Nieuwe tv 55 tot 65"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matske
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-07-2021
Avond samen,
Bomen en het welbekende bos.. er is zoveel keus dat ik op zoek ben naar onbevooroordeelde gebruikers i.p.v. opdringerige verkopers ;-)
Huidige oude tv: philips 37pfl9603 maar begint kuren te krijgen..

Wat zoek ik: 55 tot 65" lg of samsung. Oled of qled met toch, gezien veel lichtinval, een lichte voorkeur voor qled. Tenzij hier andere ideeen geopperd worden. (Nee, geen gordijnen etc.)

Te besteden +/-1200 euro

Gebruik: reguliere tv-uitzendingen, films, f1

Software heb ik weinig kaas van gegeten, ik zoek iets met gebruiksgemak, de mogelijkheden om bijv. plug and play een goede soundbar op aan te kunnen sluiten.

Heb een gedateerde maar supergoede homecinema set (harman kardon) maar wil in mijn nieuwe huis niet meer met gaten boren en bekabelde speakers aan de gang dus eventuele tips voor een goede soundbar zijn natuurlijk ook welkom.
Dank alvast en ben benieuwd naar jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Om te beginnen: Hoe bevalt je huidige TV met de lichtinval? Als ik je zeg dat een OLED daar anderhalf keer overheen gaat in lichtvermogen, heb je dan nog steeds de indruk dat een OLED ongeschikt is?

Hoe zit het met de kijkhoekkwestie in jouw situatie?

Hoe belangrijk is goed zwart voor jou?

Als je snel bewegend beeld hebt, en je koopt een LCD, dan is de reactietijd van het scherm van belang voor hoe scherp de beweging is. Je noemt Formule1, dus lijkt me een relevant puntje voor je.

Software: Je hebt WebOS, Android en Tizen. De keus tussen deze besturingssystemen bepaald voor een belangrijk deel werk merk je het best koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matske
Om te beginnen: Hoe bevalt je huidige TV met de lichtinval? 'ronduit slecht, veel last van lichtinval' Als ik je zeg dat een OLED daar anderhalf keer overheen gaat in lichtvermogen, heb je dan nog steeds de indruk dat een OLED ongeschikt is? 'ik proef hier dat jouw voorkeur bij oled ligt I.p.v. qled?'

Hoe zit het met de kijkhoekkwestie in jouw situatie? 'Hier voorzie ik weinig problemen, vrijwel recht voor de t.v. vanuit praktisch iedere zitpositie'

Hoe belangrijk is goed zwart voor jou? 'Eisen op dat gebied liggen niet op topnivo, denk dat bijna iedere nieuwe t.v. nu een forse verbetering biedt t.o.v. mijn huidige philips'

Als je snel bewegend beeld hebt, en je koopt een LCD, dan is de reactietijd van het scherm van belang voor hoe scherp de beweging is. Je noemt Formule1, dus lijkt me een relevant puntje voor je. 'als ik het goed heb noemt men dat lag toch? Even de F1 als uitgangspunt nemende; wat is op basis daarvan dan een geschikt model/type scherm?'

Software: Je hebt WebOS, Android en Tizen. De keus tussen deze besturingssystemen bepaald voor een belangrijk deel werk merk je het best koopt. ' hier raak ik je kwijt want ik heb werkelijk geen idee van de voor- en nadelen van ieder afzonderlijk systeem..'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Matske schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:55:
Om te beginnen: Hoe bevalt je huidige TV met de lichtinval? 'ronduit slecht, veel last van lichtinval' Als ik je zeg dat een OLED daar anderhalf keer overheen gaat in lichtvermogen, heb je dan nog steeds de indruk dat een OLED ongeschikt is? 'ik proef hier dat jouw voorkeur bij oled ligt I.p.v. qled?'
Ja, OLED heeft geen truuks nodig om de kijkhoek te verbeteren, de zwartwaarden te verbeteren, heeft superieure reactietijden. Een hele hoop kwesties hoeven niet bekeken te worden: Je hebt niet de discussie VA versus IPS, je hebt niet de discussie randbelichting of FALD-array met zones e.d., de OLED voldoet altijd beter. Is OLED volmaakt? Nee, en situaties met licht overlast zijn zo'n dingetje en kunnen een reden zijn om voor LCD te gaan.
Hoe zit het met de kijkhoekkwestie in jouw situatie? 'Hier voorzie ik weinig problemen, vrijwel recht voor de t.v. vanuit praktisch iedere zitpositie'

Hoe belangrijk is goed zwart voor jou? 'Eisen op dat gebied liggen niet op topnivo, denk dat bijna iedere nieuwe t.v. nu een forse verbetering biedt t.o.v. mijn huidige philips'

Als je snel bewegend beeld hebt, en je koopt een LCD, dan is de reactietijd van het scherm van belang voor hoe scherp de beweging is. Je noemt Formule1, dus lijkt me een relevant puntje voor je. 'als ik het goed heb noemt men dat lag toch? Even de F1 als uitgangspunt nemende; wat is op basis daarvan dan een geschikt model/type scherm?'
Op basis van dit verhaal zou je op een IPS-paneel uitkomen: Die hebben minder goed zwart, betere reactietijden en zijn ook vrij goed voor de kijkhoeken. Qled is overigens VA, omdat bij Qled op de zwartwaarden geoptimaliseerd wordt, dus dit verhaal leidt niet richting Qled, maar richting de IPS-televisies.

We hebben het hier niet over lag, input-lag is de vertraging tussen wanneer de TV het beeld ontvangt en wanneer het op het scherm komt. Dat is voornamelijk voor spelfanaten van belang. De reactietijd is wat anders, dat is hoe lang het duurt om een pixel van wit naar zwart te laten veranderen. Bij snel bewegend beeld heeft een LCD de neiging wazig te worden, omdat de pixels het niet bijbenen. De reactietijd geeft aan hoe goed het scherm hiermee om gaat.

Wellicht is de LG Nanocell-reeks een idee: Die hebben dezelfde quantumdots als de qled's van Samsung voor de rijke kleurweergave, maar zijn met IPS-schermen beschikbaar.
Software: Je hebt WebOS, Android en Tizen. De keus tussen deze besturingssystemen bepaald voor een belangrijk deel werk merk je het best koopt. ' hier raak ik je kwijt want ik heb werkelijk geen idee van de voor- en nadelen van ieder afzonderlijk systeem..'
Met Tizen heb ik weinig ervaring, maar tussen WebOS en Android: WebOS wordt geroemd om zijn goed en makkelijk te bedienen gebruikersinterface. Als je dus een televisie wilt die simpel en handig werkt, dan is dat een argument voor WebOS. Bovendien heeft WebOS minder te lijden van trage processoren die fabrikanten in de TV stoppen dan Android.

Android is minder gepolijst kwa interface en op een TV met trage processor kan het traag aanvoelen. Daar staat tegenover de enorme bibliotheek aan apps. Alle belangrijke apps zijn voor WebOS beschikbaar, maar de keus bij Android is toch meerdere maatjes groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matske
Top, dankjewel zover. Ga ermee aan de slag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:46

Major_ton

Shoot!

Als het kijkgedrag hoofdzakelijk uit regulier TV kijken bestaat en lichtinval een issue is, dan zou ik OLED lekker links laten liggen. @dmantione geeft een oprecht goed advies, maar voor de gemiddelde kijker (en dus niet de puritein) ligt de uitleg van de techniek en alle voor- en nadelen naar mijn idee wel erg onder een vergrootglas. Mijn persoonlijke voorkeur gaat overigens wel 100% uit naar OLED, ik ben zo'n puritein die soms meer met de techniek bezig is dan met de daadwerkelijke content waar ik naar kijk, maar daar hebben we het hier niet over. Het gaat immers om jou. Veel moderne LCD TV's met een VA paneel hebben nu een extra filter om de kijkhoek te verbeteren en dat werkt redelijk goed. De nieuwe Samsung Q80T zou mooi aansluiten op je wensen al ligt de prijs nog wat aan de hoge kant. De Samsung Q80R van vorig jaar is ook een goede optie en als je AndroidTV aandurft (bij mij werkt het eigenlijk prima en foutloos), kan je ook voor een Sony XG9505 gaan van vorig jaar.

Ik vind trouwens geen één TV nog echt plug and play. Enige kennis van beeld en instellingen is wel vereist om er het meeste uit te halen. Dat geldt ook voor het aansluiten van een soundbar. Maar eenmaal goed ingeregeld heb je vaak ook wel iets moois.

En ga voor 65" als het kan. Dat is wel zo leuk ;-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matske
Voor de geinteresseerden: de keuze is gemaakt, aan de muur hangt een 2019 model samsung qled qe55q85r in combinatie met harman kardon hwq70r soundbar. Eerste impressie is goed, even stoeien maar de basis is werkend! Nu nog uitvogelen hoe alle instellingen optimaal gezet moeten worden. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:10
Matske schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:57:
Avond samen,
Bomen en het welbekende bos.. er is zoveel keus dat ik op zoek ben naar onbevooroordeelde gebruikers i.p.v. opdringerige verkopers ;-)
Huidige oude tv: philips 37pfl9603 maar begint kuren te krijgen..

Wat zoek ik: 55 tot 65" lg of samsung. Oled of qled met toch, gezien veel lichtinval, een lichte voorkeur voor qled. Tenzij hier andere ideeen geopperd worden. (Nee, geen gordijnen etc.)

Te besteden +/-1200 euro

Gebruik: reguliere tv-uitzendingen, films, f1

Software heb ik weinig kaas van gegeten, ik zoek iets met gebruiksgemak, de mogelijkheden om bijv. plug and play een goede soundbar op aan te kunnen sluiten.

Heb een gedateerde maar supergoede homecinema set (harman kardon) maar wil in mijn nieuwe huis niet meer met gaten boren en bekabelde speakers aan de gang dus eventuele tips voor een goede soundbar zijn natuurlijk ook welkom.
Dank alvast en ben benieuwd naar jullie reacties.
ik heb onlangs een oled aangeschaft en dat is gewoon top of the notch

maar gezien je budget kom je daar niet aan voor 55 of 65 inch

maar als je net wat meer uitgeeft zou ik een oled van philips aanraden
dan heb je in tegenstelling tot Samsung of LG ook een full android tv

en dan wil je nooit wat anders meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 20:46
boyette schreef op zondag 5 juli 2020 @ 03:01:
[...]

ik heb onlangs een oled aangeschaft en dat is gewoon top of the notch

maar gezien je budget kom je daar niet aan voor 55 of 65 inch

maar als je net wat meer uitgeeft zou ik een oled van philips aanraden
dan heb je in tegenstelling tot Samsung of LG ook een full android tv

en dan wil je nooit wat anders meer
Wat is er zo enorm cool aan een Android TV dan? En waarom is dit beter/leuker dan WebOs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Eén woord: Apps. WebOS wordt geroemd om zijn makkelijk bedienbare gebruikersinterface. Alle belangrijke apps zijn beschikbaar voor WebOS, maar Android is op dat gebied gewoon een maatje groter.
Pagina: 1