Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Vriendin wilt graag een MacBook Pro. Nu wilt ze er vooral lang mee doen. Dus plus 5 jaar.
Ze heeft geen enkele applicatie die ze weet te gebruiken maar ze weet dat ze voor werk ooit wel een keer Photoshop nodig heeft. Nu wilde eigenlijk nu een modelletje kopen maar nu met de aankondiging van ARM wat zeggen jullie?

Vriendin even laten wachten of gewoon de nieuwste nu halen?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:58
Verwacht dat de Intel MacBooks ook nog wel een tijdje worden ondersteund. Vraag is hoe hoog is de nood?
Kun en wil je wachten dan is dat het overwegen waard maar we weten ook niet precies wanneer de eerste MacBook met arm-processor komt...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
De Pro zal nog wel even duren voordat die in ARM versie komt. Ze zullen beginnen met de meer portable/lichtere modellen omdat dat is waar ARM uitblinkt.
Het voordeel van een x86 model is dat het makkelijker is om “oude” programma’s te draaien en bijvoorbeeld x86 Windows.
We weten nog niet hoe de ARM MacBook Pro eruit gaat zien en hoe Apple daar de performance wil gaan halen. Een optie is om meer cores te gaan draaien bijvoorbeeld waardoor het voordeel vooral naar voren komt bij software die hier mee om kan gaan. De huidige 16 inch MacBook Pro is een beest, maar over de vorige waren veel klachten. Het eerste retina model heb ik nog lang gebruikt en kon ook goed meekomen nog en was in bepaalde opzichten wat mij betreft een betere machine. Veel robuuster en veel aansluitmogelijkheden.

Als je nu een nieuwe wilt kun je prima voor een x86 gaan, misschien zelfs even wachten omdat ze weleens goedkoper zouden kunnen gaan worden nu de ARM aap uit de mouw is. Kun je wachten, dan zou ik de ontwikkeling aankijken en een keuze maken op basis van de nieuwe informatie over hoe de eerste serie ARM modellen eruit gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik heb destijds een PowerPC-based iMac G5 gekocht vlak voordat Apple aankondigde over te stappen naar Intel-CPU's. Ook toen werd door Apple aangegeven dat de ondersteuning voor PowerPC nog een aantal jaar door zou gaan.

Die "aantal jaar" bleken er drie te zijn; toen hield het op vanuit Apple (en al wat eerder door sommige third party softwareleveranciers). De nieuwe versie van MacOS X (10.6 Lion; augustus 2009) was niet meer compatible met PowerMacs en hoewel er nog wel security updates kwamen voor Leopard (het laatste PowerMac-OS) liep je toch al snel achter. Mijn iMac G5 is vroegtijdig overleden waardoor ik in 2009 een Intel iMac heb gekocht, maar eigenlijk was mijn G5 nog niet afgeschreven. Met mijn Intel iMac heb ik uiteindelijk bijna 8 jaar gedaan.

Ik ben nu ook toe aan een nieuwe MacBook (mijn Retina 2012 krijgt geen ondersteuning van macOS Big Sur), maar ik wacht toch nog een jaar.

Overigens twijfel ik nog wel of ik een ARM MacBook wil (in verband met Windows/Bootcamp-compatibiliteit waar nog niks over is gezegd door Apple), maar dat hoort in een ander topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-06-2020 09:27 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 10:55
Verwacht dat de workhorses (zoals de 16inch Macbook pro, MacPro) voorlopig nog wel met Intel draaien. Daarmee zal de support er voorlopig nog wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 12:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik denk dat Windows geen probleem zal zijn op het moment dat Apple zijn eerste ARM op de markt brengt. Tenslotte heeft Microsoft zelf al een ARM-Based Surface op de markt. Wij hebben hier 2 van die dingen, en sinds de 1909 werkt het ook goed, zelf met X86 software, ook al loopt die wat trager omdat x86 emuleerd word.

En ook de Hackentosh zal waarschijnlijk blijven bestaan, omdat er inmiddels ook gewone ATX mainboards zijn met ARM-CPU's

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Roman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:13:
Ik denk dat Windows geen probleem zal zijn op het moment dat Apple zijn eerste ARM op de markt brengt. Tenslotte heeft Microsoft zelf al een ARM-Based Surface op de markt. Wij hebben hier 2 van die dingen, en sinds de 1909 werkt het ook goed, zelf met X86 software, ook al loopt die wat trager omdat x86 emuleerd word.

En ook de Hackentosh zal waarschijnlijk blijven bestaan, omdat er inmiddels ook gewone ATX mainboards zijn met ARM-CPU's
De vraag is natuurlijk of de Apple Silicone-CPU's geen ingebouwde trucjes hebben waaraan ze door MacOS te onderscheiden zijn van andere ARM-CPU's die op die ATX-ARM-bordjes passen.

En fin; we gaan het zien; nu is het alleen maar speculatie natuurlijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
koentjuh1987 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:36:
Verwacht dat de Intel MacBooks ook nog wel een tijdje worden ondersteund. Vraag is hoe hoog is de nood?
Kun en wil je wachten dan is dat het overwegen waard maar we weten ook niet precies wanneer de eerste MacBook met arm-processor komt...
Er is geen nood. Ze wilt graag een MacBook

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Erapaz schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:02:
De Pro zal nog wel even duren voordat die in ARM versie komt. Ze zullen beginnen met de meer portable/lichtere modellen omdat dat is waar ARM uitblinkt.
Het voordeel van een x86 model is dat het makkelijker is om “oude” programma’s te draaien en bijvoorbeeld x86 Windows.
We weten nog niet hoe de ARM MacBook Pro eruit gaat zien en hoe Apple daar de performance wil gaan halen. Een optie is om meer cores te gaan draaien bijvoorbeeld waardoor het voordeel vooral naar voren komt bij software die hier mee om kan gaan. De huidige 16 inch MacBook Pro is een beest, maar over de vorige waren veel klachten. Het eerste retina model heb ik nog lang gebruikt en kon ook goed meekomen nog en was in bepaalde opzichten wat mij betreft een betere machine. Veel robuuster en veel aansluitmogelijkheden.

Als je nu een nieuwe wilt kun je prima voor een x86 gaan, misschien zelfs even wachten omdat ze weleens goedkoper zouden kunnen gaan worden nu de ARM aap uit de mouw is. Kun je wachten, dan zou ik de ontwikkeling aankijken en een keuze maken op basis van de nieuwe informatie over hoe de eerste serie ARM modellen eruit gaan zien.
nieuws: Analist Kuo: Apple voorziet 13"-MacBook Pro en 24"-iMac als eerste va...

Als ik dit lees is de 13 inch (die wilt mijn vriendin) als eerste aan de beurt. Ze heeft nog een werkende Windows laptop maar wilt graag een Mac (vooral status)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
tailfox schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Er is geen nood. Ze wilt graag een MacBook
Sja... je kunt tot het eind van het jaar wachten, dan wordt er een 13" macbook en een iMac met ARM gelanceerd volgens de geruchten. Ik verwacht ook dat er nog wel een tijdje intel ondersteuning is omdat ze beginnen met de wat minder krachtige machines en over twee jaar de laatste intel macs nog lanceren (als dat door tegenslagen niet langer duurt). Dus na 2 jaar zullen de macs nog wel een aantal jaar ondersteund worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
tailfox schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:17:
[...]

nieuws: Analist Kuo: Apple voorziet 13"-MacBook Pro en 24"-iMac als eerste va...

Als ik dit lees is de 13 inch (die wilt mijn vriendin) als eerste aan de beurt. Ze heeft nog een werkende Windows laptop maar wilt graag een Mac (vooral status)
Ahah, als het status is altijd de nieuwste nemen :)

Ik zou persoonlijk wel de 15/16 inch aanraden, de grootte merk je nauwelijks en je hebt er een veel betere machine met een beter scherm mee. De meeste mensen die ik ken die voor de kleine zijn gegaan hebben daar spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Erapaz schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Ahah, als het status is altijd de nieuwste nemen :)

Ik zou persoonlijk wel de 15/16 inch aanraden, de grootte merk je nauwelijks en je hebt er een veel betere machine met een beter scherm mee. De meeste mensen die ik ken die voor de kleine zijn gegaan hebben daar spijt van.
persoonlijk met je eens hoor maar vriendin vind de grote van een 13 inch perfect

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

tailfox schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:25:
[...]
persoonlijk met je eens hoor maar vriendin vind de grote van een 13 inch perfect
Dan praat je haar toch een MacBook Air aan ;)
Pak de quad core CPU, is wat duurzamer.

Lekker licht, prima toetsenbord. Dikke accuduur.

De Pro is leuk, maar ook fors duurder tenzij je de instapper neemt die eigenlijk al 2 jaar oud is van binnen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 14:27
ik zou gewoon een intel mac nemen.

De vraag is ook of de transitie een succes wordt.
bedenk dat de migratie van powerPC naar intel ook echt iedereen wilde. 'hehe eidenlijk'.
De migratie naar arm zit denk ik niemand op te wachten en voelt door de strot heen geduwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Dan praat je haar toch een MacBook Air aan ;)
Pak de quad core CPU, is wat duurzamer.

Lekker licht, prima toetsenbord. Dikke accuduur.

De Pro is leuk, maar ook fors duurder tenzij je de instapper neemt die eigenlijk al 2 jaar oud is van binnen.
Is haar geld dus ach.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
sharkzor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:22:
ik zou gewoon een intel mac nemen.

De vraag is ook of de transitie een succes wordt.
bedenk dat de migratie van powerPC naar intel ook echt iedereen wilde. 'hehe eidenlijk'.
De migratie naar arm zit denk ik niemand op te wachten en voelt door de strot heen geduwt.
Als ik zie hoe sterk een iPad pro is en hoe weinig werk mijn vriendin er mee gaat doen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Als dat het excuus is:

16" MacBook Pro nemen met 32GB RAM. Processor hoef je niet per se te upgraden, video ook niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 12:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:31:
[...]

De vraag is natuurlijk of de Apple Silicone-CPU's geen ingebouwde trucjes hebben waaraan ze door MacOS te onderscheiden zijn van andere ARM-CPU's die op die ATX-ARM-bordjes passen.

En fin; we gaan het zien; nu is het alleen maar speculatie natuurlijk.
Misschien komt dan weer zo een challange als met de eerste Intel Mac. Ik weet noch toen Apple op Intel overgestapt is en de eerste Intel Mac beschikbaar waren, Bootcamp bestond nog niet en er werd een prijs uitgeschreven voor diegene die Windows XP op die machine aan de praat kreeg.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Als dat het excuus is:

16" MacBook Pro nemen met 32GB RAM. Processor hoef je niet per se te upgraden, video ook niet.
Ze wilt een 13 inch.

De vraag is kan ze beter wachten ARM (want langere support mogelijkheid) of toch voor Intel?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 11:47
tailfox schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:17:
Dan moet je niet vragen welke Macbook je vriendin wil, maar of ze die status nu nodig heeft of dat het nog even kan wachten :)

ps. gewoon de instapversie kopen, dat zie je aan de buitenkant niet dus draagt niet bij aan het beoogde gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
bzzzt schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Dan moet je niet vragen welke Macbook je vriendin wil, maar of ze die status nu nodig heeft of dat het nog even kan wachten :)

ps. gewoon de instapversie kopen, dat zie je aan de buitenkant niet dus draagt niet bij aan het beoogde gebruik.
Ik heb liever dat ze een pro koopt die gaan gewoon langer mee.
Maar goed voor haar gebruik 1 keer per week keertje photoshop zeg ik zelf neem een ARM.

Ze is geen poweruser daarin maar wil de laptop op de "groei" kopen. ze verwacht binnen 3 jaar een power user te zijn.
(Ze is helemaal klaar met microsoft)

maar zoner te fanboyen zou jij in dit geval nog de intel pakken (potentieel kortere ondersteuning)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:58
de huidige mac's uit 2013 worden ook nog ondersteund met het nieuwe macOS. Ik verwacht dat de huidige macbook (pro/air) ook nog wel een aantal jaartjes meegaan. maar je kunt nu voor grofweg 1200 euro een air kopen en daar 4-5 jaar meedoen. mocht ze echt een poweruser worden dan kun je altijd nog overwegen om over te stappen op de pro met een zwaardere config.. restwaarde van de macbooks (mist enigszins goed onderhouden/in goede staat) is nog meer dan prima.

de vraag is ook wanneer apple met de ARM macbook(pro's) gaat komen. Wellicht duurt dat nog een jaar of meer en kiest men voor de nieuwe imac...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 11:47
tailfox schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:02:
[...]
Ik heb liever dat ze een pro koopt die gaan gewoon langer mee.
Ze is geen poweruser daarin maar wil de laptop op de "groei" kopen. ze verwacht binnen 3 jaar een power user te zijn.
Technisch is de niet-pro net zo goed/slecht als de pro. Specs zijn misschien ietsje minder, maar je kan na 3 jaar misschien beter zelf inschatten wat je nodig hebt.
Maar goed voor haar gebruik 1 keer per week keertje photoshop zeg ik zelf neem een ARM.
Je kan nog niet naar de winkel voor die dingen. Misschien moet je nog een jaar (of 2) geduld hebben dan.
maar zoner te fanboyen zou jij in dit geval nog de intel pakken (potentieel kortere ondersteuning)
Tot nu toe is er nog niets gezegd over ondersteuning. Het lijkt me sterk dat je niet minstens 5 jaar vooruit kan (2 jaar tot de laatste Intel macs verkocht gaan worden en 3 jaar updates). Tegen die tijd moet je maar afwachten hoe goed zo'n laptop nog is.
Pagina: 1