Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Aangezien ik het niet naar mijn zin heb bij mijn huidige werkgever, ben ik ondanks de corona toch voorzichtig aan het verder kijken naar een nieuwe baan. Ik merk echter dat bedrijven zeer schuw zijn om een salarisindicatie af te geven. Gevolg is dat ik nu al 2x voor niks op sollicitatie ben geweest omdat het aangeboden salaris niet in de buurt komt bij wat ik nu verdien. Waarbij 1 van de bedrijven pas een salarisindicatie afgaf na het 3e gesprek. Zonde van mijn tijd, zonde van hun tijd.

Dus ik dacht ik neem een salarisindicatie op in mijn CV, maar ook dat lijkt men te negeren..Vandaag weer voor niks op sollicitatie geweest, hun dachten dat het verschil wel mee viel (20% bruto).

Ik sta nu op het punt om het gewoon in het eerste gesprek (telefoon/email) te vermelden, maar ik ben bang dat dat ook weer als zeer brutaal overkomt. Dus hoe gaan jullie hiermee om?

Een andere oplossing is een recruiter, maar daar zijn er ook maar bar weinig goede van (ik ben ze iig mbt Fullstack / PHP nog niet tegen gekomen), enige voordeel is dat die vaak wel al vooraf een salarisindicatie kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Hou er wel rekening mee dat rekruters detacheren en over jouw rug geld maken. Mits redelijk is daar niks mis mee, maar dat zijn er niet veel helaas.
Hou er ook rekening mee dat je gedetacheerd in de uitzend cao terechtkomt en daar word je echt niet vrolijker van.
Geef aan dat je direct via een contract bij de werkgever in dienst komt, scheelt een hoop gezeur achteraf.
En ja, stel gelijk voorwaarden vast zoals salaris.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je zult ermee moeten leven én er zelf wat assertiever in moeten zijn. Persoonlijk zou ik in het geval van geen salarisindicatie contact opnemen voor ik ga solliciteren. Het is voor beide partijen niet leuk om 3 lange gesprekken te hebben met iemand om dan tot de conclusie te komen dat het heel gezellig was, maar totaal onhaalbaar vanwege het salaris.

Maar eerlijk is eerlijk. Om onder andere deze reden doe ik als sollicitant bij voorkeur het eerste gesprek telefonisch. Dan weet je in ieder geval of het mogelijk nut heeft om verder te gaan praten. Ik hoef dan ook geen salarisbedrag op de euro, maar bij een verschil van rond de 20% weet je eigenlijk al genoeg. Kleine kans dat jullie er dan uit gaan komen inderdaad. Als het bedrijf er wel een kans in ziet en 20% niet zo'n groot verschil vindt, dan staat het ze natuurlijk helemaal vrij om de salarisindicatie bijvoorbeeld 15% te verhogen (als 20 al niet veel is.... :) ). Dan kunnen we gaan praten over die laatste 5 procent en dan zouden de overige voorwaarden het verschil best eens kunnen maken.

Maar je hebt het over een 3e gesprek waarin voor het eerst een indicatie genoemd werd. Dat heb je dus wel zelf laten gebeuren natuurlijk. Ik ga niet eens op een 2e gesprek als er geen indicatie is, tenzij het echt om een "droombaan" zou gaan. Als het salaris zo angstvallig geheim gehouden wordt, dan moet er haast wel iets mis mee zijn.....

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
keur0000 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:01:

Geef aan dat je direct via een contract bij de werkgever in dienst komt, scheelt een hoop gezeur achteraf.
Zo werkt het tegenwoordig niet. Zelfs in goede tijden als je rechtsstreeks bij het bedrijf solliciteert moet je toch via een uitzendbureau. want dat is handig, kunnen ze je elk moment zonder opgaaf van reden ontslaan. Bovendien, minder rechten dan vaste krachten, minder vakantiedagen, minder loon, minder secundaire voorwaarden, geen bonussen, voor hetzelfde werk.

Met die eis van direct bij de werkgever in dienst worden genomen, kom je bijna nergens binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

In Nederland lijkt het soms wel vloeken wanneer je over salaris begint. Hoe vaak ik al klanten heb gehad die aanboden om bij hun te beginnen. En mijn antwoord was steevast, dat kunnen jullie niet betalen. Waarop ze zeiden, tuurlijk wel... dus..

Diverse gesprekken en toen het woord salaris viel was de opmerking altijd, geef aan wat je nu verdiend en dan kijken we wat we kunnen doen. En altijd moet ik lachen als ik het voorstel zie. Kortom, hoe serieus wordt je genomen wanneer ze al zo om gaan met salaris.

Daarom geef ik gewoon aan, bruto wil ik ten minste zo veel verdienen met een auto er bij voor zo veel per maand ex brandstof. En dan houdt het vaak gewoon op.

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 22-06-2020 22:12 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

aljooge schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:11:
[...]

Zo werkt het tegenwoordig niet. Zelfs in goede tijden als je rechtsstreeks bij het bedrijf solliciteert moet je toch via een uitzendbureau. want dat is handig, kunnen ze je elk moment zonder opgaaf van reden ontslaan. Bovendien, minder rechten dan vaste krachten, minder vakantiedagen, minder loon, minder secundaire voorwaarden, geen bonussen, voor hetzelfde werk.

Met die eis van direct bij de werkgever in dienst worden genomen, kom je bijna nergens binnen.
Heb je het dan over een specifiek soort jobs? Ik heb eigenlijk alleen in mijn jeugd weleens wat werk via een uitzendbureau gedaan, maar de afgelopen 20 jaar toch echt geen minuut meer. Ik zou eerlijk niet eens weten of ik mijn lach in zou kunnen houden als ik zo'n voorstel zou krijgen. :) Zou in ieder geval een heel erg kort gesprek worden.

Recruiters proberen het natuurlijk wel. Maar zodra ze met woorden beginnen die de tekenreeks "deta" bevatten, dan haak ik meteen af. Dan zoeken ze maar een ander.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:14:
[...]

Heb je het dan over een specifiek soort jobs? Ik heb eigenlijk alleen in mijn jeugd weleens wat werk via een uitzendbureau gedaan, maar de afgelopen 20 jaar toch echt geen minuut meer. Ik zou eerlijk niet eens weten of ik mijn lach in zou kunnen houden als ik zo'n voorstel zou krijgen. :) Zou in ieder geval een heel erg kort gesprek worden.
Mijn ervaring is, als het 10 in een dozijn is, ze willen testen, even handjes nodig hebben enzovoort. De besten moeten een lang onzeker traject door en dan is er een kans dat er vastigheid komt.

Voor specifiekere beroepen, met bepaalde kwalificaties, zal dat waarschijnlijk veel minder zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

aljooge schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:21:
[...]

Mijn ervaring is, als het 10 in een dozijn is, ze willen testen, even handjes nodig hebben enzovoort. De besten moeten een lang onzeker traject door en dan is er een kans dat er vastigheid komt.

Voor specifiekere beroepen, met bepaalde kwalificaties, zal dat waarschijnlijk veel minder zijn.
Volgens mij zit de TS in de development, PHP... Fullstack..... Een recruiter zou zijn moeder nog verkopen om TS ergens weg te kunnen zetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Volgens mij zit de TS in de development, PHP... Fullstack..... Een recruiter zou zijn moeder nog verkopen om TS ergens weg te kunnen zetten. :)
Ik lees je zin een beetje als TS heeft geen kans, want als een recruiter TS pas ergens kwijt kan als hij zijn moeder verkoopt... Maar heb het gevoel dat je het tegenovergestelde bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
De recruiter zou er alles voor doen om de TS via hem aan het werk te krijgen. Zal een goede fee op zitten.

Voordat ik bij mijn huidige werkgever zat ook meerdere gesprekken gedaan die op onder andere het salaris vast liepen. Mijn huidige van heb ik via een recruiter gevonden. Tegen hem heb ik gezegd dat hij geen vacatures onder x bedrag hoefde aan te leveren. Vanaf x bedrag viel er te praten. Geen spijt van gehad.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38

Aganim

I have a cunning plan..

Hou er wel rekening mee dat rekruters detacheren en over jouw rug geld maken.
Dat een recruiter geld aan je verdient lijkt me vrij logisch, ze leven immers niet van lucht. Of een recruiter je ergens detacheert is echter geen vast gegeven, mijn huidige baan heb ik ook via een recruiter gevonden. Hij kreeg een commissie voor het aanbrengen, ik ben gewoon direct in dienst bij mijn werkgever. Iedereen blij. ;)

Voordeel is dat ik gewoon mijn salariswensen heb kunnen doorgeven en hij me niet lastig valt met vacatures die daar onder zitten. Hij brengt alleen aan, gesprekken gaan gewoon direct met de werkgever en daarmee heb je dus ook zelf de mogelijkheid om te onderhandelen.

Wellicht dat dat een idee is voor de TS, je moet echter wel een goede recruiter treffen en niet zo'n flapdrol die het verschil tussen een C++ en JavaScriptontwikkelaar niet weet.

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 23-06-2020 17:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 14:21
@aljooge
Vanuit mijn ervaring ook totaal niet representatief, mits je het hebt over 1e banen na een studie. Als developer zou ik altijd een vast contract eisen omdat ik weet dat dit kan en alles wat daaronder zit is karig. De maand opzegtermijn is voor uittesten.

Ik spreek dus met name over developers, maar volgens mij is het in heel veel beroepen gewoon standaard om van een vast contract naar een vast contract te gaan. Van gevoelsmatige zekerheid naar totale onzekerheid, dan zou er echt veel minder geswitched worden.

Maar het is hier ervaring vs ervaring, dus word het eerder meeste stemmen gelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
aljooge schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:43:
[...]

Ik lees je zin een beetje als TS heeft geen kans, want als een recruiter TS pas ergens kwijt kan als hij zijn moeder verkoopt... Maar heb het gevoel dat je het tegenovergestelde bedoelt.
Dan lees je het verkeerd, hij zegt dat een recruiter hem zo graag weg zou zetten dat hij er zijn eigen moeder zou verkopen om het te kunnen doen.

In de ICT zijn uitzendburos geen ding, buiten voor helpdesks.

@Essie689 Ik zou up front wat harder vragen om een serieuze indicatie.

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 23-06-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:45
Essie689 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:51:
Gevolg is dat ik nu al 2x voor niks op sollicitatie ben geweest omdat het aangeboden salaris niet in de buurt komt bij wat ik nu verdien. Waarbij 1 van de bedrijven pas een salarisindicatie afgaf na het 3e gesprek. Zonde van mijn tijd, zonde van hun tijd.
Je kunt altijd bellen voor je solliciteert.

Bel de recruiter even, leg je situatie uit, en geef aan wat je verdiend, en wat je verwacht. Als dat op voorhand duidelijk is, dan zullen ze geen tijd in je steken als je buiten hun prijsrange valt. Dat scheelt iedereen inderdaad tijd.

Uiteraard kun je je indicatie ook op je cv zetten, maar dat kan de verkeerde indruk geven. Het kan bijvoorbeeld hebberig overkomen, of de indruk geven dat het je om het geld te doen is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23
Helixes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:55:
[...]

of de indruk geven dat het je om het geld te doen is.
Strikt gezien is dat ook zo. Als het al als hebberig wordt gezien moet je je afvragen of je niet weer te maken hebt met een partij die graag wat onder je huidige salaris wil bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 23:46
Als progger heb je helemaal geen recruiter nodig... het is makkelijk, maar vaak wordt er door de recruiter aan de werkgever een ander beeld van je geschetst dan wie je daadwerkelijk bent. Daarnaast kunnen de fee's aardig oplopen.

Om niet te bot en te lomp te zijn, je kan niet in de eerste 5 minuten van het gesprek aangeven wat je nu verdient en dat je daar niet onder wil gaan. Het komt over alsof je niet voor de baan komt maar alleen maar voor het geld. Werkgevers willen graag wel zien dat je enige commitment hebt. Je kan het wel prima in het eerste gesprek aangegeven wat je salaris wensen zijn. Hierdoor is het voor de werkgever ook duidelijk om uberhaupt een tweede gesprek aan te gaan.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je bij je huidige werkgever een heel hoog salaris hebt die niet markconfom is, meestal weet je werkgever dat en creert hij bewust een gouden kooi... Deze zal je dus moeten door breken.

Ik ben wel benieuwd, wat is je leeftijd en wat is je brutojaarsalaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Hou er wel rekening mee dat rekruters detacheren en over jouw rug geld maken. Mits redelijk is daar niks mis mee, maar dat zijn er niet veel helaas.
Hou er ook rekening mee dat je gedetacheerd in de uitzend cao terechtkomt en daar word je echt niet vrolijker van.
Precies dat. Dat ze aan mij verdienen vind ik niet erg. Maar dan moeten ze wel op een of andere manier echt meerwaarde bieden. Tot nu toe ben ik alleen nog niet een fatsoenlijke recruiter tegen gekomen (die gericht is op Full Stack / PHP).
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:07:
Je zult ermee moeten leven én er zelf wat assertiever in moeten zijn. Persoonlijk zou ik in het geval van geen salarisindicatie contact opnemen voor ik ga solliciteren. Het is voor beide partijen niet leuk om 3 lange gesprekken te hebben met iemand om dan tot de conclusie te komen dat het heel gezellig was, maar totaal onhaalbaar vanwege het salaris.

Maar eerlijk is eerlijk. Om onder andere deze reden doe ik als sollicitant bij voorkeur het eerste gesprek telefonisch. Dan weet je in ieder geval of het mogelijk nut heeft om verder te gaan praten. Ik hoef dan ook geen salarisbedrag op de euro, maar bij een verschil van rond de 20% weet je eigenlijk al genoeg. Kleine kans dat jullie er dan uit gaan komen inderdaad. Als het bedrijf er wel een kans in ziet en 20% niet zo'n groot verschil vindt, dan staat het ze natuurlijk helemaal vrij om de salarisindicatie bijvoorbeeld 15% te verhogen (als 20 al niet veel is.... :) ). Dan kunnen we gaan praten over die laatste 5 procent en dan zouden de overige voorwaarden het verschil best eens kunnen maken.

Maar je hebt het over een 3e gesprek waarin voor het eerst een indicatie genoemd werd. Dat heb je dus wel zelf laten gebeuren natuurlijk. Ik ga niet eens op een 2e gesprek als er geen indicatie is, tenzij het echt om een "droombaan" zou gaan. Als het salaris zo angstvallig geheim gehouden wordt, dan moet er haast wel iets mis mee zijn.....
Ik ga ook zeker niet meer het 2e gesprek in zonder een salarisindicatie. Helaas hadden ze "geen" mogelijkheid om meer te kunnen bieden aangezien ze dat "niet eerlijk" vonden tegen over hun huidige personeel.
aljooge schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:11:
[...]

In mijn vakgebied als Programmeur heb ik nog nooit via een uitzendbureau gewerkt. Helaas wel altijd bij bedrijven gezeten, waarbij er minder aandacht was voor de secundaire voorwaarde.
Wim-Bart schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:11:
In Nederland lijkt het soms wel vloeken wanneer je over salaris begint. Hoe vaak ik al klanten heb gehad die aanboden om bij hun te beginnen. En mijn antwoord was steevast, dat kunnen jullie niet betalen. Waarop ze zeiden, tuurlijk wel... dus..

Diverse gesprekken en toen het woord salaris viel was de opmerking altijd, geef aan wat je nu verdiend en dan kijken we wat we kunnen doen. En altijd moet ik lachen als ik het voorstel zie. Kortom, hoe serieus wordt je genomen wanneer ze al zo om gaan met salaris.

Daarom geef ik gewoon aan, bruto wil ik ten minste zo veel verdienen met een auto er bij voor zo veel per maand ex brandstof. En dan houdt het vaak gewoon op.
Ik snap ook niet waarom een salaris altijd zo'n taboo moet zijn.. Ook met collega's onderling heerst er bijna altijd een soort geheim m.b.t. salaris.
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Recruiters genoeg, ik heb er per week meerdere in mijn mailbox op LinkedIn (met name StarApple, JouwPHPvacature, Cooders IT, Jouw Werving, PHP Professionals, etc, etc. Allemaal partijen waarbij als je er op googled je leest dat ze niks meer doen dan dozen schuiven en met hagel schieten.. Niet een partij waaraan ik mijn CV wil geven..

Dus mocht iemand een goede recruiter weten :).
Beneveerg schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:52:
De recruiter zou er alles voor doen om de TS via hem aan het werk te krijgen. Zal een goede fee op zitten.

Voordat ik bij mijn huidige werkgever zat ook meerdere gesprekken gedaan die op onder andere het salaris vast liepen. Mijn huidige van heb ik via een recruiter gevonden. Tegen hem heb ik gezegd dat hij geen vacatures onder x bedrag hoefde aan te leveren. Vanaf x bedrag viel er te praten. Geen spijt van gehad.
Ik heb zelf aan de werkgever kant gezeten met recruiters.. 25% van het jaarloon als "beloning" is heel normaal. Gaan ze binnen een maand weg krijg je 50% terug.. Daarna niks meer.. Lekker verdien model. Met detachering heb ik verder nog geen ervaring.
Aganim schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Dat een recruiter geld aan je verdient lijkt me vrij logisch, ze leven immers niet van lucht. Of een recruiter je ergens detacheert is echter geen vast gegeven, mijn huidige baan heb ik ook via een recruiter gevonden. Hij kreeg een commissie voor het aanbrengen, ik ben gewoon direct in dienst bij mijn werkgever. Iedereen blij. ;)

Voordeel is dat ik gewoon mijn salariswensen heb kunnen doorgeven en hij me niet lastig valt met vacatures die daar onder zitten. Hij brengt alleen aan, gesprekken gaan gewoon direct met de werkgever en daarmee heb je dus ook zelf de mogelijk om te onderhandelen.

Wellicht dat dat een idee is voor de TS, je moet echter wel een goede recruiter treffen en niet zo'n flapdrol die het verschil tussen een C++ en JavaScriptontwikkelaar niet weet.
Yup en dat is op het gebied van Full Stack / PHP echt een drama. Voor mijn gevoel zitten er daar alleen maar cowboys op het gebied van recruitment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het kan twee dingen betekenen:
1. Je hebt momenteel gewoon een (zeer) goed salaris
2. Ze vinden -op basis van jouw C.V.- jou een bepaald bedrag waard en dat matcht niet met wat jij in gedachte hebt (c.q. nu verdient).

Je zou dus op voorhand alvast navraag kunnen doen of zij een salaris indicatie voor de betreffende functie met je kunnen delen. Dan weet jij of dit past binnen hetgeen jij in gedachte hebt. Willen ze geen salarisindicatie afgeven, ga dan ook gewoon niet op gesprek...

Daarnaast zou je bij de motivering van je sollicitatie al een bepaalde indicatie van jouw verwachtingen kunnen opgeven. Is het gebruikelijk? Nee, maar daarmee maak je voor hun al wel duidelijk welke kant het op zal gaan.

Ik ben dus ook wel benieuwd naar je salaris. Je hoeft het niet te delen, maar is het lager / gemiddeld / hoger dan wat bijvoorbeeld je naaste collega's verdienen en hoe verhoudt zich dat tot de markt? Of zijn er nu bijvoorbeeld specifieke secundaire arbeidsvoorwaarden die jouw "total package" omhoog stuwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Het kan zijn dat je in een gouden kooi zit met een werkgever die ruim boven de markt betaalt.

Het kan ook zijn dat je specifieke kennis en vaardigheden jou voor je huidige werkgever veel waardevoller maken dan dat je voor een ander bedrijf bent.

Tenslotte kan het zijn dat je presentatie niet optimaal is en dat je in een sollicitatie niet op waarde wordt geschat.

Als je niet achteruit wil in beloning, dan moet je (a) focussen op goeg betalende werkgevers, en (b) goed nadenken over jer personal branding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:34
Staar je je niet te blind op het salaris? Het totale pakket aan primaire- en secundaire voorwaarden heeft een waarde.
Heb je nu een lease-auto en je nieuwe werkgever niet? Dan zou bruto salaris hoger moeten zijn.
Ik zit nu bij een werkgever zonder pensioenregeling, dus van mijn bruto loon zet ik een paar K per jaar naar een pensioenpotje. Veel (grotere) bedrijven betalen mee aan je pensioen, dus in mijn voorbeeld zou dat met een paar K minder salaris onder de streep op het zelfde uitkomen.

Uiteraard weegt daarin mee wat je zelf belangrijk vindt, maar alleen salaris vergelijken klinkt een beetje beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:37
dixet schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:12:
Staar je je niet te blind op het salaris? Het totale pakket aan primaire- en secundaire voorwaarden heeft een waarde.
Dit heeft er niets mee te maken en ik ken het probleem wat de TS aangeeft bij de vorige keer dat ik een baan zocht. Ik geef sindsdien bij elke uitnodiging een salarisindicatie, aangezien sommige bedrijven de salarissen een beetje onderschatten.

Ik wil niet dat ze mijn tijd verdoen en andersom. Lijkt me toch logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 18:38
Heb je nu een lease-auto en je nieuwe werkgever niet? Dan zou bruto salaris hoger moeten zijn.
Ik zit nu bij een werkgever zonder pensioenregeling, dus van mijn bruto loon zet ik een paar K per jaar naar een pensioenpotje. Veel (grotere) bedrijven betalen mee aan je pensioen, dus in mijn voorbeeld zou dat met een paar K minder salaris onder de streep op het zelfde uitkomen.

Uiteraard weegt daarin mee wat je zelf belangrijk vindt, maar alleen salaris vergelijken klinkt een beetje beperkt
Juist omdat er zo'n zee aan voorwaarden bestaat is het goed om een centraal focuspunt te houden. TS heeft het over verschillen van 20%, die wil je niet moeten dichten met indirecte inkomensbronnen. 13e maand, bonus etc kun je prima in een totaal bruto jaarsalaris doen meekomen.
Ik zat voor deze wissel in dezelfde situatie, gouden kooi, zeer marktspecifieke kennis, dus lastig ergens anders te verdienen. Ik ben inderdaad in eerste telefonische contact al helder geweest - ik hou je niet vast aan het bedrag, maar ik wil wel gewoon een jaarindicatie. Stel je verdient nu 45k p/j all-in (vergoedingen, bonussen, pensioen etc), dan moet je toch kunnen vragen of de vacature kan bedienen in de 55k-65k range?
Zo nee, krijg je er een auto van de zaak bij / andere hele grote secundaire voorwaarde die voor jou dat gat misschien nog goed kan maken (afstand naar werk, flexwerken etc)? Nee, prima, dank voor je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
BastaRhymez schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:09:
Het kan twee dingen betekenen:
1. Je hebt momenteel gewoon een (zeer) goed salaris
2. Ze vinden -op basis van jouw C.V.- jou een bepaald bedrag waard en dat matcht niet met wat jij in gedachte hebt (c.q. nu verdient).

Je zou dus op voorhand alvast navraag kunnen doen of zij een salaris indicatie voor de betreffende functie met je kunnen delen. Dan weet jij of dit past binnen hetgeen jij in gedachte hebt. Willen ze geen salarisindicatie afgeven, ga dan ook gewoon niet op gesprek...

Daarnaast zou je bij de motivering van je sollicitatie al een bepaalde indicatie van jouw verwachtingen kunnen opgeven. Is het gebruikelijk? Nee, maar daarmee maak je voor hun al wel duidelijk welke kant het op zal gaan.

Ik ben dus ook wel benieuwd naar je salaris. Je hoeft het niet te delen, maar is het lager / gemiddeld / hoger dan wat bijvoorbeeld je naaste collega's verdienen en hoe verhoudt zich dat tot de markt? Of zijn er nu bijvoorbeeld specifieke secundaire arbeidsvoorwaarden die jouw "total package" omhoog stuwen?
1. Ik mag zeker niet klagen over mijn huidige salaris. Bij mijn vorige werkgever zat ik ongeveer 10% hoger dan mijn collega's met dezelfde functie. (Door gewoon harder te onderhandelen). Bij mijn huidige werkgever heb ik er niet een heel duidelijk beeld van, maar een collega die onlangs vertrokken is verdiende ook ongeveer 10% minder dan mij (hij had ook wat minder ervaring). Secundaire voorwaarde zijn echt niks speciaals. 50/50 pensioenpremie van een vrij minimaal pensioen, 19ct p/km reiskosten vergoeding, 30 vakantiedagen en dan heb je het ongeveer wel.

2. Het vervelende is, dat ik nu dus te horen krijg dat ze het niet "kunnen maken" tegenover hun andere werknemers. En ze niet iedereen naar mijn salaris kunnen brengen (in verhouding tot ervaring).
t_captain schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:09:
Het kan zijn dat je in een gouden kooi zit met een werkgever die ruim boven de markt betaalt.

Het kan ook zijn dat je specifieke kennis en vaardigheden jou voor je huidige werkgever veel waardevoller maken dan dat je voor een ander bedrijf bent.

Tenslotte kan het zijn dat je presentatie niet optimaal is en dat je in een sollicitatie niet op waarde wordt geschat.

Als je niet achteruit wil in beloning, dan moet je (a) focussen op goeg betalende werkgevers, en (b) goed nadenken over jer personal branding.
Ik heb gewoon zeer algemene kennis van mijn vakgebied. Bij mijn vorige werkgever had ik misschien nog wel echt meer waarde i.v.m. zeer specifieke kennis, maar bij mijn huidige werkgever is dat iig niet het geval en ik ben gewoon hetzelfde blijven verdienen.

Qua presentatie kan ik slecht beoordelen of die wel/niet goed is. Ik moet zeggen dat ik altijd wel een voorstel krijg. Ik zie alleen vaak dus wel een soort "schrik" reactie als ik vertel wat ik momenteel verdien. Ik gok dat ik voor veel bedrijven gewoon ruim boven hun maximum zin.

Het salaris is het enige wat echt afwijkt.. Alle overige secundaire voorwaarde liggen altijd heel erg dicht bij elkaar. Het is dus niet dat ik alleen op het salaris focus, maar dat is gewoon het enige waarmee afgeweken wordt.
sorted.bits schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Dit heeft er niets mee te maken en ik ken het probleem wat de TS aangeeft bij de vorige keer dat ik een baan zocht. Ik geef sindsdien bij elke uitnodiging een salarisindicatie, aangezien sommige bedrijven de salarissen een beetje onderschatten.

Ik wil niet dat ze mijn tijd verdoen en andersom. Lijkt me toch logisch?
Ja, dat is dus idd precies waar ik ook tegen aanloop.

[ Voor 5% gewijzigd door Essie689 op 23-06-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:14
Ik sta nu op het punt om het gewoon in het eerste gesprek (telefoon/email) te vermelden, maar ik ben bang dat dat ook weer als zeer brutaal overkomt. Dus hoe gaan jullie hiermee om?

Een andere oplossing is een recruiter, maar daar zijn er ook maar bar weinig goede van (ik ben ze iig mbt Fullstack / PHP nog niet tegen gekomen), enige voordeel is dat die vaak wel al vooraf een salarisindicatie kunnen geven.
Volgens mij gaan hier twee dingen fout.

Ten eerste, hoe kom je aan de bedrijven waar je naar schrijft? Je hebt het over een salarisindicatie bij een vacature, dus ik neem aan dat je dan reageert op vacatures die de bedrijven zelf plaatsen? Het gros van de vacatures wordt ingevuld voordat er überhaupt een vacature (openbaar) voor geplaatst is. Bij de vacatures die dan nog níet vervuld zijn, speelt er dus iets waarom ze die vacature niet vervuld krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze te weinig salaris bieden... Als je alleen kijkt naar openstaande vacatures, dan heb je dus in de regel al een selectie van de minder aantrekkelijke posities.

Ten tweede geeft je aan dat het probleem waar jouw gesprekken op stuklopen (salarisindicatie en hoe dat over te brengen) precies hetgeen is wat in jouw ogen het voordeel van recruiters is. Dan zou ik denken dat je dus al lang en breed op een recruiter was afgestapt, omdat je dan het belangrijkste punt waarop je baanwissel stukloopt zou oplossen. Maar blijkbaar is jet perceptie van recruiters zodanig dat je je er toch nog niet goed in hebt verdiept?

Volgens mij is de oplossing voor beide problemen het vinden van een goede recruiter. (En dus niet zo iemand die iedere week alleen maar LinkedIn afgraast op zoek naar CV's.) Als het goed is heeft die zodanige contacten dat hij al al lang van tevoren weet als er ergens een positie vrij komt en ontvangt hij ook vacatures ver voordat die openbaar worden gemaakt. Daarnaast weet die ook welke bedrijven jouw specifieke kwaliteiten weten te waarderen. En daarvoor willen betalen. Want niet iedereen is gelijk en ook niet ieder bedrijf is gelijk. Met een goede recruiter krijg je dus tegelijk meer kans op de leukere banen en de banen die beter bij jouw salarisindicatie passen.

En bedenk ook, een sollicitatieprocedure kost een bedrijf ook bergen geld. Niet zozeer in publicatie/reclame, maar vooral ook alle kostbare uren die ze ermee bezig moeten zijn. Dat ze dat kunnen besparen door voor een paar maandlonen een recruiter het werk te laten doen zal een hoop bedrijven veel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag weer voor niks op sollicitatie geweest, hun dachten dat het verschil wel mee viel (20% bruto).
...

Dus hoe gaan jullie hiermee om?
Declaratie sturen...?

Waarom zet je je gewenste salaris niet op 120%-140% in je CV, als ze er dan 20% onder gaan zitten heb je je gewenste salaris, iedereen blij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:11
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:14:
[...]

Recruiters proberen het natuurlijk wel. Maar zodra ze met woorden beginnen die de tekenreeks "deta" bevatten, dan haak ik meteen af. Dan zoeken ze maar een ander.
Als ze je dus maar niet vragen om iets te detailleren in een codetaal aan een rondetafel onder een lindetak terwijl je geniet van een chocoladetaart. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 13:36

Bejit

Svenska Faderland

Vergeet ook niet, als je via een recruiter binnenkomt dan wordt er over het algemeen een lager aanbod gedaan omdat ze ook nog de recruitment fee moeten betalen.

Heb veel gesolliciteerd in het leven en na dezelfde ervaringen die jij had, ben ik direct gaan solliciteren bij het bedrijf zelf. Verder in het eerste telefonische gesprek hield ik eerst altijd een praatje over het bedrijf en randvoorwaarden om altijd het gesprek af te sluiten met wat de vraag wat de salarisindicatie was.

Heeft mij veel tijd gescheeld, want veel bedrijven willen niet veel betalen voor een programmeur. Die denken soms dat je niet meer hoort te verdienen dan de persoon waaronder je komt te vallen, namelijk de IT manager. En de IT manager valt vaak onder een controller of financieel directeur die ook niet altijd een geweldig salaris heeft.

Verder kan het ook zijn dat je nu al een riant salaris hebt, maar daar kan ik niet over oordelen zonder te weten wat je nu verdient.

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essie689
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Volgens mij gaan hier twee dingen fout.

Ten eerste, hoe kom je aan de bedrijven waar je naar schrijft? Je hebt het over een salarisindicatie bij een vacature, dus ik neem aan dat je dan reageert op vacatures die de bedrijven zelf plaatsen? Het gros van de vacatures wordt ingevuld voordat er überhaupt een vacature (openbaar) voor geplaatst is. Bij de vacatures die dan nog níet vervuld zijn, speelt er dus iets waarom ze die vacature niet vervuld krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze te weinig salaris bieden... Als je alleen kijkt naar openstaande vacatures, dan heb je dus in de regel al een selectie van de minder aantrekkelijke posities.

Ten tweede geeft je aan dat het probleem waar jouw gesprekken op stuklopen (salarisindicatie en hoe dat over te brengen) precies hetgeen is wat in jouw ogen het voordeel van recruiters is. Dan zou ik denken dat je dus al lang en breed op een recruiter was afgestapt, omdat je dan het belangrijkste punt waarop je baanwissel stukloopt zou oplossen. Maar blijkbaar is jet perceptie van recruiters zodanig dat je je er toch nog niet goed in hebt verdiept?

Volgens mij is de oplossing voor beide problemen het vinden van een goede recruiter. (En dus niet zo iemand die iedere week alleen maar LinkedIn afgraast op zoek naar CV's.) Als het goed is heeft die zodanige contacten dat hij al al lang van tevoren weet als er ergens een positie vrij komt en ontvangt hij ook vacatures ver voordat die openbaar worden gemaakt. Daarnaast weet die ook welke bedrijven jouw specifieke kwaliteiten weten te waarderen. En daarvoor willen betalen. Want niet iedereen is gelijk en ook niet ieder bedrijf is gelijk. Met een goede recruiter krijg je dus tegelijk meer kans op de leukere banen en de banen die beter bij jouw salarisindicatie passen.

En bedenk ook, een sollicitatieprocedure kost een bedrijf ook bergen geld. Niet zozeer in publicatie/reclame, maar vooral ook alle kostbare uren die ze ermee bezig moeten zijn. Dat ze dat kunnen besparen door voor een paar maandlonen een recruiter het werk te laten doen zal een hoop bedrijven veel waard zijn.
Dat is dus het hele probleem. Ik zie wel degelijk een voordeel in een goede recruiter. Het probleem is alleen dat ik nog geen goede recruiter heb kunnen vinden. Heb je nog tips hoe ik een goede recruiter kan vinden?
Bejit schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:40:
Vergeet ook niet, als je via een recruiter binnenkomt dan wordt er over het algemeen een lager aanbod gedaan omdat ze ook nog de recruitment fee moeten betalen.

Heb veel gesolliciteerd in het leven en na dezelfde ervaringen die jij had, ben ik direct gaan solliciteren bij het bedrijf zelf. Verder in het eerste telefonische gesprek hield ik eerst altijd een praatje over het bedrijf en randvoorwaarden om altijd het gesprek af te sluiten met wat de vraag wat de salarisindicatie was.

Heeft mij veel tijd gescheeld, want veel bedrijven willen niet veel betalen voor een programmeur. Die denken soms dat je niet meer hoort te verdienen dan de persoon waaronder je komt te vallen, namelijk de IT manager. En de IT manager valt vaak onder een controller of financieel directeur die ook niet altijd een geweldig salaris heeft.

Verder kan het ook zijn dat je nu al een riant salaris hebt, maar daar kan ik niet over oordelen zonder te weten wat je nu verdient.
Tot nu toe heb ik zonder recruiters gesolliciteerd. Maar bij mijn vorige werkgever, werd er in het aangeboden salaris geen rekening gehouden met de kosten van de recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:08
Toen ik nog in loondienst zat was het vrij gebruikelijk om een telefonisch kennismakingsgesprek te hebben met HR of soortgelijk. Dit om te kijken of het uberhaupt de moeite waard is een face to face gesprek te hebben. Je CV kan er nog zo leuk uitzien, maar als er verder een complete miss-match is tussen jou en het bedrijf heeft het per definitie geen zin. Het kost voor menig bedrijf toch vaak wel wat moeite om een gesprek in te plannen, vaak met 2 personen en dan ook nog eens vaak uit de techniek kant welke al genoeg werk te doen hebben.

Ik heb genoeg sollicitatiegesprekken gevoerd en ook een aantal waar mijn tijd goed verspild werd welke door HR er eigenlijk uitgefilterd hadden moeten worden. Hier wordt niemand blij van.

Mijn advies: zorg altijd voor een telefonisch kennismakingsgesprek met iemand van het bedrijf welke uitspraken kan en mag doen over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook al is het maar een indicatie van "salaris tussen 2500 en 4000 afhankelijk van ervaring". Als jouw gewenste bedrag daar tussen valt kan je in je sollicitatiegesprekken bewijzen dat je dat inderdaad waard bent.
Mocht het in het telefoontje blijken dat het bedrijf niet in de buurt komt van wat jij wilt hebben, dan heb je de keuze, lijkt het je een gaaf bedrijf waardoor het het waard zou kunnen zijn om wat in te leveren, of bedank je vriendelijk en zoek je verder?

[ Voor 10% gewijzigd door Hatsjoe op 23-06-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:21
Ik heb dit wel vaker gewoon gedaan. Gevraagd naar een salarisindicatie in het begin om te voorkomen dat we mekaars tijd verdoen. Het is misschien direct maar het werkte wel. Eén keer namelijk meegemaakt dat ik bij het 3e gesprek een salarisindicatie kreeg die fors lager lag dan mijn toenmalige salaris. Dan ben je er ook meteen klaar mee, drie middagen eigen tijd verneukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Ik heb dit wel vaker gewoon gedaan. Gevraagd naar een salarisindicatie in het begin om te voorkomen dat we mekaars tijd verdoen. Het is misschien direct maar het werkte wel. Eén keer namelijk meegemaakt dat ik bij het 3e gesprek een salarisindicatie kreeg die fors lager lag dan mijn toenmalige salaris. Dan ben je er ook meteen klaar mee, drie middagen eigen tijd verneukt.
Dat heb ik ook een keer gehad, nota bene 3 gesprekken. In het eerste gesprek al een indicatie gegeven. Daar wordt niet over gesproken, en dan met een salarisbod komen dat ~1500€ onder mijn huidige maandsalaris ligt. :F Wat een verspilling van tijd voor iedereen!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:51
Inmiddels ben ik ZZP'er, maar tot een paar maanden geleden altijd in loondienst gezeten, in dezelfde branche als jij. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je ongeveer verdient en wat voor een ervaring je hebt? Ik ben ook wel benieuwd naar je leeftijd?

Om een idee te geven, toen ik in loondienst was, en dat is denk ik ook nog wel ergens te vinden in het Wat verdient de ICT'er. Toen ik 21 was begon ik met 2550 geloof ik, 5 jaar later ging ik daar weg met 3100. Toen stapte ik over en kreeg ik 3350, een jaar later 3750, nog een jaar later 4100 en toen ging ik weg, toen kreeg ik 4750 bij een nieuwe werkgever, daarna 4950 bij weer een nieuwe werkgever. Inmiddels ben ik 33, en ben ik gaan ZZP'en want ik kreeg een mooie opdracht aangeboden.

Ik heb met name die laatste stappen op 1 na allemaal via recruiters gemaakt. Omdat ik in leidinggevende posities zat had ik altijd vanaf 2 kanten contact met recruiters, enerzijds had ik ze nodig om mensen te vinden, en toen ik zelf weer weg wilde had ik gelukkig vaak een goede relatie dat ze iets voor mij konden vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essie689
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Haha ja dat is precies waarom ik nu dus ook een beetje geïrriteerd ben.. Steeds maar weer te horen krijgen dat ze boven marktconform zitten en dat ik me daar echt niet druk over hoef te maken.. En dan vervolgens na 3 gesprekken een voorstel te krijgen dan ruim 20% lager ligt dan mijn huidige salaris, met daarbij de opmerking dat ze niet hoger kunnen gaan i.v.m. de salarissen van het bestaande personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:51
Voordeel van via een recruiter werken, daar staat 9 van de 10 keer al op het bijgeleverde sheet wat een developer nu verdiend en wat zijn wens is. Zo had ik ook een gesprek met een partij waar ik ging werken, ik kreeg daar tijdens mijn gesprek de opmerking dat mijn salarisindicatie hier nooit ging lukken. Het was een projectmanager omdat de manager op vakantie was die met mij het gesprek deed, samen met hun lead developer. De lead-developer moest een beetje grinniken, blijkbaar had de projectmanager niet door dat de developers wat meer verdienden.. Uiteindelijk was het dus ook geen probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Essie689 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:07:

[...]

Ik ga ook zeker niet meer het 2e gesprek in zonder een salarisindicatie. Helaas hadden ze "geen" mogelijkheid om meer te kunnen bieden aangezien ze dat "niet eerlijk" vonden tegen over hun huidige personeel.

[...]
Dat is zo een dooddoener. Het eerste wat ik dan denk is, ah jullie betalen gewoon je bestaande personeel te weinig. En zijn bang dat die gaan muiten.

Overigens werk ik zelf al bijna 15 jaar voor de zelfde detacheerder (nog 11 dagen te gaan) en zou ik niet anders willen. Iedere 2-3 jaar een nieuwe opdracht, nieuwe omgeving, nieuwe uitdaging. Maar wel heel veel schofterigheid gezien. Recruiters/tussenpartijen die op een tarief bij zzp-ers van €100,00 zonder blikken of blozen zelf een tarief van €25-30 zetten. Dus gewoonweg moderne slavernij. Maar dat is een geheel andere discussie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:58:
Voordeel van via een recruiter werken, daar staat 9 van de 10 keer al op het bijgeleverde sheet wat een developer nu verdiend en wat zijn wens is.
Zijn/haar wens is nuttig, wat hij nu verdient is irrelevant. Dat soort informatie heeft ook weinig nut om te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Wim-Bart schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:00:
Maar wel heel veel schofterigheid gezien. Recruiters/tussenpartijen die op een tarief bij zzp-ers van €100,00 zonder blikken of blozen zelf een tarief van €25-30 zetten. Dus gewoonweg moderne slavernij. Maar dat is een geheel andere discussie.
Dat is inderdaad bizar, hoe kan je als ZZP-er nu leven met een tarief van €100,- per uur. Dan moet je ook maar hopen dat er lunch beschikbaar gesteld wordt anders overleef je het amper...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:13
Napo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Dat is inderdaad bizar, hoe kan je als ZZP-er nu leven met een tarief van €100,- per uur. Dan moet je ook maar hopen dat er lunch beschikbaar gesteld wordt anders overleef je het amper...
Hmm ik heb als zzper wel die eis hoor, 100 euro per uur inclusief lunch.

Zo niet vraag ik 101 euro per uur. Houdt in dat ik maar voor 8 euro per dag kan lunchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Essie689 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:09:
[...]

Tot nu toe heb ik zonder recruiters gesolliciteerd. Maar bij mijn vorige werkgever, werd er in het aangeboden salaris geen rekening gehouden met de kosten van de recruiter.
Dat zeggen ze, maar een controller binnen een bedrijf maakt die simpele rekensom. Hoe veel mag deze persoon kosten, is altijd inclusief die fee.(Simpele kosten/baten analyse)

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bejit schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Dat zeggen ze, maar een controller binnen een bedrijf maakt die simpele rekensom. Hoe veel mag deze persoon kosten, is altijd inclusief die fee.(Simpele kosten/baten analyse)
Je hebt ook bedrijven die simpelweg anders rekenen (omdat ze bijna altijd via recruiters etc gaan) die hebben gewoon een pot geld voor de recruiters(/marketing voor het aantrekken van personeel) en daarnaast nog de salarissen.

Waarbij het dus niet relevant is voor het salaris hoeveel de recruiter kost, aangezien een goede recruiter ook gewoon een heleboel tijd/geld kan besparen aan het niet interviewen van 20 sollicitanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 15:08

Secsytime

Automagisch

Essie689 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Haha ja dat is precies waarom ik nu dus ook een beetje geïrriteerd ben.. Steeds maar weer te horen krijgen dat ze boven marktconform zitten en dat ik me daar echt niet druk over hoef te maken.. En dan vervolgens na 3 gesprekken een voorstel te krijgen dan ruim 20% lager ligt dan mijn huidige salaris, met daarbij de opmerking dat ze niet hoger kunnen gaan i.v.m. de salarissen van het bestaande personeel.
Is mijn inziens totaal irrelevant en een zeer slecht argument, alsof collega's weten hoeveel iedereen verdient. Ik zou gewoon bij een eerste gesprek om een indicatie vragen. Natuurlijk gaat het niet alleen om salaris, maar salaris is natuurlijk wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bejit schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Je zou dit soort zaken natuurlijk niet per los contract moeten zien maar als totaal kostenpost voor het vinden van personeel. Je kan dat zelf als bedrijf doen of het uitbesteden aan een recruiter. Daarbij kan de recruiter - zeker voor kleinere bedrijven - goedkoper zijn zelfs met een relatief hoge fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Gomez12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Je hebt ook bedrijven die simpelweg anders rekenen (omdat ze bijna altijd via recruiters etc gaan) die hebben gewoon een pot geld voor de recruiters(/marketing voor het aantrekken van personeel) en daarnaast nog de salarissen.

Waarbij het dus niet relevant is voor het salaris hoeveel de recruiter kost, aangezien een goede recruiter ook gewoon een heleboel tijd/geld kan besparen aan het niet interviewen van 20 sollicitanten.
Dat klopt tot een zekere hoogte. Bij grotere bedrijven zie je dit al veel en maken zich minder zorgen hierover. Echter, zeker bij MKB bedrijven, werkt dit toch anders. Kleinere budgetten en heeft zo fee + salaris een flinke impact op het budget van een bepaalde afdeling.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:14
Essie689 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:09:
[...]

Dat is dus het hele probleem. Ik zie wel degelijk een voordeel in een goede recruiter. Het probleem is alleen dat ik nog geen goede recruiter heb kunnen vinden. Heb je nog tips hoe ik een goede recruiter kan vinden?
Tsja, dat is deels ook geluk hebben... En natuurlijk via-via, kijken hoe/via wie anderen ergens terecht zijn gekomen. En ook op je eigen gevoel af gaan, net als dat niet iedere recruiter gelijk is, is ook niet iedere kandidaat gelijk. Dus wie voor de een een prima recruiter is, daar kan de ander misschien totaal niet mee opschieten.
[...]

Daar heb jij ook weinig mee te maken. Die recruiter krijgt dat buiten jou om wel van je werkgever. Denk je dat een succesvolle match via een recruiter voor een bedrijf veel duurder is dan drie nutteloze gesprekken (waarschijnlijk met twee dure krachten, bv een manager en een senior?) met jou, plus al die andere eerste en tweede gesprekken die nergens op uitlopen? (Plus nog eens het doornemen van de sollicitatiebrieven/mails en alle andere rompslomp er omheen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Bejit schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:40:
Dat is dan wel een hele domme werkgever want die fee valt weg tegen wat een werknemer over een jaar kost aan salaris, werkplek etc. Ik kom op ongeveer 1% uit gerekend over het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Napo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Er zijn functies waarbij tarieven van € 250 normaal zijn. Een IT Specialist kan zonder blozen gewoon voor 100-150 aan het werk en voor een IT Consultant tussen de 80 (rock bottom)-120, en senior systeem beheerder 70-120 afhankelijk van ervaring. Zelf heb ik een minimaal tarief wat ik aanhoud en daar onder is het gewoon nee. Mijn stelling is, ben je goud waard, laat je dan nooit in zilver betalen want dan is zilver de nieuwe norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Wim-Bart schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Er zijn functies waarbij tarieven van € 250 normaal zijn. Een IT Specialist kan zonder blozen gewoon voor 100-150 aan het werk en voor een IT Consultant tussen de 80 (rock bottom)-120, en senior systeem beheerder 70-120 afhankelijk van ervaring. Zelf heb ik een minimaal tarief wat ik aanhoud en daar onder is het gewoon nee. Mijn stelling is, ben je goud waard, laat je dan nooit in zilver betalen want dan is zilver de nieuwe norm.
Dat is een compleet ander statement dat het bizare statement dat het moderne slavernij is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 00:48

BLACKfm

o_O

Essie689 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:40: En dan vervolgens na 3 gesprekken een voorstel te krijgen dan ruim 20% lager ligt dan mijn huidige salaris, met daarbij de opmerking dat ze niet hoger kunnen gaan i.v.m. de salarissen van het bestaande personeel.
Echt een uitspraak waar ik als werknemer echt 0% boodschap aan zou hebben. Zelfde drogreden als 'We werken hier met tredes en dienstjaren', 'je kunt niet meer verdienen binnen deze schaal, je zit al aan de max' en meer van die glazen plafond praatjes.

Er is een wettelijk minimumloon, maar toch zeker geen wettelijk maximumloon. Die bankdirecteuren nemen echt geen genoegen met 'Je verdient het maximale van je schaal'.
Als ze je kosten wat het kost willen hebben, jouw kwaliteiten zorgen voor een 500% omzetverhoging en de winst gaat met een paar miljoen omhoog. Dan moet je als bedrijf toch wel enorm dom zijn om zo iemand geen 'blanco cheque' te geven wat betreft het loon.

Dat weet je natuurlijk niet vooraf. Maar die glazen plafonds haal je meestal ook niet op je eerste werkdag.

Die tredes en functieladders zijn leuk om je minimumrechten aan te hangen. Je kunt immers met een CAO of Bedrijfsregels wapperen als je wat tekort komt. Een werkgever die gaat wapperen met die zelfde documenten om je maar niet meer te hoeven betalen is wat mij betreft gewoon af, en dan staat de volgende dag op Linkedin dat ik 'open sta voor een nieuwe uitdaging'.
F*ck die collega's die dan scheve ogen krijgen, motten ze maar harder werken/onderhandelen.

Je bent als werkgever in mijn ogen niks waard als je door zulke zelf opgelegde imitaties je kennis en kunde de organisatie uit laat vloeien... Maar dat is mijn mening 8) .

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
BLACKfm schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:07:
[...]
Je bent als werkgever in mijn ogen niks waard als je door zulke zelf opgelegde imitaties je kennis en kunde de organisatie uit laat vloeien... Maar dat is mijn mening 8) .
Er is echter ook een hele grote groep die zichzelf ietwat overschat en die je als werkgever ook liever kwijt bent dan ze extra te geven.

Ook altijd leuk die vergelijkingen met bankdirecteuren etc, alleen daar is 1 essentieel verschil, die werken normaal gesproken op een bonus-commissie.

Als jij echt zo overtuigd bent van jezelf dan kan je ook dit soort uitspraken "Als ze je kosten wat het kost willen hebben, jouw kwaliteiten zorgen voor een 500% omzetverhoging en de winst gaat met een paar miljoen omhoog. " gewoon koppelen aan een bonus constructie waarbij je basis-loon binnen de lijntjes blijft en je bij 499,9% omzetverhoging je niets extras krijgt, maar je bij halen van de doelen wel gewoon jouw extra loon in de basis van een bonus krijgt.

Maarja, dan zouden bepaalde mensen echt moeten presteren en afgerekend kunnen worden en dat wil een heleboel dan toch ook weer niet. Oftewel veel bla-bla weinig concreet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-05 16:03
Gomez12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Er is echter ook een hele grote groep die zichzelf ietwat overschat en die je als werkgever ook liever kwijt bent dan ze extra te geven.

Ook altijd leuk die vergelijkingen met bankdirecteuren etc, alleen daar is 1 essentieel verschil, die werken normaal gesproken op een bonus-commissie.

Als jij echt zo overtuigd bent van jezelf dan kan je ook dit soort uitspraken "Als ze je kosten wat het kost willen hebben, jouw kwaliteiten zorgen voor een 500% omzetverhoging en de winst gaat met een paar miljoen omhoog. " gewoon koppelen aan een bonus constructie waarbij je basis-loon binnen de lijntjes blijft en je bij 499,9% omzetverhoging je niets extras krijgt, maar je bij halen van de doelen wel gewoon jouw extra loon in de basis van een bonus krijgt.

Maarja, dan zouden bepaalde mensen echt moeten presteren en afgerekend kunnen worden en dat wil een heleboel dan toch ook weer niet. Oftewel veel bla-bla weinig concreet.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen jouw verhaal, het verhaal van Blackfm en wat er daadwerkelijk gebeurt. Werkgevers die stelselmatig lopen te mopperen dat er te weinig mensen beschikbaar zijn, maar ondertussen continue met dat soort uitspraken strooien als dat je te veel verdient, niet in hun schaal past, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:13
Er is ook gewoon veel verschil. Ik zit redelijk aan de bovenkant van de markt, en ik krijg regelmatig "aanbiedingen" die neerkomen op de helft van m'n huidige salaris, en dan denken de recruiters dat ze een hele goede deal hebben.

zelf vraag ik dus ook altijd om een salaris indicatie, en zo niet dan praten we niet verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een paar dingen:
  1. Je vertelt nooit wat je nu verdient. Daar help jij jezelf niet mee.
  2. Er is niks mis met een recruiter inschakelen voor het vinden van een baan. Ze kennen het klappen van de zweep, ze kennen de markt, en ze leren ook jou kennen. Daar kan je een mooie relatie mee opbouwen die je in de toekomst ook gaat helpen. Stuur mij maar een bericht als je gegevens wil van een goede recruiter.
  3. Je vertelt nooit wat je nu verdient. Daar help je alleen je mogelijk nieuwe werkgever mee.
  4. Voordat je solliciteert op een functie vraag je vriendelijk in welke salarisrange beschikbaar is voor de functie waarop je solliciteert. Neem geen genoegen met afwimpelende reacties. Een range van 3000 tot 5000 is ook nietszeggend natuurlijk, maar dan kan je in ieder geval in de onderhandelingen ergens op richten.
  5. Je vertelt nooit wat je nu verdient. Er is geen enkele reden om dit te vertellen. Als ze dit toch "moeten" weten dan vraag je simpelweg om een salarisstrookje van je mogelijk toekomstige collega's. Gelijk oversteken heet dat.
  6. Pas nadat je weet wat de salarisrange is kan jij ook netjes aangeven waarvoor jij de switch zou maken. Als hun range 3000 tot 5000 is, afhankelijk van kennis en senioriteit, dan zou jij kunnen zeggen: "Mijn minimum had ik bepaald op 5200 euro per maand." Vaak zit er namelijk rek in. Een paar honderd euro gooit hun salarishuis ook niet omver.
  7. Oh, last but not least: Je vertelt nooit wat je nu verdient. Als ze blijven aandringen dan is "verdienen" een ruim begrip, ze vragen namelijk niet wat je nu ontvangt :7 Wat jij verdient is helemaal aan jou. Dit heet bluffen, bluffen is leuk en lucratief.
En een kleine tip als mede-developer: PHP is een klotetaal waar je heel snel vanaf moet stappen. Het gaat je carrière goed doen als je jezelf bezit gaat houden met modernere programmeertalen die niet zo'n sterk stigma hebben. In de markt van PHP-ontwikkelaars zit niet veel geld, andere keuzes gaan je veel meer geld opleveren en aangezien ik de markt redelijk goed ken in Nederland: ook leuker werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Full stack PHP, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Full stack bevat ook de front-end. Angular, React en Vue zijn veelgevraagde frameworks. Developers met stevige kennis van deze frameworks kunnen goed verdienen. 5k bruto mag geen probleem zijn.

Qua back-end development: ik heb de indruk dat de waarde van het hele back-end specialisme iets is gedaald. De wat hoger gewaardeerde specialiteiten in de back-end wereld hadden vaak te maken met schaalbaarheid, performance tuning en redundancy voor high-traffic websites. Maar die taken worden meer en meer afgehandeld door cloud services. De meest problematische laag oo dat vlak is de data layer en daar zijn grote stappen gezet met NoSQL PaaS diensten.

Daar komt bij dat de bovenkant van de markt vaak op andere talen van PHP is gebouwd.

Leer een andere taal of laat de back-end los en focus op de front-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Blue-eagle schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:43:
En een kleine tip als mede-developer: PHP is een klotetaal waar je heel snel vanaf moet stappen. Het gaat je carrière goed doen als je jezelf bezit gaat houden met modernere programmeertalen die niet zo'n sterk stigma hebben. In de markt van PHP-ontwikkelaars zit niet veel geld, andere keuzes gaan je veel meer geld opleveren en aangezien ik de markt redelijk goed ken in Nederland: ook leuker werk.
Ik vraag me af wat je dat een modernere programmeertaal vind?
t_captain schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:01:
Full stack PHP, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Full stack bevat ook de front-end. Angular, React en Vue zijn veelgevraagde frameworks. Developers met stevige kennis van deze frameworks kunnen goed verdienen. 5k bruto mag geen probleem zijn.

Qua back-end development: ik heb de indruk dat de waarde van het hele back-end specialisme iets is gedaald. De wat hoger gewaardeerde specialiteiten in de back-end wereld hadden vaak te maken met schaalbaarheid, performance tuning en redundancy voor high-traffic websites. Maar die taken worden meer en meer afgehandeld door cloud services. De meest problematische laag oo dat vlak is de data layer en daar zijn grote stappen gezet met NoSQL PaaS diensten.

Daar komt bij dat de bovenkant van de markt vaak op andere talen van PHP is gebouwd.

Leer een andere taal of laat de back-end los en focus op de front-end.
Daar bedoel ik voornamelijk mee dat ik PHP als backend taal gewent ben. (Er zijn ook genoeg Fullstackers met bv C#). Daarnaast sta ik ook open voor backend PHP functies.

[ Voor 8% gewijzigd door Essie689 op 23-06-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Java, C# en python zijn drie heel breed gebruikte talen waarin heel wat meer dan standaard webdevelopment wordt gedaan.

Afhankelijk van je technologische smaak en het soort organisatie waarin je graag werkt, is het wellicht verstandig om een van die te leren.

De dichtstbijzijnde optie is echter om te focussen op de front-end. Je bent reeds full stack developer, dus de switch is goed te verkopen. De banen voor bv react devs liggen voor het oprapen en dat hoeft niet allemaal voor een appel en een ei.

De andere kant op kun je positioneren in de vierde tier van de applicatie: de batch peocessing systemen die de data fijnsnijden voor in de database die achter je web applicatie hangt. Maar daarvoor heb je mogelijk wel wat skill gap. Python, data engineering, die kant op.

Beide routes bieden uitzicht op beter betaald werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Essie689 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Ik vraag me af wat je dat een modernere programmeertaal vind?
PHP is natuurlijk modern te noemen als je de laatste versies gebruikt, maar het stigma rondom PHP zorgt voor een slechte reputatie en vooral weinig respect voor de taal onder de meeste andere developers. Ik vind deze post op Reddit een fantastisch voorbeeld van de rotzooi waarop PHP is gebaseerd: https://www.reddit.com/r/...ur_beef_with_php/ddodpuh/

Ik zou persoonlijk gewoon richting de frontend bewegen. Leer JavaScript + TypeScript en pak een populair framework zoals Vue.js of React op. Laat alsjeblieft Angular links liggen.

Maar met JS kan je ook middels Node.js de backend bedienen. En met React Native kan je ook iOS en Android apps bouwen.

Of je gaat de kant op van Ruby, Kotlin, Java, .Net, of Python. Allemaal talen die (in ieder geval enkele) gewoon thuishoren op het cv van een zichzelf respecterende developer. Wees geen one-trick-pony. Je hoeft geen specialist te zijn, maar de basiskennis van alternatieven moet je in huis hebben om te kunnen solliciteren op een goede functie.

Met jouw kennis en ervaring heb je de concepten van programmeren al in je bezit. Andere talen zijn grotendeels simpelweg een andere syntax. En vooral geen PHP waarmee je alleen maar aan werk kan komen bij bedrijven die PHP gebruiken ;)

Een senior React developer in de regio Amsterdam vangt makkelijk 5500 euro bruto per maand in loondienst. PHP developers zitten daar over het algemeen heel erg ver onder. PHP programmeurs zijn vaak goede software engineers die heel simpel, door een andere taal te gaan leren, opeens +2000 euro per maand kunnen bijschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-05 16:03
Een paar dingen:
  2. Er is niks mis met een recruiter inschakelen voor het vinden van een baan. Ze kennen het klappen van de zweep, ze kennen de markt, en ze leren ook jou kennen. Daar kan je een mooie relatie mee opbouwen die je in de toekomst ook gaat helpen. Stuur mij maar een bericht als je gegevens wil van een goede recruiter.
  3. Je vertelt nooit wat je nu verdient. Daar help je alleen je mogelijk nieuwe werkgever mee.
  4. Voordat je solliciteert op een functie vraag je vriendelijk in welke salarisrange beschikbaar is voor de functie waarop je solliciteert. Neem geen genoegen met afwimpelende reacties. Een range van 3000 tot 5000 is ook nietszeggend natuurlijk, maar dan kan je in ieder geval in de onderhandelingen ergens op richten.
  5. Je vertelt nooit wat je nu verdient. Er is geen enkele reden om dit te vertellen. Als ze dit toch "moeten" weten dan vraag je simpelweg om een salarisstrookje van je mogelijk toekomstige collega's. Gelijk oversteken heet dat.
  6. Pas nadat je weet wat de salarisrange is kan jij ook netjes aangeven waarvoor jij de switch zou maken. Als hun range 3000 tot 5000 is, afhankelijk van kennis en senioriteit, dan zou jij kunnen zeggen: "Mijn minimum had ik bepaald op 5200 euro per maand." Vaak zit er namelijk rek in. Een paar honderd euro gooit hun salarishuis ook niet omver.
  7. Oh, last but not least: Je vertelt nooit wat je nu verdient. Als ze blijven aandringen dan is "verdienen" een ruim begrip, ze vragen namelijk niet wat je nu ontvangt :7 Wat jij verdient is helemaal aan jou. Dit heet bluffen, bluffen is leuk en lucratief.
Ben ik dan heel stout dat ik heb aangegeven waaronder ik niet eens meer onderhandel toen ik onderlaatst gevraagd werd? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Een paar dingen:
Beantwoord simpelweg elke vraag over wat je nu verdient met als antwoord wat je wil gaan verdienen (en zeg dit er ook bij dat dit je antwoord is ga het niet door de war laten lopen).
Het is totaal irrelevant wat je nu verdient (want daar ga je dus weg) en het is alleen relevant wat je wil verdienen voor het werk wat je wilt gaan doen.

Het totaal niet antwoorden op vragen wat je nu verdient vind ik ook zo kansloos, want jij wil een salarisindicatie zo snel mogelijk hebben, maar het bedrijf wil dat ook. Wil jij 20% meer verdienen dan het bedrijf ervoor overheeft, tja dan is het ook snel afgelopen.
Oftewel salarisindicaties van beide kanten is wmb niets mis mee, zolang je je maar blijft concentreren op het salaris van de nieuwe functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Moet aangeven dat ik in een redelijk goede positie zit, ik zit vaak goed op mijn werk, krijg vaak genoeg betaald en krijg wekelijks meerdere verzoeken om eens te komen praten over een positie. Toch ben ik redelijk nieuwsgierig en offer ik graag eens een uurtje of 2-3 op om op gesprek te gaan en te kijken in de keuken van een ander. Dit doe ik 4-5 keer per jaar, ik merk dat ik daardoor relaxer gesprekken in ga en meer een houding krijg dat als ik dit gesprek niet win dan komt er wel een ander. Soms kom ik daardoor unieke kansen tegen, terwijl ik eigenlijk niet op zoek was naar een baan. Ik ga daarnaast vaak een gesprek in met het idee dat ik qua kennis er ook op vooruit wil gaan, ik vraag dan ook hoe ze bepaalde dingen doen met onderwerpen die ik zelf lastig vond.

Soms hoor ik geniale oplossingen, soms hoor ik alleen maar ruis aan de overkant (vooral vanuit managers). Door in gesprek te gaan met vakgenoten is het over het algemeen geen verspilde tijd, wel wil ik dat partijen serieus zijn en salaris is daar een onderdeel van. Als je niet serieus kan praten over salaris bij een sollicitatie dan verdien je mijn tijd niet, dat besef is er ook pas gekomen na een keer de boot in gegaan zijn.

Heb een keer gesprekken gevoerd met een partij die zeer interessante dingen deed mbt verkeer analyse, had eens gebeld met de manager, gesproken met de manager en toen kwam salaris. Het aanbod lag 2000 euro lager dan wat ik op dat moment verdiende, gezien het werk dichter bij huis was, voorwaarden iets beter waren gaf ik aan dat ze minstens 1000 euro te laag zaten. Daar schrokken ze van, dat verdiende niemand binnen het bedrijf. Vond dat redelijk opmerkelijk. Toen ging ik wat kritischer vragen over hun bonus structuur, wanneer was die voor het laatst uitbetaald en wat was het percentage van salaris. Toen werd duidelijk dat er al jaren niet was uitbetaald omdat de resultaten niet best waren. Sinds dit gesprek wil ik 2 dingen voor ik langs ga:

1. Mijn eerste gesprek is niet met de manager. Managers zijn nutteloos voor het vergaren van informatie over vak gerelateerde topics. Een manager is niet bezig met hoeveel petabyte er aan welke data er is, die is bezig met hoeveel het kost. :P Gezien ik kennis en ervaring wil uitwisselen, ook wil weten hoe de cultuur is wil ik als eerste met directe collega's spreken. Veel bedrijven vinden dit wennen en apart, maar de juiste bedrijven voor mij waar ik wil werken vinden dit geweldig.
2. Wat is de salaris indicatie, wat zijn de bonus structuren en hoe belonen ze werknemers. Meestal verpak ik het cheeky en humoristisch, als in: "Het is hartstikke leuk dat jullie mijn C.V. perfect vinden en mij graag willen uitnodigen voor een gesprek, maar kunnen jullie perfectie ook betalen?"

Ik heb ook een keer een headhunter gehad die perse mijn salarisstrook wou zien. Of de CTO van een webhoster in Lelystad in die ene extreem lelijke loods die perse mijn laagst mogelijke salaris moest weten nadat hij net een half uur had zitten oreren hoe ze een nieuw leasebedrijf hadden opgezet om veel geld aan reclame niet te hoeven uitgeven zodat er op de auto's reclame stond voor niets. Dat soort dingen zijn toch wel dingen waardoor ik er 1. Nooit meer ga werken en 2. Zorg dat de bedrijven waar ik bij werk zo min mogelijk zaken met deze mensen doen. Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. En voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten voelt gewoon niet goed, zeker als het over mijn salaris gaat. :)
Pagina: 1