Luidsprekerkabel als stroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-06 15:13
Hallo,

Ik heb op dit moment onder de grond luidsprekerkabel liggen, deze is vrij dik. Nu wil ik overstappen naar Sonos en de achterspeakers voeden via deze speakerkabel. Is dat mogelijk? (Kan hem niet vervangen).

Op google lees ik hele uiteenlopende adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 05:55

Ravefiend

Carpe diem!

Als het gaat om 2 aders dan lijkt me dat niet direct een probleem. Heb je misschien een foto van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-06 15:13
Ravefiend schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:18:
Als het gaat om 2 aders dan lijkt me dat niet direct een probleem. Heb je misschien een foto van de kabel?
Ja, deze:
https://ibb.co/DCP1dLK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:38

Tens

let me drink about it

Uiteenlopende adviezen zul je hier ook krijgen ;)
1,5 mm² zo te zien, dat is genoeg voor een Sonos.
Echter geen idee op welke spanning die kabels getest zijn.
Ik zeg niet meteen dat je doorslag krijgt bij 220Volt, maar als je hierdoor brand krijgt ben je wrs niet verzekerd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:00
Het is inderdaad 1,5mm2. Feitelijk niet veel anders als een gewoon tweelingsnoer van de bouwmarkt lijkt 't. Alleen is de kabel niet dubbel geïsoleerd zoals gebruikelijk is voor 230v bekabeling.

Dat je het huidige snoer niet kan vervangen lijkt erop dat die ergens in weggewerkt zit of klem zit. Ik zou het zelf niet gaan toepassen hiervoor.

[ Voor 27% gewijzigd door S-te-fan op 22-06-2020 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

Het kan wel, maar het mag niet.
Ten eerste is de isolatie niet aantoonbaar getest voor deze spanning.
Ten tweede is het onoverzichtelijk dat er 230v op een luidsprekerkabel staat terwijl de versterker uit staat. En daarmee voldoet het niet aan de eis van een overzichtelijke installatie.

Dus dubbel nee

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het mag niet volgens de NEN1010 want;
- Kabel dient van een isolatieklasse te zijn van minimaal 500V en staat dan duidelijk op de kabel aangeven.
- Kabel gemaakt volgens de norm gerelateerd aan de NEN1010, zie draka vult 2x1,5qmm voor de juiste specs,
- Huidige kabel is geschikt voor maximaal 50V, zie specs fabrikant.

Mocht er een adapter op de sonos zitten, dan zou de secundare kant WEL via deze kabel kunnen laten lopen 😉👍 dit is dan gescheiden van het elektriciteitsnet en hierdoor veilig.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1