Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opinie offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• peterboersma1
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23-06-2020
Hi,

Ik heb de volgende offerte binnen gekregen voor zonnepanelen.

Pannendak, 10 panelen oost, 10 panelen west met Q Cells duo blk G5 320 aangesloten op een Growatt 6000 TL3-S. Dit alles kost EUR 5400 ex BTW.

Dit is een lokaal goed aangeschreven installateur. Is dit Q Cells wat?

En andere installateur kwam met 20 panelen (Trinasolar TSM325DD06M) op een Sofar 5.5KTL-X voor EUR 5900 ex.

Wat denken jullie?

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gangbare, bekende merken. Maar zoek ook vooral even zelf wat rond in dit forum, dan kun je zien hoe vaak dergelijke panelen voorbijkomen. Hier ga je echt wel wat over vinden.

Omdat je verder geen informatie geeft over je situatie (schaduw? foto's? eigen verbruik?), is het moeilijk hier verder wat over te zeggen. Wel kan ik zeggen dat de prijs prima is, zeker die eerste.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In principe is de richtprijs 1 euro exclusief BTW per Wp dat op het dak komt. Bij grotere daken valt het wat voordeliger uit terwijl het bij kleinere daken wat duurder zal worden.

Offerte een is 20x320=6400Wp voor 5400 euro ex btw. Dat is 84 cent per Wp.
Offerte twee is 20x325=6500Wp voor 5900 euro ex btw. Dat is 90 cent per Wp.

Offerte een is dus voordeliger, zelfs een zeer goede prijs te nomen. Growatt is een wat goedkoper merk, zal prima werken maar is iets minder makkelijk om zelf uit te lezen en te monitoren. Als je daar geen behoefte aan hebt dan is het een goede keuze, anders zou je een SMA kunnen overwegen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ravocs
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 07:38
Ik weet niet hoe belangrijk je dat vindt, maar Q Cells wordt gemaakt door Hanwha, die ook (illegale) clusterbommen maakt.

Het zijn opzich prima panelen. Je zou even de temperatuurcoefficient en verouderingsdata moeten bekijken van deze twee panelen (zie datasheet).

Voor die 500E extra krijg je 5x20 = 100Wp extra, dus dat zijn dure Wp's.

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:57
G5 is al een wat oudere generatie (2017?). QCells heeft inmiddels G8. In full black is dat dan 335~350 Wp.

Houdt er ook rekening mee dat je voor 6400 Wp een forfait in mindering moet brengen van je BTW teruggave van 140 Euro.

[Voor 5% gewijzigd door WackoH op 23-06-2020 11:11]

• WackoH
Ik heb begin dit jaar G6 (335 Wp) gekocht voor 169 per paneel (0.50/Wp), en recent G8 (340 Wp) voor 155 (0.46 Euro/Wp).
Die G5 lijken nu in de opruiming te zijn met 119 Euro :
https://www.solar-bouwmar...15wp-full-black-opop.html
0.37/Wp lijkt me een koopje. Als ik dat had geweten, had ik die ipv de G8 genomen ;-)
(alles incl. BTW)

[Voor 4% gewijzigd door WackoH op 23-06-2020 11:12]

• WackoH
Dus ex. BTW zijn je panelen afgerond 20x100 Euro = 2000.
Die Growatt omvormer is 900 Ex. BTW.
Mmm, de installatie moet dan 2500 Euro kosten.
Da's mooi verdiend. Ik zou even met die installateur bellen.Waarschijnlijk rekent hij met oude prijzen van rond de 150 Euro per paneel

[Voor 26% gewijzigd door WackoH op 23-06-2020 11:18]

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:17
WackoH schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:17:
Je vergeet het montage materiaal en eventueel electra werk aan de meterkast (als dat er bij zit in de offerte).

De genoemde prijzen zijn echt zeker netjes.

[Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 23-06-2020 12:04]

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:25
Met O-W opstelling zou de omvormer iets lager kunnen, alhoewel de 5k en 6k omvormers vaak niet zo heel veel in prijs schelen.

[removed]

• timb91
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 06-05 12:32
WackoH schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:17:
Dus ex. BTW zijn je panelen afgerond 20x100 Euro = 2000.
Die Growatt omvormer is 900 Ex. BTW.
Da's mooi verdiend. Ik zou even met die installateur bellen.Waarschijnlijk rekent hij met oude prijzen van rond de 150 Euro per paneel
Vergeet niet dat de webshop prijzen die je online ziet niet altijd gelden voor installateurs, die kopen het vaak duurder in dan een organisatie die alleen dozen schuift. Waar een webshop misschien genoeg heeft aan 5-10% marge zit dat bij een (kleinere) installateur misschien op 20%. Maar daar krijg je dan ook meer support e.d. voor terug. De genoemde prijzen van TS zijn prima in orde, dan is het toch niet nodig om daar op in te hakken omdat het online goedkoper kan?

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 00:29
Check even mijn topic. Het kan flink goedkoper als je het zelf doet, maar 1/3 van de kosten zijn nu eenmaal installatiekosten, en dat is een boel werk kan ik je vertellen. Je moet er echt lol in hebben.

Ik vind de offerte gewoon prima hoor. Kan nog goedkoper omdat je omvormer te groot is (5000 is meer dan voldoende), maar dat scheelt maar 100-200 euro ofzo. Growatt is prima spul als ik het allemaal zo lees.

Let wel op dat de prijs alles inclusief is, dus incl ombouw meterslang indien nodig, de juiste schakelaars Dc-zijde en aC-zijde, goede dakdoorvoer, evt reservepannen bij schade etc etc. Anders wordt je alsnog getild. Owja, dat ze veilig werken (steigers, valbescherming). Je wil niet dat ze van de dak af donderen en jij wordt verantwoordelijk gesteld.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• WackoH
@_Arthur Bij die 2500 Euro zit natuurlijk al het materiaal bij in. Maar zo heel veel hoeft dat niet te kosten.

@timb91 Het gaat me er vooral om dat er inmiddels wat verouderde panelen worden aangeboden. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar het lijkt me als klant niet zo fijn als je het gevoel hebt dat je nieuwe panelen uit een restpartij komen.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:12

timovd

Voorsprong door techniek

2 strings van 3200 Oost West kan ook op een 5000 omvormer, je gaat in de zomer - met hoogstaande zon - wel wat aftoppen. Wellicht handig om het prijsverschil op te vragen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 04:07
Wat is de helling van de daken?
Ik zie dat het pannendak is dus het zal minstens 30 graden zijn neem ik aan?
Hoe steiler hoe kleiner de omvormer kan zijn.

Zelfs met een 4.6 kW omvormer topt het nog niet of nauwelijks af. (en nee, die paar piekjes die je op sommige dagen gaat zien wanneer de zon achter de wolken vandaan komt duren echt maar heel kort, dat levert nauwelijk iets op)

Ook al kosten de 5 en 6 kW omvormer hetzelfde, dan nog had ik gekozen voor de 5 kW versie.

Sterker nog, je zou zelfs kunnen overwegen om te kiezen voor een 3.68 kW enkelfase omvormer. Dat topt welliswaar voor Nederlandse begrippen relatief flink af (50 kWh verlies op jaarbasis = 10 euro per jaar).
Dat is met een helling van 30 graden, als het steiler is top je minder af.
Maar een enkelfase omvormer is al snel meer dan 300 euro goedkoper in aanschaf. Die meerkosten voor de driefase omvormer verdien je dus eigenlijk niet terug. (misschien tenzij je last krijgt van te hoog netvoltage maar dat kun je meestal oplossen door het op een andere fase aan te sluiten)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True