Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen bij plaatsen op bestaande instalatie

Pagina: 1
Acties:

• Roe!and
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:06
Hallo,

Ik zou graag 3 zonnepanelen bij willen plaatsen.
2 stuks op het zuiden op platdak
1 stuks op schuindak ca 40 graden
.
• Huidige installatie bestaat uit:

Omvormer:
Trannergy SGN5400TL omvormer
https://www.zonnepanelen.net/nl/omvormer/trannergy-sgn5400tl

Panelen:
16 panelen waar van 8 x Suntech stp320wps-20wfh op het zuiden 13 graden
https://mr-solar.nl/product/suntech-stp320-mono-half-cell/
hier wil ik graag 2 panelen bij plaatsen in de zelfde hoek en zelfde oriëntatie

Plek waar de 2 extra panelen moeten komen:

Op het westen 8 panelen waar van 6 x Suntech stp310wps wfhb helingshoek ca 40 graden en 2x Suntech stp320wps-20wfh zoals hierboven ook op 30 graden op platdak van dakkapel
Kan helaas geen link vinden van deze panelen

rode vlak zou ik 1 paneel bij willen plaatsen:

het zijn dus 2 verschillende strings ik zou op de string op het westen 1 paneel 310wp bij willen plaatsen van ongeveer zelfde type fullblack paneel 310wp omdat andere panelen op pannendak ook fullblack zijn en 2x normale panelen 320 wp op plattedak die zie je toch niet.

kan ik zomaar panelen bij plaatsen?

Ook van een ander merk? ik kan van sunntech niet de zelfde panelen meer vinden

de omvormer kan tot 5400wp aan ik heb nu zelf 5050wp liggen ik heb begrepen dat er 10% boven kan gaan zitten omdat ik niet alle panelen zuiver op het zuiden heb
de installateur die dit heeft geplaatst vraagt rond de 1600 euro voor installatie van extra panelen daarom wil ik dit zelf gaan doen.

alvast bedankt voor de reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:45
Ja later uit laten breiden kost teveel.

Die max 5400 W DC is marketing. Er kunnen 2 x 12 of 13 panelen op, dus er kunnen er wat de omvormer betreft nog 8 of 10 bij. Zeker omdat je ze in meerdere richtingen hebt. Als je echt 26 x 320 Wp aan zou sluiten gaat het wel aftoppen, maar dat mag. Op jaarbasis is dat nog steeds weinig verlies.

Het liefst wel panelen die erg soortgelijk zijn qua technologie, voltage en amperage. Iets hoger voltage en amperage kan weinig kwaad, dat heeft geen negatief effect op de andere panelen.

https://mr-solar.nl/wp-co...WfhMC4_320_315_310_2G.pdf

Dus:
Als het kan 120 cells maar ik denk dat 60 cells ook mag (niet zeker)
Maximum Power at STC (Pmax) 320 W of iets hoger
Optimum Operating Voltage (Vmp) 33.3 V of iets hoger
Optimum Operating Current (Imp) 9.61 A of iets hoger
Short Circuit Current (Isc) 10.04 A niet teveel hoger

Zoek maar even en laat ons hier weten wat je gevonden hebt.
https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-06-15.csv.xz.html
Hier een overzicht van beschikbare panelen en de prijs die erbij hoort.
Vergelijk de goedkoopste 320, 325 en 330 Wp panelen maar met die van jou en deel je bevindingen hier.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Roe!and
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:06
Hé hoi, @busscherski bedankt voor je reactie! Ik ga er mee bezig!!

Groeten Roeland

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True