Parallel of serie speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-01-2021
Hoi, allemaal kan iemand mij informatie geven over het aansluiten van speakers wat klinkt beter en mooier zonder verlies van geluidskwaliteit
Ik heb 4 identieke speakers van 6 ohm deze heb ik nu zo geschakeld 2 speakers van aansluiting + naar + speaker dan van - naar + tweede speaker en dan van - terug naar -ingang dus serie 12 ohm dat heb ik idem dito met de twee andere speakers ook zo gedaan 12ohm deze parallel gezet dus weer 6 ohm valt mij op dat het geluid toch wat zachter klinkt en wat doffer. Nu heb ik gelezen dat je ook eerste 2 speakers ook parallel kan aansluiten dus 3 ohm tweede set speakers ook zo doen parallel Dus 3 ohm deze dan van de eerste speakers de + naar de ingang en de - naar de + van de tweede speakers En dan de- naar de ingang dus kom ik weer op 6 ohm uit. Gaat dit beter klinken of maakt dat niks uit.
Hopende op een reactie groet Jan en vast bedankt voor de informatie
Goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:31

Grozno

acts without consequence!

Kun je een diagram bijvoegen van je huidige opstelling en je hypothetische opstelling? Want in tekst kan ik er net niks van maken.
Het lijkt me alleen wel wat raar om de + van de tweede speaker te voeden met de - van de eerste...

[ Voor 3% gewijzigd door Grozno op 23-06-2020 14:42 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:21

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat wil je ermee bereiken? Stereo over meer dan 2 speakers? En waarop sluit je ze precies aan?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Hoi Jorgen,
Het is een centerspeaker,daar zaten twee speakers van 12 ohm in met een tweeter de 12 ohm speakers waren parallel geschakeld. Nu heb ik 4 speakers van 6 ohm deze heb ik nu 2 x 6 ohm serie geschakeld Dus 12 ohm en de andere 2 speakers ook 2x6 ohm serie geschakeld dus 12 ohm deze parallel op de ingang geschakeld dus weer 6 ohm. Alleen is het geluid wat doffer, dus zat ik op internet te zoeken dat je dus ook door eerst de de speakers parallel kan schakelen zal even een tekening erbij doendoenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orPZa-ZY5ZOpePQVpeNUTmnGfC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhhxqFZLcJURJCwpNGmXXMst.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Ik hoop dat de parallel tekening rechts dus kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyigoXr6Dzv5rCkvtm_F9oi0amM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhpnrXrDE4JAzTZeF7s3y8ft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMajqWV4UMoyYDIZOstIodBoy5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUnrHS5qlShkiESQFvyOKjkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik begrijp je bedoeling niet helemaal, maar als ik je schema goed lees dan heb je vier woofers en één tweeter aangesloten. Uit de foto maak ik op dat er één tweeter hoort bij twee woofers. Dat kan de dofheid verklaren.

[2 woofers parallel] in serie met [2 woofers parallel]
of
[2 woofers in serie] parallel met [2 woofers in serie]

Maakt niet uit als alle woofers identiek zijn.

Als tip voor als je nog een schema tekent: het is het duidelijkst als de ingangen links zitten, de verwerking in het midden en de uitgangen rechts. De ingang is in dit geval de aansluiting waar de versterker op wordt aangesloten, de verwerking de condensator en de uitgangen zijn de luidsprekerchassis.

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 23-06-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
TBTL goedenavond, maar als er een tweede tweeter bij komt dan zal daar ook een condensator tussen de plus moeten komen als ik dat goed begrijpt want de tweeter is namelijk 4 ohm dus parallel 2,2 ohm tenminste dat gaf m’n meter aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
En bedankt voor je reactie gr Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 15:43
Die centers zijn waarschijnlijk gemaakt om als unit gewoon prima te werken (in balans, waarschijnlijk met een filtertje ertussen of iets dergelijks), en nu ga je daar allemaal omheen zitten werken? Waarom? Dus nogmaals: wat probeer je te bereiken? En waar sluit je het op aan? De versterker heeft hier ook een aandeel in.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ok, allereerst wil ik even kwijt dat ik absoluut geen idee heb wat je nou precies probeert te doen of te bereiken. Dat gezegd hebbend, je wil niet dat je impedantie onder de 4ohm zakt, aangezien vrijwel alle versterkers dan flink over hun nek gaan. Het aantal ohm wat gespecificeerd is, dat is een nominale waarde en varieert over het frequentie bereik en dipt dus nog lager dan dat op bepaalde frequenties tijdens gebruik. Zolang je flinke eindversterker hebt die bakken met stroom kan leveren gaat je versterker gegarandeerd over zijn nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Ik heb een str-dn 1080 6/16ohm als ik de 2x2 woofers serie Schakel met 1 tweeter dan geeft de ohmmeter 6,2 aan gemeten op de ingang van de centerspeaker alleen met een tweede tweeter dat Op 1 condensator van 2,2 uf, 6,3 volt dat gaat niet goed. Dus lijkt mij dat er op de tweede tweeter ook een condensator met de zelfde waarde tussen de plus moet komen. (Deze heb ik ook nog liggen.) Deze speakers had ik allemaal nog liggen allemaal het zelfde alleen zat er i de centerspeaker 2x12 ohm parallel op de ingang van de centerspeaker dus 6,1 ohm gemeten. Ik begrijp alleen niet wat frequentie dip daarmee te maken heeft.het enigste wat mijn bedoeling Is dat de 4 woofer van 6ohm die ik nu (2 woofers serie) parallel met (twee Woofers serie) of (2 woofers parallel) serie met ( twee woofers parallel) war er beter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 07:41

M14

Jannos59 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:47:
Hoi Jorgen,
Het is een centerspeaker,daar zaten twee speakers van 12 ohm in met een tweeter de 12 ohm speakers waren parallel geschakeld. Nu heb ik 4 speakers van 6 ohm deze heb ik nu 2 x 6 ohm serie geschakeld Dus 12 ohm en de andere 2 speakers ook 2x6 ohm serie geschakeld dus 12 ohm deze parallel op de ingang geschakeld dus weer 6 ohm. Alleen is het geluid wat doffer, dus zat ik op internet te zoeken dat je dus ook door eerst de de speakers parallel kan schakelen zal even een tekening erbij doendoen[Afbeelding]
Het geluid doffer dan? Waar vergelijk je mee?

Welke van de 2 opties je kiest maakt weinig uit voor de impedantie berekening, maar volgens mij is de eerste optie beter.

Wat je wil is meten wat je luidspreker doet. Ik denk dat er eerder wat mis is met je filter of combinatie van luidsprekers. Hoe klinkt het, bij wijze van test, als je 1 of 2 woofers los haalt?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Hoi M14,
Woofers zijn identiek, maar er zit een condensator tussen de ingang van de centerspeaker en de tweeter 6,3 V, 2,2 uf, 10 watt en 4 ohm. Deze met de versterker zonder woofers aangesloten maar komt weinig hoge tonen uit. Terwijl ik een tweeter van klipsch hebt liggen die normaal op een filter zit. Aangesloten ipv de bewuste tweeter, die gaat als een speer. En ik draag gehoorapparaten om dat ik 40% doofheid heb dus elke hoge toon is dan meegenomen. Deze is tweeter van klipsch = 6,3 ohm. En ook gewoon de condensator er tussen. Wat ik precies hoor is de geluiden dof en als een gong Mn gehoorapparaten binnenkomt en dat is een vervelende belevenis. Terwijl ik gehoorapparaten van bijna €2700 in hebt. Als ik dat bij m’n installatie optelt dikke € 4800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Klipsch luidsprekers staan bekend om hun hoge gevoeligheid. Het is dus logisch dat een tweeter van Klipsch harder klinkt dan een willekeurige tweeter uit een simpele center speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Ok dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Ik wil je nog even informeren , ns-p51 en de ns-f51
En inderdaad heb ik daar spijt van, ik kon het hele set inclusief subwoofers in leveren. Daar zou ik dan een surround set met sub van klipsch terugkrijgen en dat was bij platte-tv maar de medewerker was ontslagen, anders had ik voor €600 een compleet set gehad maar ik kon er op dat moment niet op reageren omdat ik in het ziekenhuis lag. Dus wat nakomen platte tv waardeloos. Ze zeiden tegen me dat de order maar een beperkte tijdsduur had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Wie kan mij een goede tweeters aanraden vroeger had je piezo Een keramische tweeter die geen filter of condensator nodig had en het ohm halveerde.
Ik had vroeger vier kasten staan met18 inch breedband speakers 2x 2 400 watt eindversterkers
De kasten waren 36 mm dik ongeveer 1,25 cm hoog en ongeveer 0,90 breed en ongeveer 0.80 diep gesloten kast. Ik had vroeger in de catacombe in Utrecht een kelder waar ik m’n muziek liet horen. Maar dat is ongeveer 35 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Halveerde bedoel ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Toen deden w het met platenspelers van technisch snel start met stroboscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Gekke dingen kosten toen dikke 1000 gulden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik begrijp niet helemaal welke kant je op wilt.

Welke tweeters goed zijn, hangt van het ontwerp van de gehele luidspreker af. Dat is niet triviaal. We kunnen dus niet zomaar een tweeter aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jannos59 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:14:
Ik heb een str-dn 1080 6/16ohm als ik de 2x2 woofers serie Schakel met 1 tweeter dan geeft de ohmmeter 6,2 aan
Hou in de gaten dat de meeste multimeters weerstand meten (gelijkstroom dus) en niet impedantie (wisselstroom).

Die metingen zijn dus niet betrouwbaar en daar zou ik ook niet van uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Oké maar, de meter geeft wel netjes 6,3 ohm aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
6,2 ohm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Jannos59 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:56:
Oké maar, de meter geeft wel netjes 6,3 ohm aan
Sorry, maar met al je posts geef je aan dat je het niet snapt :).

Wat je met je multimeter meet is de ohmse weerstand van de spoel. Dat is niet de impedantie weerstand. Die verschilt over het frequentiebereik en als je die gaat meten is er ook nog een verschil wanneer de luidspreker in de open lucht hangt of in een behuizing zit.

Verder is het geen kwestie van 'er een condensator' voorzetten. Zo lang je geen idee hebt wat het elektrisch gezien doet kun je beter een willekeurige luidspreker op de rommelmarkt kopen. Die gaat namelijk beter klinken dan wat je zelf probeert te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Daar wil ik ff op inhaken, jij zegt dat ik de weerstand op de spoel meet makkelijke rekensom twee speakers van 12 ohm parallel is gemeten van het aansluit punt 6 ohm twee speakers serie is gemeten van het aansluit punt 24 ohm. Dus meet ik de waarde van de speakers in ohms en niet van de spoelen m’n centerspeaker zit 2x 12 ohm in parallel geschakeld dus meetwaarde 6,3 ohm die 0,3 ohm zal te maken hebben met de Twee
tweeters waar 2 condensatoren tussen de plus is gesoldeerd.spreek dus niet over een rommel speaker ik wil je wel even meegeven dat als ik 3 speakers van 4 ohm serie schakelt 12 ohm dat 2 maal meting in de lucht of behuizing kom ik op 6,2 ohm uit. Dus moet ik me maar vertellen wat ik dan verkeerd doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:31

Grozno

acts without consequence!

De waardes die je meet zullen wel kloppen, ze zijn alleen niet van een relevante bron.

Dat lijkt me de lekenvertaling van het verhaal van M14. :P

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Jannos59 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:54:
Dus moet ik me maar vertellen wat ik dan verkeerd doe.
Uitleg: YouTube: How to Measure Speaker Impedance

[ Voor 4% gewijzigd door M14 op 07-07-2020 20:19 ]

Pagina: 1