Isolatie golfplaten dak in warm klimaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narvie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-07 08:43
Voor een winkel in Caribisch Nederland ben ik aan het meedenken over het besparen op airco kosten. Er is sprake van een huurpand met een golfplaten plat dak. Onder de golfplaten is een ruimte van 30
-40 cm en daaronder hangt een systeemplafond. De muren zijn gemetseld tot op de hoogte van het golfplaten dak. Het is mogelijk om de ruimte tussen golfplaten dak en systeemplafond tochtvrij te krijgen/houden, het metselwerk loopt immers door.

Omdat het een huurpand is zijn grote investeringen geen optie. Heeft er iemand een suggestie voor effectieve isolatie? Ik lees veel over isolatie om de warmte binnen te houden maar dat wil ik in dit geval juist niet.
Zouden dit soort panelen (met hoge rd waarde) effectief zijn in dit geval?
https://www.systeemplafon...onepanel-600x1350x40.html

De lokale kennis is vaak beperkt op dit gebied, veel aannemers doen vooral wat de klant zelf wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Narvie op 24-06-2020 05:43 ]

Beste antwoord (via Narvie op 26-06-2020 02:07)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meten = weten, haal 5 temperatuurmeters uit China met draad. Plak er 1 tegen het dak, 1 er vlak onder in de lucht, 1 in de ruimte etc. Eventueel op meerdere plekken. Haal ook een IR thermometer om losse plekken te kunnen meten.
En dan gedurende de dag. Koelt het nog af of blijft het heel warm.

Ik zou ook niet teveel naar 1 magische oplossing zoeken, maar juist gaan combineren.
Eerst een klein beetje isoleren direct tegen het dak aan. Zodat het dak stopt met een verwarmingselement te zijn. Met 1-2 cm EPS houd je al alle stralingswarmte tegen. Dat weegt niks en plak je er zo tegenaan.

Daarna zou ik gaan meten wat er gebeurd:
Optie 1: temperatuur boven plafond loopt ver op boven de buitentemperatuur.
Komt de warmte van de buren/luchtlek -> PUR / afsluiten. Gebruik een IR thermometer.
Komt de warmte nog steeds van het dak -> (actief) ventileren van de ruimte boven het dak. Isolatie direct op de plafondplaten is enige optie.
Optie 2: temperatuur is ongeveer buitentemperatuur. Dan kun je zowel op het plafond als tegen het dak isoleren. Afhankelijk van de voorkeur kun je dan kiezen. Meer EPS tegen het dak en luchtdicht gaan afwerken of op het plafond. LED drivers boven de isolatie plaatsen.
Optie 3: temperatuur zakt (al snel) onder buitentemperatuur. Een extra laag isolatie tegen het dak/luchtdicht afwerken.

Kijk niet teveel naar piekwaarden. Maar juist ook of het 's-avonds weer normaliseert.
En juist de delta (verschil tussen de temperaturen) zegt meer.

Ik zou de LED drivers naar 1 'hoek' verplaatsen en de warmte naar buiten leiden. Ook andere warmte producerende apparaten (routers e.d.) zou ik daarbij meepakken. Een nette ombouw eromheen en een kleine (computer) fan en dan naar buiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De panelen die je linkt hebben helemaal geen hoge Rd waarde. Althans niet in de 40mm uitvoering..

Hier in de schuur hebben we EPS aangebracht tegen de golfplaten en dat opgesloten tussen de spanten en wat systeemplafondprofieltjes.

De zon van de platen afhouden is nog mooier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

De golfplaten wit verven zodat meeste zonlicht weerkaatst? Simpel en goedkoop :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 11:28
Je wil juist wel isoleren en zorgen dat de winkel afgesloten blijft. Op die manier hoeft de airco minder hard te werken. Als er een deur en raam openstaat, dan is de airco de hele dag max aan het werk om de temp te laten dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 12:59
Het werkt net zoals in Nederland met het warmte binnenhouden. Daar probeer je de koelte binnen te houden. Het is altijd opletten waar de condens valt, maar sowieso isoleert een golfplaten dak even effectief als een vel papier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kijk ook even naar je plafondplaten, daar zit ook nog een wereld van verschil in.
Misschien is het zo simpel als ze vervangen door een variant die beter werkt.
Daarnaast zou je ook kunnen kijken of het stuk boven het plafond zijn warmte beter kwijt kan. Een klein beetje ventilatie kan helpen om de warmte minder naar beneden te laten doorslaan.

Maar als je uitkijkt voor gewicht & warme lampen kun je (volgens mij) ook gewoon een stel rollen steenwol erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narvie
Bedankt voor het meedenken.
In het systeemplafond liggen de LED-spanningsregelaars van de systeemplafond verlichting. Dat wordt al erg warm (heb al een keer iets doorgesmolten gehad) waardoor ik toch verder ga onderzoeken of ik geen isolatie op het dak kan aanbrengen.
Dat lijkt mij veiliger dan de tussenruimte isoleren. Of is het niet erg als de LED-spanningsregelaars tussen de systeemplafonds en het glaswol ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat staat veelal aangegeven op zulke apparatuur of in de handleiding (of je ze wel of niet in isolatie mag inkapselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Is een dubbel dak creeeren een optie? Door bv een zeil of zonnedoek boven het golfplaten dak te spannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narvie
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:08:
Dat staat veelal aangegeven op zulke apparatuur of in de handleiding (of je ze wel of niet in isolatie mag inkapselen).
Het model nummer is niet hetzelfde maar de specificaties op de sticker wel. Zou ik dit kunnen afleiden uit IP65? Aan handleidingen doet het bedrijf waar deze vandaan komen helaas niet... Zoals gezegd is het een beetje behelpen hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7JssrQwE9xZ4YHdOnQXpbsXFkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/faXrGBBBpJo3kHV7Ac0zvQId.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narvie
TheGhostInc schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Daarnaast zou je ook kunnen kijken of het stuk boven het plafond zijn warmte beter kwijt kan. Een klein beetje ventilatie kan helpen om de warmte minder naar beneden te laten doorslaan.
Goede tip. Ik kan ventilatoroosters aanbrengen zodat de het stuk boven het plafond niet meer luchtdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dit is merkloze chinese rommel.

Zoals al je gemerkt hebt werkt het wel, maar daarmee houdt het wel op. Een IP65, CE of andere certificering is een wassen neus.
Inkapselen in steen of glaswol moet je alleen doen na het verhogen van je brandverzekering, zelfs al zou erop staan dat het mag. :+
Overigens staat er Ta 45 op, wat denk ik de maximale temperatuur is van de lucht rondom de driver, dat is laag.

Er is de mogelijkheid om alle drivers te verlengen en boven de isolatie te plaatsen of op een centrale plek met koeling/voldoende ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
bloody schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:31:
De golfplaten wit verven zodat meeste zonlicht weerkaatst? Simpel en goedkoop :)
dit is daadwerkelijk een dingetje: Wikipedia: Reflective surfaces (climate engineering)

Met uit die wikipagina zelfs een linkje naar een vergelijkingssite voor verschillende goedjes die je over je dak kunt smeren:

https://coolroofs.org/directory

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Meten = weten, haal 5 temperatuurmeters uit China met draad. Plak er 1 tegen het dak, 1 er vlak onder in de lucht, 1 in de ruimte etc. Eventueel op meerdere plekken. Haal ook een IR thermometer om losse plekken te kunnen meten.
En dan gedurende de dag. Koelt het nog af of blijft het heel warm.

Ik zou ook niet teveel naar 1 magische oplossing zoeken, maar juist gaan combineren.
Eerst een klein beetje isoleren direct tegen het dak aan. Zodat het dak stopt met een verwarmingselement te zijn. Met 1-2 cm EPS houd je al alle stralingswarmte tegen. Dat weegt niks en plak je er zo tegenaan.

Daarna zou ik gaan meten wat er gebeurd:
Optie 1: temperatuur boven plafond loopt ver op boven de buitentemperatuur.
Komt de warmte van de buren/luchtlek -> PUR / afsluiten. Gebruik een IR thermometer.
Komt de warmte nog steeds van het dak -> (actief) ventileren van de ruimte boven het dak. Isolatie direct op de plafondplaten is enige optie.
Optie 2: temperatuur is ongeveer buitentemperatuur. Dan kun je zowel op het plafond als tegen het dak isoleren. Afhankelijk van de voorkeur kun je dan kiezen. Meer EPS tegen het dak en luchtdicht gaan afwerken of op het plafond. LED drivers boven de isolatie plaatsen.
Optie 3: temperatuur zakt (al snel) onder buitentemperatuur. Een extra laag isolatie tegen het dak/luchtdicht afwerken.

Kijk niet teveel naar piekwaarden. Maar juist ook of het 's-avonds weer normaliseert.
En juist de delta (verschil tussen de temperaturen) zegt meer.

Ik zou de LED drivers naar 1 'hoek' verplaatsen en de warmte naar buiten leiden. Ook andere warmte producerende apparaten (routers e.d.) zou ik daarbij meepakken. Een nette ombouw eromheen en een kleine (computer) fan en dan naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onder een golfplaten dak zal het goed opwarmen in de zon, dus de luchtspeelt met tocht kan juist helpen om de temperatuur in de ruimte lager te houden.
Isoleren is net zo goed warmte buiten houden als binnen houden. Een goed geïsoleerd huis zonder ventilatie zal zijn warmte ook niet meer kwijt kunnen.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1