Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste netwerk aanleggen, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Sinds wij een nieuw huis hebben zit ik al na te denken over hoe ik het netwerk wil gaan aanleggen maar had hierover nog enkele vragen.

Als eerste de situatie schets

1) Hier komt de hoofdkabel van ziggo binnen en staat op het moment de router.
Hier wil ik een 2-poort opbouw wcd plaatsen waarvan 1 poort voor een kabel van router -> switch en de ander voor switch -> acces point die op het plafond gemonteerd word.
2) Hier wil ik in de kelder de 16-poort switch gaan plaatsen en een patch paneel.
3) Een AP die buiten in de overkapping verwerkt word
4) Hier komen 2 x 2 poort wcd te hangen voor tv en toebehoren die via de schoorsteen omhoog lopen vanuit de kelder samen met de bestaande coax.
5) Nogmaals een 2 poort wcd voor pc en toebehoren via de kruipruimte.
6) Een AP op de verdieping die ik in de gang kan plaatsen

De kabel naar boven loopt bij punt 4 door de schoorsteen naar boven waar op het moment ook al de sateliet kabel en een coax naar boven lopen vanuit de kelder.

Mijn vragen;
Nu heb ik begrepen dat ik voor het interne netwerk het best massieve cat6 UTP kabel kan gebruiken, klopt dit of voldoet een flexibele kabel prima?
Bijvoorbeeld deze:cat6 UTP

En als ik massieve kabel gebruik heb ik een patch paneel nodig die ik naast mijn switch monteer waarop ik alle kabels afmonteer? Zijn hier ook nog varianten van beschikbaar welke niet rack mounted zijn? Of is dit sowieso altijd handig om te doen.

Kan de router locatie niet verplaatst worden naar de kelder? Hoe verleng ik dan de oorspronkelijke ziggo kabel die hier het huis binnenkomt?

Is het misschien verstandiger om op punt 4 maar 1 wcd van 2 poorten te plaatsen en hier direct een 4-poort switch achter te plaatsen?
Wellicht willen we in de toekomst de positie van de tv nog verplaatsen van punt 4 naar 5 en dan heb ik dezelfde situatie.

Voor de AP's zat ik te denken aan de TP-Link EAP225 en voor de switch aan een TP-Link SG1016PE, wat is hierbij de toegevoegde waarde van een Omada OC200?
Kan mijn Raspberry deze rol niet vervangen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1016PE€ 137,53€ 137,53
3TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 66,76€ 200,28
1Startech.com 24-poorts 1U in een rek te monteren Cat 6 110 patchpaneel€ 57,-€ 57,-
1TP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 64,35€ 64,35
Bekijk collectie
Totaal€ 459,16

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Interne bekabeling word massief aangeraden maar in principe raak ik de kabels hierna nooit meer aan dus maakt het nog wel iets uit? Het scheelt mij de aanschaf en het aanleggen van de patchkast. Maar aan de andere kant begrijp ik dat een flexibele kern weer niet goed te monteren valt in verschillende wcd's?

Mini switch valt wat kosten betreft reuze mee, deze is dan ook via POE te voeden en kan in mijn tv meubel verwerkt worden. Dan heb ik 4 poorten via de switch en 1 aparte lopen voor mijn tv + benodigdheden maar is dit voldoende snelheid en toekomstbestendig?

De omada software is wel een community edition van te vinden voor op de raspberry maar over prestaties/stabiliteit in combinatie met bijvoorbeeld home assistant vind ik niet veel.

In principe lees ik dat er geen kabels via de schoorsteen naar boven mogen lopen, maar de huidige kabels lagen er al en werkten prima, hier komen dan alleen nog 2 utp kabels bij.

Voor de wcd's zat ik te denken aan 2xcat6 opbouw doosjes die ik tegen de plint aan monteer. Over het algemeen overal uit het zicht en ik kan dan onder de plint een gat de kruipruimte/schoorsteen in boren voor de kabels.

En in het algemeen, als iemand nog tips heeft hoor ik dit uiteraard graag!

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:45
1. nee je hoeft niet perse een patchpanel af te monteren.. aan de kelderkant kan je prima gewoon een 8P8C op de kabel monteren (maar voor tweakers.net is dat vloeken in de kerk...) , tussenmanier is een keystone connector ..

2. komt je coax sowieso niet via de kruipkelder in je huis binnen ? misschien intressant om te overwegen om je AOP te verzetten , zodat gans je ziggo modem etc allemaal in de kelder komt.

3. als je over dual UTP aanlegt , ben je sowieso serieus futureproof... het snelste wat je vandaag kan bestellen is 10gbps up / 10gbps down ... leuk , maar weinig clients kunnen dit maximaal benutten , voor videostreaming 4K ben je echt genoeg af met 30mps ... das 0,03% van de totale bandbreedte ...

4. als je toch sterk bezig bent , vergeet ook bv geen kabeltje voor je tuin accespoint , of ineens een camera indien je dat wenst ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22:23
ijske schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:07:
1. nee je hoeft niet perse een patchpanel af te monteren.. aan de kelderkant kan je prima gewoon een 8P8C op de kabel monteren (maar voor tweakers.net is dat vloeken in de kerk...) , tussenmanier is een keystone connector ..
Het _moet_ natuurlijk niet. Maar als je eenmaal je kabels getrokken hebt, wil je dat de komende 25 jaar niet opnieuw hoeven doen. Door geen patch panel te gebruiken kom je dan dus op stekkertjes uit. Die zijn helaas aan slijtage onderhevig, en moet je - als je pech hebt - een nieuw stekkertje zetten aan die kabel die eigenlijk al net te kort was. Dat soort verdriet voorkom je allemaal met een patch paneel.

Komt bij dat hoewel ik voldoende rj45 stekkers in m'n leven geknepen heb, een patchpanel of stopcontact doorgaans nog makkelijker gaat ook. Dus je hebt extra gemak op zowel korte alsook de lange termijn door nu gewoon wel een patch panel te gebruiken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou sowieso een patch paneel gebruiken en daar achter netjes 1,5 tot 2 meter slack oprollen. Voordeel is dat bij mogelijk opnieuw monteren je geen nieuwe kabel hoeft te trekken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
ijske schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:07:
2. komt je coax sowieso niet via de kruipkelder in je huis binnen ? misschien intressant om te overwegen om je AOP te verzetten , zodat gans je ziggo modem etc allemaal in de kelder komt.
Helaas, heb in de kruipruimte alleen een paar blauwe kabels liggen die links naar binnen lopen en rechts weer weglopen waarvan 1 naar mijn meterkast. De groene kabel die in de woonkamer uit de muur komt is nergens te vinden. Ik heb begrepen dat deze niet zomaar verlengd kan worden?

• wolkewietje
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 03-05 16:48
sayang1991 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:48:
De groene kabel die in de woonkamer uit de muur komt is nergens te vinden. Ik heb begrepen dat deze niet zomaar verlengd kan worden?
Die groene kabel kun je alleen aan de andere kant van je buitenmuur terug vinden en zal daar heel snel onder de grond verdwijnen.
Echter je kunt deze kabel wel verlengen maar dan moet je er een goede koppelstuk tussen zetten.
Je mag hem niet door een versterker of een splitter heen jagen omdat je dan de signalen die er op staan verstoord. Ook dien je weer een goede kwaliteit coax kabel te gebruiken (liefst de zelfde kleur groen).

Als je op deze manier die coax verlengt naar die plaats waar jij hem wilt hebben en je (ziggo) modem/router daar plaatst en van daaruit je netwerk verder aansluit hoeft dit geen probleem op te leveren.
Wel is het zo dat soms het aangeleverde signaal maar net voldoende is voor waar de ziggo box nu staat en als je de kabel verlengt het signaal net niet meer voldoende kan zijn.
O, en kijk ook even of er geen filtertje in de coax aansluitingsdoosje op de muur zit. die zou ik dan verwijderen voor je verlengt en daar plaatsen waar de nieuwe aansluitpunt komt te staan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True