Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Studio monitor kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bulgozer
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 28-05 11:50
ik heb een budgetstudio thuis en ben op zoek naar monitor speakers. Ik wil hiermee muziek opnemen en het zou heel fijn zijn als muziek via youtube/spotify e.d. ook goed klinken.

Nu heb ik inmiddels al 3 paar studiomonitoren geprobeerd, JBL104, Fluid Audio C5 en M-audio BX5 D3.

Op zich hebben ze allemaal prima geluid. Mid en hoog zijn in orde. Een bassdrum klinkt vaak ook goed en diep.

Maar allemaal hebben ze problemen met bas-tonen die langer aangehouden worden. Voor mijn oren klinkt dit als een lang aanhoudende 'dreun' die overheerst en irriteert.

Ligt dit aan mijn oren?
Ligt het aan de afmeting van de woofer (5 inch)?
Ligt het aan de behuizing?
Hebben duurdere monitoren dit niet en moet ik meer uitgeven?
Iets anders?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat klinkt mij meer in de oren als een probleem met plaatsing / akoestiek / staande golven. Zeker als ze het allemaal hebben. Ik ben geen expert in het laag dus ik tag @JvS @LA-384 en @Jag even, die weten daar meer over dan ik geloof ik.

Ondertussen, vertel eens iets meer over de plaatsing van die speakers. Op je bureau, tegen de muur of er vanaf, hoe ziet de ruimte er uit, etc :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bulgozer
De speakers staan naast mijn beeldscherm in een driehoeksverhouding met mij zeg maar :)
Met schuin oplopende foam pads richt ik ze meer richting mijn oren.
De afstand tot mij is bijna 1,5 meter.
Een halve meter achter mij is een muur.
Achter de speakers is veel ruimte (bureau staat in de hoek van de woonkamer)

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06:16
Bulgozer schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:06:
ik heb een budgetstudio thuis en ben op zoek naar monitor speakers. Ik wil hiermee muziek opnemen en het zou heel fijn zijn als muziek via youtube/spotify e.d. ook goed klinken.

Nu heb ik inmiddels al 3 paar studiomonitoren geprobeerd, JBL104, Fluid Audio C5 en M-audio BX5 D3.

Op zich hebben ze allemaal prima geluid. Mid en hoog zijn in orde. Een bassdrum klinkt vaak ook goed en diep.

Maar allemaal hebben ze problemen met bas-tonen die langer aangehouden worden. Voor mijn oren klinkt dit als een lang aanhoudende 'dreun' die overheerst en irriteert.

Ligt dit aan mijn oren?
Ligt het aan de afmeting van de woofer (5 inch)?
Ligt het aan de behuizing?
Hebben duurdere monitoren dit niet en moet ik meer uitgeven?
Iets anders?
Midhoog luister je naar de speaker, laag luister je naar de ruimte. Die heten idd staande golven: een verzameling resonanties van de ruimte die ontstaan doordat de lange golflengtes (=lage frequenties) precies tussen tegenoverliggende wanden passen. Die geven enorme pieken en ook dalen. Je kan een beetje schuiven met je speakers, maar dat is weinig effectief (wel voor andere zaken). Je kan de resonanties wel goed electronisch dempen met EQ. Idealiter wel op basis van een meting, dat verhoogt de precisie. Maar op gehoor kan ook, zoals @JvS hier uitlegt. Elke studio en huiskamer worstelt in meer of mindere mate met dit probleem.

• Bulgozer
Heb de speakers inderdaad al op vershillende manier opgesteld maar dat helpt maar een heel klein beetje.

Ik heb in de woonkamer trouwens ook een stereo versterker staan met 2 oude passieve Wharfedale speakers en deze klinken prima. Hiermee heb ik totaal geen last van een doordreunende bas.

Aangezien studiomonitoren neutraal moeten klinken is het wellicht geen goed idee om de speakers met EQ bij te stellen?
Als ik de link volg krijg ik trouwens een foutmelding dat ik geen rechten heb dat topic te lezen.

• Jag
Bulgozer schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:00:
Heb de speakers inderdaad al op vershillende manier opgesteld maar dat helpt maar een heel klein beetje.

Ik heb in de woonkamer trouwens ook een stereo versterker staan met 2 oude passieve Wharfedale speakers en deze klinken prima. Hiermee heb ik totaal geen last van een doordreunende bas.

Aangezien studiomonitoren neutraal moeten klinken is het wellicht geen goed idee om de speakers met EQ bij te stellen?
Als ik de link volg krijg ik trouwens een foutmelding dat ik geen rechten heb dat topic te lezen.
Ja die speakers staan in een heel andere ruimte neem ik aan? Als je die op exact dezelfde plek zet en op dezelfde plek luistert, krijg je hetzelfde. Begint het al te landen :) ? Het zijn ruimte resonanties die je hoort. Een speaker klinkt in elke ruimte anders qua laag, het is een eigenschap van de ruimte niet de speaker.

En sja, denk je dat +10dB pieken en dalen neutraal klinken? Als je neutraal wilt, moet je zorgen dat je een lineaire response hebt in de ruimte waar je ze plaatst. Als je wilt dat dat precies gebeurt heb je een meting nodig.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Bulgozer schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:30:
De speakers staan naast mijn beeldscherm in een driehoeksverhouding met mij zeg maar :)
Met schuin oplopende foam pads richt ik ze meer richting mijn oren.
De afstand tot mij is bijna 1,5 meter.
Een halve meter achter mij is een muur.
Achter de speakers is veel ruimte (bureau staat in de hoek van de woonkamer)
Zit de bass pipe van de speakers aan de voorkant of aan de achterkant?

• Bulgozer
De basspipe zit aan de achterkant.

Heb mijn hifi speakers ernaast gezet maar dat geluid is zo anders dat het moeilijk vergelijken is, deze zijn ook niet bedoeld voor zo dichtbij natuurlijk en de bass is veel minder zwaar dan de bass van de monitoren (ondanks 100 tegen 20 watt)
Maar met mijn hifi speakers met bass helemaal open kwam ik nog niet in de buurt van de irritante dreun-hum van de monitoren.
En sja, denk je dat +10dB pieken en dalen neutraal klinken? Als je neutraal wilt, moet je zorgen dat je een lineaire response hebt in de ruimte waar je ze plaatst. Als je wilt dat dat precies gebeurt heb je een meting nodig.
Nou ja, ik ben maar een noob kwa geluidstechniek en monitoren. Heel veeleisend ben ik denk ik ook niet maar ik wil wel graag dat het lekker klinkt natuurlijk. Heb helaas geen duizenden Euro's te besteden maar als ik reviews lees/kijk is het gros heel enthousiast over dit soort budget speakers.

[Voor 5% gewijzigd door Bulgozer op 23-06-2020 15:23]

• Jag
Ok ik geef het op :+

• Bulgozer
Nou al? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mocht je toch naar ruimte resonanties willen zoeken (ik raad je aan dit te proberen), dan is dit die post uit dat besloten forum:

Ik heb quick and dirty op gehoor wat resonanties opgezocht door met APO een +20db equalizerbandje met een Q van 10 van 20 naar 200Hz te scrollen en dan op redelijk volume bassige muziek te spelen. Dat klinkt uiteraard kut, maar als je een resonantie aantikt, explodeert het echt. Dat werkt met APO equalizer echt prima. Dan is het met een smallere Q zo goed mogelijk zoeken naar de exacte piekfrequentie en kijken hoe smalbandig je het kan pinpointen. De moeilijkste truc is om het dan niet teveel weg te draaien. Mijn ervaring is dat je het altijd VEEL TEVEEL doet.

Deze lekker met de pijltjestoetsen swipen:

Resultaat quick and dirty (en veel teveel correctie, maar dat klinkt al veel beter dan geen correctie) is dit:

115Hz is de meest ranzig weggehakte frequentie (-11db, Q van 15), dat zal dan wel mijn bureau zijn. Maar ik draai ongeveer de helft van het geluid tussen de 110 en 150Hz weg zoals je ziet. Dat is zeer waarscijnlijk te aggresief gecorrigeerd. 73Hz en 52Hz zijn staande golven van mijn kamer gok ik. 72Hz zal ik ook wel iets te fanatiek weggedraaid hebben :P. Nu speelt het goed en het geeft zinnig laag weer vanaf ongeveer 40hz. Best prima voor kleine speakertjes.

Dit ga ik nog een keertje netjes doen als ik met @Jag zijn meetsetje het een keer op kan meten :)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even poor man's solution tegen een langer aanhoudende bas: sok in de basreflexpijp. Demp je ze iets of wat mee en gaan ze iets minder laag van iirc, maar als dat voor jou beter klinkt: het is jouw gehoor en jouw geluidssmaak, dus gewoon proberen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True