Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU boost niet op batterij

Pagina: 1
Acties:

• Simon Shipperd
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-06 20:39
Hoi allemaal,

Ik ben in het bezit van een Dell Inspiron 7590 met de volgende config:

i7 9750H
16 GB single channel RAM
512 GB SSD

Op zich een super machine, enkel op batterij valt er amper mee te werken. Het probleem is dat wanneer ik de laptop op batterij gebruik de CPU terug klokt naar +- 900 Mhz en sporadisch max naar +- 1.2 Ghz boost. Hierdoor werkt de laptop enorm sloom en gaat zelfs het openen van mappen in Windows Explorer gepaard met een kleine, maar merkbare lag.

Ik heb al verschillende power plans geprobeerd, en zelfs op hoge of topprestatie weigert de CPU te boosten. Nu snap ik dat Intel Speedstep als voordeel heeft dat de batterij langer mee gaat maar ik zou het toch zo leuk vinden als die CPU zou boosten wanneer nodig.

Momenteel valt er op batterij amper mee te werken, IDE's zoals Intellij werken enorm sloom, webpagina's laden merkbaar trager en de algemene response van de laptop is traag vanaf ik op batterij werk.

Heeft er iemand een idee wat ik zou kunnen doen om toch deftige performance te halen? Want de laptop van m'n vriendin met een i7 8250u boost wel gewoon naar z'n hoogste snelheid op batterij en werkt dus gewoon sneller dan die van mij. En dat zou imho toch echt niet mogen.

Alvast bedankt voor enige hulp!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Temperaturen zijn wel oke? BIOS is up to date?

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• nhanssen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:04

nhanssen

Gaarne, Jolijt!

foutje, niet gelezen

[Voor 89% gewijzigd door nhanssen op 24-06-2020 09:47. Reden: Geen koffie]

Spec's PC

• Simon Shipperd
Catch22 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:43:
Temperaturen zijn wel oke? BIOS is up to date?
De package temp schommelt rond de 50-60° met het volgende open:

Firefox met enkele tabs
VMWare met 1 VM die draait

BIOS heeft nog steeds dezelfde versie als toen hij uit de fabriek kwam.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Simon Shipperd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:50:
[...]

De package temp schommelt rond de 50-60° met het volgende open:

Firefox met enkele tabs
VMWare met 1 VM die draait

BIOS heeft nog steeds dezelfde versie als toen hij uit de fabriek kwam.
Dat lijkt oke. Is er geen bios update beschikbaar?

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Simon Shipperd
Catch22 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:52:
[...]

Dat lijkt oke. Is er geen bios update beschikbaar?
Er zijn verschillende BIOS updates geweest, maar in geen enkele van de release notes zie ik enige opmerking ivm de prestatie van het systeem. Aangezien een BIOS update toch steeds een klein risico inhoudt ga ik dit als een last resort houden.

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
Heb je alleen windows power plans aangepast? Zo ja, dan zou ik de power plans in je bios is gaan bekijken.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 11:37
Simon Shipperd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Er zijn verschillende BIOS updates geweest, maar in geen enkele van de release notes zie ik enige opmerking ivm de prestatie van het systeem. Aangezien een BIOS update toch steeds een klein risico inhoudt ga ik dit als een last resort houden.
Ik zou dat soort zaken nooit als last resort behouden tenzij geadviseerd door de fabrikant.
Normaliter is het best practise om bios updates z.s.m. uit te rollen, ook vanwege beveiligingszaken. Net als bijvoorbeeld driver updates en andere (systeem) updates.

Dat gezegd te hebben, dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld bios instellingen, maar ook windows instellingen. Het kan ook "by design" zijn om batterij te sparen.

Je zou dit kunnen testen door bijvoorbeeld een linux live distro te booten vanaf USB. Zie je daar wel hogere boosts op batterij dan weet je dat het ergens "in windows" zit, dit kan dan zijn in bijvoorbeeld de drivers, powerplans, bepaalde registry settings.

Heb je in linux ook lage of geen boost snelheden dan is het een beperking in de firmware. Dat kan dan een bepaalde setting zijn of "by design".

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Mijn vermoeden is ook heel sterk dat het een biosinstelling is... daar kan je nl. het gedrag van het systeem instellen wanneer AC is aangesloten of niet... standaard staat dit meestal op besparing en zal de CPU niet boosten op de accu.

Tevens kent Dell het programma 'Power Manager Service' waar je dit soort zaken ook kan aanpassen zonder de bios in te hoeven.

• Simon Shipperd
Craven schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:00:
Heb je alleen windows power plans aangepast? Zo ja, dan zou ik de power plans in je bios is gaan bekijken.
Ik heb ze inderdaad enkel in Windows aangepast. Ik zal in de BIOS eens kijken welke power plans daar al dan niet aanwezig zijn.
Dennism schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Ik zou dat soort zaken nooit als last resort behouden tenzij geadviseerd door de fabrikant.
Normaliter is het best practise om bios updates z.s.m. uit te rollen, ook vanwege beveiligingszaken. Net als bijvoorbeeld driver updates en andere (systeem) updates.

Dat gezegd te hebben, dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld bios instellingen, maar ook windows instellingen. Het kan ook "by design" zijn om batterij te sparen.

Je zou dit kunnen testen door bijvoorbeeld een linux live distro te booten vanaf USB. Zie je daar wel hogere boosts op batterij dan weet je dat het ergens "in windows" zit, dit kan dan zijn in bijvoorbeeld de drivers, powerplans, bepaalde registry settings.

Heb je in linux ook lage of geen boost snelheden dan is het een beperking in de firmware. Dat kan dan een bepaalde setting zijn of "by design".
Ik zal vanavond als ik terug ben van mijn werk de BIOS update eens uitvoeren en nadien een Linux Live usb aanmaken indien het probleem nadien nog steeds aanwezig is.
MicGlou schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:16:
Mijn vermoeden is ook heel sterk dat het een biosinstelling is... daar kan je nl. het gedrag van het systeem instellen wanneer AC is aangesloten of niet... standaard staat dit meestal op besparing en zal de CPU niet boosten op de accu.

Tevens kent Dell het programma 'Power Manager Service' waar je dit soort zaken ook kan aanpassen zonder de bios in te hoeven.
Ik heb een clean install uitgevoerd en heb geen enkel programma van Dell geïnstalleerd.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Simon Shipperd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:18:Ik heb een clean install uitgevoerd en heb geen enkel programma van Dell geïnstalleerd.
Zou ik ook altijd adviseren... maar soms hebben fabrikanten nog wel eens een handig tooltje voor bepaalde functionaliteit, het is zeker niet allemaal bloatware wat fabrikanten meeleveren. Zeker als het propierty functionaliteit betreft, dan heb je meestal toch een stukje software nodig om het aan te kunnen spreken.

[Voor 14% gewijzigd door MicGlou op 24-06-2020 10:27]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True