Hoe de ruimte onder deurdorpel afdichten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 08:18

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Toen ik laatste de watermeter opnam viel het mij op dat er licht onder de deurdorpel doorscheen (zie foto). Nu blijkt dat er onder de dorpel een paar stenen missen ( en dat er geen loodslab onder de dorpel zit. Er zit dus een flinke spleet tussen de dorpel en de grijze steen op de foto. De verklaard meteen de soms muffe lucht nadat geregend heeft en de beslagen ramen 's winters.

Ik heb geen idee hoe ik dit juist moet afdichten, hebben jullie tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMfkBR1MOt5Aj_xPCE2ow01gr40=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vpN9JxaMNldaMrCroXR2Dij.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGzmIZl4dJA3JG-w4e5VJzlcACQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbfnpqqkkfsgygUS3AqGNQay.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vol laten stromen met dun vloeibaar cement?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Denk je dat het cement niet weg zal lopen, er zit veel ruimte onder de dorpel. Bestaat er geen kit om de spleet te dichten?

[ Voor 7% gewijzigd door ohno_nl op 24-06-2020 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-06 13:30
ohno_nl schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:17:
Denk je dat het cement niet weg zal lopen, er zit veel ruimte onder de dorpel. Bestaat er geen kit om de spleet te dichten?
Ik kan de situatie niet helemaal goed beoordelen aan de hand van je foto's, maar pur zou ook prima moeten werken als opvulling.

[ Voor 12% gewijzigd door B-lex op 24-06-2020 10:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Stukje uitgraven en een kantplank plaatsen? Maar waar is de 1e foto genomen? Het is een wat onduidelijk verhaal zo.

Dit is een standaard principedetail voor een onderdorpel:
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwonderwijs.net/Galleries/DETAILS/Woningbouw/fundering_langsgevel_XXX+baks.jpg

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 18:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je het met betonmortel gaat doen zou ik een paar lange schroeven door de dorpel boren zodat er een hechting ontstaat tussen de dorpel en het beton.

Zijn de stenen er onder verzakt? Is het namelijk niet normaal dat een dorpel vrij hangt. Deze staat eigenlijk altijd op een fundering of iets. Of is het een deur naar een schuur?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
Señor Sjon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:35:
Stukje uitgraven en een kantplank plaatsen? Maar waar is de 1e foto genomen? Het is een wat onduidelijk verhaal zo.

Dit is een standaard principedetail voor een onderdorpel:
[Afbeelding]
Wat ik bijzonder vind aan dat standaard principedetail is dat de onderdorpel grotendeels onder het maaiveld zit.
Hoort die met de onderkant van het hout niet bijvoorbeeld 2cm boven het maaiveld te zitten?
Op deze manier rot de onderdorpel toch weg?
(vraag het omdat ik wel leren waarom het zo toegepast word)

Dat wilde ik ook gaan typen naar aanleiding van de foto van TS, maar zag toen jouw post.
Naar mijn idee ligt de bestrating bij de TS te hoog (zeker omdat hij zo te zien hout heeft).

Ook ik kan de foto van de spleet niet rijmen met de foto van de onderdorpel met aansluitende bestrating. @ohno_nl kun je een foto van de spleet maken met iets meer omgeving erbij zodat we kunnen zien hoe je het gefotografeerd hebt?
Ik denk vanaf de binnenzijde.

Je hebt krimpvrije specie/mortel en dan kun je dat gat vol stoppen met een voegspijker.
strookje dpc folie tegen de onderzijde van de dorpel en dan de ruimte eronder opvullen.
Aan de buitenzijde zou ik een paar steentjes weghalen en een smal lijngootje plaatsen voor je dorpel en deze laten afwateren in een grindkoffer of aansluiten op de hemelwaterafvoer.
Zo voorkom je dat er water tegen je dorpel blijft staan.

EDIT: @Señor Sjon ik zie dit op google heel vaak op de manier zoals jij laat zien toegepast worden.
Ik was hiermee niet bekend, maar het is dus een drempelloze dorpel.
Ben dat in mijn omgeving nog niet (bewust) tegen gekomen.
Mijn vrienden in nieuwbouwhuizen zullen dat dan wel hebben.

Maar dit kan dus alleen bij een composiet/kunststof onderdorpel.
En TS lijkt een houten dorpel te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 24-06-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Wat ik bijzonder vind aan dat standaard principedetail is dat de onderdorpel grotendeels onder het maaiveld zit.
Hoort die met de onderkant van het hout niet bijvoorbeeld 2cm boven het maaiveld te zitten?
Die onderdorpel is geen hout maar kunststof. Bijvoorbeeld van DTS.
De dorpel zit zo laag omdat je bij een drempel van de voordeur maar een hoogteverschil van 20mm mag hebben ivm toegankelijkheid voor een rolstoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 20:40
Ik zou het waarschijnlijk zo doen (maar ik ben geen klusser):
Als de ruimte eronder enigszins hol is, proberen voor een deel op de vullen met iets als pur.
Daarna een laagje cement over de hele breedte van de dorpel laten lopen om het mooi op te vullen.

Het beste is natuurlijk even een paar stenen eruit halen en kijken hoe het erbij ligt en dan pas beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:35:
De eerste foto is genomen vanuit de kruipruimte en het gaat om de voordeur van mijn huis.

[ Voor 7% gewijzigd door ohno_nl op 24-06-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vochtbestendige isolatie en aan de binnenzijde idealiter een lucht dichte barière

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
FRANQ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Dat wilde ik ook gaan typen naar aanleiding van de foto van TS, maar zag toen jouw post.
Naar mijn idee ligt de bestrating bij de TS te hoog (zeker omdat hij zo te zien hout heeft).

Ook ik kan de foto van de spleet niet rijmen met de foto van de onderdorpel met aansluitende bestrating. @ohno_nl kun je een foto van de spleet maken met iets meer omgeving erbij zodat we kunnen zien hoe je het gefotografeerd hebt?
Ik denk vanaf de binnenzijde.

Je hebt krimpvrije specie/mortel en dan kun je dat gat vol stoppen met een voegspijker.
strookje dpc folie tegen de onderzijde van de dorpel en dan de ruimte eronder opvullen.
Aan de buitenzijde zou ik een paar steentjes weghalen en een smal lijngootje plaatsen voor je dorpel en deze laten afwateren in een grindkoffer of aansluiten op de hemelwaterafvoer.
Zo voorkom je dat er water tegen je dorpel blijft staan.

EDIT: @Señor Sjon ik zie dit op google heel vaak op de manier zoals jij laat zien toegepast worden.
Ik was hiermee niet bekend, maar het is dus een drempelloze dorpel.
Ben dat in mijn omgeving nog niet (bewust) tegen gekomen.
Mijn vrienden in nieuwbouwhuizen zullen dat dan wel hebben.

Maar dit kan dus alleen bij een composiet/kunststof onderdorpel.
En TS lijkt een houten dorpel te hebben.
Klopt, maar dan kan je dit systeem nog steeds toepassen, alleen zit dan de onderkant van je dorpel ca 2 cm boven straatwerk om te voorkomen dat het nat blijft. Het principe blijft gewoon toepasbaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Ik ben geen voorstander van alles zomaar dichtpurren, maar loop je met cement e.d. geen risico dat het bij werken gaat scheuren? Purren lijkt me een prima oplossing voor een aantal jaren, maar wil je dit nog 10-20 jaar verbeteren misschien een expert laten komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
Zebby schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:50:
Ik ben geen voorstander van alles zomaar dichtpurren, maar loop je met cement e.d. geen risico dat het bij werken gaat scheuren? Purren lijkt me een prima oplossing voor een aantal jaren, maar wil je dit nog 10-20 jaar verbeteren misschien een expert laten komen :)
Een krimpvrije mortel (ondersabeling mortel) zou niet zo 123 moeten scheuren.

Buiten dat, je hele huis is een stapel stenen met mortel ertussen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Ik woon in een huis uit 1928, ik denk dat het kozijn ondertussen wel een keer vervangen is. Ik zie veel buren in de buurt die de dorpel voor een stenen variant hebben vervangen. Als ik dat ook zou doen heb ik ook de mogelijk om de gebreken onder de dorpel aan te passen. Ik ben er wel voorstander voor om het goed op te lossen in plaats van alles dicht te purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 11:40
Ik heb zelf laatst voegenreparatie ( https://www.toolstation.n...ix-reparatiemiddel/p32462) in een soortgelijke situatie er tussen gespoten. Was bij mij net een randje open, ik weet niet hoeveel ruimte er bij jou zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:42
Ik heb zelf vorig jaar mijn houten dorpel vervangen door hardsteen, die ligt op een bedje van zandcement.
Ik zou hier denk ik een bekisting van hout omheen maken en ook vullen met zandcement. Paar weken langzaam laten drogen, dan de bekisting weghalen en je heb een custom-made steen onder je dorpel liggen

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
trebium schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:18:
Ik heb zelf laatst voegenreparatie ( https://www.toolstation.n...ix-reparatiemiddel/p32462) in een soortgelijke situatie er tussen gespoten. Was bij mij net een randje open, ik weet niet hoeveel ruimte er bij jou zit.
Heel veel ruimte zit er niet tussen, 5mm max. Die joint fix heb ik toevallig naast me staan om een paar voegen te repareren, als er nog genoeg over is smeer ik de spleet dicht met de kit voordat ik de hardstenen dorpel plaats.
Pagina: 1