Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
Mijn vraag
Ik wil graag mijn (oude) Plex server vervangen. Momenteel heb ik een simpele Plex server met een viertal schijven en een pricewatch: Intel Core i3 2105 Boxed als basis. Op deze oude Intel chip kan ik helaas nauwelijks gebruik maken van Intel Quick Sync vanwege de brakke encoder en dacht ik er aan om mijn NUC-achtige (pricewatch: Gigabyte GB-BLCE-4105) te gebruiken als Plex server.

Deze processors zouden qua snelheid ongeveer gelijk aan elkaar presteren, maar door Intel Quick Sync én hardwarematige H265 encoder zou ik toch enige snelheidswinst moeten behalen. Maximaal aantal gelijktijdige streams zal ook gering zijn met misschien 3, maar meestal maar 1. Echter wil ik graag mijn
bestaande schijven meenemen (als losse schijven, zonder RAID). Daarom zoek ik nu een oplossing om eventueel deze schijven op de NUC-achtige aan te sluiten of wellicht een andere oplossing?

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht dus zelf aan een DAS oplossing en vond de volgende producten:Het is voor mij in ieder geval belangrijk dat dit systeem stil en energiezuinig is. Dat zie ik bij de QNAP wel terugkomen, maar lijkt ook bij de TerraMaster het geval te zijn. 5 of 6 bays zou echt heel erg fijn zijn ivm het backupen van een oude(re) schijf, maar mocht dat niet mogelijk zijn, is dat ook niet erg.

Een goedkope NAS zou tevens ook kunnen, maar ik denk dat het enigszins overkill zou zijn om er een full-blown NAS neer te zetten, als ik toch de CPU hardware al in huis heb... Iets zoals pricewatch: TerraMaster F5-220-2GB zou wellicht kunnen? Simpel ding, laag in specs, maar wellicht genoeg om video bestanden via gigabit over te pompen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik denk dat je eerst even voor jezelf goed moet bepalen wat je werkelijk nodig hebt en wilt. Is transcoden zo belangrijk als de meeste apparaten gewoon content kunnen streamen? En op welke resolutie wordt gekeken?

Misschien scheelt het een hoop gehobby en potentieel gedonder als je een NAS die bij jouw wensen past uitkiest, met ondersteuning van PLEX. Je had al een (betaald?) PLEX account dus hardware acceleration zou OK moeten zijn.

https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273

Over die USB enclosures, ik vind de QNAP nog wel knap maar die andere producten lijken wat fishy, maar dat is niet gestoeld in hard bewijs.

Een NAS is misschien al-met-al wat duurder qua aanschafprijs, maar de vraag is wat het gemak en de support je waard is. Is zelf iets bouwen werkelijk in jouw geval de beste optie? Maar misschien is dit je hobby en is je tijd niet iets wat je in de prijs mee wilt rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 08:35
Ik maakte gebruik van een aantal externe usb hds van 2 TB (usb2.0) en zijn vol, dus was opzoek naar wat anders. of weer een grotere usb hd of een nas.

Ben voor de Icy Box IB-3740-C31 gegaan met een exo14 tb schijf. en mocht ie vol raken kan ik er gewoon nog een hd bijplaatsen.
Let wel, dit ding is natuurlijk gewoon een grote, externe usb Hd case...

De mediaspeler die ik gebruik is de odroid N2 met coreelec als kodi bestuursysteem, dus niet echt een nas nodig.

Moet wel vermelden dat als je de bij geleverde plastic brackets vast wil schroeven op, in mijn geval de seagate exo x14, kon ik maar 1 bijgeleverde schroef gebruiken omdat ie te lang was.
Het schroef gaatje op de Hd is niet diep genoeg (lees ontwerp is wat anders van grotere Hd's)

[ Voor 5% gewijzigd door copyer op 24-06-2020 08:05 ]