Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Is een Noctua NH-L9a-AM4 te licht voor een Ryzen 5 3600?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• claudior
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:38
Ik ben sinds kort een geüpgrade naar een Ryzen 5 3600. Aangezien ik een kleine behuizing heb, de Sharkoon CA-M, heb ik gekozen voor een low profile cooler: de Noctua NH-L9a-AM4

Ik had gedacht dat ik hier ruim voldoende aan zou hebben, maar nu blijkt dat tijdens stresstesten (prime95) de cpu snel op de max temp 95 graden zit en gaat throttlen. Ik denk dat het volgende hier aan bij draagt:
- Slechte airflow in de behuizing.
- Mogelijk een te lichte cooler

De behuizing had 1 120mm fan van Sharkoon zelf, aan de bovenkant. Deze bleek door een vorige eigenaar als exhaust gemonteerd te zijn.

Er was nog ruimte voor een 60mm fan, ik heb een 3000rpm noctua daar gemonteerd als exhaust en de 120mm als intake gemonteerd. Lijkt beter bij idle en licht browse werk, maar bij stresstesten tikt ie nog steeds snel de 95 graden aan.

Als laatste probeersel heb ik de voeding omgedraaid, zodat de fan boven de CPU hangt en misschien wat helpt met de warme lucht af te voeren. Lijkt me niet ideaal voor de voeding, maar het proberen waard. Ook dit hielp niet.

Dus, ik moet nog wat aanpassingen doen. Ik heb nog ruimte voor een hogere koeling, ongeveer 10cm max, dus een betere koeling is een overweging waard. Bijvoorbeeld de Noctua NH-L12S. Ik zou ook voor een case kunnen gaan met een betere airflow.

Maar, om een goede beslissing te maken moet ik dus weten of mijn huidige koeler, de L9a, goed genoeg zou moeten zijn voor de Ryzen 5 3600.

Heeft iemand ervaring met deze koeler/processor combo in een kast met wél goede airflow?

En dan is de overweging:
- Andere koeler, behuizing houden.
- Andere behuizing, L9a houden.
- Andere behuizing, andere koeler.

Ik hoor graag jullie advies!

Beste antwoord (via claudior op 13-07-2020 10:55)

• saxx07
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 15:05
Ik heb dezelfde combi van processor en koeler. Alleen de kast van mij is anders. (pricewatch: Fractal Design Focus G Mini Bij mij werkt het verder goed. Hij draait bij mij op max 1800 rpm, met de noise adapter. Zonder die adapter kan die tot 2500 rpm. Weet niet hoe jij hem aangesloten hebt?

Alle reacties

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Die noctua kan 95 watt verwerken wat in principe afdoende is (cpu zit rond de 65). Wordt de heatsink wel heet? Als hij idle al warm wordt dan gok ik dat hij niet goed gemonteerd is

[Voor 11% gewijzigd door Catch22 op 23-06-2020 23:37]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• claudior
Catch22 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:35:
Die noctua kan 95 watt verwerken wat in principe afdoende is (cpu zit rond de 65). Wordt de heatsink wel heet? Als hij idle al warm wordt dan gok ik dat hij niet goed gemonteerd is
Ik denk dat hij wel goed zit:
- Ontsmet
- Mooie druppel van de bijgeleverde koelpasta
- Kruislings schroeven aangedraaid.

Ik zal morgen eens aan de heatsink voelen.

Op het internet vind ik meer gevallen van een hete 3600, ook met deze koeler. En ook verhalen van dat de koeler vanwege een design flaw niet lekker werkt in kleine behuizingen en dat mensen er speciale shrouds voor 3d printen. Dus, dat baart me niet gerust :) Wat ik nog niet gevonden heb, is mensen die wel goede resultaten krijgen met de combo. En inderdaad, hij zou het moeten kunnen.

• Catch22
  • Nu online
Zo'n design flaw zou inderdaad kunnen. Die andere lijkt wel een stuk beter zijn hitte kwijt te kunnen

AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

Ik houd met een NH9 TR4 onze Threadripper 24 cores onder de 80c (renderen). Lijkt me dat hier iets misgaat. Allereerst, je keuze voor Prime. Stap over naar OCCT en kies voor AVX1 small fft. Prime is geen goede meting maar een powervirus.

Vergeet mn opmerking over TR, is overduidelijk een andere koeler |:(

[Voor 13% gewijzigd door millman op 24-06-2020 00:04]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• saxx07
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 15:05
Ik heb dezelfde combi van processor en koeler. Alleen de kast van mij is anders. (pricewatch: Fractal Design Focus G Mini Bij mij werkt het verder goed. Hij draait bij mij op max 1800 rpm, met de noise adapter. Zonder die adapter kan die tot 2500 rpm. Weet niet hoe jij hem aangesloten hebt?

• claudior
saxx07 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:58:
Eerst zonder noise adapter nog. Wel goed nieuws dat het zelfs met de low noise adapter goed te doen is! Het is dan of de kast of wellicht de montage. Vanavond zal ik eens checken of de heatsink wel heet wordt.

• claudior
Nog een vraagje: Moet ik een groot verschil verwachten tussen het moederbord buiten de behuizing testen en een kast met goede airflow? Gisteren heb ik het namelijk nog eens op die manier getest en hij ging nog steeds naar de 95 graad.
Redelijk. Niet zo heet dat het niet aan te raken is, maar wel goed op temperatuur.

Ik heb gisteren overigens de koelpasta nog eens vervangen, want door de lastige installatie van deze koeler was dat misschien toch niet lekker gegaan. Maar ook dat maakte niet uit.

• Catch22
  • Nu online
Hoe meet je de cpu temperatuur? En hoe snel loopt hij op?

En wat heb je exact als fan configuratie?

Waar staat je vcore op? Kan je die eens monitoren tijdens load?

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:07
Eerst koeler los halen en kijken of er een mooie afdruk van de CPU in de pasta staat.
Indien nee; montage probleem.

Potje knallen in VR met tweakers? Join ons op de Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• claudior
Voor mensen die vergelijkbare problemen hebben en deze thread tegenkomen:

Inmiddels een andere kast met goede airflow gekocht (Fractal Design Define Mini C), maar nog dezelfde problemen. Ik heb een andere Ryzen 5 3600 onder handen gehad en die blijkt een stuk koeler onder vergelijkbare omstandigheden! Ik heb ze beide met de stock koeler getest (met Prime95) en de mijne gaat weer throttlen en de andere blijft onder de 90 graden.

Oftewel, het probleem lijkt gewoon de processor zelf te zijn. Ik heb een redelijke waterkoeler gescoord (want ik heb er nu ruimte voor) en nu houd ik hem onder de 75 graden onder load. Zou waarschijnlijk beter moeten zijn, maar ik vind het prima zo.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True