Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het juiste soort systeem voor mijn kamer (vloerstaanders?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 02:38

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik wil voor het eerst een "echte" geluidsinstallatie kopen en probeer m'n research te doen maar maak mezelf gek met wat waarschijnlijk beginnersvragen zijn. Voor ik naar een audiowinkel ga om te luisteren wil ik een beetje een idee hebben van wat voor apparatuur ze daar voor me klaar moeten zetten. 20 keer terug gaan zit er in deze tijd waarschijnlijk niet in. Ik kan een duwtje de goede kant op gebruiken.

Eerst de vragen in het kort, dan de toelichting, dan de vragen nog een keer maar dan wat uitegebreider :)

1. Eerst de luidsprekers vervangen of eerst de versterker?
2. Vloerstaanders of niet, gezien de ruimte?
3. Focus op Front of op Center?
4. Alle speakers uit 1 lijn of mix-and-match?
5. Hoe belangrijk is de exacte opstelling voor 5.1?
6. Is mijn budget toereikend? Tips voor systemen/lijnen/merken?

Huidige situatie
Momenteel heb ik een samenraapsel van speakers van verschillende kwaliteit en leeftijd van 50 jaar oude B&O's tot 20 jaar oude budget Logitechs en een Phillips FR994 5.1 versterker (pre-HDMI). Ik heb lang alleen die B&O's gehad en dat was prima, maar ze beginnen nu wel erg oud te worden en ik wil ook wel eens goed surround geluid. Alle andere (relatief eenvoudige) luidsprekers in mijn bezit en die ik als surround of center speakers heb geprobeerd steken echter maar schril af en klinken als colablikjes. Mijn verwachting was dat iedere moderne luidspreker wel rondjes om mijn oudjes heen zou rennen maar dusver valt dat erg tegen (of mee). Tijd voor een upgrade dus.
M'n nieuwe TV (LG C9) heeft vrij aardige ingebouwde speakers die vaak een beter resultaat geven dan de versterker en speakers. Reviewers zijn behoorlijk enthousiast over het geluid uit deze TV en schrijven dat het beter is dan de meeste losse soundbars. Ik kan niet beoordelen of dat overdreve is of niet.
Uiteraard betaal ik liever niet meer dan nodig, maar een systeem kopen dat onder de maat is en niet bevalt is helemaal zonde. Het nieuwe systeem moet dus fors beter zijn dan een goede soundbar, anders schiet ik er niet genoeg mee op.
5.1 is een eis. Wellicht kan ik beter geluid krijgen met een 2.0 of 7.2.4 systeem, maar ik onderzoek nu specifiek 5.1 anders blijf ik appels en peren vergelijken. Mocht op enig moment de conclusie zijn dat 5.1 echt niet gaat lukken dan kijk ik dan wel verder.

Ik gebruik dit systeem als home cinema, muziek is geen deel van de overweging. Ik heb 3mx3m in de woonkamer beschikbaar en hier staan twee banken, een tafel, tv-meubel en natuurlijk alle apparatuur. De speakers staan tegen de muur aan en half achter de bank.

Plaatje

De paarse blokjes zijn speakers en de rode streep is een TV.
Onder de TV staat een TV-meubel die niet zichtbaar is op het plaatje maar bijna even breed is als de TV.
Op grond van het plaatje zou je misschien willen voorstellen om de TV te verplaatsen maar dat doe ik liever niet.

Dan mijn vragen:

1. Volgens mij zijn de speakers de zwakste schakel en voldoet de versterker nog zolang ik geen HDMI wil gebruiken. Het is vast niet optimaal maar ik geef liever nu het maximale bedrag uit aan luidsprekers dan dat ik moet bezuinigen om ook de versterker te vervangen. Zijn jullie het eens met die inschatting?

2. Heeft het zin om in de deze ruimte aan vloerstaanders te beginnen (ongeacht de kwaliteit) of komen die toch niet tot hun recht? Zie met name A en B in de tekening. Aan weerszijde van de TV is net iets meer dan 30cm ruimte. Daar staan nu ouderwetse vloerstaanders maar het houdt niet over. Ik kan me voorstellen dat ik beter af ben met kleine boxen die hoog en vrij aan de muur hangen dan met joekels die in een hoekje tegen de bank staan te bleren. Alles wat ik lees over dit soort luidsprekers zegt dat je ze de ruimte moet geven. Dat het niet optimaal is snap, maar is het beter dan vergelijkbare kleine speakers of weggegooid geld?
Ik zal hier niet mijn hele leven blijven wonen, en ik gok dat de volgende woning groter zal zijn en dat die
speakers dan beter uit komen. Een beetje voor de toekomst kopen is prima, maar het moet niet te gek worden.

3. Ik gebruik het systeem vooral voor cinema & TV en daarbij is met name de center belangrijk. Hebben die vloerstaanders wel zin of kan ik beter al mijn geld in een goede center en kleine fronts steken?

4. Omdat de center zo belangrijk is overweeg ik om een systeem samen te stellen en dan een center te nemen die een klasse beter is dan de rest van het systeem (maar misschien wel van dezelfde fabrikant). Is die route het verkennen waard of is de kans groot dat ik als amateur dan maar met een ongebalanceerd systeem kom te zitten dat niet lekker klinkt? Ik heb niet de illusie dat ik de oren heb om zo'n systeem te debuggen.
Is het verstandiger om alles uit 1 lijn te halen of maak ik me zorgen om verschillen die een amateur als ik toch niet hoort?

5. Een ideale 5.1 opstelling heeft de surround-luidsprekers schuin achter de luisteraar staan en op gelijke afstand. Dat zou betekenen dat die speakers midden in de kamer komen en dat is niet de bedoeling. Strak tegen bank aan is het best haalbare. Om struikelen en ongelukjes te voorkomen zou het handiger zijn om een van surronds een stuk verder te zetten. Zie C in het plaatje. Lijkt mij een kwestie van het volume daar iets harder zetten en dan zal het wel goed komen met dat kanaal, of onderschat ik dat?

6. Dan de hamvraag. Wat moet het allemaal gaan kosten en/of op welk niveau ga ik beginnen met zoeken?
Met wat is dusver heb uitgezocht denk ik dat ik mijn luistertocht ga beginnen bij QAcoustics systeem uit de 3000i-lijn (3050i front, 3010i rears, 3070s sub en 3090ci center, of QAcoustics Concept center (zie vraag 4)) en dat gaat dan ongeveer 1500 euro kosten.
Het gaat me niet om dit specifieke systeem, maar meer om de categorie.
Komen dit soort systemen tot hun recht in mijn kamer? Is het weggegooid geld, of moet ik juist een categorie hoger gaan als ik iets wil dat echt significant beter is dan een goede soundbar?
Ik weet dat het voor een deel erg persoonlijk is, maar jullie hebben vast een mening.... ;)

[Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22-06-2020 19:12]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 05:20
Als je echt zo precies in het midden van de woonkamer zit, kan de akoestiek volgens mij nog wel eens roet in het eten gooien. Ik heb ooit eens gelezen dat dat een dood punt is.

In principe heb je met een subwoofer geen vloerstaanders nodig, voor muziek is het nog te overwegen, maar bij film/series heeft het weinig meerwaarde, omdat de sub in het laag voorziet. Echter als je boekenplank-speakers niet op een tv-meubel kunt zetten en dus stands nodig hebt, is er niet echt een reden om geen vloerstaanders te nemen. De ruimte die het inneemt zal gelijk zijn en de prijs incl stands waarschijnlijk ook.

Belangrijker is wellicht nog hoe de speakers geplaatst dienen te worden. Hebben ze een bass reflexpoort, zit deze aan de voor of achterkant. Sommige speakers moeten juist dicht bij een muur, andere er verder vanaf. Hoewel dat met een subwoofer wellicht minder aan de orde is.

Voor wat betreft de center speaker, misschien heb je mijn post daarover in een ander topic gelezen, want ik zie redelijk wat punten die ik heb benoemd. De reden waarom ik voor een ander merk en andere prijsklasse ben gegaan is omdat ik de center uit de serie van m'n andere speakers niet mooi vond staan onder de tv. Center speakers hebben sterk de neiging de dimensionale verhoudingen van een schoenendoos te hebben. Ik wilde een center speaker die in verhouding platter was en ben zo bij mijn center speaker uitgekomen. De klank is ook soortgelijk, daar had ik geluk mee (Dali en Dynaudio). Er is zo niet direct een reden om voor een ander merk of hogere prijsklasse te gaan voor de center speaker. Ik denk zelfs dat de center speaker uit dezelfde serie als de overige speakers, het best tot z'n recht komt. Die is er tenslotte op gemaakt en zou dezelfde klankeigenschappen moeten hebben.

Ik denk dat je het beste eens naar een audiowinkel kunt gaan. Neem een richtbedrag in gedachte (houdt wat speling) en ga kijken en luisteren wat er voor te halen is. Als dat ook na diverse speakers van verschillende merken beluistert te hebben, nog niet naar wens is, dan weet je dat je het wellicht in een klasse hoger moet zoeken. Houd er wel rekening mee dat een beetje audio zo ongeveer begint bij €1500,- voor een 5.1 samenstelling excl. receiver. Voor de sub is het meestgehoorde advies om niet alleen naar speakermerken te kijken, maar ook naar specifieke subwoofermerken. De algemene tendens is dat je bij subwoofer merken doorgaans meer bang-for-buck krijgt, uitzonderingen daargelaten *kuch*Velodyne*kuch*.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-06 10:46
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:04:

1. Eerst de luidsprekers vervangen of eerst de versterker?
Je versterker doet 5x 60W. Zou voldoende moeten zijn voor de gemiddelde luidspreker. Ik denk dat luidsprekers vervangen meer doet dan versterker vervangen en daarom dat de juiste volgorde is als je het in stappen wil doen.
2. Vloerstaanders of niet, gezien de ruimte?
Tja, dat is echt een voorkeur die je zelf moet bepalen.
Zet de maten van de vloerstaanders die je in gedachte hebt eens met tape op de muur uit.
Betreft geluid, kwestie van gaan luisteren.
3. Focus op Front of op Center?
Front. Center doet voornamelijk/alleen spraak.
4. Alle speakers uit 1 lijn of mix-and-match?
Kan beide. Mijn persoonlijke voorkeur is in ieder geval van dezelfde fabrikant. Ik heb nu alles uit 1 lijn (Dali Opticon), maar mijn rear's (Opticon 1) hadden best wat kleiner en uit een andere serie mogen zijn.
5. Hoe belangrijk is de exacte opstelling voor 5.1?
Met moderne versterkers minder omdat die best aardig kunnen inmeten. Een beetje afstand van de luidsprekers is prettig. Met je rears zou dat lastig kunnen zijn. Iets verder naar achter aan het plafond ophangen een optie?
6. Is mijn budget toereikend? Tips voor systemen/lijnen/merken?
Budgetten zijn nooit toereikend :P.

Ik ben zelf best liefhebber van Dali. Ook de goedkopere series vind ik goed. Of je het met je budget gaat halen? Afhankelijk van wat je wil is het krap. Je kunt natuurlijk ook eea in stappen doen en in tijd uitsmeren. Ik heb zelf eerst fronts en een nieuwe versterker gekocht en later de center en rears toegevoegd. Je kunt in die tijd het aanvullen met wat je hebt staan.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 02:38

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
LA-384 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:00:
Als je echt zo precies in het midden van de woonkamer zit, kan de akoestiek volgens mij nog wel eens roet in het eten gooien. Ik heb ooit eens gelezen dat dat een dood punt is.
De tekening is niet exact, maar bedankt voor de opmerking.
In principe heb je met een subwoofer geen vloerstaanders nodig, voor muziek is het nog te overwegen, maar bij film/series heeft het weinig meerwaarde, omdat de sub in het laag voorziet.
Echter als je boekenplank-speakers niet op een tv-meubel kunt zetten en dus stands nodig hebt, is er niet echt een reden om geen vloerstaanders te nemen. De ruimte die het inneemt zal gelijk zijn en de prijs incl stands waarschijnlijk ook.
Dat van de prijs is wel een goed punt, maar als ik voor speakers ga die niet op de grond kunnen staan dan is de enige zinnige oplossing om ze aan de muur te hangen. Dan hebben ze ook weer geen ruimte.
Belangrijker is wellicht nog hoe de speakers geplaatst dienen te worden. Hebben ze een bass reflexpoort, zit deze aan de voor of achterkant. Sommige speakers moeten juist dicht bij een muur, andere er verder vanaf. Hoewel dat met een subwoofer wellicht minder aan de orde is.
Is er, buiten de locatie van de bass reflexpoort, nog iets anders waar ik op kan letten om te bepalen of speakers dicht bij een muur mogen/moeten staan of juist niet?
Is daar een woord voor?
Voor wat betreft de center speaker, misschien heb je mijn post daarover in een ander topic gelezen, want ik zie redelijk wat punten die ik heb benoemd.
Niet gelezen, maar er staat inderdaad veel interessants in, bedankt voor de hint.
Ik denk zelfs dat de center speaker uit dezelfde serie als de overige speakers, het best tot z'n recht komt. Die is er tenslotte op gemaakt en zou dezelfde klankeigenschappen moeten hebben.
Lijkt mij ook maar ik heb geen idee hoe groot dat verschil in praktijk is want ik lees ook dat veel merken een eigen kleur hebben die voor de meeste van hun speakers ongeveer gelijk is.
Ik denk dat je het beste eens naar een audiowinkel kunt gaan. Neem een richtbedrag in gedachte (houdt wat speling) en ga kijken en luisteren wat er voor te halen is.
Ik ben een beetje bang dat ik een stel speakers uitzoek die prachtig werken in de luisterruimte van de winkel, om er dan achter te komen dat ik dat geluid thuis niet gereproduceerd krijg.
Houd er wel rekening mee dat een beetje audio zo ongeveer begint bij €1500,- voor een 5.1 samenstelling excl. receiver.
tnx, dat is wel het bedrag dat ik in m'n hoofd had, maar ik krijg nu de indruk dat ik beter iets hoger kan gaan zitten.
M14 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:29:
Ik denk dat luidsprekers vervangen meer doet dan versterker vervangen en daarom dat de juiste volgorde is als je het in stappen wil doen.
tnx
Zet de maten van de vloerstaanders die je in gedachte hebt eens met tape op de muur uit.
Dat heb ik gedaan (met stukken karton) en het pas nét. Zo krap dat ik me afvraag of het geen parels voor de zwijnen zijn om daar goede speakers neer te zetten. Misschien moet ik accepteren dat in die situatie het toch niet beter wordt dan wat een goedkopere speaker kan produceren.
Betreft geluid, kwestie van gaan luisteren.
Zie mijn reactie hierboven. Ik wil niet gewend gaan raken aan een luxe geluid dat ik thuis nooit kan halen. Dan zou het systeem dat ik koop daarna altijd weer tegenvallen. Daarom probeer ik eerst vast te stellen of het zin heeft om aan dit traject te beginnen, of dat het toch op teleurstelling zal uitlopen.

[/quote]
Front. Center doet voornamelijk/alleen spraak.
[/quote]
Goh, dat had ik anders in geschat, films en TV bestaan grotendeels uit spraak, dat lijkt me dus de belangrijkste component. Bij film en TV zullen de fronts volgens mij vooral worden gebruikt voor achtergrondgeluiden en surroundeffecten.
Kan beide. Mijn persoonlijke voorkeur is in ieder geval van dezelfde fabrikant.
Tnx, ik ga het in ieder geval voor 1 leverancier aanhouden voor de normale speakers met misschien een uitzondering voor de sub.
Met moderne versterkers minder omdat die best aardig kunnen inmeten. Een beetje afstand van de luidsprekers is prettig. Met je rears zou dat lastig kunnen zijn. Iets verder naar achter aan het plafond ophangen een optie?
Ja, tnx. Ik had wel nagedacht over het ophangen van de fronts maar voor de rears was het nog niet in me opgekomen.
Of je het met je budget gaat halen? Afhankelijk van wat je wil is het krap.
Duidelijk, tnx.
Je kunt natuurlijk ook eea in stappen doen en in tijd uitsmeren. Ik heb zelf eerst fronts en een nieuwe versterker gekocht en later de center en rears toegevoegd. Je kunt in die tijd het aanvullen met wat je hebt staan.
Dat is min of meer het plan, maar wil wel het juiste niveau en bepaalde klank kiezen voor ik de eerst componten koop. In mijn huidige situatie is de center veruit de zwakste broeder. Die als eerste vervangen lijkt me de grootste winst te geven en een center is een stuk goedkoper dan een vloerstaander. Vandaar mijn idee om eerst de beste center te kopen die ik me redelijkerwijs kan veroorloven en dan de rest van het systeem aan te vullen met eenvoudigere componten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True