Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06 22:44
Mijn huidige desktop (5 jaar oud, i7-6700k, 32GB ram, AMD Pro WX5100, 400GB NVME / 1TB SATA SSD / paar SATA HDDs) zou nog een jaartje mee kunnen, maar wordt soms wel wat te langzaam en geheugen is soms krap. Daarom gaat dit binnenkort vervangen worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Softwareontwikkeling: VS2019, VS Code, Android emulator, SQL server. Grote / complexe solutions (vooral CPU en RAM-intensief).
- VMs: tot een stuk of 10 Windows Server en Linux VMs naast elkaar. Af en toe moet ik een GPU kunnen doormappen naar een VM (daarom AMD).
- Video editing: Davinci Resolve, Full HD multicam edits met 6 camerapunten. Ik zou dit met het nieuwe systeem graag ook in 4K willen kunnen doen.
- Muziek / Audio: Reaper met 32 sporen multitrack opnames, véél plugins en hier en daar een soft-synth.
- Af en toe een game moet kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Veel meer dan €3500,- moet het niet worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Misschien AMD Pro WX5100 als tweede videokaart (voor gebruik binnen VMs).
- Een of twee 6TB SATA HDDs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het systeem (met "normale" componenten) graag zo stil mogelijk willen krijgen.
RGB: Ik vind het niet erg als het er in zit, maar de kast staat uit het zicht, dus niet nuttig / nodig.

Ga je overklokken?
Nee. Alleen geheugen op 3600 (als dat kan en zin heeft) en eventueel inschakelen van AMD PBO.

Wat verwacht je van ons?
Alle advies is welkom, maar ik heb ook wel een paar concrete vragen:

1) Gaat dit werken, of zie ik iets over het hoofd?
2) Hoe eenvoudig of lastig is het om het geheugen inderdaad op 3600Mhz te laten lopen? Is dat zo simpel als XMP aanzetten, of is dat te kort door de bocht? (spec van de CPU is 3200)
3) Zou (AIO) waterkoeling het systeem stiller kunnen maken? Zo ja, welke? Zo nee, misschien andere opties?
4) Het moederbord heeft 4 PCIE sloten? De kast heeft 7 sloten. Gaat dit goed uitlijnen? Wordt er een slot (zonder riser) onbruikbaar? Beter een andere kast?

Wat ik tot nu toe heb samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 3960X Boxed€ 1.422,52€ 1.422,52
1MoederbordenASRock TRX40 Creator€ 476,87€ 476,87
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra€ 420,-€ 420,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 144,90€ 144,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro TR4€ 75,14€ 75,14
2Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 40,60
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC€ 333,50€ 333,50
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 119,90€ 119,90
2Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 272,08€ 544,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.577,59

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Beste antwoord (via Bjornski op 30-06-2020 11:54)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bjornski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:36:
[...]

Bedankt weer voor alle info!

Over het geheugen, kan ik dan niet beter 2x dit doen? pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W
(Let op edit: Ander geheugenkitje, want deze is wel leverbaar)
(volgens mij zelfde idee, maar dan DDR4-3600). Of, gaat dat niet werken op 3600 (evt met een lichte overvolt)?
Ik weet dus niet of het gaat werken op de gewenste snelheden omdat dual ranked (dus geheugenchips aan beide kanten van de DIMM) en quad channel weer een niveau problematischer is dan alleen quad channel. Daarom neig ik naar veiliger 3200. Dat 3600 setje is overigens beter gebinned, maar dezelfde E-die geheugenchips. :)
Wat vind jij / vinden jullie van deze kaart?
pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G

De reviews die ik kon vinden op YouTube zijn erg enthousiast, maar het is lastig vergelijken.
Tja ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk van de meeste Turing videokaarten, of eigenlijk überhaupt iets van de afgelopen twee jaar. In de regel is alles behoorlijk overpriced en vanaf september krijgen we waarschijnlijk de nieuwe generatie met Ampère vs. RDNA2. Met specifiek de RTX2070S speelt voor mij mee dat heel wat modellen eigenlijk best goedkoop zijn gemaakt voor een €500+ product. Zeker omdat dit zo'n duur systeem is voor professioneel gebruik, zou ik eerder investeren in iets goeds. Je zegt zelf al dat je deze PC intensief zal gebruiken. Dat is niet erg compatibel met een Gigabyte videokaart omdat Gigabyte nog steeds vrij goedkope sleeve bearing ventilatoren gebruikt. Een paar jaar geleden hebben cryptominers ontdekt dat de ventilatoren van Gigabyte en ASUS het zo binnen een jaar konden begeven met zwaar gebruik. Nu verhoogde die vaak de snelheid van de ventilatoren en draaide ze 24/7, maar het gaf wel aan dat die ventilatoren niet zo goed zijn. Het lijkt voor MSI ook de aanleiding te zijn geweest om hun Gaming X modellen van ball bearing ventilatoren te voorzien. Combineer dat met een goed ontwerp en MSI is eigenlijk wel het beste op het moment voor Nvidia.

Voor de RTX2070S heb je twee MSI Gaming modellen. Beiden zijn uitstekend, de trio is iets stiller.

pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio

Maar je zou natuurlijk ook nog een paar maanden die WX5100 blijven gebruiken en gaan kijken in de herfst voor iets veel beters. Er zijn namelijk zowaar serieuze verwachtingen over Ampère en RDNA2. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Gezien de totaalprijs zou ik voor crucial gaan. Dit levert net wat meer stabiliteit op.
Bovendien pak liever 2x 32 dan 4x16, als dat nog mogelijk is.
pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL
Ondanks 2 videokaarten en een gigantische cpu, is 650 watt al een overkill aan watt, laat staan de 850 watt versie die jij hebt gepakt.
Het kan waard zijn om eens te kijken naar de ryzen 9 3900xt, die over 2 weken uit komt .

1)ja
2)ja, gewoon aan te zetten. Binnenkort komen zelfs 4000 met/s sticks uit.
3) ja het zal iets stiller worden zeker als je het systeem buiten de kast zet
4)kast is prima, je gebruikt niet alle pcie sloten lijkt me?

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 23-06-2020 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paar dingetjes. :)
-Persoonlijk vind ik FD R7 eigenlijk te duur. Je kan de oude FD R6 nemen die eigenlijk 98% hetzelfde doet.
pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Zwart Ik zou wel controleren hoever het moederbord uitsteekt want die TR4 borden zijn niet klein.
-Zo'n duur systeem zou ik niet een paar tientjes besparen op de videokaart, zeker omdat je het stil wil hebben. Neem een pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT. Die XFX is een middenmoter en meer is het niet. Die Nitro+ is stil.
-Qua PSU zou ik eerder de pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart nemen. 650W is ook ruim afdoende.
-Koeling is een andere. Een 3960X kan doodleuk 280W verbruiken en daarmee ga je technisch gezien over de 250W rating van die CPU koeler. Aan de andere kant zijn heel wat AIO's uitgerust met te kleine contactplaten wat niet lekker werkt. De veelgebruikte TR4 Enermax AIO's blijken absoluut waardeloos te zijn. Ik neig dus naar luchtkoeling, mede omdat goede luchtkoeling in de regel juist stiller is.
-Qua RAM ga ik je geen garanties geven omdat het quad channel is. Gezien de releasetijd vermoed ik sterk dat de geheugenchips Crucial E-die zijn en anders is het Samsung B-die. Beiden zijn gewoon uitstekend voor Zen. B-die is technisch gezien iets beter, maar E-die is meestal iets toleranter met Zen. Quad channel is alleen zwaarder voor de geheugencontroller. Het zou dus kunnen dat je na stresstesten, iets dat je eigenlijk toch al moet doen na het activeren van XMP, je het voltage toch iets moet verhogen. Nu kan het meeste DDR4 werkgeheugen 1,4v wel aan, dus dat is het probleem niet. 3200C16 zou gewoon moeten werken, ook al is het quad channel. Het is alleen een stapje minder en volgens mij wil je die extra geheugenbandbreedte gewoon hebben. Zen neemt de geheugenbandbreedte die je ertegenaan kan gooien wel.
-Qua moederbord, tja ik vind die ASRock zo treurig met zes USB poorten en een USB C poort voor rear I/O. Aan de andere kant heeft de directe concurrentie weer wat mindere PCI lane lay outs als je met insteekkaarten met meerdere sloten gaat werken. Verder vermoed ik dat dit gaat om die 10GB LAN. Tja, dan heb je weinig keuze.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Bedankt voor je reactie!

Geheugen: Als ik er 2x32GB in stop, dan raak ik de helft van mijn geheugenbandbreedte kwijt (Threadripper heeft quad-channel ram. En, met dit moederbord kan ik er nog 4 bankjes bijprikken. Wat is het voordeel van 2x32GB (anders dan, 2 extra ram sloten vrijhouden)?

PSU: Zou inderdaad onder volledige belasting nog moeten passen in +/- 650W.

Ryzen 9 is inderdaad ook een optie. Jammer dat ze (nog) geen 3950XT hebben aangekondigd!
zeker als je het systeem buiten de kast zet
Ik ben een complete watercooling noob. Hoe moet ik "buiten de kast" voor me zien?
(n.b. ik wil niet zelf een loop bouwen. AIO zou wel een prima optie zijn wat mij betreft.)

Hoe denk je over een pricewatch: NZXT Kraken X73 ?

Edit: @DaniëlWW2

Ik vind die paar tientjes niet erg, maar ik kreeg juist uit deze review de indruk dat die XFX stiller is (ruim 3dB ingame, review reviews: AMD RX 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste? Mis ik iets?

Luchtkoeling; is er een betere optie dan die Be Quiet koeler? Of zou zo'n NZXT Kraken X73 beter werken?
Ik kwam deze nog tegen, maar ik krijg de indruk dat de Max TDP spec wat opgeblazen is bij deze koeler:
pricewatch: Thermalright Silver Arrow TR4 (en, alleen Max ICT :N ).

RAM: Beter ander type? (beetje hogere spanning instellen vind ik niet heel spannend, maar als er beter ram is voor acceptabel geld, dan ben ik voor)

[ Voor 35% gewijzigd door Bjornski op 23-06-2020 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-06 18:16
Ik snap niet hoe jullie de hoeveelheid watt berekenen. Full treaded halen die trx40 en 3960x eerder de 450w dan 250w.

Een 5700xt vraagt ook om zo'n 250 watt, dan zit je al op 700 watt.

Overigens zou ik kijken of je op één of andere manier niet toch een 2080s kan pakken ipv van een 5700xt voor 4k multicam in davinci resolve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
@Immanent Ike Ik kreeg de indruk dat het voor Resolve niet veel uitmaakt of je AMD of NVidia hebt. Klopt dat?
2080s is wel echt boven budget. Dan gaat het systeem boven de €4K uitkomen.
2070S zou nog kunnen, maar dan zou het wel écht wat uit moeten maken. Ik zou liever niet AMD én NVidia drivers tegelijk laden. NVidia is driver-locked vwb doormappen naar VMs op consumentenkaarten. Video en geluid is hobby met af en toe een zakcent, VMs met GPU betalen mijn boterhammen.

Power: ik kwam op zoiets als
TDP CPU 280W, Boardpower GPU 225W, Pro WX 75W, mainboard en andere zut zou moeten passen in 70W = 650.
Maar, ik had er in eerste instantie 850 ingezet omdat dat wat krap leek. Het systeem zal vrijwel nooit onder full load draaien, maar een beetje speelruimte is ook wel weer wenselijk. Het draait >10 uur per dag en moet minimaal 5 jaar mee.

Merk: ik weet niet beter dan dat Seasonic zo'n beetje de beste voedingen maakt. Is Corsair RM beter?

@DaniëlWW2 Mainboard was inderdaad te doen om die 10Gbit. Ik heb hier echter nog geen 10Gb switches en een insteekkaartje is ook zo gekocht, dus als ik beter een ander mainboard kan kiezen, dan is dat zeker een optie. Ik ben sowieso niet heel kapot van ASRock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

99ruud99 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:02:
Gezien de totaalprijs zou ik voor crucial gaan. Dit levert net wat meer stabiliteit op.
Bovendien pak liever 2x 32 dan 4x16, als dat nog mogelijk is.
pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL
Ondanks 2 videokaarten en een gigantische cpu, is 650 watt al een overkill aan watt, laat staan de 850 watt versie die jij hebt gepakt.
Het kan waard zijn om eens te kijken naar de ryzen 9 3900xt, die over 2 weken uit komt .

1)ja
2)ja, gewoon aan te zetten. Binnenkort komen zelfs 4000 met/s sticks uit.
3) ja het zal iets stiller worden zeker als je het systeem buiten de kast zet
4)kast is prima, je gebruikt niet alle pcie sloten lijkt me?
ThreadRipper heeft 4 channels. Zonde om dan 2x32 te gebruiken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-06 18:16
Bjornski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:44:
@Immanent Ike Ik kreeg de indruk dat het voor Resolve niet veel uitmaakt of je AMD of NVidia hebt. Klopt dat?
2080s is wel echt boven budget. Dan gaat het systeem boven de €4K uitkomen.
2070S zou nog kunnen, maar dan zou het wel écht wat uit moeten maken. Ik zou liever niet AMD én NVidia drivers tegelijk laden. NVidia is driver-locked vwb doormappen naar VMs op consumentenkaarten. Video en geluid is hobby met af en toe een zakcent, VMs met GPU betalen mijn boterhammen.
De 5700xt is geoptimaliseerd voor gamen en niet voor compute workloads. Daarom presteert een vega 64 of een 2060s in davinci beter dan deze kaart. Maar als het een hobby is dan geeft dat een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Ok, ik heb even wat dingen aangepast.

Andere GPU. Verschil met 5700 XT is volgens Puget Systems, in Resolve, behoorlijk groot (groter dan verschil in games). We moeten in de praktijk zien hoe het werkt die paar keer in het jaar dat ik een GPU doormap naar een VM.

Andere PDU. Iets minder watts, stiller en, voor zover ik overzie, betere kwaliteit.

Define R6 ipv 7.

Een fan minder, 2 extra fans leek overkill.

Ander moederbord (iets goedkoper, Asus -dus hopelijk beter dan ASRock- en meer USB poorten, ten koste van dual nic / 10G).

Lijstje:
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 3960X Boxed€ 1.422,52€ 1.422,52
1MoederbordenAsus Prime TRX40-Pro€ 437,90€ 437,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 534,-€ 534,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 99,-€ 99,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro TR4€ 75,14€ 75,14
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 20,30
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC€ 338,-€ 338,-
1VoedingenCorsair HX750 V2€ 168,-€ 168,-
2Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 272,08€ 544,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.639,02

Concrete vraag:
Voor zover ik overzie past het mainboard prima. Klopt dat, of zie ik ergens iets over het hoofd?

Verder zijn andere tips uiteraard welkom. Vooral de GPU is voor mij nog wel een vraagstuk. Is deze videokaart een beetje stil, of kan ik beter voor een ander merk/type gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bjornski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:20:

Edit: @DaniëlWW2

Ik vind die paar tientjes niet erg, maar ik kreeg juist uit deze review de indruk dat die XFX stiller is (ruim 3dB ingame, review reviews: AMD RX 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste? Mis ik iets?
Zucht, doet mod jasje af...
Ik heb werkelijk geen flauw benul hoe dat kan, maar het klopt voor geen ene meter. Een Nitro+ rent spreekwoordelijke rondjes om een Gigabyte of een XFX Thic II. De XFX Thicc III is iets beter, maar eerder vergelijkbaar met de Sapphire Pulse of Powercolor Red Dragon en niet de Nitro+ of Red Devil. Ik weet het zelf heel goed omdat ik dus even die Gigabyte heb gehad en heb vervangen voor de Nitro+. Laten we het zo zeggen. Kwam er laatst achter dat die van mij toch over de 60C gaat in idle als het warm is. Dan gaat de ventilator even op de maximale snelheid draaien, zakt de temperatuur weer naar de circa 50C en stijgt dan weer een beetje. Navi 10 chips worden warm en mogen dit ook doen. Het is irritant als je een model hebt dat niet stil is, maar daar is hier geen sprake van. Ik kwam erachter omdat ik de monitor software per ongeluk opende, na ruim een halfjaar. Ik heb het nooit gehoord. Zo stil is die dus in mijn FD R6. :P

De betere reviews zeggen ook exact hetzelfde.
https://www.igorslab.de/e...he-best-navi-card-so-far/
https://www.techpowerup.c...-radeon-rx-5700-xt-nitro/
YouTube: YouTube
Luchtkoeling; is er een betere optie dan die Be Quiet koeler? Of zou zo'n NZXT Kraken X73 beter werken?
Ik kwam deze nog tegen, maar ik krijg de indruk dat de Max TDP spec wat opgeblazen is bij deze koeler:
pricewatch: Thermalright Silver Arrow TR4 (en, alleen Max ICT :N ).

RAM: Beter ander type? (beetje hogere spanning instellen vind ik niet heel spannend, maar als er beter ram is voor acceptabel geld, dan ben ik voor)
Ik denk het juist niet. Die Dark Rock Pro is zo ongeveer het beste dat je kan krijgen qua luchtkoeling. Die Thermalright zal iets beter presteren, maar ook een herrie gaan maken. Maar ik heb eens gekeken en volgens mij throttled een 3960X met alles dat geen custom loop is. Zo lijkt het ook ontworpen te zijn en dat zou ik accepteren. Je verliest een paar honderd megahertz als je alle cores voluit laat draaien. Nog steeds durf ik te stellen dat een 3960X best wel snel is.

Qua RAM, tja net opgezocht en de timings maken het zeer waarschijnlijk dat de geheugenchips Hynix CFR is. Ook besefte ik me net dat je dual ranked chips in quad channel wil gaan draaien. Tja, ik weet echt niet of dat gaat werken waardoor ik neig om het bij 3200 te houden en eventueel je geluk te beproeven met een overclock. Daarvoor zou ik twee setjes van pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B nemen. Ook E-die en dat spul overclockt behoorlijk.
Bjornski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:44:

Merk: ik weet niet beter dan dat Seasonic zo'n beetje de beste voedingen maakt. Is Corsair RM beter?
Jup. Die focus lijn is niet zo goed. In de regel zijn het deze twee lijnen voor high end. De be quit is nipt beter, maar beiden zijn zeer goed. Overtreffende trappen hebben beiden ook met HX of Straight Power 11 platinum.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart
@DaniëlWW2 Mainboard was inderdaad te doen om die 10Gbit. Ik heb hier echter nog geen 10Gb switches en een insteekkaartje is ook zo gekocht, dus als ik beter een ander mainboard kan kiezen, dan is dat zeker een optie. Ik ben sowieso niet heel kapot van ASRock.
Het is meer dat al die "betaalbare" sTRX4 borden een compromis vormen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze allemaal gewoon presteren zoals je mag verwachten van een €400+ moederbord. Ik denk dat je uiteindelijk zelf moet kijken of je iets mist qua bios features. Het is meer dat alle fabrikanten het nodig vonden om op iets te beknibbelen zodat ze €500+ of nog duurdere borden kunnen verkopen. Dat staat me ietwat tegen. Maar qua hardware is die ASRock natuurlijk wel netjes en volgens mij zijn 10GB netwerkkaarten nog steeds schreeuwend duur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski

Over het geheugen, kan ik dan niet beter 2x dit doen? pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W
(volgens mij zelfde idee, maar dan DDR4-3600). Of, gaat dat niet werken op 3600 (evt met een lichte overvolt)?

De reviews die ik kon vinden op YouTube zijn erg enthousiast, maar het is lastig vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Bjornski op 23-06-2020 12:48 . Reden: Niet leverbaar geheugenkitje, edit 2: en dan natuurlijk wel de 32GB versie ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bjornski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:36:
[...]

Ik weet dus niet of het gaat werken op de gewenste snelheden omdat dual ranked (dus geheugenchips aan beide kanten van de DIMM) en quad channel weer een niveau problematischer is dan alleen quad channel. Daarom neig ik naar veiliger 3200. Dat 3600 setje is overigens beter gebinned, maar dezelfde E-die geheugenchips. :)

Tja ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk van de meeste Turing videokaarten, of eigenlijk überhaupt iets van de afgelopen twee jaar. In de regel is alles behoorlijk overpriced en vanaf september krijgen we waarschijnlijk de nieuwe generatie met Ampère vs. RDNA2. Met specifiek de RTX2070S speelt voor mij mee dat heel wat modellen eigenlijk best goedkoop zijn gemaakt voor een €500+ product. Zeker omdat dit zo'n duur systeem is voor professioneel gebruik, zou ik eerder investeren in iets goeds. Je zegt zelf al dat je deze PC intensief zal gebruiken. Dat is niet erg compatibel met een Gigabyte videokaart omdat Gigabyte nog steeds vrij goedkope sleeve bearing ventilatoren gebruikt. Een paar jaar geleden hebben cryptominers ontdekt dat de ventilatoren van Gigabyte en ASUS het zo binnen een jaar konden begeven met zwaar gebruik. Nu verhoogde die vaak de snelheid van de ventilatoren en draaide ze 24/7, maar het gaf wel aan dat die ventilatoren niet zo goed zijn. Het lijkt voor MSI ook de aanleiding te zijn geweest om hun Gaming X modellen van ball bearing ventilatoren te voorzien. Combineer dat met een goed ontwerp en MSI is eigenlijk wel het beste op het moment voor Nvidia.

Voor de RTX2070S heb je twee MSI Gaming modellen. Beiden zijn uitstekend, de trio is iets stiller.

pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio

Maar je zou natuurlijk ook nog een paar maanden die WX5100 blijven gebruiken en gaan kijken in de herfst voor iets veel beters. Er zijn namelijk zowaar serieuze verwachtingen over Ampère en RDNA2. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Het systeem is vandaag besteld. Uiteindelijk ben ik hier op uitgekomen:

1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 3960X Boxed€ 1.442,85€ 1.442,85
1MoederbordenAsus Prime TRX40-Pro€ 436,89€ 436,89
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 590,-€ 590,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 175,50€ 175,50
1WaterkoelingEnermax LiqTech TR4 II 360mm€ 145,28€ 145,28
3VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 78,-
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 163,89€ 327,78
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 134,90€ 134,90
2Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 283,14€ 566,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.897,48

Hieronder een beetje toelichting. Reacties zijn welkom, ook als je denkt dat ik misschien minder slimme keuzes heb gemaakt. Ik leer graag bij.

Koeler
Ik weet dat de Enermax koelers slecht zijn. Lawaaiige fans en vloeistof die na 4-12 maanden troebel wordt en uiteindelijk zorgt dat de koeler er helemaal mee stopt. Maar, de koelprestaties zijn, met schone vloeistof, toch wel erg goed en de prijs is te overzien.

Ik ben van plan om, zodra ik merk dat de idle temperaturen beginnen op te lopen, de koeler open te maken, schoon te spoelen en opnieuw te vullen met fatsoenlijke koelvloeistof. Met een beetje geluk hoef ik dat na de eerste keer niet meer te doen.

Inspiratie daarvoor heb ik uit deze video gehaald: YouTube: How to Fix the Enermax Liqtech TR4 II Cooler - Complete Refurbish Guide

De Enermax fans gaan denk ik niet gebruikt worden; daarvoor zijn de Noctua's.

Geheugen
Onder het motto "Wie niet waagt, die niet wint", toch 3600 geheugen gekocht. In het ergste geval moet ik hem zelf handmatig op 3200 tunen, als het inderdaad niet blijkt te werken met 4 kanalen.

Maar, wie weet, kan ik het XMP profiel laden en werkt het gewoon stabiel. Die kans is in mijn beleving vrij groot en ik zal het resultaat nog even posten als ik het systeem gebouwd en ge-stresstest heb.

Grotere case
Ik wilde zeker weten dat de waterkoeler past en dat er genoeg speelruimte is voor eventuele upgrades verderop. Waarschijnlijk overkill, maar het zou zuur zijn als het niet zou passen.

--- Update 28-07-2020
Het systeem is nu een dag of 10 in gebruik. Het geheugen werkt prima. Zo simpel als DOCP profiel laden (DOCP = AMD speak voor XMP) en klaar. Het systeem is stabiel ook onder volle belasting gedurende langere tijd.

Verder is, na een beetje fan-tuning, het systeem volledig stil ook onder redelijke belasting (games). Echt top! Bij volle belasting hoor je de fans wel, maar niet storend.

Temps: CPU IDLE 37, Full load +/- 80. Alles helemaal prima dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Bjornski op 28-07-2020 22:00 ]

Pagina: 1