Allen,
ik ben me ook aan het overwegen om zonnepanelen te installeren (België).
We gaan het dak vernieuwen en het lijkt me handig om in 1 keer ook zonnepanelen te installeren nu dat we nog kunnen profiteren van de terugdraaiende teller voor 15 jaar.
Gegevens: Verbruik: 3500 kWh / jaar
Orientatie dak: westzuidwest
Hellingsgraad: +- 25%
Opmerking: op de foto zijn 2 schoorstenen te zien op het dak, deze gaan weg.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IBGGoyziEBBUA4lLuL7DMnw3.png?f=user_large)
Mijn vader is dakwerker en werkt samen met een elektricien voor het plaatsen/aansluiten. Dus in principe moet ik enkel het materiaal kopen.
nu ben ik zelf ook al eens aan het rondkijken welke opties er zijn en ik kom op volgende setup:
Panelen: 14 stuks Boviet 310 WP mono percium full black
Inverter: dit is vooral het punt waar ik mee zit, in België zitten we met het prosumenten tarief (84 euro per kw vermogen van de omvormer). Nu is de vraag wat is wijsheid.
Inverter: Op advies van @busscherski ben ik aan het denken aan een SMA Sunny Boy 3.6 1AV-40 (eventueel lager)
Vraag:
- iemand ervaring met Durasun? Hier kan ik bovenstaand pakket bestellen voor +- 3750 euro
- Is het nuttig om een oost-west opstelling te doen? Zoja, 7 panelen aan iedere zijde gewoon?
Alvast bedankt
ik ben me ook aan het overwegen om zonnepanelen te installeren (België).
We gaan het dak vernieuwen en het lijkt me handig om in 1 keer ook zonnepanelen te installeren nu dat we nog kunnen profiteren van de terugdraaiende teller voor 15 jaar.
Gegevens: Verbruik: 3500 kWh / jaar
Orientatie dak: westzuidwest
Hellingsgraad: +- 25%
Opmerking: op de foto zijn 2 schoorstenen te zien op het dak, deze gaan weg.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IBGGoyziEBBUA4lLuL7DMnw3.png?f=user_large)
Mijn vader is dakwerker en werkt samen met een elektricien voor het plaatsen/aansluiten. Dus in principe moet ik enkel het materiaal kopen.
nu ben ik zelf ook al eens aan het rondkijken welke opties er zijn en ik kom op volgende setup:
Panelen: 14 stuks Boviet 310 WP mono percium full black
Inverter: dit is vooral het punt waar ik mee zit, in België zitten we met het prosumenten tarief (84 euro per kw vermogen van de omvormer). Nu is de vraag wat is wijsheid.
Inverter: Op advies van @busscherski ben ik aan het denken aan een SMA Sunny Boy 3.6 1AV-40 (eventueel lager)
Vraag:
- iemand ervaring met Durasun? Hier kan ik bovenstaand pakket bestellen voor +- 3750 euro
- Is het nuttig om een oost-west opstelling te doen? Zoja, 7 panelen aan iedere zijde gewoon?
Alvast bedankt
/f/image/RwZJftdi01dO9QL7sVY4GbXn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GqLQo27usuXNZ4xr8qS5Th7N.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/efwrZOGWvWFwiILNWtlaUTkE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/utwvNgEA9lZWh6ujLTkOylvm.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UkodMFuO1KE8Sa7mfOGVyNZ0.jpg?f=fotoalbum_large)