goede? En zal is in bios kijken

• Fidelity
mitchelhof schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Is demo voor 1 keer ook genoeg ? Of moet echt worden aangeschaft ?
Zonder GPU krijg ik geen beeld in ryzen zit geen videokaart. Speel Fortnite. En dan slaat die al op hol. ( lijkt me niet zo krachtig spel ? )
Misschien toch cpu koeler? Zo ja welke is dan een goede? En zal is in bios kijken
Met "Zonder GPU" bedoelde ik dat je in dit programma kunt aangeven dat je een test wilt draaien alleen op de CPU. Op die manier kun je dus de CPU goed warm laten worden en luisteren of je dan nog steeds het "luidruchtige geluid" hoort. Ik bedoelde dus zeker niet dat je tijdelijk even je GPU eruit moest halen haha

Ik heb geen idee of de demo voldoende is. Maar zie mijn spoiler, 3D mark is elders goedkoper te halen. Dit is een grijs gebied, dus vond het niet nodig om een directe link te delen. Goed zoeken dus :P

Een goede CPU koeler is wat jij als goed ervaart. In de pricewatch van Tweakers kun je het aantal decibels maar ook vermorgen zien van de koelers. Ik zou haast zeggen dat elke koeler beter is dan die van AMD. Maar als je voor €5 euro een koeler koopt kun je daar niet veel van verwachten natuurlijk.

Maar zoals ik zei; draai eerst eens een test om te zien of het wel echt aan de CPU ligt. Misschien zijn het wel je casefans die (onnodig) op 100% gaan draaien bij de minste inspanning.

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:55

DarkUnreal

Postmaster General

Je kan toch ook Prime64 draaien om alleen de CPU te belasten. Die is gratis (en ook veel verschillende testen mogelijk)

iRacing Profiel

• Fidelity
DarkUnreal schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:23:
Je kan toch ook Prime64 draaien om alleen de CPU te belasten. Die is gratis (en ook veel verschillende testen mogelijk)
Ja 3D mark is een goed programma, maar er zijn idd zat gratis alternatieven :)

• mitchelhof
Fidelity schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Ja 3D mark is een goed programma, maar er zijn idd zat gratis alternatieven :)
Haha oke zal is gaan proberen.

• MuVo
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:14
Voor een stress test kun je prima vooruit met de gratis versie van 3DMark op steam. Zie, 3DMark op steam en klik Download Demo.

[Voor 21% gewijzigd door MuVo op 24-06-2020 11:37]

• mitchelhof
Snap niet hoe je stress test doet om resultaat te zien met prime95? sorry maar heb weinig verstand van

[Voor 68% gewijzigd door mitchelhof op 24-06-2020 12:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Als je het zij paneel eraf haalt is het dan niet eenvoudig te ontdekken waar het lawaai vandaan komt ?
Desnoods 'stop' je even een seconde één voor één een fan door in het midden van de ventilator te drukken ?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• mitchelhof
ik denk me cpu want zodra ga gamen dan gaat die als een gek tekeer.

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:55

DarkUnreal

Postmaster General

meten is weten.. dit is allemaal glazenbollen werk

Draai nou eens een paar benchmarks (pcmark, prime, gpu stress tests), en meet de temperaturen (hwinfo, of msi afterburner) en post dat hier.

iRacing Profiel

• mitchelhof
Ik Ga morgen draaien ga nu slapen.

[Voor 72% gewijzigd door mitchelhof op 26-06-2020 01:17]

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zie:

Waarom 3 modules, dan schakel je dua channel uit en boet je heel veel performance in, je verliest meer performance dan die 8GB extra goed maken. Daarnaast kan de CPU nu niet optimaal geheugen instellen waardoor het allemaal niet fijn werkt.

Ik zou dus eerst eens beginnen met te kijken met die extra module er uit.

Hoe heb je de fan's aangesloten in je case en wat is de instelling in de BIOS. En hoe zijn de fan's geplaatst?

2x in voorkant, 1x uit aan de achterkant?

Test eens met Cinebench R20 (gratis) wat de fan's doen, installeer bijvoorbeeld ook eens HWMonitor64 van CPUID, dan kan je je temperaturen en dergelijke zien. Heb je de Fan tuning van je BIOS al gedaan?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:33
Ik begin me af te vragen wat " heel luidruchtig" inhoudt.
Zo hard als een stofzuiger?
Zo hard als een magnetron?
Zo hard als wind door bomen?
Het is nogal relatief wat jij luidruchtig noemt. Ik zat te klagen over m'n oude pc, en vervolgens zette ik mijn nog oudere laptop aan. Toen wist ik wat lawaai was.

Ps some kan je zelfs horen waar het geluid vandaan komt. Als dat niet lukt zou je kunnen proberen even de case te openen en dan opnieuw luisteren. (Desnoods met zo'n app op je mobiel. De DB meting is niet altijd correct maar wel waar het harder/zachter is)

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14-06 11:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook zou ik met dit weer niet te veel aandacht besteden aan extra geluid. In huis is het bij de meeste mensen nu ook tussen de 24 en 30 graden dus je temperaturen zijn dan automatisch ook hoger. In de winter is mijn PC praktisch stil, nu blaast-ie ook een stuk meer.

I reject your reality and substitute my own

• mitchelhof
Wim-Bart schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 05:04:
Ik zie:

Waarom 3 modules, dan schakel je dua channel uit en boet je heel veel performance in, je verliest meer performance dan die 8GB extra goed maken. Daarnaast kan de CPU nu niet optimaal geheugen instellen waardoor het allemaal niet fijn werkt.

Ik zou dus eerst eens beginnen met te kijken met die extra module er uit.

Hoe heb je de fan's aangesloten in je case en wat is de instelling in de BIOS. En hoe zijn de fan's geplaatst?

2x in voorkant, 1x uit aan de achterkant?

Test eens met Cinebench R20 (gratis) wat de fan's doen, installeer bijvoorbeeld ook eens HWMonitor64 van CPUID, dan kan je je temperaturen en dergelijke zien. Heb je de Fan tuning van je BIOS al gedaan?
1 voor 1 achter.

Zoals een stofzuiger maakt die geluid.
En je zegt beter die geil luce eruit? Want als erin hou? Nederlandse taal?

werd er dit bedoeld?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True