Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Game- en werk-PC (1440p, max.70 fps)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Giel1
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-06 19:59
Beste Tweakers,

Hierbij een verzoek aan jullie om eens mee te kijken bij mijn desktop-build.

Ik zoek een?
I.v.m. de coronacrisis werk ik in ieder geval nog tot september vanuit huis, en de verwachting is dat thuiswerken ook daarna nog wel de standaard zal blijven. Ik ben daarom in de markt voor een mijn eerste eigen desktop PC. Tot nu toe heb ik altijd op laptops gewerkt (laatste tijd wel aangesloten op een externe monitor), maar doordat deze nu constant op één plek staat is de noodzaak voor een laptop eigenlijk weg. Bovendien speel ik ook graag een spelletje op zijn tijd, en dat trekt m’n huidige laptop bijzonder slecht zonder bijna op te stijgen.

Wat is je budget?
Ik had in mijn hoofd om er zo’n 1200-1300 euro voor uit te trekken. Wat meer kan altijd, maar dan wel met een goede motivatie.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het grootste deel van de tijd zal ik ‘m gebruiken voor werk. Dat doe ik volledig via een VM, dus daarvoor heb ik niet veel nodig. Ik wil ‘m echter ook gaan gebruiken om te kunnen gamen. Ik heb onlangs een nieuwe monitor gekocht (Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart), een QHD-monitor die maximaal 70hz-beelden kan weergeven. De desktop zal dus in staat moeten zijn om op een resolutie van 2560x1440 vloeiend te kunnen gamen op hoge settings. Voorbeelden van games die ik graag zou willen spelen zijn RDR2, BF5, Wolfenstein Youngblood, FIFA 20 e.d.

Ik ben me er van bewust dat ik met deze monitor dus max. 70 fps kan halen, maar dat vind ik helemaal geen probleem. Ik speel toch met name singleplayer-games en als ik al online speel is dat verre van competitief. Wel zou ik het fijn vinden om in de toekomst nog wat ruimte te hebben met de hardware om eventueel met een ander scherm meer fps te kunnen halen, maar dat is geen harde eis. Verder heb ik in mijn werkkamer geen UTP-aansluiting, maar wel uitstekende Wi-Fi, dus een netwerkkaart die dit ondersteunt is ook vereist. Ik ga niet overklokken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn monitor ondersteunt FreeSync, en daarnaast heb ik gezien dat de prijs-kwaliteit van de RX 5700XT prima in orde is. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een videokaart uit het rode kamp. Maar mochten er goede argumenten zijn om voor een andere of Nvidia-kaart te gaan dan wil ik dat zeker ook overwegen. Voor wat betreft de CPU lijkt mij de keuze voor de Ryzen 5 3600 een vrij logische in deze prijsklasse. Daar heb ik mijn intern geheugen ook op aangepast, heb nl. gelezen dat AMD en Corsair niet altijd goed samengaan, dus nu gekozen voor een set van Crucial:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 104,05€ 104,05
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 468,75€ 468,75
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,-€ 89,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,-€ 39,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 105,-€ 105,-
1VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,74€ 20,74
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1VoedingenGigabyte B700H€ 69,95€ 69,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.259,49

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik las dat AMD binnenkort met nieuwe CPU’s komt, maar dat zijn met name updates van de X-kaarten. Is het voor mijn gebruik slim om hier nog even op te wachten, of is dat niet echt nodig? Dat geldt ook voor het moederbord, ik heb nu een 450-bord in de build staan, maar in augustus komen er nieuwe A520-borden. Is het handig om hierop te wachten, of zijn de verwachte verschillen minimaal en voor mijn gebruik eigenlijk te verwaarlozen?

Verder heb ik nu één extra ventilator meegenomen. Zeker in de zomer kan het aardig warm worden op mijn werkkamer, weet alleen niet of dit afdoende is. Heb ik daarnaast voor de CPU nog een aparte koeler nodig of voldoet de ventilator die door AMD wordt meegeleverd?

Tenslotte nog een laatste consultatiepunt: ik vind het erg leuk om met hardware te ‘pielen’ en zou eigenlijk heel graag zelf mijn desktop in elkaar willen zetten. Omdat het mijn eerste desktop wordt heb ik hier verder nog helemaal geen ervaring mee. Zouden jullie mij aanraden om er gewoon zelf eens mee aan de slag te gaan of toch te kiezen voor assemblage-service bij een van de grote webshops? Als jullie tips hebben voor goede stap-voor-stap handleidingen dan houd ik me aanbevolen, had bij de buren op hardware.info al wat gevonden maar dat was nog redelijk beknopt.

Alvast bedankt voor het lezen en een eventuele reactie!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-06 12:24
Wachten op de volgende generatie is nutteloos.
Ieder jaar of anderhalf komt er wel een nieuwe generatie.
Tenzij het één of twee weken wachten betreft is het eigenlijk altijd onzinnig.

Wat betreft je build.

De voeding is niet bijzonder goed, een betere suggestie: pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

Voor slechts een tientje meer dan die SATA SSD heb je een NVME SSD welke vele malen sneller is.
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

Alles lekker zelf in elkaar zetten, is middels youtube filmpjes goed te doen.

Mocht je toch twijfelen zou ik je eerder aanraden om met een tweaker van het forum samen een middag te spenderen en samen een kast in elkaar te zetten. Er zijn genoeg mensen hier die voor hun lol graag computers in elkaar schroeven en je leert er ook nog wat van! Kopje koffie en misschien een boterham tussen de middag is wat je dan kwijt bent.

• Giel1
NightRaven88 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:48:
Wachten op de volgende generatie is nutteloos.
Ieder jaar of anderhalf komt er wel een nieuwe generatie.
Tenzij het één of twee weken wachten betreft is het eigenlijk altijd onzinnig.

Wat betreft je build.

De voeding is niet bijzonder goed, een betere suggestie: pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

Voor slechts een tientje meer dan die SATA SSD heb je een NVME SSD welke vele malen sneller is.
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

Alles lekker zelf in elkaar zetten, is middels youtube filmpjes goed te doen.

Mocht je toch twijfelen zou ik je eerder aanraden om met een tweaker van het forum samen een middag te spenderen en samen een kast in elkaar te zetten. Er zijn genoeg mensen hier die voor hun lol graag computers in elkaar schroeven en je leert er ook nog wat van! Kopje koffie en misschien een boterham tussen de middag is wat je dan kwijt bent.
Wat betreft je opmerking over de voeding, ik kan van de suggestie die je zelf aandraagt niet zo snel een review vinden. Heb jij daar toevallig ervaring mee? Als ik ga kijken naar vergelijkbare modellen (volledig modulair, 80 plus gold, 550w) kom ik bijvoorbeeld op de Seasonic Focus GX-550 uit die op hardware.info als aanrader wordt gepresenteerd. Is dat ook een betere keuze dan de Gigabyte?

De SSD ga ik iig aanpassen, dat verschil was me nog helemaal niet opgevallen. Thanks ;) !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Canelo
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 21:28

Canelo

BT61.

Neem of een seasonic of corsair als voeding, als ik het goed heb krijg je ook super lang garantie bij de seasonic.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NightRaven88
Giel1 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:36:
[...]

Wat betreft je opmerking over de voeding, ik kan van de suggestie die je zelf aandraagt niet zo snel een review vinden. Heb jij daar toevallig ervaring mee? Als ik ga kijken naar vergelijkbare modellen (volledig modulair, 80 plus gold, 550w) kom ik bijvoorbeeld op de Seasonic Focus GX-550 uit die op hardware.info als aanrader wordt gepresenteerd. Is dat ook een betere keuze dan de Gigabyte?

De SSD ga ik iig aanpassen, dat verschil was me nog helemaal niet opgevallen. Thanks ;) !
Ik heb die voeding zelf, heel erg veel schik mee.

• Giel1
NightRaven88 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:17:
[...]

Ik heb die voeding zelf, heel erg veel schik mee.
Oké, goed om te weten! Heb nog even gezocht en heb ook nog aantal andere positieve verhalen gevonden over deze voeding, dus besloten om 'm in mijn build op te nemen.

Dan zit ik nu op deze build:

1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 459,-€ 459,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,05€ 98,05
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 128,90€ 128,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.294,74

Ik was ook nog even aan het kijken voor een moederbord incl. wifi, maar die zijn toch nog wel wat duurder, dus denk zelf dat een aparte netwerkkaart een prima keuze moet zijn. Ook twijfel ik nog een beetje of de extra ventilator i.c.m. de bestaande casefans van de behuizing veel toevoegt. I.p.v. daarvan zou ik ook nog kunnen kiezen voor een aftermarket-koeler voor de CPU, maar vind het zelf lastig inschatten of dat nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NightRaven88
Giel1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Oké, goed om te weten! Heb nog even gezocht en heb ook nog aantal andere positieve verhalen gevonden over deze voeding, dus besloten om 'm in mijn build op te nemen.

Dan zit ik nu op deze build:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.294,74

Ik was ook nog even aan het kijken voor een moederbord incl. wifi, maar die zijn toch nog wel wat duurder, dus denk zelf dat een aparte netwerkkaart een prima keuze moet zijn. Ook twijfel ik nog een beetje of de extra ventilator i.c.m. de bestaande casefans van de behuizing veel toevoegt. I.p.v. daarvan zou ik ook nog kunnen kiezen voor een aftermarket-koeler voor de CPU, maar vind het zelf lastig inschatten of dat nodig is.
Hoe beter de airflow in jouw case, hoe minder hard de componenten hoeven te koelen.
Resulteert in een stiller systeem.
Die extra fan is zijn geld waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Vervang even je ventilator voor een pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm, scheelt weer een tientje .

ps, een bord met wifi pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC is even duur als bord + adapter :)

• Giel1
99ruud99 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:02:
Vervang even je ventilator voor een pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm, scheelt weer een tientje .

ps, een bord met wifi pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC is even duur als bord + adapter :)
Oké, thanks voor de tip, dan zet ik de be quiet! ventilator in het lijstje. Voor wat betreft het moederbord: dat is wel al een wat ouder bord. Hoef ik deze dan zeker niet meer te flashen? Ik lees ook wisselende reviews op Tweakers i.c.m. met de Ryzen 3600, en bovendien is die bijna nergens verkrijgbaar. Ik zag dat bv. de Asus ROG Strix B450-E Gaming dezelfde specs heeft, en ook wat beter verkrijgbaar is. Vind het toch lastig om hierin een keuze te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Hmm dat klopt, al is de kans erg klein dat je nog een verkeerde bios hebt .

• Giel1
Heb nu dit moederbord gevonden: MSI B450 Gaming Pro Carbon MAX Wi-Fi. Daar kwam ik in eerste instantie niet op uit omdat de pricewatch niet aangeeft dat die Wi-Fi ondersteunt. Is ook vrij nieuw, met zeker de goede bios-versie, dus ik denk dat 'm dat wordt. Dan zit ik nu op onderstaande build, volgens mij is het zo wel redelijk gebalanceerd en moet alles zonder problemen samen gaan werken:

1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon MAX Wi-Fi€ 155,05€ 155,05
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.295,06

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik vind het een duur moederbord, met oude chipset. De B550 borden zijn zelfs goedkoper:

pricewatch: Asus Prime B550M-A (WI-FI)
pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4/ac (als je perse een atx bord zoekt)

Tenzij ik iets mis ;)

edit:
En google eens naar windows home 10 en kijk bij shopping 8)

[Voor 8% gewijzigd door Quacka op 25-06-2020 11:30]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Giel1
Quacka schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:14:
Ik vind het een duur moederbord, met oude chipset. De B550 borden zijn zelfs goedkoper:

pricewatch: Asus Prime B550M-A (WI-FI)
pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4/ac (als je perse een atx bord zoekt)

Tenzij ik iets mis ;)

edit:
En google eens naar windows home 10 en kijk bij shopping 8)
Terechte opmerking. Zo ver ik kan overzien heeft de b550 in mijn geval niet zoveel meerwaarde, en vond de MSI ook wel een mooi bord. Ik wil inderdaad wel graag een ATX-bord, heb er toch de ruimte voor dus waarom niet. Het ASrock bord had ik ook gezien, maar vond ik optisch gewoon wat minder mooi. Maar functionaliteit gaat wat mij betreft boven uiterlijk, dus als het een betere zet is om te gaan voor een b550 dan doe ik dat graag.

Voor wat betreft Windows, die had ik in mijn lijstje gezet om duidelijk te maken dat ik daar ook aan had gedacht, maar ben van de opties die jij noemt op de hoogte :9~.

• 99ruud99
  • Nu online
Misschien onaardige vraag, maar studeer je nog? Dan kan je een gratis licentie krijgen. Scheelt weer paar tientjes.

• Giel1
99ruud99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:06:
Misschien onaardige vraag, maar studeer je nog? Dan kan je een gratis licentie krijgen. Scheelt weer paar tientjes.
Oh dat mag je best vragen hoor :P . In dit geval helaas, ben al weer een aantal jaren aan het werk dus kan geen aanspraak maken op de gratis licentie voor studenten...

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:59
De Red Devil is een prima stil gekoelde kaart. De extra casefan is ook z'n geld waard. Echter zou ik dan ook wat doen aan de R5 3600 cpu koeler. Vanaf de R7 levert AMD prima koelers, maar helaas is dit niet waar voor de R5 3600. Ik zou een aftermarket koeler aanraden. Bijvoorbeeld deze:

pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black

verder ben ik het eens met @Quacka . Zo'n B550 bord is behalve wat nieuwe features ook een sterke verbetering van de stroomvoorziening (VRM) van het moederbord. Er zitten betere heatsinks op etc. Allemaal niet nodig voor een R5 3600 (65 TDP), maar toch een (veel) betere prijs kwaliteit dan zo'n B450 bord met wifi of een een B450 bord met extra wifi kit.

[Voor 29% gewijzigd door Djarune op 25-06-2020 17:55. Reden: B550 verhaal]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Djarune Vanaf Ryzen 7(3800) die na mei zijn uitgeleverd.
pricewatch: Gelid Solutions Phantom is goedkoper en beter verkrijgbaar.

@Giel1 Red Dragon(XT) voldoet prima, duurder is niet nodig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Giel1
Djarune schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:50:
De Red Devil is een prima stil gekoelde kaart. De extra casefan is ook z'n geld waard. Echter zou ik dan ook wat doen aan de R5 3600 cpu koeler. Vanaf de R7 levert AMD prima koelers, maar helaas is dit niet waar voor de R5 3600. Ik zou een aftermarket koeler aanraden. Bijvoorbeeld deze:

pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black

verder ben ik het eens met @Quacka . Zo'n B550 bord is behalve wat nieuwe features ook een sterke verbetering van de stroomvoorziening (VRM) van het moederbord. Er zitten betere heatsinks op etc. Allemaal niet nodig voor een R5 3600 (65 TDP), maar toch een (veel) betere prijs kwaliteit dan zo'n B450 bord met wifi of een een B450 bord met extra wifi kit.
Thanks, had eigenlijk nog niet aan een aftermarket-koeler gedacht, maar lijkt me ook wel nuttig dan. Voor wat betreft het mobo: voldoet de pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4/ac in mijn geval of kan ik beter wat meer uitgeven aan een ander bord? Andere B550-borden zijn namelijk wel een stukje duurder zo te zien. Vind het lastig inschatten waar het prijsverschil 'm dan in zit.

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ze zijn nieuw, dus nog dicht bij de advies prijs. Je moet gewoon kijken wat beschikbaar is als je gaat bestellen. Althans zo doe ik het.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True