Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen plat dak 7.8m x 4.9m gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Delchrys
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09-06 05:29
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en heb al verschillende vragen gesteld. Nu dan toch even mijn eigen topic om het overzichtelijk te houden.
Ik vraag advies voor mijn platte dak van 7.8m bij 4.9m pal zuid. Nou ja -5 graden.
Schaduw geen.
Kustgebied ja.
Gaat om een huis met opbouw.
Eigen verbruik is gemiddeld 3600-3800kwh.

Zelf had ik al wat na zitten denken en zitten rommelen in sunnydesign. Ik dacht zelf aan 2x6 of 8 Oost/west xxxWp. Maar door mijn vragen ben ik ook wel traditionele zuid opstelling tegengekomen.

Iemand die advies kan geven en voor en nadelen?
Ik zou graag mijn eigen verbruik praktisch op willen heffen, niet terugleveren. Dus opbrangst 3800kwh zou genoeg zijn.
Daarbij zou ik graag uiteraard de laagste kosten willen hebben. 🤣🤣

Google earth foto toegevoegd.
Groeten Bert

[Voor 36% gewijzigd door Delchrys op 22-06-2020 23:28]

• Delchrys
.

[Voor 90% gewijzigd door Delchrys op 22-06-2020 23:29]

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:59
Ik zou even de straatnamen blurren, nu kan iedereen zien waar je woont.
Geeft me wel de kans om even te kijken op streetview, ik had nog nooit een huis met kubusvormige opbouw gezien. Het zal wel flink schelen qua ruimte in huis, meer dan 2 grote dakkapellen!

Op het zuiden gericht en een vrij vlakke helling passen er denk ik wel 10 van 2x1m richting zuid. Dat is meteen een mooi aantal voor een string op een enkelfase omvormer. De jaarproductie zal dan al bijna gelijk zijn aan je jaarverbruik.

Oost-west past er natuurlijk nog net iets meer Wp op, en dan hoef je wat minder ballast. Ik denk dat het voor veel gevallen handig is om het dak vol te leggen omdat je in de (nabije) toekomst misschien meer gaat verbruiken. Is er kans op een elektrische auto thuis laden, warmtepomp, airco, (meer) kinderen? Vergeet niet dat je, op eigen naam, de komende 3 jaar geen btw meer kunt terugvragen voor een uitbreiding.

Ga je het zelf leggen?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Op de afbeelding zie ik er nog twee met PV. Dat is de meeste kostenefficiënt, mocht je meer opbrengst willen dan kan je ook naar een oost-west systeem kijken. Meer panelen, minder opbrengst per paneel.

Wat wel of niet past is erg afhankelijk van het uitgekozen paneel. Bij ons viel het 15de paneel af en enkele cm. Zelf ben ik gegaan voor de laagste watt/euro panelen en het eigenlijk de efficiëncy hierin niet mee genomen.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Delchrys
Ik ben nog steeds aan het wikken en wegen en zou graag willen weten wat de installatiekosten zijn. Alhoewel ik niet denk dat die variëren naar welke opstelling ik kies...

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:25
Let wel op dat het paneel met de laagste Wp/EUR niet perse het paneel is met de laagste EUR/kWh voor de totale installatie. De kosten van de omvormer en het installeren stijgen amper als je iets meer Wp neerlegt.

Kijk hier eens: https://www.solar-bouwmarkt.nl/
Daar kan je gewoon zelf een setje bij elkaar klikken inclusief het installeren.

Bijvoorbeeld zoiets:
Volledige Installatie van 1 t/m 12 Zonnepanelen
€1.200,00

Trina 340 WP Perc
12 stuks €1.668,00

Goodwe GW3000-XS WiFi
€449,00

Complete Montageset Zuid - 2 panelen
6 stuks €854,70

• Delchrys
Bedankt voor de link

• Delchrys
Het feit dat er meerdere mensen met PV in mijn omgeving zijn, wil voor mij nog niet betekenen dat dat de beste set-up is 🤣.
Beide hebben voor en nadelen. Alleen ik dacht vanwege de lage hoek dat het niet zoveel uit zou maken. Lage hoek op zuid zodat er meer panelen kunnen tegen lage hoek Oost west met iet minder opbrengst maar wel meer panelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:24

timovd

Voorsprong door techniek

Met Oost/West, kun je er 16 kwijt met 60-cells, in landscape en twee rijen/dakjes van 2x4 panelen. Dan houd je ook nog voldoende afstand tot de rand en -zoals hierboven gezegd- je hebt minder ballast nodig op je dak.
Bijvoorbeeld 16x 345Wp panelen van JA Solar:
https://www.winkelman-zon...frame-halve-cellen/51779/
En twee van deze rijen:
https://www.winkelman-zon...stelling-8-panelen/51531/
Dat kan op een 4200 omvormer:
https://www.winkelman-zon...mpt/51616/?display=detail

Oost en West krijgen hun eigen MPPT en even opletten dat je geen inductielus gaat maken bij het aansluiten van de twee rijen met de zelfde windrichting.

Edit:
Onder iedere twee panelen (O/W) een flinke stoepband en eventueel een extra setje onder de panelen op Noord. En de twee rijen doorverbonden met een kort basisprofiel.

Misschien kan iemand met prehistorische Flash-player op ESDEC een tekening maken.

[Voor 12% gewijzigd door timovd op 23-06-2020 08:10]

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:25
timovd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:56:
Met Oost/West, kun je er 16 kwijt met 60-cells, in landscape en twee rijen/dakjes van 2x4 panelen. Dan houd je ook nog voldoende afstand tot de rand en -zoals hierboven gezegd- je hebt minder ballast nodig op je dak.
Bijvoorbeeld 16x 345Wp panelen van JA Solar:
https://www.winkelman-zon...frame-halve-cellen/51779/
En twee van deze rijen:
https://www.winkelman-zon...stelling-8-panelen/51531/
Dat kan op een 4200 omvormer:
https://www.winkelman-zon...mpt/51616/?display=detail

Oost en West krijgen hun eigen MPPT en even opletten dat je geen inductielus gaat maken bij het aansluiten van de twee rijen met de zelfde windrichting.
Dit zou ik doen qua opstelling. Drie extra redenen:
- hiermee kom je aardig in de buurt van je benodigde opbrengst
- door de spreiding van productie over de dag heen je meer eigen consumptie wat voordelig is met afbouw van de salderingsregeling naar 2030
- het is het gunstigste om je dak in een keer vol te leggen. Later bij leggen is qua extra kosten erg duur in vergelijking met de kosten om nu een paar paneeltjes extra neer te laten leggen.

• Delchrys
Kom ik dan uit op een gunstige vmpp voor de omvormer? Gezien ik hoorde dat het misschien een beetje weinig was. Of geldt dat alleen als ik 2x6 Oost /west doe?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:59
Met die panelen is tussen 6 en 12 of 13 per input gunstig. Optimaal is tussen 9 en 12 per input. Optimaal hoeft niet, het verschil in efficiëntie is niet heel groot

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True