Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-07 16:55
Achtergrond

Ik heb 5 jaar geleden een MacBook Pro early 2015 gekocht voor mijn studie aan de universiteit, en deze heeft al die jaren zijn werk prima gedaan - op het afbladderen van het scherm wat helaas niet meer gerepareerd wordt door Apple na 4 jaar, maar dat stoort me niet zo erg als ik hem gebruik.

Probleem

Wat vervelender was, was dat verschillende toetsen, met name aan de linkerkant van het toetsenbord heel mushy begonnen aan te voelen en slecht registreerden. Er is nooit vloeistof terecht gekomen op mijn MacBook dus ik dacht aan kruimels: daarom heb ik de toetsen proberen schoonmaken, o.a. met perslucht op aanraden van Apple's website. Dat leek soms even te helpen maar vaak ook niet. Vervolgens heb ik de toetsen eraf geprutst, heel voorzichtig. Dat heeft bij de meeste mushy toetsen gewerkt, maar ik heb het idee dat ik 2 toetsen gemold heb om één of andere reden, want deze registreren dus niets meer en klikken niet meer fatsoenlijk vast.

Wat ik al geprobeerd heb

Ik heb gecheckt of ik ze verkeerd in elkaar had gestoken, wat volgens mij niet het geval was. Ook heb ik gecheckt of er misschien hardware matig iets mis was met wat onder de toetsen zit maar dat is dus ook niet het geval want alles werkt prima als ik erop duw met m'n vinger.

Momenteel zit ik dus met een toetsenbord dat een werkende D en Z toets mist. Aangezien dit net gebeurde tijdens de coronacrisis en alle (apple gerelateerde) winkels dicht waren, en ik een thesis schrijf, heb ik zo snel mogelijk een nieuwe laptop hier op V&A opgevist, namelijk een Lenovo T470.

Niets tegen deze machine en ik adoreer het toetsenbord, maar ik kan simpelweg niet wennen aan Windows 10 en mis MacOS verschrikkelijk. Voor de noodzaak van het schrijven van mijn thesis was het een prima machine, maar ik wil dus mijn MacBook graag terug. Daar begint het probleem echter.

Apple wilt het niet repareren, behalve als ik een hele nieuwe top case laat zetten (???) voor meer geld dan deze laptop überhaupt nog waard is. Hetzelfde geldt voor de reparatieshops die ik nog heb kunnen vinden hier in de buurt van Leuven, Vlaams-Brabant. Ik heb ook de piste onderzocht om nieuwe keys te kopen en zelf te plaatsen, maar ik vind vooralsnog enkel shady websites in de VS.

Iemand een idee hoe ik dit best oplos? Ik ben niet zo'n tech persoon (interesse genoeg, zelf sleutelen heel wat minder als het op hardware aankomt) en ik wil gewoon graag die toetsen vervangen hebben voor een redelijke prijs :X Prijzen van 300 euro tot 800 euro lijken me niet redelijk voor een klein defect...

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:22
Keyboard zit nu eenmaal aan de topcase vast en losse keys gaan niet werken.

Je had natuurlijk ook al eerder naar Apple kunnen gaan alvorens je zelf je keyboard ging trachten te maken.

Maar ook ondanks dat je aangeeft dat het je niet stoort dat de coating bladdert geef je dit ook even extra aan met als extra negatieve twist dat Apple het na vier jaar niet eens meer repareert, dit repair programma is wijd en zijd wel bekend gemaakt en er zal vast wel een moment zijn geweest dat je hem had kunnen missen.

Wat je in jouw geval kan proberen is ergens een defecte MacBook van hetzelfde jaar/type zien te vinden en daar van alles overzetten.

Of inderdaad je schade voor lief nemen en de factuur van Apple betalen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SpoekGTi schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:41:
Keyboard zit nu eenmaal aan de topcase vast…
Wat niet wil zeggen dat het niet los kan en apart vervangen kan worden. Het is wat werk maar prima te doen.

Toetsenbord kun je bij iFixit vinden. Wat je verder nodig hebt is wat geduld en wat klein gereedschap.

De reden dat Apple het toetsenbord samen met de topcase vervangt is omdat het een gepriegel is om je toetsenbordverlichting los te krijgen. Dat folie wil heel makkelijk scheuren. Daarnaast zitten er nog best wat schroefjes in.

Mocht het nou het toetsenbord zijn wat je via de link kunt zien én mocht het nou exact hetzelfde zijn als die van een MacBook Air dan heb ik nog een exemplaar liggen, nieuw in doos. Die mag je voor €15 overnemen. (ik had de US indeling en niet de NL indeling, iets met een staande en liggende return-toets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 12:20
Zoals Sypie hierboven al noemt kan je bij iFixit de juiste onderdelen vinden van goede kwaliteit, evenals de tools die benodigd zijn voor een reparatie als deze.

In het geval dat je het niet wil/kan repareren kan ik dat eventueel voor je doen tegen een kleine vergoeding.

Je mag mij wel even een DM sturen als je interesse hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54
De losse toetsen vervangen niet aan beginnen. Beste is toetsenbordje vervangen.
Is zeker los te vervangen van de topcase, maar enige vaardigheid is wel aan te raden.

Zelf repareer ik regelmatig Macbooks met dit soort euvels, en het is voornamelijk tijd die er in gaat zitten.
Zit ook vast met heel veel kleine schroefjes. Denk je dat je klaar bent, zit er vast nog wel eentje vast :P