[Macbook 2.1 uit 2007] Is een update nog relevant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-04 14:21
Beste leden,

tijd terug dat ik hier actief was (heb zelfs nieuwe gebruikersnaam dienen aan te maken, maar goed :) )

Tijdens de crisis heb ik mijn oude Macbook nog gevonden.
Hij werkt nog steeds maar is sterk verouderd (Youtube en Facebook werken bijvoorbeeld niet meer).
Loont het zich om dat ding nog te laten updaten of heeft een update weinig zin want wie weet hoe lang hij nog meegaat?

Huidige specs:
Macbook 2.1 uit 2007, A1181, 2139
"Core 2 Duo" 2.0 13" (White/07)
2 GB RAM
Mac OS 10.4.11
Defecte batterij
Adapter heeft 1 kabel open liggen maar werkt nog steeds

Update mogelijk voor EUR 95 bij lokaal computer bedrijf:
RAM update naar 4GB
Plaatsen SSD
Update naar Mac OS 10.7.5
Wellicht kan ik een batterij en een oplader goedkoop vinden, samen voor rond de 40/45 euro.

Al met al zouden de kosten kunnen uitkomen op ongeveer een EUR 140.
Als ik eBay en Marktplaats bekijk kan ik voor dat bedrag ook direct hetzelfde type computer kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door JL... op 23-06-2020 08:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
Ik zou het persoonlijk niet doen. Zeker omdat de accu kapot is en er zelfs draden blootliggen van de adapter.

Batterij kost 40+ los
Adapter kost minimaal 30-40 los
SSD kost 35-45euro (256gb)
RAM kost ook een paar tientjes.

Zit je in het gunstigste geval rond de 130euro.

Mac is van 2007, nu 13 jaar oud. Het is denk ik een mooie tijd om er afscheid van te nemen :X

[ Voor 21% gewijzigd door makooy op 23-06-2020 08:18 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-06 14:34
Als je zelf een beetje handig bent en je hebt nog wat spul liggen, is eraan sleutelen en hem gebruiken nog wel eens grappig... Maar dan doe je het echt voor de hobby.

Ik zou er echter geen 140 in investeren. Bedenk ook dat de laatste supported software simpelweg gewoon oud is. Ik zou dan ook kijken naar een alternatief besturingssysteem.

offtopic:
ik heb hier nog een Macbook 2010 draaien, ligt standaard op de camping(seizoensplaats) altijd handig als we even iets willen opzoeken, een filmpje kijken of mijn vriendin iets voor haar werk moet doen

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 12:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Echt investeren zou ik daarin ook niet meer.

MagSafe kabel kost c.a. 5 Euro (als je kunt solderen): https://www.ifixit.com/Gu...d+Cable+Replacement/21842

RAM en SSD zijn prima, maar je krijg op dat ding hooguit 10.7.5 en daarmee kun je op internet gebied bijna niets meer doen. Het is leuk voor den fun.

Voor 150 Euro koop je al een MBP uit 2010 en daar kun je dan noch High Sierra op draaien.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
De accu werkt inderdaad totaal niet meer.
De adapter werkt in principe nog, en zag zelf een korte video hoe je de kabel tussen adapter en Macbook kunt vervangen, maar heb helaas niet de tools (soldeerset) hiervoor.
Nu zag ik dat er ook sites zijn die goedkoper de accu en adapter aanbieden, helaas wel niet origineel.

Het RAM geheugen zelf plaatsen zou me nog lukken, maar de SSD plaatsen en zeker de nieuwe OS versie (die ik niet heb) erop zetten is het probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door JL... op 23-06-2020 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 12:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Over namaak voedingen uit China heb ik eens een ervaring gemaakt...

YouTube: Billig MacBook Pro Netzteil

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:40
Wat is je doel met de Macbook? Daadwerkelijk gebruiken? Niet doen. Loopt al jaren achter met updates en qua snelheid hoef je er niks van te verwachten. Het beestje is 13 jaar oud en kan hooguit een oude office of Windows draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
Mijn doel was om hem als back-up te gebruiken aangezien het mijn enige eigen computer is, buiten de laptop van mijn werk.

Daarnaast wilde ik hem wellicht als back-up voor data gebruiken, alhoewel ik daarvoor ook alternatieven als een Cloud zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 09:41
Een 13 jaar oude machine als backup voor data gebruiken lijkt me niet zo'n goed idee.

Je kan denk ik beter een op V&A kijken naar een tweedehands zakelijke laptop. Zijn vaak wel voor een prikkie te vinden.

En voor de data backup kan je beter een NAS kopen of een cloud abonnement.

[ Voor 15% gewijzigd door Jordy_413 op 23-06-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 14:12
Ik heb zelf een 3.1 gehad die ik wilde gebruiken om xcode op te draaien. Wat niet lukte want kreeg de OS versie niet hoog genoeg, ook niet met de DosDude installer patches.

Die heb ik toen ook geupgrade met 4GB Ram(tweede hands voor 20 euro) en een ssd die ik nog had liggen. Daar kon je nog wat mee doen maar niet teveel programmas tegelijk openen. Ook had je niet de nieuweste versies van software aangezien die al vele osx versies verder waren.

Upgraden voor nostalgie en omdat je wilt leren hoe zoiets werkt? Zeker doen
Upgraden om een andere reden? Dat zou ik niet doen, de Core2Duo is dan wel echt de bottleneck.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Voor 150 euro heb ik onlangs een new-in-box maar oude Macbook Air 11" gekocht om wat zaken te testen met Intune. Het betreft de oudste generatie waar de huidige macOS nog wordt ondersteund. 140 euro investeren in een nog oudere computer is waanzin. Investeer een paar tientjes meer en je hebt in ieder geval een systeem waarbij je nog updates krijgt.

[ Voor 27% gewijzigd door Trommelrem op 23-06-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
Bedankt allen.
Kipmetrijst schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:17:

Upgraden voor nostalgie en omdat je wilt leren hoe zoiets werkt? Zeker doen
Upgraden om een andere reden? Dat zou ik niet doen, de Core2Duo is dan wel echt de bottleneck.
Helaas heb ik zelf geen kennis en niet de atributen om zelf het systeem te upgraden, dus ben altijd overgeleverd aan derden. In dit geval zal het helaas niet lukken om het zelf te doen en te leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Poeh... 10.4.11. Dat is nog zijn originele OS. Als je zelf inderdaad niet handig bent, dan is het al direct niet economisch meer. Restwaarde van een 2007 MacBook zonder werkende accu en met brakke lader is in een ideale situatie max €50.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 20:35
Via Bootcamp Windows 10 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 14:12
JL... schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:33:
Bedankt allen.

[...]

Helaas heb ik zelf geen kennis en niet de atributen om zelf het systeem te upgraden, dus ben altijd overgeleverd aan derden. In dit geval zal het helaas niet lukken om het zelf te doen en te leren...
https://nl.ifixit.com/Device/MacBook_Core_2_Duo

Omdat het al een ouder Apple product is, is het nog makkelijk om onderdelen te vervangen. Zelfs nog met torx schroeven ipv die driehoekige.

De accu er uit schuiven, 3-5 schroeven los en je kan bij het ram en de hardeschijf.

Je kan het. En anders houd je er een nieuwe snijplank aan over.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 18:41
Zoals door andere ook gezegd, zou ik hier geen geld meer instoppen, zelfs niet als backup. 10.7.5 is gewoon te oud en wat mij betreft dus niet meer veilig en zou dus ook niet meer op internet moeten gaan. Als je het leuk vind met oudere vintage/obsolute software of hardware te spelen, dan uiteraard: ga je gang! :)

Als je echt nog iets met de hardware wilt doen, zou ik er Linux opzetten. Een lichte distro zal er nog wel redelijk op willen draaien, zeker met wat extra RAM (Xubuntu of Lubuntu bijvb.) en dan krijg je tenminste nog updates, op die manier zou ik 'm hoogstens nog als reserve of als simpele extra machine durven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 09:14
Roman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:42:
Over namaak voedingen uit China heb ik eens een ervaring gemaakt...

YouTube: Billig MacBook Pro Netzteil
_/-\o_
Leuke video inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Stop er zo weinig mogelijk geld in. Draai er een lichte linux distro op en upgrade naar 4GB RAM en een SSD.
@Jordy_413 Bij een backup is het de opslag die telt, een SSD is handig voor de grotere bestanden.

[ Voor 32% gewijzigd door Ludwig005 op 23-06-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 09:41
Ludwig005 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:30:
Stop er zo weinig mogelijk geld in. Draai er een lichte linux distro op en upgrade naar 4GB RAM en een SSD.
@Jordy_413 Bij een backup is het de opslag die telt, een SSD is handig voor de grotere bestanden.
Klopt maar een 13 jaar oude machine vertrouwen met je data? :) Kan je beter een externe HDD/SSD nemen.
Pagina: 1