Led lampen flikkeren. Hoe het stroom circuit controleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 10:49
Van de winter het 1 en ander laten verbouwen waarbij ook spotjes geplaatst werden en de spanningsbeveiliger werd vervangen ivm met wetgeving in dit land (GR).

Nu het probleem, de dimmers hebben nooit goed gewerkt op de spotjes, ze flikkeren met enige regelmaat als ze niet op 100 % power staan. Die elektricien en aannemer waren echte prutsers, zogenaamd de beste in town. Dus ik was het gezeik met die aannemer & dimmers na 2 weken zat en heb ze verwijderd. Dus de ledlampen gaan nu alleen aan en uit.
Bij het aanzetten flikkeren ze nog een halve seconde, daar kon ik mee leven maar nu blijkt (gisteren ontdekt) dus dat de buitenlampen (ook LED) ook flikkeren maar dan langer maar een vast patroon zit er niet in.
Het ledlampje van de de thermosstaat ook.

Hoe kan zoiets, de rest werkt goed op elektriciteit ( gloeilampen, tv, witgoed etc etc)

Kan een spanningsbeveiliger zoiets veroorzaken? Hoe kan meten of er iets niet deugt aan het netwerk?
Ik heb de oude spanningsbeveiliger nog liggen maar ben beetje huiverig om die te splaatsen, geen kaas van gegeten.

Voordat die elektricien er aan had gezeten was het wel goed met de LED lampen buiten en thermosstaat lampje. Vreemd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als installateur al een hoop meegemaakt, maar wat is een spanningsbeveiliger?
Installatieautomaat mischien, die doet verder niks dan uitschakelen bij een fout.
Controleer eerst eens of alle draden goed vast zitten in de groepenkast, wel even de boel uitzetten voordat je begint.
Maak anders eens foto's van de groepenkast, LED lampen en dimmers, type nummers e.d.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wordt het erger als je een grote belasting toevoegd? (waterkoker.. heater.. )

LED lampen i.c.m. dimmers is altijd hit or miss..

Veel LED lampen zijn ook gewoon slecht, er zijn ook heel veel LED lampen die ook flikkeren op 100%; op 100 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08

Rmg

Spd's of overspanningsbeveiliging, blijkbaar verplicht in griekenland en nog een paar landen in die hoek.

Niet elke dimmer is geschikt voor elk type led.

Dat de buitenlamp (zonder dimmer neem ik aan) en thermostaat dat ook doen is wel raar idd.

Eigenlijk is het "makkelijkste" een installatiebedrijf zoeken die een paar dagen een poweanalyzer wil aansluiten. Zo op afstand in een paar regels lijkt het niet binenhuis te zitten.

Die kunnen dan ook meteen vertellen of het in huis zit of het probleem van buitenaf komt. Kunnen ook mooi helpen met de communicatie naar t nutsbedrijf als het idd van buiten komt.

[ Voor 43% gewijzigd door Rmg op 23-06-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik denk dat ik het begrijp, maar voor de zekerheid: je hebt dus LED spotjes laten plaatsen én een spanningsbeveiliging laten aanpassen? En alle LED spotjes doen het niet goed, maar de rest van de Electra in huis dus wel?

Eerste wat in mij opkomt is dat ze een dimmer hebben gebruikt die werkt met pulsbreedtemodulatie. Dat is heel snel in-en-uitschakelen waardoor het lijkt alsof een lamp gedimt is en dat werkt ook prima met conventionele lampen. Maar LED lampen kunnen óók heel snel in-en-uitschakelen waardoor je daar rare knippereffecten mee kan krijgen. Meestal werkt de LED verlichting dan goed als de dimmer op vol vermogen staat, maar op alle andere standen is het kermis. Klinkt dat herkenbaar?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Buitenlampen hebben geen dimmers.

Bovenste foto is van de oude beveiliging. 2e foto is de nieuwe, weet niet wat dat ding eronder is maar zat er waarschijnlijk al.

Onderste foto's van de main stroomkast, oude eigenaar was een elektriciën zoals je kan zien.
Daar is de elektriciën ook in geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EekEmXo4tH8CpfdKvbX0MZC0Th0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT3hwwoqJfKfKnUejNCcRGk3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeOuSOCvB6u7tz2aFjvV0Gxm83o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSdjA2cd9rSfpnFFw9ScQRfB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvvXlKhYhADTE98gcWkE43Wun-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0R9LvUzEGb1DnmQLtnm4hal.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CNYk5ykk4X09xR4Kug2orNC2sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/633ppCN6YNNJqdxfx70UGALX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47
Sunrise schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:36:
Buitenlampen hebben geen dimmers.

Bovenste foto is van de oude beveiliging. 2e foto is de nieuwe, weet niet wat dat ding eronder is maar zat er waarschijnlijk al.
Dat is gewoon een aardlekschakelaar.

Maar hebben ze nu de oude type A aardlekschakelaar vervangen voor een nieuwe type AC, vanwege nieuwe wetgeving? :? Rare jongens die Grieken, hier in Nederland zijn juist de type AC aardlekschakelaars niet meer toegestaan sinds 1997 en moet het type A zijn. 8)7

Heb je altijd last van de storing op de buitenlampen en thermostaat? Of bijvoorbeeld alleen wanneer de nieuwe spots aan zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Widow schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:19:
Ik denk dat ik het begrijp, maar voor de zekerheid: je hebt dus LED spotjes laten plaatsen én een spanningsbeveiliging laten aanpassen? En alle LED spotjes doen het niet goed, maar de rest van de Electra in huis dus wel?

Eerste wat in mij opkomt is dat ze een dimmer hebben gebruikt die werkt met pulsbreedtemodulatie. Dat is heel snel in-en-uitschakelen waardoor het lijkt alsof een lamp gedimt is en dat werkt ook prima met conventionele lampen. Maar LED lampen kunnen óók heel snel in-en-uitschakelen waardoor je daar rare knippereffecten mee kan krijgen. Meestal werkt de LED verlichting dan goed als de dimmer op vol vermogen staat, maar op alle andere standen is het kermis. Klinkt dat herkenbaar?
Voor de duidelijkheid, nu nergens een dimmer, alle 3 verwijderd gezien het toch niet goed werkt.
Doe hier wel een foto bij van de dimmer, dat is overigens de 2e en laatste dimmer die we hebben getest/gebruikt.

De LED buitenlampen (overdekt balkon) werkten gewoon goed en nu geen van allen ( 2 groepen, 2 verschillende aan uit schakelaars ). Soms gaan ze gewoon aan, soms flikkeren, soms niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwbh8DHTANJJlgGJTOxOd7joeLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0NqmwcU0Cw5OTUSFKB0eZ4k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Xander schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Dat is gewoon een aardlekschakelaar.

Maar hebben ze nu de oude type A aardlekschakelaar vervangen voor een nieuwe type AC, vanwege nieuwe wetgeving? :? Rare jongens die Grieken, hier in Nederland zijn juist de type AC aardlekschakelaars niet meer toegestaan sinds 1997 en moet het type A zijn. 8)7

Heb je altijd last van de storing op de buitenlampen en thermostaat? Of bijvoorbeeld alleen wanneer de nieuwe spots aan zijn?
Zover ik heb getest, altijd storing. Ik had ze niet meer aangeraakt sinds de verbouwing omdat ik nog andere tuinverlichting heb. De nieuwe spots staan dan uit, eigenlijk gebruik ik ze helemaal niet in de woonkamer, beetje een misser geweest (lelijk) :'( .

Ik weet het fijne niet van de wetgeving maar na aantal jaar moet zo'n ding vervangen worden. Brief van de DEH gehad. Een gediplomeerd elektricien moet dan zo'n ding vervangen en een foto opsturen en dan ben je er weer 15 jaar vanaf of zoiets.

Zou dat nieuwe ding de oorzaak kunnen zijn of is dat onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sunrise schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:47:
[...]

Voor de duidelijkheid, nu nergens een dimmer, alle 3 verwijderd gezien het toch niet goed werkt.
Doe hier wel een foto bij van de dimmer, dat is overigens de 2e en laatste dimmer die we hebben getest/gebruikt.

De LED buitenlampen (overdekt balkon) werkten gewoon goed en nu geen van allen ( 2 groepen, 2 verschillende aan uit schakelaars ). Soms gaan ze gewoon aan, soms flikkeren, soms niet. [Afbeelding]
Hoeveel W zijn die spotjes? En zijn het wel dimmable spotjes?

Simmer omschrijving door google translate:
"dimmable compact fluorescent lamps 220V - from 5 to 75 W (max. 10 lamps)"

Non-dimmable leds of een voor de dimmer te lage belasting (2 W leds ofzo) geven ook soms flikkeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sunrise schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:56:
Ik weet het fijne niet van de wetgeving maar na aantal jaar moet zo'n ding vervangen worden. Brief van de DEH gehad. Een gediplomeerd elektricien moet dan zo'n ding vervangen en een foto opsturen en dan ben je er weer 15 jaar vanaf of zoiets.
Bijzonder, maargoed. Ieder land heeft natuurlijk zijn eigen wetten.

Wat ik vooral vreemd vind is dat de nieuwe aardlekschakelaar een ouder type is dan de oude. De type AC aardlekschakelaar die je nu hebt zitten mag in Nederland sinds 1997 niet meer gebruikt worden omdat deze alleen bij zuiver sinusvormige lekstromen beveiligt, terwijl moderne apparatuur vaak gelijkstroomcomponenten bevat. Die regel hebben wij hier vast niet voor niets. Raar dat het in Griekenland nog wel toegepast mag worden, zelfs als vervanging van een beter component? :?
Zou dat nieuwe ding de oorzaak kunnen zijn of is dat onmogelijk?
Ik kan het me niet voorstellen.

Misschien als ze een schroef niet hebben vastgedraaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Ik heb net het voltage gemeten uit een wandcontactdoos en die schommelt nogal en staat nooit stil.
Variaties tussen 199 v en 230 v. Dat lijkt me niet goed maar blijkbaar hebben alleen led lampen er opstart of brand problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 06:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Waar gebruik je toch al die meerfasen aansluitingen, spoeltjes en zwakstroomleidingen voor die in je elektriciteitskast ingebouwd zijn? Als je last hebt van storing op je net, dan lijkt het me aannemelijk dat een van de transformatoren niet goed meer is, of dat een van de schroefjes een beetje los zit.

Eerlijk gezegd lijkt het meer op een kast voor praktijkles op een technische school, of iets dergelijks. Ik zie ook niet echt een kabel de kast binnenkomen die dik genoeg is om het vermogen van de 12 krachtstroomgroepen te transporteren. Als je hem kunt missen, zou ik hem helemaal afkoppelen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
aawe mwan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:15:
Waar gebruik je toch al die meerfasen aansluitingen, spoeltjes en zwakstroomleidingen voor die in je elektriciteitskast ingebouwd zijn? Als je last hebt van storing op je net, dan lijkt het me aannemelijk dat een van de transformatoren niet goed meer is, of dat een van de schroefjes een beetje los zit.

Eerlijk gezegd lijkt het meer op een kast voor praktijkles op een technische school, of iets dergelijks. Ik zie ook niet echt een kabel de kast binnenkomen die dik genoeg is om het vermogen van de 12 krachtstroomgroepen te transporteren. Als je hem kunt missen, zou ik hem helemaal afkoppelen.
Het huis heeft ook krachtstroom. De man had deels zijn huis zelf gebouwd en had zware machines. Enfin, tussen hem en mij zit een andere bezitter. Ik heb wel contact met die man en wil wel een keer komen uit Duistland, dat zou wel helpen.

Vanuit die megakast gaat er ook nog stroom naar het appartement onder het huis dus ik zit er liever niet aan en daarnaast heb ik veel te weinig kaas van gegeten om het veilig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sunrise schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:15:
Variaties tussen 199 v en 230 v. Dat lijkt me niet goed maar blijkbaar hebben alleen led lampen er opstart of brand problemen mee.
Nee dat is te veel variatie.

Meet je dat ook in de groepenkast? Bijvoorbeeld onder op de nieuwe aardlekschakelaar? Of kun je misschien nog "eerder" in de installatie meten? (Het is me even niet duidelijk hoe beide kasten aan elkaar hangen)
aawe mwan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:15:
Waar gebruik je toch al die meerfasen aansluitingen, spoeltjes en zwakstroomleidingen voor die in je elektriciteitskast ingebouwd zijn?
Voor niet zo veel gok ik, gezien de hele rits lege klemmenstroken en het feit dat er maar één kabel op lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lol. Wat een ding. Hele rits overbodige rommel erbij. Naja. Ben wel benieuwd naar de circuitmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Excuses voor late reactie.
Xander schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Nee dat is te veel variatie.

Meet je dat ook in de groepenkast? Bijvoorbeeld onder op de nieuwe aardlekschakelaar? Of kun je misschien nog "eerder" in de installatie meten? (Het is me even niet duidelijk hoe beide kasten aan elkaar hangen)

[...]

Voor niet zo veel gok ik, gezien de hele rits lege klemmenstroken en het feit dat er maar één kabel op lijkt te zitten.
Ik heb te weinig kaas gegeten en durf eigenlijk niks te doen in die grote kast.

De volt variatie was later op de avond weg, twijfel of ik wel goed contact had met meetapparaat.
Zal het nog in de gaten houden. En sowieso een professional langs laten komen.

Zodra ik meer weet geef ik een update, bedankt allemaal.

[ Voor 52% gewijzigd door Sunrise op 25-06-2020 19:48 ]

Pagina: 1