Toon posts:

Partitie kwijt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik geprobeerd om Linux RedHat (7 geloof ik) te installeren.

Zoals het moest heb ik een partitie vrijgemaakt met de manager die erbij zat, 5 gig (weet ik zeker dat ik genoeg heb), vervolgens moest ik opnieuw opstarten, zou ik een schermpje krijgen, maar alles wat ik kreeg was een melding dat D: niet toegankelijk was (waarschijnlijk een bug stond erbij).

Nieuwe boot: partitie nergens te bekennen!
Als ik de cd weer probeerde, kreeg ik alleen allerlei foutmeldingen.
Nu heb ik zo'n mooi pakket van Corel linux en die wil ik dus in die partitie kwijt, maar dan moet ik hem dus wel vinden.

Ik vraag dit nu pas omdat ik er zelf eerst even naar wou kijken en vakantie &zo.

Kan iemand me hiebij helpen, fdisk ziet de partitie gewoon niet en format D: invoeren doet ook niets.

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 08:48

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Is eigenlijk eerder een vraag voor in Non windows operating systems, maar goed.
Ten 1e: Unix, dus ook LiNuX kent geen D:, die kan je dus ook niet zoeken.
Ten 2e: Welke fdisk bedoel je? Red Hat of DOS? Probeer het eens met allebei om een partitie aan te maken.
Ten 3e: Vaag dat je moet rebooten na het aanmaken van een partitie, da's meen ik, niet nodig onder LiNuX. Heb dit zelf echter ook eens meegemaakt, weet niet alleen niet meer waardoor het veroorzaakt werd.
Ten 4e: Kast open, IDE kabel los trekken en d'r weer opnieuw indoen. Misschien zit de kabel niet goed, ook dit heb ik welles gehad. Dan maakt ie vrolijk partities aan (bijv met PM of fdisk) en dan blijkt er vervolgens geen partitie te bestaan.

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de partities nu allemaal verwijderd (behalve C:) fdisk (DOS) gedraaid en dus weer een D: gemaakt van 5 gig, die heb ik gewoon als DOS (uitgebreid) geformateerd en gebruik ik voor download, pictures enzo.

Linux wil ik nu bij C: opzetten, volgens mij kan dat met de Corel -> gewoon aangeven dat hij een linux partie in c: moet maken, dit moet ik nog even bekijken, maar volgens mij heb ik die functie zien staan.

Ben alleen wel benieuwd hoef D: gaat heten, wordt dat E: en linux D:? (Je zegt dat hij dat niet kent)

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 13:01
uhm ik heb niet zoveel verstand van linux maar een ding weet ik wel, linux != dos.

M.a.w het bestands systeem wat linux gebruikt heet ext2 dacht ik, en is niet compatible met fat of fat32. Dit houd in dat je dus onder dos deze partities niet kan zien. Jij zegt dat je linux op je c: wilt hebben, nou dat gaat dus niet, linux kent geen c:. alleen partitie 1 waarschijnlijk. zodra je daar je linux op geinstalled hebt wordt je 2e partitie (wat nu d: schijf is) automatisch door dos of windows herkent als c: want het is de eerste partitie die windows of dos snapt.

Dus wat je nu allemaal lult is een beetje onzinnig. Ik zou eerst eens wat meer gaan leren over partities voor je begint met linux te installen.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
KLopt je moet een ext2 en een swap partitie aanmaken, dan moet je linux gewoon op die ext2 partitie installen en dan moet het wel werken, je moet alleen ff ergens zoeken hoe groot de swap moet zijn, ligt nl. aan je geheugen.....

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 08:48

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op woensdag 08 augustus 2001 12:57 schreef drZymo het volgende:
Dus wat je nu allemaal lult is een beetje onzinnig. Ik zou eerst eens wat meer gaan leren over partities voor je begint met linux te installen.
Nou, nou, nou, die jongen (neem ik aan) probeert voor het eerst wat te klooien. Zo leer je het ook het best. En bij sommige mensen gaat het wat sneller dan bij anderen, daar kan je niets aan doen.

Ik weet van Red Hat dat het zich alleen op het ext2 filesystem laat installeren. Nu heb je het over Corel LiNuX, daar weet ik dus niet van of het op een FAT partitie geinstalleerd kan worden, want er zijn namelijk wel distributies die dat kunnen.
Verder is het toch echt het handigst, als je iets vraagt en om die denkwijze aan te leren, om de LiNuX aanduidingen te gebruiken:
voor IDE:
primairy master = /dev/hda
primairy master, 1e partitie = /dev/hda1
etc...
voor SCSI:
1e schijf = /dev/sda
1e schijf, 1e partitie = /dev/sda1
etc...

Dan snappen de mensen die er wat meer vanaf weten ook beter wat je bedoeld... :)

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 augustus 2001 12:57 schreef drZymo het volgende:
uhm ik heb niet zoveel verstand van linux
Laat het daarbij dan alsjeblieft en reageer niet op dingen die je niet begrijpt
Ik heb dat wel nagezocht en het kan volgens mij wel: zie plaatje.
Het gaat niet over redhat maar over corel, die kan je naast windows zetten(hij maakt dus een nieuwe partitie aan zoals ik al zei), ik weet alleen niet wat hij met de andere partities gaat doen, dat zie ik morgen wel.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/2068.jpg

Kun je in vervolg alsjeblieft of aardiger of niet reageren???

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 13:01
Sorry voor mijn reactie, die laatste 2 zinnen hadden niet gehoeven.

Maar af en toe lijkt het hiero een kindercreche. Mensen komen hier voor de domste vragen naar toe en denken dat wij het wel op kunnen lossen, zonder dat ze zelf wat geprobeerd hebben. Dat was hier niet het geval, dus alsnog sorry.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Verwijderd

Topicstarter
You're forgiven :)

Lets all get along :*

Ik snap wel wat je bedoeld, er worden inderdaad erg stomme vragen gesteld, maar soms vind ik de manier waarop newbies (qua Linux ben ik dat dus) ontvangen worden wel erg onverwelkomend.
Nou was dit nog niet eens een erg vijandige post...
Pagina: 1