Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade oude PC maar geen volledige nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Edrill
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11-01 13:52
Ik zoek een upgrade voor mijn oude PC die mijn vriendin nu gebruikt.
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord, geheugen en processor

Wat is je budget?
€300 (Er zit wat flexibiliteit in)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur behalve een AMD processor

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden in een kantoor omgeving, maar op deze computer zal ook een zwaar analyse programma gedraaid moeten worden. Daarnaast word het systeem af en toe gebruikt om te gamen (Bijv. CoD Warzone)

Het systeem in de tabel hieronder is wat ik nog kon terug vinden van de componenten in het huidige systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master N300 (Closed)€ 51,-€ 51,-
1VoedingenSeasonic S12G 450W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 51,-

Het systeem bevat daarnaast 8GB aan DDR3 1600MHz geheugen.

Omdat ze het wil gaan gebruiken voor een programma wat vrij zwaar trekt aan je geheugen leek het mij verstandig om, ipv extra ddr3 te kopen, te upgraden met gelijk een nieuw moederbord en processor om over te stappen op DDR4.

Ik heb in de onderstaande tabel drie dingen uit een recente bestbuy guide getrokken die mij het beste leken qua items.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,55

Ik twijfel echter nog wel over het moederbord, gezien deze maar twee geheugen slots heeft waardoor een upgrade daarvan in de toekomst wellicht wat lastiger word.Ikzelf zat te denken aan een MSI B450-A Pro Max. Daarbij aangenomen dat ik gelijk een Ryzen 3600 er op kan zetten zonder iets met die BIOS te moeten doen (Ik zag bij de bijzonderheden dat het Ryzen 3000 series ready is dus ik neem aan van wel?).

Gezien ze vrij weinig gaat gamen leek het mij overbodig om de videokaart te upgraden.

Vriendelijk bedankt alvast. Mocht er extra info nodig zijn hoor ik het graag!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:04
Ik denk dat je ook meteen een nieuwe voeding nodig hebt ?
Wat is de reden dat je een uATX bord in een ATX kast stopt (waar ook geen stoffilters in schijnen te zitten?)

Wat voor opslag zit erin? HDD of SSD? dit kan namelijk ook al een grote stap zijn.

• GoldenLeafBird
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22-06 16:49
Dit lijkt mij een prima upgrade set, ik heb zelf enkele maanden terug een vergelijkbare upgrade gedaan.

Wat betreft je moederbord: 2 geheugenslots is in principe niets mis mee, maar zoals je zegt beperkt het je uitbreidingsmogelijkheden.
Verwacht je je geheugen tzt te moeten gaan uitbreiden? Je gaat immers nu al van 8 naar 16GB, waardoor het lijkt alsof je in principe nu met 8 af kan.

• Psyveira
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-06 13:48
Is het niet verstandiger om het geld nog een paar jaar in je zak te houden? Aangezien je zegt dat het systeem voornamelijk voor kantoor gerelateerde zaken gebruikt zal worden. Daar is het huidige systeem ook prima voor te gebruiken. Je zou de huidige 8GB eventueel kunnen verdubbelen naar 16GB (dat verschil ga je ook wel merken). En misschien iets in een SSD kunnen investeren (als je die nog niet hebt).

Met het geld wat je dan nu bespaard zou ik bijvoorbeeld na een jaar (of langer) een volledig nieuw systeem aanschaffen.

[Voor 8% gewijzigd door Psyveira op 24-06-2020 13:51]

Get Schwifty

• Edrill
GoldenLeafBird schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:42:
Dit lijkt mij een prima upgrade set, ik heb zelf enkele maanden terug een vergelijkbare upgrade gedaan.

Wat betreft je moederbord: 2 geheugenslots is in principe niets mis mee, maar zoals je zegt beperkt het je uitbreidingsmogelijkheden.
Verwacht je je geheugen tzt te moeten gaan uitbreiden? Je gaat immers nu al van 8 naar 16GB, waardoor het lijkt alsof je in principe nu met 8 af kan.
Psyrael schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:49:
Is het niet verstandiger om het geld nog een paar jaar in je zak te houden? Aangezien je zegt dat het systeem voornamelijk voor kantoor gerelateerde zaken gebruikt zal worden. Daar is het huidige systeem ook prima voor te gebruiken. Je zou de huidige 8GB eventueel kunnen verdubbelen naar 16GB (dat verschil ga je ook wel merken). En misschien iets in een SSD kunnen investeren (als je die nog niet hebt).

Met het geld wat je dan nu bespaard zou ik bijvoorbeeld na een jaar (of langer) een volledig nieuw systeem aanschaffen.
Er zit reeds een SSD in.

Het word inderdaad voor kantoor gerelateerde zaken gebruikt, maar zoals in de originele post ook genoemd zal er een zwaar analyse programma op gedraaid worden. Die heeft minimaal 16GB nodig. Vandaar dat het mij verstandiger leek om gelijk naar DDR4 te gaan zodat ik dit in de toekomst eventueel naar 32GB ook kan uitbreiden.

Wellicht kan ik het met 16GB DDR3 ook goed redden en dan het bespaarde geld gebruiken om later een compleet nieuw systeem te bouwen. Ik ga eens overleggen met m'n vriendin, zij is tenslotte degene die mag betalen :)

[Voor 26% gewijzigd door Edrill op 25-06-2020 15:54]

• Psyveira
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-06 13:48
Je zou in je huidige systeem zelfs 32GB kunnen doen, als je bijvoorbeeld ergens een mooi goedkoop setje op de kop kan tikken. Maar ik denk dat je met 16GB wel voldoende gaat hebben.

Kijk eens naar het huidige geheugengebruik van dat "zware analyse programma" via Taakbeheer, dan kun je een beeld krijgen of 16GB wel/niet voldoende zal zijn.

Get Schwifty

• GoldenLeafBird
Edrill schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:51:
[...]

[...]

Er zit reeds een SSD in.

Het word inderdaad voor kantoor gerelateerde zaken gebruikt, maar zoals in de originele post ook genoemd zal er een zwaar analyse programma op gedraaid worden. Die heeft minimaal 16GB nodig. Vandaar dat het mij verstandiger leek om gelijk naar DDR4 te gaan zodat ik dit in de toekomst eventueel naar 32GB ook kan uitbreiden.

Wellicht kan ik het met 16GB DDR3 ook goed redden en dan het bespaarde geld gebruiken om later een compleet nieuw systeem te bouwen. Ik ga eens overleggen met m'n vriendin, zij is tenslotte degene die mag betalen :)
Als ik vragen mag, om welk programma gaat het? Minimale specs zijn soms precies dat, namelijk minimaal. Solidworks kan bijvoorbeeld makkelijk af met 16GB, maar als je complexe FEA gaat doen is 32GB wel fijn.

• Edrill
GoldenLeafBird schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Als ik vragen mag, om welk programma gaat het? Minimale specs zijn soms precies dat, namelijk minimaal. Solidworks kan bijvoorbeeld makkelijk af met 16GB, maar als je complexe FEA gaat doen is 32GB wel fijn.
Infinicyt. Analyse software voor flow cytometrie data.
http://www.infinicyt.com/support/faqs#

Ze gaat ook de database connector gebruiken dus 16GB is de minimale aanbevolen hoeveelheid.

• GoldenLeafBird
Inifincyt kan ik helaas weinig over vinden behalve hun eigen website. Daarin noemen ze zelf:
RAM: 16 GB
CPU: 64-bit - multicore with 8 or more logical cores
De 16 GB ram zal volgens de specs inderdaad voldoende zijn. Het is lastig om meer gedetailleerde informatie te vinden of gebruikerservaringen, dus daar schieten we helaas niet zo veel mee op.

Infinicyt vraagt om 8 logical cores voor Infinicyt + Euroflow, en de i5-4460 heeft er maar 4. De Ryzen 3600 die je zelf ook al aandroeg heeft er 12, dat is ruim voldoende en zal je ook merken in snelheid. Eventueel kan je ook nog kijken naar een Ryzen 2700x als je die voordelig (tweedehands) kan vinden, die waren tot voor kort voor ongeveer dezelfde prijs als de 3600 te vinden. Die processor is één generatie ouder maar heeft een hogere core count (8 vs 6, 16 threads vs 12) maar een wat lagere kloksnelheid. Voor schaalbaar productiviteitswerk is het nog steeds een aanrader.

• DarkBlaze
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:39

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Kwa VRMs is de matx versie niet heel geweldig, ik zou dus voor de pricewatch: MSI B450-A Pro Max gaan dan kan je daar later ook nog een 3900x/4900x? ofzo op kwijt, plus 4 ram sloten.

Of anders een pricewatch: ASRock B450M Pro4 dan heb je iig wel 4 ramsloten, een vergelijkbare VRM maar wel mét heatsinks dus die zal zich beter staande houden.

[Voor 11% gewijzigd door DarkBlaze op 26-06-2020 11:35]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 3900X - 16GB Crucial Ballistix Elite 3600CL16 - 1080ti - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire 270X - Corsair AX850

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:29
Je topictitel is :"Upgrade oude PC maar geen volledige nieuwe build"
Vervolgens zeg je "Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord, geheugen en processor"

NOFI, maar dat vind ik eigenlijk wel een nieuwe build, waarbij je wat oude onderdelen overzet (zoals kast, monitor, muis, toetsenbord)
Beetje vergelijkbaar met een auto, waar je motorblok, koppeling en versnellingsbak omwisselt.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True