MSata, SSD en HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-06 15:54
Mijn vraag

Ik heb een mSata 256GB gekocht voor mijn moederbord. Op het moederbord heb ik ook een SSD 240GB en een HDD 2TB aangesloten. Nu wil ik Windows opnieuw gaan installeren en ik vraag me af hoe ik de schijven het beste kan inrichten.

Windows op de MmSata schijf?
Program Files op de SSD?
En de documenten op de HDD?

Relevante software en hardware die ik gebruik
OS = Windows 10 Pro 64-bit
mSata = Samsung PM871 mSata 256GB
SSD = MKNSSDTR240GB ATA Device (SSD)
HDD = ST2000DL003-9VT166 ATA Device
Moederbord = Gigabyte B75-D3V (Intel Core i7-3770 CPU @ 3.40GHz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De zoekvraag via Google gezocht, maar niet een antwoord gevonden
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:24

br00ky

Moderator Harde Waren
SATA is SATA, dus of dat nou via een reguliere SATA aansluiting of mSATA naar een SSD wordt verstouwd maakt niet veel uit. Data of de HDD, dat is het belangrijkste. Zolang je beide SSD niet tot de nok toe vult zullen de prestaties theoretisch prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:44
Je hebt geen mSata-ssd gekocht, maar een M2-ssd. (Dat is in ieder geval de variant die je gelinkt hebt.)

https://en.m.wikipedia.or...mSATA_SSDs_comparison.jpg

De ssd die je hebt gekocht is dus M2 en op je moederbord past alleen mSata. Voor het aansluiten van een M2-ssd heb je een adapter nodig naar pci-e.

MSata is een verouderd formaat en zou ik zeker niet aanschaffen. Je kunt het op nieuwere moederborden namelijk niet meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Weet je dat zeker? Ik vind hem zowel als M.2, als mSATA als SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De Mushkin site geeft twee 2.5" SATA types en één M.2 SATA model terug op MKNSSDTR240GB:

http://www.poweredbymushk...9999999&option=com_search

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
@Nielson, de eventuele verwarring gaat toch om de Samsung SSD? Die Mushkin had TS al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Qua interface maakt het in snelheid niet uit. mSata en Sata zijn even snel/traag.
Volgens deze site is de Muskin wat sneller, dus dan daar kan je het beste Windows op zetten, en je programma's op de mSata.

Een grotere SSD was mischien een betere optie geweest.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
@br00ky Aha, ik heb weer half gelezen zie ik :)

Maar als ts idd een mSata heeft zal het voor de snelheid niet veel uitmaken of hij op de Samsung of de Mushkin installeert. Verdelen over twee ssd's lijkt me niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
br00ky schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Weet je dat zeker? Ik vind hem zowel als M.2, als mSATA als SATA.
Vandaar dat ik aangeef “als je de variant gekocht hebt die je hebt gelinkt” :)

@JoJuDaRo
De ssd is vrij klein, ook niet groter dan de reeds aanwezige, hij is uit 2016, een mSata is niet handig, want die kun je niet meer gebruiken op er een nieuw bord zonder adapter en in M2-format heb je nu een adapter kwijt en ben je dadelijk een van de weinige M2-sloten kwijt op een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Beste reageerders,

Sorry voor de late reactie, maar Caiway had een storing. Bedankt voor de reacties en ik als beginnend gebruiker leer er veel van. De mSata was al gekocht en is inmiddels geplaatst, maar ik kan hem nergens in de bios vinden en Windows 10 ziet hem dus ook niet. Waar in de bios moet ik wat aanpassen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0BXzwXW022PmK-qgV5NdRyCUtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lK8VZtKvpNkrCsqB8H0GJ2QV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet zo niet uit m'n hoofd hoe die SATApoorten en mSATApoort zijn ingedeeld, maar vaak worden die gedeeld. Dus als je dan SATA5 of SATA6 gebruikt voor een reguliere SATAschijf, dan zie je de mSATA niet. Ik zou eerst eens in die hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Beste TERW-DAN,

Het antwoord is te technisch voor mij. Ik zal straks een foto van de bios maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plEY5VjD1jOzcRLd8x9JOVDxeJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZkUBtWEkbc4s53vu7yPFm4G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G83AeKCLwH3sVSgwPXwpeRSCNLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znSY7I5AE5lIXh79BT3b7mIU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvhdGpKx9wyVMXz_lsMhfdMO-d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21aRf8lDp3h1AFz0x7BgcW8J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Het is aan te raden de SATA Mode Selection op AHCI te zetten. Kijk eens welke schijven er bij ATA Port INformation te zien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Waar ergens kan ik dat vinden. Ik ga morgen kijken. Ja ik ben een behoorlijke leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:09

FreakNL

Well do ya punk?

JoJuDaRo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:08:
Beste TERW-DAN,

Het antwoord is te technisch voor mij. Ik zal straks een foto van de bios maken,
Zo moeilijk is zijn antwoord niet.

Vaak kun je de msata poort alleen gebruiken als je de gewone sata poort niet gebruikt. Dat is wat hij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
JoJuDaRo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:22:
Waar ergens kan ik dat vinden. Ik ga morgen kijken. Ja ik ben een behoorlijke leek.
Op je eerste afbeelding staat op de 2e regel de SATA Mode Selection en op de derde afbeelding staat de ATA Port Informatrion.
FreakNL schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:23:
Vaak kun je de msata poort alleen gebruiken als je de gewone sata poort niet gebruikt. Dat is wat hij bedoelt.
Zou wel een goede veklaring geweest zijn maar in dit geval zijn de 6 SATA interfaces van de chipset netjes verdeeld over 5x SATA en 1x mSATA.

[ Voor 70% gewijzigd door Nielson op 24-06-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
De chipset heeft 6 Sata-aansluitingen.

Die worden als volgt gebruikt op dit bord (er van uitgaande dat alle revisies gelijk zijn):

1x Sata 6 Gbit
4x Sata 3 Gbit
1x mSata 3 Gbit

Pagina 8:
https://download1.gigabyt...b_manual_ga-b75-d3v_e.pdf

Ze worden dus niet gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Beste Nielson,
Het is aan te raden de SATA Mode Selection op AHCI te zetten. Kijk eens welke schijven er bij ATA Port INformation te zien zijn?
Kan dat ook bij een bestaande installatie van windows op de ssd schijf? Of wordt alles dan verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 04-07 20:22
Als AHCI uit stond en je had al een bestaande Windows installatie waarvan je opstartte, moet je AHCI uit laten staan totdat je bovenstaande probleem is opgelost, anders start Windows niet meer op.

AHCI vind je in de BIOS bij de SATA-controller eigenschappen. AHCI maakt je SSD fors sneller.

Nadat je de problemen hebt kunnen oplossen en Windows weer loopt, kijk je even op internet hoe je AHCI aanzet. Je moet dan in de lopende Windows in de registry een waarde aanpassen, de PC rebooten en meteen de BIOS ingaan en daarin op de SATA-controller AHCI aanzetten. Dan reboot je en start je Windows weer op, maar nu een stuk sneller.
Alternatief is dat je in de BIOS SATA aan zet en de hele Windows opnieuw installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Met als aanvulling op bovenstaand, als je Windows opnieuw gaat installeren op een andere schijf verwijder dan tijdelijk de overige schijven (vooral als hier al eens Windows opgestaan heeft) om te voorkomen dat Windows setup de bootloader van die schijven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Beste Renault,
Als AHCI uit stond en je had al een bestaande Windows installatie waarvan je opstartte, moet je AHCI uit laten staan totdat je bovenstaande probleem is opgelost, anders start Windows niet meer op.
Ik heb niets veranderd, maar na 2 dagen herkent de bios en daarmee ook Windows de mSata SSD. Dat probleem lijkt op gelost.

Nu me even verdiepen in het omzetten van IDE naar AHCI op een bestaande installatie. Dat AHCI geldt dat ook voor mij wat oudere MKNSSDTR240GB, want daar staat Windows nu op en ik heb geen zin om het OS opnieuw en onnodige te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Het omzetten van IDE naar AHCI mode is zoals @Renault aangeeft vrij simpel, paar kleine aanpassingen in het register:

https://support.microsoft...ta-mode-of-the-boot-drive

Let hierbij wel op wat je doet, je kunt Windows zo ook aardig kapot maken. En eerst de aanpassingen in Windows doen, pc opnieuw opstarten en direct naar de bios gaan, daar de omzetting van IDE naar AHCI doen en vervolgens (als het goed is) gewoon weer opstarten in Windows met AHCI ingeschakeld.

Gigabyte heeft lang geleden een klein tooltje gemaakt die dit voor je doet, maar ik weet niet of deze compatibel is met Windows 10:

Gigabyte launches Disk Mode Switch utility
https://www.gigabyte.com/...d?kw=disk+mode+switch&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Het geldt voor ieder opslagapparaat met een Windows versie waarvan je wil kunnen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Ik heb het register aangepast, opnieuw opgestart en de bios gezet op AHCI. De computer schiet dan in de Windows repair stand. Dus snel weer terug op IDE gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Nee, je moet dan eenmalig door die Windows repair heen gaan. Daarna is het in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Welke optie moet ik dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Opstartherstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Ik heb geen USB nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Na een tijdje de mSata ssd te hebben herkend is dat sinds vandaag niet meer zo. Ik kan hem in de bios nergens vinden. Kan iemand mij leiden in de bios, zodat de ssd weer zichtbaar wordt? Kan ik ergens een stuurprogramma vinden? Op de website van Samsung vind ik mijn type niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
De BIOS herkent een SSD of HD niet actief, hij detecteert hem slechts.
Mijn advies is om de mSATA SSD te verwijderen en opnieuw erin te zetten (wellicht met voorzichtig gereinigde contacten). Dan zou je hem weer gewoon in de BIOS moeten zien.
Pagina: 1