Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Recentelijk kwam ik een artikel tegen over Meshroom en de nabewerking van de output daarvan, met Blender.
Beiden hele nieuwe takken van sport voor ondergetekende.
Toch dacht ik, dit is misschien wel interessant.

Enige tijd geleden is hier op het lokale industrieterrein een autoherstelbedrijf afgebrand en als enige restant is het wrak van een oude roestige auto achtergebleven, op het verder schoongemaakte terrein.
Een interessant foto onderwerp en wellicht leuk om eens wat 3D experimenten op los te laten.

Dit moet je je ongeveer voorstellen bij het wrak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9rQz_GEIVt_J6rmP33a7XeUP2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WCkxpCmI2hVqgyP4YFBZuwl.jpg?f=fotoalbum_large
Één van de losse opnames die ik gemaakt heb.

Naar aanleiding van een artikel in de Duitse c't (2020/9, blz 160) heb ik de instructies gevolgd en Meshroom gevoerd met ca. 60 opnames die ik her en der, over en weer, van dat roestige wrak gemaakt heb.

Nadat Meshroom een poosje m'n Ryzen CPU en de Quadro P4000 heeft warmgestookt ;) , krijg je dan uiteindelijk zoiets in Blender te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBTwCv4DSmodwCk7QraHLP6cn14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8sq1tOnq7QlhGtnTvzpyPww.jpg?f=fotoalbum_large
Dat kun je naar hartelust roteren in de ruimte. Idd net alsof je een gekreukt en roestig modelautootje in je hand hebt en rondkijkt.

Dit is een screendump van het Meshroom scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvWcJLmV5YqAUDFZT5w-fOUs7zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOJyCIqz1BL6nT0AsAmqEp5t.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu?
Hoe maak je dit nu wat 'netter' en toonbaar op b.v. een website?
Ik heb totaal geen ervaring met Blender en de termen die er gebruikt worden, in het bovengenoemde artikel, geven me weinig houvast hoe ik nu verder kan.

Zo wordt er gesproken om 'ff' het object te remeshen en textures en details te baken (?) Of ff in sculpt mode met een smooth brush aan de slag te gaan. Vervolgens ff renderen en klaar om te tonen aan de buitenwereld.

Let vooral op die 'ff'. ;) Ik zou graag verder willen, maar mis aanknopingspunten.
Iemand die me wat op weg kan helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 24-06-2020 10:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kickje naar de Devschuur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:37

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

De aanknopingspunten heb je toch al?
Voor Blender zijn ontelbaar veel goede tutorials te vinden. Google naar Blender Tutorial en één van de aanknopingspunten die je al hebt (remesh, texture bake, sculpt) en je kunt zo aan de slag.

Enige punt is wel dat dit geen dingen zijn die je als nieuweling "ff" doet. Er gaan wel wat uurtjes oefenwerk in zitten om dat fatsoenlijk onder de knie te krijgen als je dit een bruikbaar model wil maken dat op een website toonbaar is zonder de meeste browsers te laten crashen. Daar moet hij qua geometrie heel erg voor geoptimaliseerd worden.

Maar als het je een leuk project lijkt is dat de beste motivator om met die tutorials aan de slag te gaan :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Spike_wolf schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:02:

Enige punt is wel dat dit geen dingen zijn die je als nieuweling "ff" doet. Er gaan wel wat uurtjes oefenwerk in zitten om dat fatsoenlijk onder de knie te krijgen als je dit een bruikbaar model wil maken dat op een website toonbaar is zonder de meeste browsers te laten crashen. Daar moet hij qua geometrie heel erg voor geoptimaliseerd worden.
Dank voor de info. Maar daar was ik al bang voor.
Ik dacht, ik heb nu al een CPU/GPU intensieve run met Meshroom en Blender achter de rug. 60 high-res foto's gevoerd en laten modelleren tot een toonbaar, op mijn PC tenminste, 3D model.

Toen zocht ik een manier om 'externe' gebruikers ook het geproduceerde model te laten bekijken/roteren.
Maar dat is dus niet zo simpel als het lijkt. :-(
Maar als het je een leuk project lijkt is dat de beste motivator om met die tutorials aan de slag te gaan :)
Ik ben aardig thuis met Photoshop en stitchers zoals PTGui. Maar daar 'voer' je de imagedata aan de software en dan zet je zelf de digitale puntjes op de i.
Wat ik hier uit begrijp is dat, dat met Blender dus niet zo simpel is...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-07 09:03
Unreal Engine 4 heeft een functie om automatisch LoD's te genereren, waarbij dus in feite een minder gedetailleerde versie van de mesh gemaakt word. Dit werkt enorm goed, en textures blijven dan ook behouden. Deze kan je dan weer exporteren als FBX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
@Wolfos Dank voor je antwoord... denk ik tenminste... :?

Want ik kan het eigenlijk niet volgen.
Heb opgezocht dat LoD's 'Level of Details' schijnen te zijn en FBX een file format om 3D image data uit te wisselen.

Maar dan... ??? Geen idee wat ik daar mee kan dan? En hoe ik de gestelde vraag; het Meshroom/Blender object uit de TS, daarmee kan verfraaien en als 3-dimensionaal object in b.v. een browser kan tonen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-07 09:03
Ik denk dat ik het probleem verkeerd had begrepen. Wat de auto-LOD tool doet is het detail verminderen. Ik dacht namelijk dat je een model van een paarhonderd MB uit meshroom had gekregen.

Om het op te schonen zit er waarschijnlijk niks anders op dan handmatig retopology uitvoeren met Blender.

[ Voor 75% gewijzigd door Wolfos op 28-06-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 12:56

D-rez

dexels

Om iets in 3D in je browser te tonen, raad ik je voor het gemak sketchfab aan.
Hiermee heb je binnen enkele stappen je model online staan. welke je dan weer op diverse platformen kunt 'embedden'

Hier eentje van mij toen ik dit platform aan het testen was.
Pagina: 1