Toon posts:

Doorlussen wandnetwerkdozen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koen Engelman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-09-2020
Mijn vraag
Is het mogelijk een netwerkdoos door te lussen naar een andere netwerkdoos? Dus in schema: UTP kabel in router -> netwerkdoos 1 (2x8 aders in achterkant Kopp netwerkdoos) -> (1x8 aders) netwerkdoos 2.

Afstand router -> netwerkdoos 1 = 5m
Afstand netwerkdoos 1 -> netwerkdoos 2 = 10m

Relevante software en hardware die ik gebruik
Kopp netwerkdoos

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op dit moment is de eerste netwerkdoos (1x8 aders) aangesloten op de UTP kabel in de router.

Alvast bedankt!

[Voor 9% gewijzigd door Koen Engelman op 23-06-2020 19:51]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:08
Nee. Als je wil doorlussen heb je toch echt een switch nodig.

• Koen Engelman
Balen, wat is hier precies de reden van? Als ik vragen mag:)

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:38
Doorlussen kan wel, als je op netwerkdoos 1 maar 1 aansluiting gebruikt en de 2de alleen gebruikt voor het doorlussen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat er op neerkomt dat je effectief maar één netwerkpoort hebt in plaats van 2.

Waarom het niet doorgelust kan worden? Omdat data bestaat uit pakketjes. Die pakketjes gaan elkaar zitten storen, dat gaat in de weg zitten. PC 1 krijgt pakketjes voor PC 2 en andersom. Daar is het spul niet voor gemaakt.

Wat voor buis heb je naar je netwerkpunten liggen?

• Koen Engelman
Mijn idee is als volgt. Vanaf de router wil ik in kamer 1 (netwerkdoos 1) een desktop bekabelen. Van hieruit wil ik in kamer 2 (netwerkdoos 2) een AP plaatsen. Zodat de WiFi over dat deel van de boven verdieping verbeterd. Eventueel kan netwerkdoos 2 achterwegen blijven en kan ik direct een RJ45 connector aan de AP hangen. Het gaat me dus eigenlijk om het bekabelen van de desktop in kamer 1 op dezelfde kabel als de AP.

• Koen Engelman
sypie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:58:
Wat er op neerkomt dat je effectief maar één netwerkpoort hebt in plaats van 2.

Waarom het niet doorgelust kan worden? Omdat data bestaat uit pakketjes. Die pakketjes gaan elkaar zitten storen, dat gaat in de weg zitten. PC 1 krijgt pakketjes voor PC 2 en andersom. Daar is het spul niet voor gemaakt.

Wat voor buis heb je naar je netwerkpunten liggen?
De kabel is zonder buis getrokken door een loos plafond (oud huis, zonder loze leidingen) en was een rotklus. Zat eerst te denken aan er een naast te trekken, maar dat wordt erg krap. Vandaar mijn idee door te lussen, net als met coax vroeger.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-03 14:49

Wish

ingwell

Stop dan voor netwerkdoos 1 een switch. Vanuit de switch bekabel je de dan de desktop en netwerkdoos 2.

No drama

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je de huidige kabel niet als trekkabel gebruiken om er 2 in te trekken?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
sypie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:58:
Omdat data bestaat uit pakketjes. Die pakketjes gaan elkaar zitten storen, dat gaat in de weg zitten. PC 1 krijgt pakketjes voor PC 2 en andersom. Daar is het spul niet voor gemaakt.
Omdat Ethernet een point-to-point verbinding is. Pakketjes voor een andere PC is geen probleem - dat is namelijk wat een hub doet (input = output naar alle poorten).

Maar dit is nitpicking :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:08
Wat je wel zou kunnen doen, beetje een vieze oplossing maar t werkt wel:

Meterkast naar wcd1 poort 1
Wcd1 poort 2 naar wcd2 poort 1

Vervolgens steek je een switch (goedkoop 5 poort modelletje heb je al voor 2 tientjes) in poort 1, poort 2 en je pc. Je accespoint sluit je op de wcd2 aan en zit dus effectief op je switch.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Koen Engelman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:59:
Mijn idee is als volgt. Vanaf de router wil ik in kamer 1 (netwerkdoos 1) een desktop bekabelen. Van hieruit wil ik in kamer 2 (netwerkdoos 2) een AP plaatsen. Zodat de WiFi over dat deel van de boven verdieping verbeterd. Eventueel kan netwerkdoos 2 achterwegen blijven en kan ik direct een RJ45 connector aan de AP hangen. Het gaat me dus eigenlijk om het bekabelen van de desktop in kamer 1 op dezelfde kabel als de AP.
Gewoon een 5-poort switch bij netwerkdoos 1 plaatsen en daar je desktop op aansluiten en de kabel naar netwerkdoos 2 voor je AP.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Koen Engelman
Microkid schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:12:
[...]

Gewoon een 5-poort switch bij netwerkdoos 1 plaatsen en daar je desktop op aansluiten en de kabel naar netwerkdoos 2 voor je AP.
Als ik hier zo zit te lezen is point-to-point dus het beste. Ik denk dat ik wcd1 weg doe dan. Dus dan krijg ik router -> switch en dan

- switch -> pc
- switch -> AP

Klopt het dat ik zo dan het meest straight forward bekabel? Want ik kan me indenken dat router -> wcd -> switch weer een extra onnodige schakel is...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Koen Engelman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Als ik hier zo zit te lezen is point-to-point dus het beste. Ik denk dat ik wcd1 weg doe dan. Dus dan krijg ik router -> switch en dan

- switch -> pc
- switch -> AP

Klopt het dat ik zo dan het meest straight forward bekabel? Want ik kan me indenken dat router -> wcd -> switch weer een extra onnodige schakel is...
Nee. Er is wezenlijk verschil tussen stijve inbouwkabel en slappe patchcable. Alles wat door muur gaat wil je op een WCD (of patchpanel) afmonteren, daarvandaan met patchcable verbinden met apparaat.

Simpelste reden: stijve inbouwkabel kan heel slecht tegen vaak heen en weer gebogen worden, gaat zo dus makkelijk stuk. Omgekeerd is slappe kabel ongeschikt om te trekken.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:40
Ethernet is wel terdege ingericht voor het gebruik van meerdere clients op een passief of repeated segment, daar hebben we de half duplex mode voor. Dan word er gebruik gemaakt van een methode om over elkaar verstuurde pakketjes te detecteren CMDSA CD waarbij deze als collision aangemerkte paketten net zoals op wifi door je netwerk kaart gedetecteerd worden en na een random gekozen tijd opnieuw verstuurd gaan worden.

In de loop van de tijd is switching hardware zo betaalbaar geworden en UTP zo gangbaar dat niemand meer gebruik maakt van passieve of repeated segmenten, je kunt de hubs of repeaters niet eens meer kopen.

We zijn allemaal wel bekend met UTP wat ook wel X-baseT genoemd word, dit medium heeft minimaal 1 ontvangst en 1 zend aderpaar, maar dat is niet altijd zo geweest, de voorlopers zoals 10-Base2 en 10-Base-5 zijn coax en hebben dus maar 1 signaal drager naast de shield als massa en moeten de data drager dus delen met de andere clients op het segment.

Ik heb ooit wel eens POE powered inbouw switches gezien, maar echt gangbaar is het ook niet.

Ja vraag is daarmee in essentie helemaal geen rare gedachte, men maakt daar simpelweg geen apparatuur meer voor.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mash_man02 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:01:
Ethernet is wel terdege ingericht voor het gebruik van meerdere clients op een passief of repeated segment, daar hebben we de half duplex mode voor. Dan word er gebruik gemaakt van een methode om over elkaar verstuurde pakketjes te detecteren CMDSA CD waarbij deze als collision aangemerkte paketten net zoals op wifi door je netwerk kaart gedetecteerd worden en na een random gekozen tijd opnieuw verstuurd gaan worden.

In de loop van de tijd is switching hardware zo betaalbaar geworden en UTP zo gangbaar dat niemand meer gebruik maakt van passieve of repeated segmenten, je kunt de hubs of repeaters niet eens meer kopen.

We zijn allemaal wel bekend met UTP wat ook wel X-baseT genoemd word, dit medium heeft minimaal 1 ontvangst en 1 zend aderpaar, maar dat is niet altijd zo geweest, de voorlopers zoals 10-Base2 en 10-Base-5 zijn coax en hebben dus maar 1 signaal drager naast de shield als massa en moeten de data drager dus delen met de andere clients op het segment.

Ik heb ooit wel eens POE powered inbouw switches gezien, maar echt gangbaar is het ook niet.

Ja vraag is daarmee in essentie helemaal geen rare gedachte, men maakt daar simpelweg geen apparatuur meer voor.
Dat gezegd: ook vroeger toen Ethernet als shared medium zonder switching gebruikt werd, kon je niet zomaar kabels aan elkaar plakken. Ethernet over UTP is sinds dag 1 ontworpen op een ster-topologie en niet op manier dat TS (of jij zo te horen) bedoelt door te lussen. Het had even goed in een hub geprikt moeten worden destijds, er is nooit apparatuur geweest om UTP door te rijgen.

Voor een bustopologie (doorrijgconstructie) moest je Thinnet 10Base2 (of Thicknet 10Base5...) gebruiken en dan letten op correcte impedantie van koppelstukken en termination, en al is dat Ethernet, het is een totaal ander systeem (dat aanzienlijk minder makkelijk door een muur getrokken kon worden, en erg irritant storingsgevoelig was). Ik heb hier nog een doos van dat spul liggen. Ik denk niet dat we TS er blij mee maken >:)

Oh en trouwens:
Koen Engelman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:02:
[...]

De kabel is zonder buis getrokken door een loos plafond (oud huis, zonder loze leidingen) en was een rotklus. Zat eerst te denken aan er een naast te trekken, maar dat wordt erg krap. Vandaar mijn idee door te lussen, net als met coax vroeger.
Bij coax kan het in theorie wel, maar levert - zeker bij moderne toepassingen met retourverkeer - nagenoeg altijd gedonder op, tenzij je alle dempingen goed doorgemeten hebt en exact de juiste, passende aftakelement kiest. Dit 'zomaar' doen is nog uit een tijd dat langer geleden is dan bovenstaande 10Base2 Ethernet netwerken, toen je alleen een handjevol TV-zenders in de VHF had. Tegenwoordig is het vooral en sollicitatie op veel lol met de helpdesk van Ziggo en consorten.

[Voor 18% gewijzigd door dion_b op 24-06-2020 10:33]

Soittakaa Paranoid!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maak een tekening van wat je wil, en bedenk dat je voor iedere netwerk poort in een device een eigen kabel moet hebben naar een andere device. Het is altijd 1 op 1 een device kan wel meerdere netwerkpoorten hebben.
Er zijn bijvoorbeeld AP's met 2 of meer netwerkpoorten die ook een switch functie hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-03 20:08
Kun je niet iets met zo'n Ubiquiti UniFi AC In-Wall ?
Kabel uit de muur, aansluiten op de In-Wall.
Danpak je de data-out poort op, die zou je aan kunnen sluiten op je kabel naar 2e WCD.
Zal er, verwacht ik, niet netjes uit gaan zien, maar het kan werken.

+ Heb je meteen een extra WiFi AP hangen.

PV Output

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:36
(jarig!)
Ik zie hier al leuke ideeën, om er nog een esoterische oplossing bij te gooien: als je aan 100 Mbps genoeg hebt en geen PoE gaat gebruiken , kan je van een UTP kabel 2 aansluitingen maken. 100Base TX heeft genoeg aan 2 koperparen. Zoek de juiste aansluitingen op als dit evt een oplossing is.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je kunt wel een 2x 100<b verbinding over een kabel maken.
Een Gb verbinding gebruikt alle aders in de utp kabel maar een 100Mb verbinding gebruikt maar de helft van de aders.
Als 100Mb voldoende voor jouw is kunt je het zo doen.
Je kunt kant en klare splitters kopen die dat voor je doen.
Van onderstaande item heb je er dan twee nodig.
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1169556#

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:40
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Dat gezegd: ook vroeger toen Ethernet als shared medium zonder switching gebruikt werd, kon je niet zomaar kabels aan elkaar plakken. Ethernet over UTP is sinds dag 1 ontworpen op een ster-topologie en niet op manier dat TS (of jij zo te horen) bedoelt door te lussen. Het had even goed in een hub geprikt moeten worden destijds, er is nooit apparatuur geweest om UTP door te rijgen.

Voor een bustopologie (doorrijgconstructie) moest je Thinnet 10Base2 (of Thicknet 10Base5...) gebruiken en dan letten op correcte impedantie van koppelstukken en termination, en al is dat Ethernet, het is een totaal ander systeem (dat aanzienlijk minder makkelijk door een muur getrokken kon worden, en erg irritant storingsgevoelig was). Ik heb hier nog een doos van dat spul liggen. Ik denk niet dat we TS er blij mee maken >:)

[...]
Helemaal mee eens , mijn reactie was meer bedoeld op het feit dat men stelt dat ethernet hier niet geschikt voor is, daar had ik misschien wat duidelijker in moeten zijn..

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Ben(V)
  • Nu online
Kwestie van implementatie, maar ethernet op zich is prima geschikt om door te kunnen lussen, echter ethernet over UPT niet.

Ethernet is een CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access with Collision Detection) systeem , dat oorspronkelijk door Xerox ontwikkeld is en van coax gebruik maakte.
Dit waren de 10base5 en 10base2 systemen

Met name Digital Equipment heeft dat systeem groot gemaakt met hun DecNet implementatie daarop.
En zo'n coax systeem kon je willekeurig uitbreiden en aftakking op maken al was het nogal impedantie gevoelig en dus erg aan storingen onderhevig.
Bij 10Bas25 (Thick ethernet) werden er letterlijk aftakkingen gemaakt door met een adapter een soort van pin in de kabel te prikken (nostalgie uit de oude doos).

Pas veel later is men ethernet over UTP gaan gebruiken (10Base-T) in een stervormige configuratie, waardoor de storing gevoeligheid sterk afnam en de storingen zich ook niet meer door het hele netwerk propageerde.
In de basis is het echter nog steeds een CSMA/CD systeem in tegenstelling to bijvoorbeeld een token ring systeem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-03 15:58
Volgens mij kan het wel wat jij wil.

Als ik het goed begrijp trek je 2 kabels van de router naar WCD1. daar monteer je kabel 1 af.
Kabel 2 trek je door naar WCD2 Daar monteer je kabel 2 af.

Beide kabels sluit je appart aan op je modem/router/switch.

Dat kan in ieder geval.

• Ben(V)
  • Nu online
Duh dan heeft hij toch gewoon twee kabels en dat is nu juist zijn probleem dat hij die kan/wil trekken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee