Nieuwe Intel NUC gezocht als HTPC voor 4K HDR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hornage
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik zoek een?
Intel NUC die ik als HTPC kan gebruiken om 4K HDR films mee te kijken via Kodi.

Wat is je budget?
Ik wil er maximaal zo'n 400 euro aan uitgeven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil vloeiend 4K HDR films (geluid DTS, DD en Atmos) kunnen kijken via Kodi op mijn tv wat een LG 55B6V is.
Mijn Home Cinema set is een Samsung HW Q90R.
Ik heb momenteel een Intel NUC Kit NUC6CAYH. Ik meende dat deze wel HDR zou kunnen versturen, maar ik krijg dit niet werkend. Alles wat heb ik gevonden heb ik uitgeprobeerd, maar niets werkte jammer genoeg. Daarnaast gaat afspelen van een 4K HEVC film licht schokkerig, dus een betere processor kan geen kwaad.

Wat heb je zelf al gevonden?
Intel is wat onduidelijk over welke Intel NUC's HDR ondersteunen: https://www.intel.com/con.../000029357/intel-nuc.html
Verder vind ik enorm veel pagina's met verschillende reviews over dat het nu wel of niet zou werken, ik kan alleen niets vinden waardoor ik zeker weet dat die uitvoering gaat werken en dat ik niet teveel betaal voor bijv graphics voor gaming (doe ik niet) of een dikke multicore cpu (4K HDR is het zwaarste wat het ding te verduren gaat krijgen verwacht ik zo)

Welke vragen heb je hier nog over?
Hebben jullie een advies voor welke Intel NUC ik het beste aan kan schaffen? Ik heb al een harde schijf die er zo in kan, dus dat hoeft er niet per se bij te zitten.

Beste antwoord (via hornage op 28-06-2020 13:33)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@hornage, waarom laat je je huidige NUC niet simpelweg staan en plaats er daarnaast nog een Vero/Shield naast? Nu leg je de nadruk eigenlijk al meer op de Vero 4k+ maar haalt daarbij allerlei zaken aan die meer bij een Shield (AndroidTV) dan bij de Vero passen (Youtube, NPO Start, RTL XL, enz)?

Ik heb als backup ook nog een Kaby Lake HTPC-tje bij mijn TV staan, die gaat daar ook (nog)niet weg, maar heel veel wordt ie niet meer gebruikt tegenwoordig. Dat geldt eveneens voor de Vero 4k+, deze blijft ook nog even liggen tot ik er klaar mee ben.

Opslag voor media heb ik via een NAS geregeld, dat maakt het allemaal wat toegankelijker, ongeacht welke mediaspeler ik wil gebruiken/testen.

Wat beeldinfo betreffende Shield TV

en Vero 4k+ (waarbij het 3D gedeelte nog steeds in test is op dit moment).
[YouTube: Vero 4K+ Quick Review: A Native Kodi 4K + 3D Media Player]

Testing, one, two ...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een nuc8, die ondersteunt HDR onder windows 10. Maar ik gebruik tegenwoordig toch een Vero 4k+ mediaplayer. Veel minder gezeik met kleurechtheid, framerate en refresh worden op elkaar afgestemd, 'it just works'.

Ik moet overigens in windows HDR aanzetten en uitzetten om het te activeren en vind het allemaal maar niets...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-06 20:34
Beste advies is al gegeven zie ik.

Zat in hetzelfde bootje, zelf overstapt van een NUC naar de Vero 4k+ en het geeft zo'n gemak.
En daarbij ben je nog een stuk goedkoper uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@hornage, HDR werd (en volgens mij is dit nog steeds niet anders nu), enkel ondersteund met Intel hardware vanaf een 7e generatie Kaby lake Core CPU i.c.m. HDMI2.0a (al dan niet via een actieve Display adapter). De hardware die jij gebruikt kan het sowieso niet, als ik mij daar niet in vergis.
https://www.intel.com/con...aphics_TechWhitePaper.pdf

Ik heb zelf niet zo'n voorkeur voor mijn Vero 4k+ (prima support, maar het gaat wel eens mis na een update), en zou eerder geneigd zijn om je richting een Shield TV 2019 (Pro) te pushen, gezien mijn recente ervaringen met dit apparaat. Los van Kodi komen er ook ineens veel andere streaming apps in beeld die je simpel kunt installeren en draaien op de Shield, mocht daar behoefte aan zijn.

Aangezien je het hebt over een interne opslag, zou dit dus, igv een Vero of Shield, een externe opslag moeten worden.

Voor interne HDR ondersteuning binnen Kodi onder Windows, dien je nu al gebruik te maken van een V19 test Build, dat gaat sowieso niet met versies < 19, mits men geen gebruik maakt van externe spelers.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=349861
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=345566

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hornage
Dank voor jullie reactie allen!

Ik begrijp dus dat de Vero 4k+ een erg handig apparaat is wat inderdaad voldoet aan wat ik stelde als eis qua gebruik.

Wat ik alleen wel fijn vind aan het feit dat ik Windows 10 draai op mijn pc is dat ik alles van Youtube, NPO Start en RTL XL ook direct kan draaien. Hier zijn vast en zeker wel extensions voor op Kodi op de Vero, maar in het verleden vond ik deze niet afdoende werken in Kodi. Hoe zit dat tegenwoordig?

Daarnaast gebruik ik de pc ook om qBittorrent op te draaien en om via Skype/Jitsi/Zoom etc te videobellen, is dat ook allemaal wel mogelijk?
En kan ik wel "gewoon" Chrome als browser gebruiken?

Ik heb mijn films op 3 externe HD's staan, die zijn, neem ik aan, allemaal aan te sluiten op de Vero, al dan niet met een USB Hub?

Mocht ik toch willen gaan voor een NUC, dan begrijp ik dat alles vanaf de 7e generatie processors zou moeten werken wbt HDR.
Ik ben op de hoogte van het feit dat Kodi onder Windows nog niet out of the box direct HDR ondersteund, maar dat lijkt dus nu op te lossen te zijn door de HDR testbuilds. Ik neem aan dat dit vanzelf wel onderdeel wordt van Kodi.

[ Voor 3% gewijzigd door hornage op 25-06-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hornage schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:08:
Wat ik alleen wel fijn vind aan het feit dat ik Windows 10 draai op mijn pc is dat ik alles van Youtube, NPO Start en RTL XL ook direct kan draaien. Hier zijn vast en zeker wel extensions voor op Kodi op de Vero, maar in het verleden vond ik deze niet afdoende werken in Kodi. Hoe zit dat tegenwoordig?
Op de Vero allemaal niet adequaat. Ik heb daarom een HTPC voor al die dingen en opslag en gebruik de Vero als ik op hoge kwaliteit wil afspelen. Ik heb geen ervaring met de shield, maar kan me wel voorstellen dat die beter werkt. Een shield is flexibeler dan een Vero 4k+, beide goede keuzes, beide waar voor het geld.

Ik heb iig een Nuc8i5BEH staan die bedoeld was voor alles en (teleurgesteld in het gedoe met goeie decoders, videoplayers, kleuren, omschakelen van HDR naar SDR) dus een Vero 4k+.

Dit bericht tik ik ook op die Nuc (op mijn TV aangesloten), dit is mijn chillpc :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:38
@JvS Deze doet inderdaad HDR in 4k met madVR:
pricewatch: Intel NUC 8 Home NUC8i3CYSN (met EU stekker)
Maar de ventilator is best luid en je kunt alleen de opslag upgraden.

Het filter wat je in de pw aan moet zetten is HDMI 2.0b.

Let op, er moet binnenkort ook meer spul met HDMI 2.1 komen, sonos heeft de soundbar al uitgebracht waarmee je thuis ""dolby atmos"" zou moeten kunnen doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@hornage, waarom laat je je huidige NUC niet simpelweg staan en plaats er daarnaast nog een Vero/Shield naast? Nu leg je de nadruk eigenlijk al meer op de Vero 4k+ maar haalt daarbij allerlei zaken aan die meer bij een Shield (AndroidTV) dan bij de Vero passen (Youtube, NPO Start, RTL XL, enz)?

Ik heb als backup ook nog een Kaby Lake HTPC-tje bij mijn TV staan, die gaat daar ook (nog)niet weg, maar heel veel wordt ie niet meer gebruikt tegenwoordig. Dat geldt eveneens voor de Vero 4k+, deze blijft ook nog even liggen tot ik er klaar mee ben.

Opslag voor media heb ik via een NAS geregeld, dat maakt het allemaal wat toegankelijker, ongeacht welke mediaspeler ik wil gebruiken/testen.

Wat beeldinfo betreffende Shield TV

en Vero 4k+ (waarbij het 3D gedeelte nog steeds in test is op dit moment).
[YouTube: Vero 4K+ Quick Review: A Native Kodi 4K + 3D Media Player]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met deze wensen zou ik ook voor de Shield 2019 gaan, of voor een andere sterke mediaspeler met Android cq Android TV. Dan draait Kodi prima en kun je gewoon alle gangbare apps installaren.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hornage
hardware-lover schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:46:
Inderdaad, ik moet niet zo moeilijk denken! Ik heb al een NUC staan en die kan ik gewoon aangesloten houden en daarnaast een ander apparaat voor de films in de hoogste kwaliteit :*) .
Als ik dan mijn huidige externe schijven via SMB deel op het netwerk, dan kan de Shield die benaderen, dus dat kan natuurlijk hartstikke goed werken.

Ik begrijp dat de Shield TV (niet pro) een betere keus is voor mijn eisen dan de Vero?

En laatste n00b vraag: Ik verwacht dat ik de NUC en de Shield aansluit via HDMI op mijn Samsung HW Q90R en dan via de HDMI out van de Samsung naar mijn tv. Raden jullie nog een specifieke HDMI kabel aan of zou alles moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Premium High Speed (met of zonder ethernet) moet-ie zijn, dan kan ie 4k HDR, volledig kleurbereik en 60Hz naar je TV sturen. Alles wat je met hdmi 2.0 kan zegmaar. Als je nog meer wilt (8k, 120Hz, hdmi 2.1 compatable) moet je Ultra High Speed kabels hebben, maar daar heb je met huidige apparatuur niets aan.

Ik gebruik kabels van Action, digitaal is digitaal (tenzij je in elven gelooft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hornage
JvS schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:40:
Premium High Speed (met of zonder ethernet) moet-ie zijn, dan kan ie 4k HDR, volledig kleurbereik en 60Hz naar je TV sturen. Alles wat je met hdmi 2.0 kan zegmaar. Als je nog meer wilt (8k, 120Hz, hdmi 2.1 compatable) moet je Ultra High Speed kabels hebben, maar daar heb je met huidige apparatuur niets aan.

Ik gebruik kabels van Action, digitaal is digitaal (tenzij je in elven gelooft).
Afgelopen zaterdag bij de Action geweest, maar alle kabels waren daar op.
Uiteindelijk bij een computerzaak kabels gekocht voor 15 euro elk die het label High Speed hebben en volgens de specificaties 4k HDR aan kunnen.

Komend weekend ga ik alles aansluiten, dus ik ben benieuwd of alles werkt!
Pagina: 1