De beste manier om de kabel van wasmachine te verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Bij mijn vader is een nieuwe wasmachine met een kabel die nét te kort is voor de trekschakelaar.
Ik weet dat we niet moeten klooien met verlengkabels etc, maar op een juiste manier de kabel monteren.

Nu, in de wasmachine zit de huidige stekker met kabelschoentjes vastgesoldeerd op het voedings-elementje. Dat is wel rottig.

Wat is hier wat een elektricien zou doen:

- lossolderen en een nieuwe kabel monteren die lang genoeg is voor de trekschakelaar?
- is er een veilige mogelijkheid om een nieuwe kabel áán de huidige kabel te monteren?
- is er nog een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik zou er gewoon een verlengsnoer van de gewenste afstand tussen zetten. Wel een goede, dus minstens 3 x 1,5 mm2 en max belasting tot 3500 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Toch gewoon een goed verlengsnoer gebruiken.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52
In wat voor een ruimte staat de wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
In de badkamer, op 1 meter dan de douchecabine. Trekschakelaar vrij hoog aan de wand.
Verlengsnoer is misschien toegestaan ivm aanwezigheid van aardlek, maar mijn voorkeur heeft wel aansluiting trekschakelaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Afbeeldingslocatie: https://www.kabeldirect.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/n/e/new_project_-_2019-11-08t103624.461.jpg

Ik zou zoiets pakken, en dan het snoer verlengen naar de trekschakelaar. Is IP68 dus helemaal veilig in een badkamer.

https://www.kabeldirect.n...7b-45f6-9fd5-53a9eb9cfe75

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Aangezien het in een natte ruimte staat, kun je het verlengen (verlengsnoer, kroonsteen, lasklem oid) en dat alles in een kabelmof doen die minimaal IP65 gecertificeerd is.
Ook kun je natuurlijk een nieuwe langere kabel solderen in de wasmachine.

edit:
precies wat Laupro dus zegt

[ Voor 8% gewijzigd door 3xhaas op 24-06-2020 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:08
De wasmachine even openschroeven (achterplaat eraf) en een nieuwe snoer met juiste lengte eraan te zetten.

De wasmachine valt niet uit elkaar hoor als je dat doet, is gewoon een afdekkap.
Vaak zit het binnenin de wasmachine met een kroonsteentje vast, en nooit gesoldeerd, de oude kabel haal je er in zijn geheel af.

Hier een voorbeeld, dat maak je er weer aan, of 1 snoer zonder stekker natuurlijk.
https://www.kabel24.nl/ne...ker-recht-zwart-3x250-mm2

@ mondje nee geen reclame maar puur als voorbeeld.

Is het veilig? jazeker.
Edit: Ik hou niet zo van doorknopen zoals bovenstaande oplossingen, dat maakt het minder veilig.
Edit: dan de kabel los solderen en een nieuwe eraan, heb je geen soldeerapparaat en kan je nergens wat lenen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 11:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 08:21
mr_evil08 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:48:
De wasmachine even openschroeven (achterplaat eraf) en een nieuwe snoer met juiste lengte eraan te zetten.

De wasmachine valt niet uit elkaar hoor als je dat doet, is gewoon een afdekkap.
Vaak zit het binnenin de wasmachine met een kroonsteentje vast, en nooit gesoldeerd, de oude kabel haal je er in zijn geheel af.
Heb je wel verder gelezen dan de titel? Staat heel duidelijk in dat de kabel in de wasmachine zit vast gesoldeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 13:57
RielN schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:32:
Bij mijn vader is een nieuwe wasmachine met een kabel die nét te kort is voor de trekschakelaar.
Ik weet dat we niet moeten klooien met verlengkabels etc, maar op een juiste manier de kabel monteren.

Nu, in de wasmachine zit de huidige stekker met kabelschoentjes vastgesoldeerd op het voedings-elementje. Dat is wel rottig.

Wat is hier wat een elektricien zou doen:

- lossolderen en een nieuwe kabel monteren die lang genoeg is voor de trekschakelaar?
- is er een veilige mogelijkheid om een nieuwe kabel áán de huidige kabel te monteren?
- is er nog een andere optie?
Alle andere oplossingen zijn een stuk ingewikkelder dan een kabelschoentje los solderen.
Als je de kabel zelfs in een trekschakelaar kan monteren dan kun je dat ook. Je moet hooguit even een soldeerbout lenen of een goedkope kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon een goed verlengsnoer nemen, die geschikt is voor vochtige ruimtes en genoeg Ampères doorstaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 24-06-2020 10:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sowieso is dat heerlijk werken, een verhoogde opening.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Dank jullie voor de reacties.
Ik denk dat de oplossing van phYzar éigenlijk de beste is. Ik haal het dan namelijk nét wel.

Ik kom wel nog de stekker af aan het knippen en met adereindhulsjes deze te monteren, maar dan hoef ik niet te solderen aan de wasmachine.

De IP68 oplossing ís toegestaan? (Dan ga je wel de kabel doorknippen en verlengen namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:20
Trekschakelaar? Dat is techniek uit de 70's.

Wil je die machine daar nog hard op aansluiten? (als in stekker er af en aan de trekschakelaar schroeven?)

Mijn oplossing zou zijn een WCD te monteren, eventueel op de plek van de trekschakelaar, of met een stukje kabel vanuit de trekschakelaar naar een (spatwaterdicht) opbouw WCD.

Neem geen WCD van het gammel eigen merk, maar een stevige.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
@Sine Dat is een nette oplossing, maar houdt er rekening mee dat die trekschakelaars er zitten omdat in die tijd een wasmachine niet achter een aardlekschakelaar hoefde te zitten.
Er zijn in die tijd heel veel meterkasten gemaakt waarbij 1 groep niet achter de aardlek zat en aan die trekschakelaar gemonteerd wordt.

Dus voordat je zo'n aanpassing maakt is het noodzakelijk eerst ervoor te zorgen dat de wasmachine achter een 30mA (geen 300mA) aardlekschakelaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:20
Dat klopt inderdaad, vandaar mijn jaren 70 opmerking. Officieel moest er dan zelfs een dubbele aarddraad in het aansluitsnoer zitten.
Maar de TS geeft aan dat alles netjes achter een aardlek zit, dus in dit geval mag dat geen bezwaar zijn, een 500mA aardlek zoals toen gebruikelijk was wil je tegenwoordig überhaupt niet meer hebben.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
@Sine Klopt, maar heb vorig jaar nog zo'n meterkast waarbij de wasmachine geen aardlek heeft vervangen.
Dat het al decenia niet meer aangelegd mag worden wil niet zeggen dat het vervangen is.

En dat was een huurhuis van een vrij grote woningcorporatie, had ik ook niet verwacht nog aan te treffen.

Heb daar de meterkast vervangen en een buiten-opbouw stopcontact gemonteerd met een xmvk naar de aansluitdoos waar de trekschakelaar op zat.
Zorg wel dat je in de juiste zones blijft in een natte ruimte.

Volgens mij kan dit topic trouwens beter naar WVB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 19:05
Sine schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:35:
Maar de TS geeft aan dat alles netjes achter een aardlek zit, dus in dit geval mag dat geen bezwaar zijn
De zone indeling in de badkamer kan mogelijk wel een bezwaar zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 25-06-2020 00:35 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik heb hier de kabel gestript, in een inbouwdoosje voor buitenshuis getrokken en daar met wago's de verlenging gemaakt. Werkt prima.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
SA007 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:47:
En dat was een huurhuis van een vrij grote woningcorporatie, had ik ook niet verwacht nog aan te treffen.
Geloof me, JUIST in woningen van de grote wooncorporaties kom je de meest antieke oude rotzooi tegen. Vaak worden die woningen neergezet en vind er over de jaren (decennia...) nauwelijks onderhoud plaats, of er moet écht iets heel erg kapot gaan.

Ik denk overigens dat de meest nette oplossing al eerder is gegeven: achter(of boven)plaat los maken en een nieuwe kabel monteren. Niet moeilijk, weinig gereedschap nodig en het is de meest veilige oplossing (mits je natuurlijk wel de kabel op dezelfde manier aansluit, natuurlijk). Let daarbij wel op dat de gekozen draad het benodigde amperage gewoon aan kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:14
matthewk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:55:
Ik heb hier de kabel gestript, in een inbouwdoosje voor buitenshuis getrokken en daar met wago's de verlenging gemaakt. Werkt prima.
Zo zou ik het ook doen.

Eventueel de 2 kabels binnenin de lasdoos aan elkaar tywrappen voor trekontlasting.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1