Nieuw netwerk in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinferno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 21:21
Hoi Allemaal,

Ik kan aardig overweg met computers en aanverwante zaken, maar van netwerk hardware/software heb ik niet heel veel kaas gegeten.
Over twee weken ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouwwoning, waar ik graag vanaf het begin een goed netwerk wil opzetten.

Ik heb in elke kamer een loze leiding laten aan leggen en heb daarin een netwerkaansluiting gemaakt die uitkomt in de meterkast.
In de meterkast hangt nu ook het Experia glasvezelmodem van KPN. Daarnaast wil ik de volgende devices aansluiten:

Begane grond: Set-top Box, Smart-TV, AV-Receiver, Apple TV, PS4, Wifi Access point
Eerste verdieping: PC, Synology NAS (DS416Play), Hue Bridge, Wifi Access point
Tweede verdieping: Wifi Access point

Op dit moment heb ik in mijn huiskamer een Netgear Switch (4 poorten) staan.
Ik wil graag in het hele huis goede WiFi met dezelfde Netwerk SSID en ook graag met een goede handover naar het sterkste signaal.
De belangrijkste apparaten zullen echter bedraad worden aangesloten.

Mijn idee is het volgende te doen:

- 3 Ubiquiti Unifi AP AC Lites aanschaffen (een voor elke verdieping) -
- 1 Ubiquite Unifi Switch aanschaffen (voor in de huiskamer)
- De Wifi op het KPN modem uitschakelen
- De twee switches (Unify in de huiskamer en Netgear op 1e Verdieping) aansluiten op het KPN Modem. De Wifi Access points aansluiten op de switches.

Mijn vragen: Is dit de beste manier om dit doen?Elders werd mij gewezen op de mogelijkheid van een FritzBox met repeaters, wat een zogenaamd Mesh netwerk oplevert. Is dat een beter idee?

Of zie ik iets over het hoofd of heb ik nog andere apparatuur nodig, bijv. een eigen router? Zo ja, ik heb nog een TP-Link Touch P5 liggen, zou die van pas kunnen komen of kan ik beter een nieuwe (van Ubiquiti?)aanschaffen? En moet die dan het beste achter het KPN modem, of in plaats van?

Of kan ik het beste eerst kijken hoe ver ik kom met de spullen die al heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Mooi overzicht, er blijven genoeg vragen over:

- wat zijn je eisen en wensen (bij voorkeur per apparaat)?
- wat is goede Wifi?
- wat is je budget?

In het algemeen, Mesh netwerken zijn een oplossing voor als je geen kabels kan trekken. Omgekeerd: als je kabels hebt wil je geen wireless backbone (wat vaak ook Mesh genoemd wordt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinferno
- De genoemde apparaten wil ik allemaal bedraad aansluiten. Daarnaast zijn er nog een aantal laptops, tablets en smartphones die van de Wifi gebruik zullen maken.
- Tsja. Ik heb 500/500 maar dat hoef ik met wifi niet overal te halen. Gaat me meer om goed bereik, zodat ik zonder hapering video kan streamen en geen gedoe/haperingen heb als ik van beneden naar boven loop.
Op de tablets/laptops gebruik ik Zoom/Teams etc.
- Om het netwerk in mijn nieuwe woning goed in te richten, heb ik wel een eenmalige investering voor over. Als het nodig is mag dat wel €500 kosten ofzo.

Ik heb dus al kabels getrokken door het hele huis en in elke kamer zit nu een netwerkaansluiting WCD.

[ Voor 8% gewijzigd door swinferno op 23-06-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mijn vragen: Is dit de beste manier om dit doen?Elders werd mij gewezen op de mogelijkheid van een FritzBox met repeaters, wat een zogenaamd Mesh netwerk oplevert. Is dat een beter idee?
(Je hebt een prima aanpak)

"Mesh" betekent (en zeker bij Fritz) in de praktijk "je hoeft zelf met de hand minder in te stellen" en niet veel meer dan dat.

Wat je hebt gekocht is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinferno
Keypunchie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Wat je hebt gekocht is prima.
Bedoel je daarmee die Ubiquiti spullen? Want die moet ik nog aanschaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eigen router is zeker niet nodig met die apparatuur gaat het zeker wel lukken. Voor het mooie zou je de Netgear kunnen ruilen voor een Ubiquti maar nodig is het niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@swinferno Ja, sorry, iets te snel gelezen. Maar dat is prima spul. De apparatuur maakt eigenlijk niet echt uit, zolang je maar geen super-cheapo koopt.

Voor beheergemak is apparatuur van 1 leverancier aan te raden, maar je kunt in principe ook apparatuur mixen. (Heb zelfs wel eens een Draytek/Apple/Fritzbox roaming netwerk opgezet).

[edit]Hier op Tweakers valt me op dat mensen nogal fan van Ubiquiti zijn, dus op zich is dat gunstig want dat betekent dat je hier wat makkelijker met een vraag geholpen kan worden. Maar andere spullen zijn echt niet slecht.

[ Voor 25% gewijzigd door Keypunchie op 24-06-2020 11:17 ]

Pagina: 1