Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen België

Pagina: 1
Acties:

• Chaker
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06:36
Allen,

ik ben me ook aan het overwegen om zonnepanelen te installeren (België).
We gaan het dak vernieuwen en het lijkt me handig om in 1 keer ook zonnepanelen te installeren nu dat we nog kunnen profiteren van de terugdraaiende teller voor 15 jaar.

Gegevens: Verbruik: 3500 kWh / jaar
Orientatie dak: westzuidwest
Hellingsgraad: +- 25%

Opmerking: op de foto zijn 2 schoorstenen te zien op het dak, deze gaan weg.

Mijn vader is dakwerker en werkt samen met een elektricien voor het plaatsen/aansluiten. Dus in principe moet ik enkel het materiaal kopen.

nu ben ik zelf ook al eens aan het rondkijken welke opties er zijn en ik kom op volgende setup:

Panelen: 14 stuks Boviet 310 WP mono percium full black
Inverter: dit is vooral het punt waar ik mee zit, in België zitten we met het prosumenten tarief (84 euro per kw vermogen van de omvormer). Nu is de vraag wat is wijsheid.

Inverter: Op advies van @busscherski ben ik aan het denken aan een SMA Sunny Boy 3.6 1AV-40 (eventueel lager)

Vraag:
- iemand ervaring met Durasun? Hier kan ik bovenstaand pakket bestellen voor +- 3750 euro
- Is het nuttig om een oost-west opstelling te doen? Zoja, 7 panelen aan iedere zijde gewoon?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oost-West kan interessant zijn als je daardoor een kleinere omvormer kan nemen wat de tarieven verlaagt. Ook spreid je zo je opbrengst beter uit over de dag, ik weet niet of dat relevant is aangezien ik niet de salderingsregels ken van België.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ga je dat dit jaar nog redden dak en panelen? Mij lijkt het vanaf volgend jaar niet meer interessant in Belgie.

Ik denk dat wij het maar niet doen, ik wilde ook panelen maar ons dak moet ook nog vernieuwd worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chaker
Marzman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:45:
Ga je dat dit jaar nog redden dak en panelen? Mij lijkt het vanaf volgend jaar niet meer interessant in Belgie.

Ik denk dat wij het maar niet doen, ik wilde ook panelen maar ons dak moet ook nog vernieuwd worden.
NORMAAL gezien wel, zoals ik in mijn post zeg is mijn vader dakwerker (voor het bouwverlof komt hij het dak vernieuwen), hij kan ook de panelen leggen.
Het is dus kwestie van materiaal krijgen en de boel te laten aansluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Een sunny boy is zeker een verstandige keuze, daar kan je niets mis mee doen.

de opstelling is iets wat je zelf moet beslissen.
oost/west heeft als voordeel
dat je langere dagen hebt die verbruik op wekken, waardoor je mss iets meer dekt als je thuis woont/werkt. (bv van 7u smorgens tot 21u savonds ipv 9-18h)
de inverter kan een stuk lager = minder taks
nadeel is natuurlijk, dat je +- 20-25% rendement verlies zal hebben tov je zuidwest. (je kan er natuurlijk wat extra opleggen ook maar is je taks mss weer bijna gelijk)

Je zal er zelf moeten uitraken wat voor jullie sitautie het beste past.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 10:11
Misschien kan TS iets uitleggen, ik zou die 15 jaar regeling helemaal uitbuiten, maar ik zie steeds een terughoudenheid in de plannen van de zuiderburen. :?

mijn idee zou zijn
1) oost-west dak helemaal vol (met belgie vriendelijke omvormer selectie)
2) L/L Warmtepomp voor koeling en (bij)verwarming
3) Iets uitzoeken voor warm water
4) wat over is kan in een EV

• Chaker
twain4me schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:54:
Misschien kan TS iets uitleggen, ik zou die 15 jaar regeling helemaal uitbuiten, maar ik zie steeds een terughoudenheid in de plannen van de zuiderburen. :?

mijn idee zou zijn
1) oost-west dak helemaal vol (met belgie vriendelijke omvormer selectie)
2) L/L Warmtepomp voor koeling en (bij)verwarming
3) Iets uitzoeken voor warm water
4) wat over is kan in een EV
Ja als ik een pot goud had staan deed ik dat ook haha. ik wil enkel van mijn elektriciteits factuur af voorlopig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08-04 12:24
Ik zou ietsje meer aan de westkant leggen, gezien je daar toch een iets betere instraling hebt.

Een 4200 Wp bvb op een 3kVA omvormer (ivm prosumententarief). Dan is je eigenverbruik afgedekt. Als je deze panelen dit jaar nog gekeurd en aangemeld krijgt; dan kan je nog 15 jaar rekenen op de terugdraaiendeteller indien het vernietigingsarrest van de VREG niet erdoor komt. Dan val je alsnog terug op optimaal gebruiken van eigen opgewekte energie (prosumententarief valt dan weg). Dan is het nog altijd interessant om PV te leggen, MAAR, dan mag je je installatie niet overdimensioneren (anders ben je alsnog de pineut ivm laag eigenverbruik en hoge backfeed)

Yamaha AX-397, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:41
14 panelen is een beetje een onhandig getal met de meeste omvormers. Behalve Fronius (iets duurder) of het oude type SMA (worden niet meer gemaakt, en onduidelijk of ze door de keuring van de netbeheerder komen).

Als je wilt optimaliseren op omvormerbelasting en bij een nieuwe SMA of de meeste Chinese omvormers wilt blijven zijn 13 panelen eigenlijk handiger.
Of je moet het aandurven om met 14 panelen te gaan werken, maar dan kan het DC voltage net te hoog uitkomen (612 V) en dat kan schadelijk zijn.
Met 13 Boviet panelen en een 2 kW omvormer (ongeveer optimaal ivm omvormer belasting) zal je ongeveer 3308 kWh binnen halen.

Met meer panelen op je west dak ga je met de meeste merken, waaronder SMA meteen naar een 3 kW omvormer. (Behalve Huawei met een 2 kW versie met 2 mppt's en Growatt met een 2.5 kW versie)

In verband met omvormerbelasting en jouw mooie oostwest dak maak ik toch nog even een oost-west alternatief.
Ik heb het gesimuleerd met de SMA design tool met een 3 kW omvormer begrenst op 2 kW. In werkelijkheid moet je een Huawei 2 kW omvormer met 2 mmpt's kiezen. (Huawei is het enige merk dat ik ken met een 2 kW omvormer met 2 mppt's)
https://solarwinkel.be/si...-huawei-2kw-omvormer.html

Oostwest 8+8 haal je ongeveer 3773 kWh binnen, maar met dezelfde omvormerbelasting.

De 2 kW omvormers die ik nu even als voorbeeld gebruik zijn nog even onder voorbehoud. Ze zitten financieel dicht bij het optimum maar ik kan het later eventueel nog finetunen.

Ik weet niet of je die 2 kW Huawei omvormer met 2 mppt's goedkoop kunt kopen. De 2.5 kW Growatt met 2 mppt's is wel goedkoop verkrijgbaar.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
Of een alternatief als je alles op 1 dak wilt. Panelen gebruiken met hogere stroom, zoals de nieuwe Qcells.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/g8-duo-355wp-perc-copy.html

Daarvan passen er ook 13 van in een string maar met 12 heb je al 3510 kWh per jaar. (en een even getal is optisch vaak mooier op het dak) Ik denk dat die vrij optimaal zijn als je alles toch op 1 dak wilt en wilt optimaliseren voor omvormerbelasting.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Chaker
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:37:
14 panelen is een beetje een onhandig getal met de meeste omvormers. Behalve Fronius (iets duurder) of het oude type SMA (worden niet meer gemaakt, en onduidelijk of ze door de keuring van de netbeheerder komen).

Als je wilt optimaliseren op omvormerbelasting en bij een nieuwe SMA of de meeste Chinese omvormers wilt blijven zijn 13 panelen eigenlijk handiger.
Of je moet het aandurven om met 14 panelen te gaan werken, maar dan kan het DC voltage net te hoog uitkomen (612 V) en dat kan schadelijk zijn.
Met 13 Boviet panelen en een 2 kW omvormer (ongeveer optimaal ivm omvormer belasting) zal je ongeveer 3308 kWh binnen halen.
[Afbeelding]
Met meer panelen op je west dak ga je met de meeste merken, waaronder SMA meteen naar een 3 kW omvormer. (Behalve Huawei met een 2 kW versie met 2 mppt's en Growatt met een 2.5 kW versie)

In verband met omvormerbelasting en jouw mooie oostwest dak maak ik toch nog even een oost-west alternatief.
Ik heb het gesimuleerd met de SMA design tool met een 3 kW omvormer begrenst op 2 kW. In werkelijkheid moet je een Huawei 2 kW omvormer met 2 mmpt's kiezen. (Huawei is het enige merk dat ik ken met een 2 kW omvormer met 2 mppt's)
https://solarwinkel.be/si...-huawei-2kw-omvormer.html

[Afbeelding]

Oostwest 8+8 haal je ongeveer 3773 kWh binnen, maar met dezelfde omvormerbelasting.

De 2 kW omvormers die ik nu even als voorbeeld gebruik zijn nog even onder voorbehoud. Ze zitten financieel dicht bij het optimum maar ik kan het later eventueel nog finetunen.

Ik weet niet of je die 2 kW Huawei omvormer met 2 mppt's goedkoop kunt kopen. De 2.5 kW Growatt met 2 mppt's is wel goedkoop verkrijgbaar.
Enorm bedankt voor de moeite!
Zou ik in de opstelling met 13 panelen ook de Boviet Shingled panelen kunnen gebruiken dan? Deze zijn 340wp.

Nog een vraag over de omvormer, hoe komt het dat de 2kw versie voldoende is voor een systeem met zo een hoge wp? Ik lees vaak dat men +- 70% van de totale vermogen van de panelen neemt als aangewezen vermogen van de omvormer. is een 2kw omvormer dan niet te krap voor een 3308 kwh installatie?

edit: op de website van SMA lees ik dat max wp 4000 is, dus dat zit goed. Maar verlies ik dan niet aan opbrengst doordat de max output 2000w is? Kan een domme vraag zijn maar jij hebt hier duidelijk kaas van gegeten haha

[Voor 4% gewijzigd door Chaker op 23-06-2020 21:04]

• busscherski
Chaker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Enorm bedankt voor de moeite!
Zou ik in de opstelling met 13 panelen ook de Boviet Shingled panelen kunnen gebruiken dan? Deze zijn 340wp.

Nog een vraag over de omvormer, hoe komt het dat de 2kw versie voldoende is voor een systeem met zo een hoge wp? Ik lees vaak dat men +- 70% van de totale vermogen van de panelen neemt als aangewezen vermogen van de omvormer. is een 2kw omvormer dan niet te krap voor een 3308 kwh installatie?
Deze?
https://www.blijmetzonnep...et-bvm340m5-60s-bk-340wp/

Shingled heeft helaas juist hoger voltage.
Maar er passen er ondanks dat toch nog net 12.
Samen goed voor 3356 kWh.

Vergelijk de investering en opbrengst - omvormerbelasting van deze 12 dan eens met het 8+8 voorstel dat ik deed.

Ik laat alleen maar een resultaat zien van de SMA design tool. Het is dus allemaal prima onderbouwd dat het mag op deze manier.

• Chaker
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:07:
[...]

Deze?
https://www.blijmetzonnep...et-bvm340m5-60s-bk-340wp/

Shingled heeft helaas juist hoger voltage.
Maar er passen er ondanks dat toch nog net 12.
Samen goed voor 3356 kWh.

[Afbeelding]

Vergelijk de investering en opbrengst - omvormerbelasting van deze 12 dan eens met het 8+8 voorstel dat ik deed.

Ik laat alleen maar een resultaat zien van de SMA design tool. Het is dus allemaal prima onderbouwd dat het mag op deze manier.
Dat zijn inderdaad de panelen. Ik had inderdaad ook gezien dat het perfect gaat met de 2kw omvormer (zie edit) Ik zet hier ook nog even mijn extra vraag:

Maar verlies ik dan niet aan opbrengst doordat de max output 2000w is? Kan een domme vraag zijn maar jij hebt hier duidelijk kaas van gegeten haha

[Voor 28% gewijzigd door Chaker op 23-06-2020 21:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ja met een 2 kW omvormer heb je minder opbrengst dan met een 2.5 kW omvormer. Maar ik denk dat je met de 2 kW omvormer meer geld verdient vanwege lagere omvormertax en lagere aanschafkosten.
Zodra je plan duidelijker wordt kunnen we dit wel verder bestuderen.
Uiteraard, wanneer de omvormertax afgeschaft wordt en je omvormer aan vervanging toe is zou je een zwaardere omvormer kiezen, bijvoorbeeld 3 kW.

Vergelijk het ook eens qua kosten baten met 8+8 oost-west. Je dak is er geweldig voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chaker
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:24:
Ja met een 2 kW omvormer heb je minder opbrengst dan met een 2.5 kW omvormer. Maar ik denk dat je met de 2 kW omvormer meer geld verdient vanwege lagere omvormertax en lagere aanschafkosten.
Zodra je plan duidelijker wordt kunnen we dit wel verder bestuderen.
Uiteraard, wanneer de omvormertax afgeschaft wordt en je omvormer aan vervanging toe is zou je een zwaardere omvormer kiezen, bijvoorbeeld 3 kW.

Vergelijk het ook eens qua kosten baten met 8+8 oost-west. Je dak is er geweldig voor.
Nogmaals bedankt. de 8 + 8 lijkt me inderdaad ideaal.
Ik ga eens tellen en overleggen met de winkel waar ik dit wil gaan bestellen.

Ik houd je op de hoogte :)

• Chaker
Kleine Update.

Het gaat waarschijnlijk deze setup worden:

Ze willen wel een 3KW omvormer hangen (ik gok omdat de kleinste SMA is met 2 strings).
Ik kan dit krijgen voor een mooie prijs (we doen veel zelf natuurlijk),

Bedankt voor de tips

[Voor 4% gewijzigd door Chaker op 29-06-2020 18:02]

• busscherski
Ziet er goed uit.
Ja klopt, dat is de kleinste SMA met 2 mppt's.

Als je toch minder omvormerbelasting wilt betalen kun je kiezen voor een andere omvormer.

Bijvoorbeeld Growatt of Huawei.
https://www.winkelman-zon...mmpt/51618/?display=tiles

Of je legt gewoon nog enkele panelen extra en pakt dan die 3 kW SMA, dan heb je in verhouding minder omvormerbelasting.

• Chaker
busscherski schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:26:
Ziet er goed uit.
Ja klopt, dat is de kleinste SMA met 2 mppt's.

Als je toch minder omvormerbelasting wilt betalen kun je kiezen voor een andere omvormer.

Bijvoorbeeld Growatt of Huawei.
https://www.winkelman-zon...mmpt/51618/?display=tiles

Of je legt gewoon nog enkele panelen extra en pakt dan die 3 kW SMA, dan heb je in verhouding minder omvormerbelasting.
Hoi Vraagje,

die Growatt lijkt me inderdaad een goede omvormer voor de prijs.
Loop ik geen risico dat ik deze te hard ga pushen? Op de datasheet staat recommended max PV power 2900W.
Dit lijkt me max te zijn voor de totale installatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Doe max is 99% marketing en ook dan nog geldt het niet voor oost-west.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chaker
busscherski schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:41:
Doe max is 99% marketing en ook dan nog geldt het niet voor oost-west.
ja, dat dacht ik eigenlijk ook al.
ik ben aan het denken om de panelen enzo gewoon zelf te bestellen.
Communicatie met de leverancier loopt nogal moeilijk.

Ik zou dan uitkomen op de 16 boviet panelen van 310 WP en de Growatt omvormer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chaker
Chaker schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:01:
Kleine Update.

Het gaat waarschijnlijk deze setup worden:

[Afbeelding]

Ze willen wel een 3KW omvormer hangen (ik gok omdat de kleinste SMA is met 2 strings).
Ik kan dit krijgen voor een mooie prijs (we doen veel zelf natuurlijk),

Bedankt voor de tips
Final Update:
We zijn er uiteindelijk uitgeraakt.
Het gaat deze setup worden maar dan 2 strings met 8 panelen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True