Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe woning, oude receiver meenemen of soundbar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-06 14:22
Binnenkort krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning. Nu zit ik te twijfelen over het volgende:
We gebruiken nu een Denon AVR 1610. (pricewatch: Denon AVR-1610) Apparaat is zeker 10 jaar oud.
Als speakers een Mordaunt Short speakerset en subwoofer (V&A aangeboden: Marantz SR4600 7.1 Home Cinema versterker inclusief Mordaunt ...) Advertentie is niet van mij maar ter info.
Deze set wordt nagenoeg alleen gebruikt om TV/films te kijken. Op de receiver zit ook een Chromecast en een WII aangesloten.
Huidige afstand van bank tot tv en centerspeaker is zo'n 3 meter. In het nieuwe huis wordt dit ongeveer 4 meter.

Nu gaan we binnenkort verhuizen. In ons nieuwe huis willen we graag een zwevend TV-meubel, bijvoorbeeld zoiets: https://www.meubella.nl/t...3vaHmxbg9I0IaAqdoEALw_wcB

Nu kan ik de apparatuur daar wel in kwijt natuurlijk maar ik zal wel iets van koeling in de kast moeten maken.
Op zich is het kabels trekken voor speakers geen probleem, dat zou door de kruipruimte kunnen.

Wensen:
- Een mooi surround-geluid bij films.
- Achter (surround) speakers.
- Mogelijkheid om alle speakers tegelijk aan te zetten, 5 (of meer) channel stereo.
- Hoeft niet perse HDMI ingangen te hebben net als m'n receiver, m'n TV heeft er genoeg.

Nu kan ik de oude apparatuur houden natuurlijk, maar deze is al wel zo'n 10 jaar oud. Ik heb verder ook geen vrienden/familie met een fatsoenlijk geluidssysteem om te vergelijken, behalve een goedkope soundbar en dat is niet echt te vergelijken vind ik.

Vragen:
- Zal ik het echt expliciet gaan merken, ten positieve, als ik een nieuw systeem koop van laten we zeggen rond de €700?
- Is een Soundbar met subwoofer en rearspeakers een goed alternatief in deze of kan dan zelft niet op tegen m'n receiver van 10 jaar oud?
- Of kan ik beter alleen investeren in betere speakers of juist een betere receiver?

Mijn dank is groot!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06:48
Ik zou dit houden, en intussen doorsparen, met 700 euro kun je alleen tweedehands een wat betere speakerset vinden. Een soundbar is geen verbetering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 23:25

servies

Veni Vidi Servici

Welke M&S speakerset is het?
De gemiddelde soundbar kan echt niet tegen een volwaardige 5.1 set op...
Ik zou waarschijnlijk alleen de receiver vervangen door een modernere...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Een soundbar zal altijd een verbetering zijn ten opzichte van het geluid dat uit de tv zelf komt. Maar is niet te vergelijken met het geluid dat je neerzet met een receiver met speakerset dus je zal er absoluut op achteruit gaan. Gezien je wensen, zou ik er niet aan beginnen. Als je al zou willen investeren, koop een leuke nieuwe receiver zodat die weer bij de tijd is.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:15

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Nieuwe receiver en twee mooie zuilen? De huidige speakers kun je dan gebruiken voor rear? Subwoofer is wellicht niet eens nodig met goede zuilen. Ga je alleen niet redden voor €700, gezien een receiver alleen al 350-400 kost.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-06 14:22
servies schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:52:
Welke M&S speakerset is het?
De gemiddelde soundbar kan echt niet tegen een volwaardige 5.1 set op...
Ik zou waarschijnlijk alleen de receiver vervangen door een modernere...
MS902 voor zover ik kan zien.
Tnx @allen, dan lijkt het mij duidelijk :)
Dan ga ik kijken naar een andere receiver of deze in eerste instantie zelf houden.

[Voor 16% gewijzigd door Ora et Labora op 23-06-2020 10:15]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-01 11:03
.

[Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 02:39
De receiver vervangen voor een moderne, de speakers houden en géén soundbar nemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:18
@Jorgen ik was verbaasd dat je je linkje naar keuze tussen receivers er niet bijgezet hebt :+

Zal de ts best wat aan hebben

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jorgen
LuisjeNL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:15:
@Jorgen ik was verbaasd dat je je linkje naar keuze tussen receivers er niet bijgezet hebt :+

Zal de ts best wat aan hebben
Hahaha, ik ben het gewoon vergeten.
Verbazingwekkend eigenlijk.... :+

Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21-06 15:17

xAn52

Whatever...

Volgens mij vergeet iedereen even het kastje. Een beetje reciever is vaak al te diep om daar in te passen en genereert inderdaad een hoop warmte. Op het werk hebben we wel gewone PC's staan in soortgelijke kasten. Dan is de bodem wat korter zodat er van onderaf wat lucht in kan. Aan de zijkant zit dan dito sleuven bovenin om de warmte er weer uit te laten. Dan nog wordt zo'n kast een aardige broeikas.
Als ik naar m'n eigen reciever kijk (Onkyo nogiets uit 2019) scheelt dat niet veel, of is dat zelfs erger.
Dus dat is wel een dingetje. Plus je kabels wegwerken onder en boven zo'n kast is ook wel een klus.
Mooiste is een buis inmetselen naar de TV (beugel) vanuit de kast. Als je met een CI+ TV kan kijken, scheelt dat weer een apparaat (decoder). En anders, die van Ziggo kan makkelijk uit het zicht vanwege de BT afstandsbediening. Warmte en diepte (en een ir oogje) zijn limiterende factoren. Zeker als de reciever ook nog eens geen CEC/ARC heeft.

Ik snap de algehele aversie tegen een soundbar, maar het is wel het meest praktisch in dit geval. Als je een beugel hebt voor de TV waar die aankan is dat helemaal sjiek. Draadloze achterspeakers en subwoofer is dan prettig. Kies anders voor een variant waar deze optioneel voor aan te schaffen zijn, mocht de bar zelf toch niet dat surround ervaring geven die je gewend was. Veel wat duurdere soundbars kunnen dat vast.
Of voor een Sonos a-like concept, waarbij extra speakers als rear of als multi-room dienen. Dan kan je ook verder uitbreiden door je huis(kamer).

Hierdoor speel je je reciever vrij om eventueel te gebruiken als muziek device. Radio, CD, BT reciever er aan voor je telefoon/tablet en je kan dan lekker je muziek erover knallen. In stereo, dat dan weer wel. Maar je kan je muziek speakers wel anders positioneren dan je 5.1 media setup. Of je zet het in je schuur als je lekker aan het knutselen bent :)

Veel succes met je keuze!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 19:06
ThinkPad schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:57:
Nieuwe receiver en twee mooie zuilen? De huidige speakers kun je dan gebruiken voor rear? Subwoofer is wellicht niet eens nodig met goede zuilen. Ga je alleen niet redden voor €700, gezien een receiver alleen al 350-400 kost.
Hij heeft een set met kleine boxen. Twijfelt tussen een soundbar en dan aankomen met twee zuilen? Beetje vreemd advies.
martyw schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:45:
Ik zou dit houden, en intussen doorsparen, met 700 euro kun je alleen tweedehands een wat betere speakerset vinden. Een soundbar is geen verbetering.
Typisch Tweakers advies. Laat het woord Soundbar vallen en ze schieten vrijwel allemaal in de soundbar-haat-modus.

Ik snap die aversie naar soundsbars echt niet. Ik heb mijn Denon AVR met Blueroom B&W speakers ingeruild voor een Sonos Beam en ga nooit meer terug naar die ellende van versterkers, kabels en boxen overal.

Ik heb de Beam nu ingeruild voor een Sonos Arc en dit is een verademing. Er zijn hier ook diverse tweakers met een Samsung Q90R surround set en zeer tevreden.

Mijn advies is een soundbar. Super eenvoudig in gebruik. 1 afstandbediening. En qua looks lekker clean. Net als je meubel straks.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:46
Jorgen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:52:
De receiver vervangen voor een moderne, de speakers houden en géén soundbar nemen.
ik snap niet precies waarom uitgerekend jij een nieuwe receiver aanbeveelt. Als de oude nog genoeg mogelijkheden heeft voor TS, waarom zou je dan een goedwerkende amp vervangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
aljooge schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:06:
[...]

ik snap niet precies waarom uitgerekend jij een nieuwe receiver aanbeveelt. Als de oude nog genoeg mogelijkheden heeft voor TS, waarom zou je dan een goedwerkende amp vervangen?
Omdat TS verschillende opties overweegt. Speakers vervangen of niet, amp vervangen of niet, of de boel inruilen voor een soundbar of niet.

Van die opties vind ik de amp vernieuwen de enige zinnige.

In de andere gevallen kan hij zijn setup net zo goed houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:46
Jorgen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:17:
[...]

Van die opties vind ik de amp vernieuwen de enige zinnige.
Een 10 jaar oude goed werkende amp vervangen door een nieuwe in dezelfde prijsklasse vind ik geld over de balk smijten. Tenzij je opzoek bent naar nieuwe functies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
aljooge schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Een 10 jaar oude goed werkende amp vervangen door een nieuwe in dezelfde prijsklasse vind ik geld over de balk smijten. Tenzij je opzoek bent naar nieuwe functies.
Helemaal waar.

Daarom gaf ik ook mijn reactie op jou. Als je iets wil vervangen, neem dat een modernere amp met modernere Dolby audio, Lip sync, etc. Als hij goed werkt en je mist niks is een upgrade of wissel niet nodig

• martyw
aschja schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:46:
[...]

Typisch Tweakers advies. Laat het woord Soundbar vallen en ze schieten vrijwel allemaal in de soundbar-haat-modus.

[...]
Dan zit ik in ieder geval op de juiste site met dit advies :)
Een van de vragen van TS is of een soundbar van zo'n 700 euro op kan tegen zijn huidige set-up. Jouw Pricewatch: Sonos Arc is al weer zo'n 200 euros duurder, en zonder sub en rear speakers. Als je bij de Arc nog twee Pricewatch:Sonos One voegt zit je boven de 1100 euro, dat zal ongetwijfeld beter zijn dan een 5.1 set van 700 euro. Maar ik denk dat zijn huidige set beter is dan een soundbar met sub en rears van zo'n 700 euro, vandaar mijn advies door te sparen.

[Voor 16% gewijzigd door martyw op 24-06-2020 09:56]

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 19:06
martyw schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Dan zit ik in ieder geval op de juiste site met dit advies :)
Een van de vragen van TS is of een soundbar van zo'n 700 euro op kan tegen zijn huidige set-up. Jouw Pricewatch: Sonos Arc is al weer zo'n 200 euros duurder, en zonder sub en rear speakers. Als je bij de Arc nog twee Pricewatch:Sonos One voegt zit je boven de 1100 euro, dat zal ongetwijfeld beter zijn dan een 5.1 set van 700 euro. Maar ik denk dat zijn huidige set beter is dan een soundbar met sub en rears van zo'n 700 euro, vandaar mijn advies door te sparen.
Nergens geef ik het advies om een Sonos set te kopen. Dat ik daar heel tevreden over ben prima. Dat wil niet zeggen dat een ander dat advies over moet nemen. Ik zei ook dat een Samsung Q90R surround set ook prima door een aantal tweakers gewaardeerd wordt. Deze komt met een central soundbar, een subwoofer en rear speakers. Krijgt op RTINGS een zeer degelijke 8.2 en komt als beste uit de test.
https://www.rtings.com/so.../best/by-type/dolby-atmos

Daarnaast vind ik Tweakers juist niet altijd het juiste advies geven. Omdat er heel erg vanuit de tweakers gedachte een advies wordt gegeven. Soundbars zijn kut, je moet zuilen kopen. Ik vind dat gelul in de ruimte. Hetzelfde geld voor OLED vs QLED. Waarin de laatste vrijwel altijd kut is volgens velen.

• martyw
aschja schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:36:
[...]

Nergens geef ik het advies om een Sonos set te kopen. Dat ik daar heel tevreden over ben prima. Dat wil niet zeggen dat een ander dat advies over moet nemen. Ik zei ook dat een Samsung Q90R surround set ook prima door een aantal tweakers gewaardeerd wordt. Deze komt met een central soundbar, een subwoofer en rear speakers. Krijgt op RTINGS een zeer degelijke 8.2 en komt als beste uit de test.
https://www.rtings.com/so.../best/by-type/dolby-atmos

Daarnaast vind ik Tweakers juist niet altijd het juiste advies geven. Omdat er heel erg vanuit de tweakers gedachte een advies wordt gegeven. Soundbars zijn kut, je moet zuilen kopen. Ik vind dat gelul in de ruimte. Hetzelfde geld voor OLED vs QLED. Waarin de laatste vrijwel altijd kut is volgens velen.
Ook de Pricewatch: Samsung HW Q90R is tegen de 900 euro, dat vind ik best ver van het budget van onze topicstarter. Mijn stelling is dat voor 700 euro de topic starter geen betere soundbar/sub/rear combinatie kan vinden dan wat zijn/haar huidige set biedt, als hij/zij zijn/haar budget flink ophoogt komen de sets die je noemt inderdaad binnen bereik, en zijn wellicht een alternatief.

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Ik heb recent dezelfde overweging gemaakt, bij verhuizing mijn full-size 5.1 meenemen of kiezen voor een "moderne" oplossing met soundbar.

Uiteindelijk heb ik me vooral laten leiden door de verandering in mijn film-kijk-gedrag. Bij mij wordt de set enkel gebruikt rondom de TV, elders in de woonkamer staat nog een 2.0 hifi systeem voor de cd- en platenspeler.

Waar ik, toen ik mijn 5.1 set aanschafte, vooral een film keek om echt de bioscoop-beleving te hebben of met vrienden hele avonden films zat te kijken, ben ik in de loop der jaren meer casual gaan kijken. Gezellig samen op de bank een film of serie streamen. Bioscoop beleving met imposant geluid is leuk maar niet meer mijn prioriteit.

Ik heb er voor gekozen om de 5.1 set te wisselen voor een Sonos Beam en twee symphonisk (ikea-sonos) achterspeakers.

De TV hangt nu samen met de Beam vrij aan de muur, ik heb ook geen kast meer nodig. Streamen en NAS zijn draadloos verbonden, nja de netwerkkabel komt achter de TV uit de muur dus zit niet in het zicht. Ook de achterspeakers hangen, op de stroomkabel na, relatief vrij achter de bank. Zeker ten opzichte van een kast met versterker, dvd-speler, HTPC, 4 losse vloerstaanders en een losse sub is dit wel een enorm groot verschil. Oh ja, door de integratie met een nieuwe (android) smart-tv heb ik nu eindelijk ook een echt eenvoudig te bedienen set met 1 afstandsbediening. Dat schijnt voor bepaalde mensen in huis ook erg eenvoudig te zijn :P
De keuze voor sonos is vooral gebaseerd op dat ik sowieso sonos-componenten in huis heb. Had ik nog geen sonos-systeem dan zou ik wellicht ook naar een ander soundbar systeem kijken, ik heb nu niet gekeken naar andere merken.

Natuurlijk is de geluidsbeleving anders dan met een full-size set, maar dat is een compacte " 5.1 set, zoals in je link staat, biedt dat ook niet. Over het algemeen zijn die sonos speakers prima ontworpen en leveren ze een goede geluidskwaliteit. En ik denk dat een moderne soundbar-set prima kan meekomen met een compacte 5.1 set.
De surround speakers zijn wel een must, met alleen de beam mis je in een film echt het surround effect van het "in een film zitten". Ik heb bewust niet gekozen voor een (sonos) subwoofer, omdat de sonos-sub optie (te) duur is, de losse sub is bijna net zo duur als de beam en de twee symphonisk speakers.
Het grote voordeel van de symphonisk is de muurmontage, dit maakt de Ikea variant een stuk voordeliger als de Play1. Voor de rest zijn ze technish ook gelijk aan de Play1 en is er eigenlijk geen hoorbaar verschil.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True