Wat ik bijzonder vind aan dat standaard principedetail is dat de onderdorpel grotendeels onder het maaiveld zit.
Hoort die met de onderkant van het hout niet bijvoorbeeld 2cm boven het maaiveld te zitten?
Op deze manier rot de onderdorpel toch weg?
(vraag het omdat ik wel leren waarom het zo toegepast word)
Dat wilde ik ook gaan typen naar aanleiding van de foto van TS, maar zag toen jouw post.
Naar mijn idee ligt de bestrating bij de TS te hoog (zeker omdat hij zo te zien hout heeft).
Ook ik kan de foto van de spleet niet rijmen met de foto van de onderdorpel met aansluitende bestrating. @
ohno_nl kun je een foto van de spleet maken met iets meer omgeving erbij zodat we kunnen zien hoe je het gefotografeerd hebt?
Ik denk vanaf de binnenzijde.
Je hebt krimpvrije specie/mortel en dan kun je dat gat vol stoppen met een voegspijker.
strookje dpc folie tegen de onderzijde van de dorpel en dan de ruimte eronder opvullen.
Aan de buitenzijde zou ik een paar steentjes weghalen en een smal lijngootje plaatsen voor je dorpel en deze laten afwateren in een grindkoffer of aansluiten op de hemelwaterafvoer.
Zo voorkom je dat er water tegen je dorpel blijft staan.
EDIT: @
Señor Sjon ik zie dit op google heel vaak op de manier zoals jij laat zien toegepast worden.
Ik was hiermee niet bekend, maar het is dus een drempelloze dorpel.
Ben dat in mijn omgeving nog niet (bewust) tegen gekomen.
Mijn vrienden in nieuwbouwhuizen zullen dat dan wel hebben.
Maar dit kan dus alleen bij een composiet/kunststof onderdorpel.
En TS lijkt een houten dorpel te hebben.
[
Voor 27% gewijzigd door
FRANQ op 24-06-2020 11:20
]