Moet aangeven dat ik in een redelijk goede positie zit, ik zit vaak goed op mijn werk, krijg vaak genoeg betaald en krijg wekelijks meerdere verzoeken om eens te komen praten over een positie. Toch ben ik redelijk nieuwsgierig en offer ik graag eens een uurtje of 2-3 op om op gesprek te gaan en te kijken in de keuken van een ander. Dit doe ik 4-5 keer per jaar, ik merk dat ik daardoor relaxer gesprekken in ga en meer een houding krijg dat als ik dit gesprek niet win dan komt er wel een ander. Soms kom ik daardoor unieke kansen tegen, terwijl ik eigenlijk niet op zoek was naar een baan. Ik ga daarnaast vaak een gesprek in met het idee dat ik qua kennis er ook op vooruit wil gaan, ik vraag dan ook hoe ze bepaalde dingen doen met onderwerpen die ik zelf lastig vond.
Soms hoor ik geniale oplossingen, soms hoor ik alleen maar ruis aan de overkant (vooral vanuit managers). Door in gesprek te gaan met vakgenoten is het over het algemeen geen verspilde tijd, wel wil ik dat partijen serieus zijn en salaris is daar een onderdeel van. Als je niet serieus kan praten over salaris bij een sollicitatie dan verdien je mijn tijd niet, dat besef is er ook pas gekomen na een keer de boot in gegaan zijn.
Heb een keer gesprekken gevoerd met een partij die zeer interessante dingen deed mbt verkeer analyse, had eens gebeld met de manager, gesproken met de manager en toen kwam salaris. Het aanbod lag 2000 euro lager dan wat ik op dat moment verdiende, gezien het werk dichter bij huis was, voorwaarden iets beter waren gaf ik aan dat ze minstens 1000 euro te laag zaten. Daar schrokken ze van, dat verdiende niemand binnen het bedrijf. Vond dat redelijk opmerkelijk. Toen ging ik wat kritischer vragen over hun bonus structuur, wanneer was die voor het laatst uitbetaald en wat was het percentage van salaris. Toen werd duidelijk dat er al jaren niet was uitbetaald omdat de resultaten niet best waren. Sinds dit gesprek wil ik 2 dingen voor ik langs ga:
1. Mijn eerste gesprek is niet met de manager. Managers zijn nutteloos voor het vergaren van informatie over vak gerelateerde topics. Een manager is niet bezig met hoeveel petabyte er aan welke data er is, die is bezig met hoeveel het kost.

Gezien ik kennis en ervaring wil uitwisselen, ook wil weten hoe de cultuur is wil ik als eerste met directe collega's spreken. Veel bedrijven vinden dit wennen en apart, maar de juiste bedrijven voor mij waar ik wil werken vinden dit geweldig.
2. Wat is de salaris indicatie, wat zijn de bonus structuren en hoe belonen ze werknemers. Meestal verpak ik het cheeky en humoristisch, als in: "Het is hartstikke leuk dat jullie mijn C.V. perfect vinden en mij graag willen uitnodigen voor een gesprek, maar kunnen jullie perfectie ook betalen?"
Ik heb ook een keer een headhunter gehad die perse mijn salarisstrook wou zien. Of de CTO van een webhoster in Lelystad in die ene extreem lelijke loods die perse mijn laagst mogelijke salaris moest weten nadat hij net een half uur had zitten oreren hoe ze een nieuw leasebedrijf hadden opgezet om veel geld aan reclame niet te hoeven uitgeven zodat er op de auto's reclame stond voor niets. Dat soort dingen zijn toch wel dingen waardoor ik er 1. Nooit meer ga werken en 2. Zorg dat de bedrijven waar ik bij werk zo min mogelijk zaken met deze mensen doen. Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. En voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten voelt gewoon niet goed, zeker als het over mijn salaris gaat.