Mijn huidige desktop (5 jaar oud, i7-6700k, 32GB ram, AMD Pro WX5100, 400GB NVME / 1TB SATA SSD / paar SATA HDDs) zou nog een jaartje mee kunnen, maar wordt soms wel wat te langzaam en geheugen is soms krap. Daarom gaat dit binnenkort vervangen worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Softwareontwikkeling: VS2019, VS Code, Android emulator, SQL server. Grote / complexe solutions (vooral CPU en RAM-intensief).
- VMs: tot een stuk of 10 Windows Server en Linux VMs naast elkaar. Af en toe moet ik een GPU kunnen doormappen naar een VM (daarom AMD).
- Video editing: Davinci Resolve, Full HD multicam edits met 6 camerapunten. Ik zou dit met het nieuwe systeem graag ook in 4K willen kunnen doen.
- Muziek / Audio: Reaper met 32 sporen multitrack opnames, véél plugins en hier en daar een soft-synth.
- Af en toe een game moet kunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Veel meer dan €3500,- moet het niet worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Misschien AMD Pro WX5100 als tweede videokaart (voor gebruik binnen VMs).
- Een of twee 6TB SATA HDDs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het systeem (met "normale" componenten) graag zo stil mogelijk willen krijgen.
RGB: Ik vind het niet erg als het er in zit, maar de kast staat uit het zicht, dus niet nuttig / nodig.
Ga je overklokken?
Nee. Alleen geheugen op 3600 (als dat kan en zin heeft) en eventueel inschakelen van AMD PBO.
Wat verwacht je van ons?
Alle advies is welkom, maar ik heb ook wel een paar concrete vragen:
1) Gaat dit werken, of zie ik iets over het hoofd?
2) Hoe eenvoudig of lastig is het om het geheugen inderdaad op 3600Mhz te laten lopen? Is dat zo simpel als XMP aanzetten, of is dat te kort door de bocht? (spec van de CPU is 3200)
3) Zou (AIO) waterkoeling het systeem stiller kunnen maken? Zo ja, welke? Zo nee, misschien andere opties?
4) Het moederbord heeft 4 PCIE sloten? De kast heeft 7 sloten. Gaat dit goed uitlijnen? Wordt er een slot (zonder riser) onbruikbaar? Beter een andere kast?
Wat ik tot nu toe heb samengesteld:
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Softwareontwikkeling: VS2019, VS Code, Android emulator, SQL server. Grote / complexe solutions (vooral CPU en RAM-intensief).
- VMs: tot een stuk of 10 Windows Server en Linux VMs naast elkaar. Af en toe moet ik een GPU kunnen doormappen naar een VM (daarom AMD).
- Video editing: Davinci Resolve, Full HD multicam edits met 6 camerapunten. Ik zou dit met het nieuwe systeem graag ook in 4K willen kunnen doen.
- Muziek / Audio: Reaper met 32 sporen multitrack opnames, véél plugins en hier en daar een soft-synth.
- Af en toe een game moet kunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Veel meer dan €3500,- moet het niet worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Misschien AMD Pro WX5100 als tweede videokaart (voor gebruik binnen VMs).
- Een of twee 6TB SATA HDDs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het systeem (met "normale" componenten) graag zo stil mogelijk willen krijgen.
RGB: Ik vind het niet erg als het er in zit, maar de kast staat uit het zicht, dus niet nuttig / nodig.
Ga je overklokken?
Nee. Alleen geheugen op 3600 (als dat kan en zin heeft) en eventueel inschakelen van AMD PBO.
Wat verwacht je van ons?
Alle advies is welkom, maar ik heb ook wel een paar concrete vragen:
1) Gaat dit werken, of zie ik iets over het hoofd?
2) Hoe eenvoudig of lastig is het om het geheugen inderdaad op 3600Mhz te laten lopen? Is dat zo simpel als XMP aanzetten, of is dat te kort door de bocht? (spec van de CPU is 3200)
3) Zou (AIO) waterkoeling het systeem stiller kunnen maken? Zo ja, welke? Zo nee, misschien andere opties?
4) Het moederbord heeft 4 PCIE sloten? De kast heeft 7 sloten. Gaat dit goed uitlijnen? Wordt er een slot (zonder riser) onbruikbaar? Beter een andere kast?
Wat ik tot nu toe heb samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen Threadripper 3960X Boxed | € 1.422,52 | € 1.422,52 |
1 | Moederborden | ASRock TRX40 Creator | € 476,87 | € 476,87 |
1 | Videokaarten | XFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra | € 420,- | € 420,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro TR4 | € 75,14 | € 75,14 |
2 | Ventilatoren | be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm | € 20,30 | € 40,60 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC | € 333,50 | € 333,50 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-850 | € 119,90 | € 119,90 |
2 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 2TB | € 272,08 | € 544,16 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.577,59 |
Alvast bedankt voor jullie hulp!