Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oplichting?

Pagina: 1
Acties:

• DutchJohnDoe
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:24
Beste Medetweakers,

vandaag vond mijn vriendin een handgeschreven briefje in de brievenbus met onderstaande tekst

Hallo [mijn naam]

We zijn via Marktplaats het contact verloren.

Ik heb je 6050 aanbetaald op een bestelling welke ik vorige week zaterdag zou afhalen echter ik krijg sinds zaterdag middag vorige week geen kontakt meer met je

Doordat ik de optimizers niet kan leveren aan degene die de betaling heeft voorgeschoten is mijn leven sinds vorige week een nachtmerrie geworden. Mijn vriendin slaapt niet meer thuis wordt redelijk geterroroiseerd.

Ik weet dat je te vertrouwen bent echter degene die erop zit te wachten is hierin heel anders.

Zou jij me dringend willen bellen of appen om iets af te spreken

[telefoonnummer]

BvD

Het briefje is niet ondertekend en door de persoon zelf in de bus gedaan (geen postzegel of iets dergelijks). Op de achterkant staat een tekening waar autobaan bij geschreven staat en gevel. Ik heb geen idee waar het over gaat. Er wordt gesproken over optimizers denk ik (handschrift is wat slecht leesbaar). weet daar zelf verder niets van

Is dit een (nieuwe) oplichterstruc? Ik heb wel een account op Marktplaats, maar heb nog nooit iets te koop aangeboden, gebruik het account enkel om dingen te kopen. Wanneer ik inlog in mijn account kan ik ook geen enkel contact of iets dergelijks vinden en lijkt m'n account gewoon niet misbruikt te zijn (geen rare zoektermen of bekeken advertenties).

Ik vind het toch wel raar/eng aangezien het briefje bij mij in de brievenbus zit dus de persoon heeft mijn adres. Tevens staat mijn naam boven aan het briefje (weliswaar met spelfout).

Een van jullie dit wel eens meegemaakt of tips wat ik hier het beste mee kan doen?

[Voor 4% gewijzigd door DutchJohnDoe op 22-06-2020 13:20. Reden: aanvullen, handschift ontcijferd gaat over optimizers]

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Heb je het telefoonnummer al door Google gehaald?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:19
Google het telefoonnummer eens?
Kijk of je dan wat vindt.

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• DutchJohnDoe
Bedankt voor de snelle reacties, heb het nummer al gegoogled, geen hits.

Acties:
  • +21Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:12
Ik zou de wijkagent wel even informeren, misschien hebben meerdere mensen in de straat/wijk dit wel ontvangen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• MrChickenman
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:18

MrChickenman

Hand of the Archon

Of iemand probeert daadwerkelijk contact met de oplichter te zoeken, en oplichter heeft gewoon jouw adres gegeven. Slachtoffer is maar naar dat adres gegaan om verhaal te halen, alleen was er niemand thuis.

De wijkagent is wel een goede, als er meerdere mensen zijn die dit hebben ontvangen, gaat mijn theorie al niet meer op ;)

🐔 🚀 💰 🌕

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:27

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Zou er iets mis kunnen gaan als je gewoon een (whats)appje stuurt naar desbetreffend nummer? Je geeft daarmee wel je telefoonnummer weg.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

Acties:
  • +11Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
Negeren, wijkagent inlichten. Niet op ingaan. Radiostilte. Briefje ergens archiveren, niet meer aan denken.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Optimizers = component t.b.v. zonnepanelen vermoedelijk, FYI :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• DutchJohnDoe
Pascalito schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:23:
Of iemand probeert daadwerkelijk contact met de oplichter te zoeken, en oplichter heeft gewoon jouw adres gegeven. Slachtoffer is maar naar dat adres gegaan om verhaal te halen, alleen was er niemand thuis.

De wijkagent is wel een goede, als er meerdere mensen zijn die dit hebben ontvangen, gaat mijn theorie al niet meer op ;)
Wijkagent is ondertussen ingelicht.
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:26:
Optimizers = component t.b.v. zonnepanelen vermoedelijk, FYI :)
Had ik ondertussen inderdaad ook gevonden. Heeft me net dat zetje extra gegeven om de wijkagent te benaderen. Hebben thuis wel zonnepanelen liggen op een plat dak. Wil niet hebben dat daar iets mee gebeurd.

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:11
DutchJohnDoe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Wijkagent is ondertussen ingelicht.

[...]

Had ik ondertussen inderdaad ook gevonden. Heeft me net dat zetje extra gegeven om de wijkagent te benaderen. Hebben thuis wel zonnepanelen liggen op een plat dak. Wil niet hebben dat daar iets mee gebeurd.
Wat gaf de wijkagent aan?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@DutchJohnDoe Melden bij lokaal politiebureau. degene weet dus waar jij woont. Je hebt er niets mee te maken, en oplichter zou jou adres hebben opgegeven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DutchJohnDoe
stevens20 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Wat gaf de wijkagent aan?
Is via online formulier gegaan, dus nog niets. Zodra ik iets terug krijg zal ik het hier posten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:21
hebben je buren ook een dergelijk briefje in de bus gehad?

zie niet direct in dat dit een "oplichtingstruc" zou zijn... misschien is het wel gewoon door een buurjongen in de bus gegooid, omdat die zich te pletter verveeld :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stevens20
DutchJohnDoe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Is via online formulier gegaan, dus nog niets. Zodra ik iets terug krijg zal ik het hier posten
Oke.

Let op dat ze niet over een paar dagen langs komen:
https://opgelicht.avrotro...c-brief-in-verkeerde-bus/

Ik ken je situatie verder niet maar het zou zoiets kunnen worden. Misschien een dummie-camera plaatsen om de eerste problemen af te kunnen wenden?

• DutchJohnDoe
BastaRhymez schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:34:
hebben je buren ook een dergelijk briefje in de bus gehad?

zie niet direct in dat dit een "oplichtingstruc" zou zijn... misschien is het wel gewoon door een buurjongen in de bus gegooid, omdat die zich te pletter verveeld :p
Ben nu nog op m'n werk dus kan het nog niet navragen bij de buren. Zal ik doen zodra ik thuis ben. Woon in een wijk waar niet echt veel kinderen wonen. Ook lijkt het handschrift niet op een kinderhandschrift.
stevens20 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Oke.

Let op dat ze niet over een paar dagen langs komen:
https://opgelicht.avrotro...c-brief-in-verkeerde-bus/

Ik ken je situatie verder niet maar het zou zoiets kunnen worden. Misschien een dummie-camera plaatsen om de eerste problemen af te kunnen wenden?
Heb thuis nog wel een oude webcam. Ben nu wel van plan om die in te gaan zetten als camera.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@DutchJohnDoe Ik zou de historie qua geplaatste (en verwijderde) advertenties vanuit jouw account eens proberen boven water te gaan krijgen bij Marktplaats, zeker omdat het 'schrijven' wat je in de brievenbus gevonden hebt op persoonlijke titel is gedaan.

Sowieso eens kijken of er iemand bij jou in de buurt 'Optimizers' aan biedt voor weing.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

DutchJohnDoe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Je kunt ook opbellen (ook al lijkt dat ouderwets) https://www.politie.nl/mijn-buurt/wijkagenten kun je direct zien wie de agent is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@DutchJohnDoe Geen vreemde activiteiten op je Marktplaats account? Nog steeds in de lucht en benaderbaar onder jouw username en ww? Check je e-mail adres eens waar je je marktplaats account onder aangemaakt heb.

In eerste instantie dacht ik hetzelfde als Will_M: je Marktplaats account is gehacked en een paar boefjes gebruiken jouw account met een jarenlange reputatie om dure zonnepanelen zooi aan te bieden.

Of zoek eens op jouw naam op Marktplaats. Wellicht doen ze zich voor als jou onder een ander account.

• DutchJohnDoe
Hackus schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Je kunt ook opbellen (ook al lijkt dat ouderwets) https://www.politie.nl/mijn-buurt/wijkagenten kun je direct zien wie de agent is
Klopt, maar bij mijn wijkagent staat alleen het algemene nummer van de nationale politie. Vandaar gekozen voor een bericht te plaatsen (heeft hij ook direct de foto's van het briefje)
Barrycade schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:47:
@DutchJohnDoe Geen vreemde activiteiten op je Marktplaats account? Nog steeds in de lucht en benaderbaar onder jouw username en ww? Check je e-mail adres eens waar je je marktplaats account onder aangemaakt heb.

In eerste instantie dacht ik hetzelfde als Will_M: je Marktplaats account is gehacked en een paar boefjes gebruiken jouw account met een jarenlange reputatie om dure zonnepanelen zooi aan te bieden.

Of zoek eens op jouw naam op Marktplaats. Wellicht doen ze zich voor als jou onder een ander account.
Heb ondertussen ook contact met marktplaats om al mijn geplaatste advertenties op te vragen. Dit zouden er 0 moeten zijn. Ben dus benieuwd. Als ik kijk naar mijn account zie ik niets raars. Geen rare zoekopdrachten, geen rare berichten. Alles wat ik vind is door mijzelf opgezocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:47
Als je 6050 hebt aanbetaald met geld van een ander dan zou ik ook behoorlijk wanhopig worden. Zou overigens niet weten hoe ze jou hiermee willen oplichten, denk eerder dat ze jouw adres hebben misbruikt.

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:25

Honesty

kattenneus!

je kan toch bellen met *31 zodat je in ieder geval met geheim nummer belt, ik za,l inderdaad denken dat ze jouw adres en naam hebben misbruikt

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchJohnDoe
NotSoSteady schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:51:
Als je 6050 hebt aanbetaald met geld van een ander dan zou ik ook behoorlijk wanhopig worden. Zou overigens niet weten hoe ze jou hiermee willen oplichten, denk eerder dat ze jouw adres hebben misbruikt.
Nu ik wat aan het bedaren ben denk ik ook dat iemand anders de pineut is. Ga het wel allemaal duidelijk bijhouden zodat ik mezelf buiten schot kan houden mocht het escaleren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Pascalito schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:23:

Ik verwacht dat het briefje toch eerder van een oplichter is dan van een slachtofer van de oplichter.
- iets verkocht en laten betalen door een ander zonder het in bezit te hebben. Als hij handel drijft is dat gewoon dom.
- een groot bedrag, dus een grote hoeveelheid optimizers, veel meer dan je ooit in 1 installatie nodig gaat hebben (als het is wat velen denken dat het is). Het lijkt mij als je er zoveel nodig hebt in 1 keer dat je het niet gaat zoeken op marktplaats.
- hij zou nu zelf geterroriseerd worden omdat hij zijn leververplichting niet kan nagaan (kan hij zelf niet naar de politie stappen) en de vriendin slaapt niet meer thuis (dan moet het echt erg zijn en moet deze andere stappen ondernemen of ze heeft een kort lontje)? Dat lijkt mij gewoon een schuldgevoel proberen aanpraten.
- je kent de afzender niet, maar hij weet wel dat je te vertrouwen bent ondanks dat je hem bijna aan het oplichten bent volgens het briefje. Tegenstelling dus.

Wat mij wel verbaasd is dat jouw naam er op staat. Met andere woorden: het is iemand die je "kent". Tenzij je naam op de brievenbus staat natuurlijk. Het enige wat ze hiermee te pakken kunnen krijgen lijkt mij jouw telefoonnummer te zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:24

Qwerty-273

Meukposter

Spelen op het gevoel. Dat jij deze persoon dan wel 6050 gaat lenen en hij beloofd dat dit in 2-3 maanden allemaal opgelost is. Zodat de "vriendin" zonder terreur de straat op kan. Die terugbetaling zie je natuurlijk nooit meer terug, en daar staat ook niet iets op papier van, noch dat je daar enige identiteitsverificatie bij hebt gedaan. Oh natuurlijk wel het nummer van een wegwerp sim.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

• NotSoSteady
DutchJohnDoe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:52:
[...]

Nu ik wat aan het bedaren ben denk ik ook dat iemand anders de pineut is. Ga het wel allemaal duidelijk bijhouden zodat ik mezelf buiten schot kan houden mocht het escaleren.
Mogelijk, persoonlijk zou ik hem gewoon met verborgen nummer opbellen en vragen wat er nou exact gaande is. Aan de andere kant is het na het lezen van het briefje ook enigszins dubieus dat hij jou te vertrouwen noemt, terwijl er geen contact meer mogelijk is en als het om meer dan 6000 euro gaat dan kom je daarna toch gewoon terug en bel je aan.

[Voor 27% gewijzigd door NotSoSteady op 22-06-2020 13:59]

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:03
Wel goed dat je de politie inschakelt.
Half verkapt zit er ook nog een dreiging in dat briefje "degene die er op zit te wachten is niet te vertrouwen".

Raar verhaal zo, als dit echt is gaan ze toch geen briefje in de bus doen mocht je niet thuis zijn? Dan kom je een keer terug?!

Hebben ze je volledige naam gebruikt?
Heb je recent nog iets aangeschaft op Marktplaats?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@NotSoSteady Maatje van me had vorig jaar tijdens de vakantieperiode ook zoiets gaande. Hij kwam er vervolgens op z'n vakantieadres in Zuid-Frankrijk achter dat z'n zonnepanelen het niet meer deden terwijl 't volgens de weerberichten toch écht wel goed weer was in Nederland.

Plat dak waar 24 stuks 310Wp LG panelen op lagen was in een ochtend tijd leeg gehaald onder toe ziend oog van de buurman....

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• NotSoSteady
Qwerty-273 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Spelen op het gevoel. Dat jij deze persoon dan wel 6050 gaat lenen en hij beloofd dat dit in 2-3 maanden allemaal opgelost is. Zodat de "vriendin" zonder terreur de straat op kan. Die terugbetaling zie je natuurlijk nooit meer terug, en daar staat ook niet iets op papier van, noch dat je daar enige identiteitsverificatie bij hebt gedaan. Oh natuurlijk wel het nummer van een wegwerp sim.
Ja, de manier waarop dit briefje is opgesteld is behoorlijk twijfelachtig. Als het om een dergelijk bedrag gaat dan kom je toch ook gewoon terug wanneer er niemand thuis is.

[Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 22-06-2020 14:02]

• MrChickenman
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:18

MrChickenman

Hand of the Archon

Ik zou sowieso een camera gaan ophangen, (wel volgens avg richtlijnen :+ ), mocht er iemand aan je deur komen heb je tenminste een gezicht. Kun je daarmee ook weer naar de politie.

🐔 🚀 💰 🌕

• DutchJohnDoe
Blokker_1999 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Ik verwacht dat het briefje toch eerder van een oplichter is dan van een slachtofer van de oplichter.
- iets verkocht en laten betalen door een ander zonder het in bezit te hebben. Als hij handel drijft is dat gewoon dom.
- een groot bedrag, dus een grote hoeveelheid optimizers, veel meer dan je ooit in 1 installatie nodig gaat hebben (als het is wat velen denken dat het is). Het lijkt mij als je er zoveel nodig hebt in 1 keer dat je het niet gaat zoeken op marktplaats.
- hij zou nu zelf geterroriseerd worden omdat hij zijn leververplichting niet kan nagaan (kan hij zelf niet naar de politie stappen) en de vriendin slaapt niet meer thuis (dan moet het echt erg zijn en moet deze andere stappen ondernemen of ze heeft een kort lontje)? Dat lijkt mij gewoon een schuldgevoel proberen aanpraten.
- je kent de afzender niet, maar hij weet wel dat je te vertrouwen bent ondanks dat je hem bijna aan het oplichten bent volgens het briefje. Tegenstelling dus.

Wat mij wel verbaasd is dat jouw naam er op staat. Met andere woorden: het is iemand die je "kent". Tenzij je naam op de brievenbus staat natuurlijk. Het enige wat ze hiermee te pakken kunnen krijgen lijkt mij jouw telefoonnummer te zijn.
Vind het zelf ook een raar verhaal. Ze hebben mijn voornaam erop staan (wel met een veelgemaakte spelfout). We hebben geen naam op de brievenbus/deur.
KNed schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:55:
Wel goed dat je de politie inschakelt.
Half verkapt zit er ook nog een dreiging in dat briefje "degene die er op zit te wachten is niet te vertrouwen".

Raar verhaal zo, als dit echt is gaan ze toch geen briefje in de bus doen mocht je niet thuis zijn? Dan kom je een keer terug?!

Hebben ze je volledige naam gebruikt?
Heb je recent nog iets aangeschaft op Marktplaats?
Zie boven: (enkel voornaam). Heb in april nog een keer iets via Marktplaats aangeschaft. Doe dat zelf alleen in een straal van 20km zodat ik dit zelf op kan halen.
Will_M schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:55:
@NotSoSteady Maatje van me had vorig jaar tijdens de vakantieperiode ook zoiets gaande. Hij kwam er vervolgens op z'n vakantieadres in Zuid-Frankrijk achter dat z'n zonnepanelen het niet meer deden terwijl 't volgens de weerberichten toch écht wel goed weer was in Nederland.

Plat dak waar 24 stuks 310Wp LG panelen op lagen was in een ochtend tijd leeg gehaald onder toe ziend oog van de buurman....
hmmm... maar goed dat m'n vakantie er dan al op zit...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:19
@DutchJohnDoe mocht je gaan bellen, neem het gesprek volledig op.
Dan heb je altijd achteraf de opname nog.

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• NotSoSteady
DutchJohnDoe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Vind het zelf ook een raar verhaal. Ze hebben mijn voornaam erop staan (wel met een veelgemaakte spelfout). We hebben geen naam op de brievenbus/deur.
[...]

Zie boven: (enkel voornaam). Heb in april nog een keer iets via Marktplaats aangeschaft. Doe dat zelf alleen in een straal van 20km zodat ik dit zelf op kan halen.

[...]

hmmm... maar goed dat m'n vakantie er dan al op zit...
Erg vreemd verhaal. Hij kan bovendien jouw woning wel bezoeken, maar doet liever een aanbetaling (met andermans geld) van meer dan 6000 euro aan een wildvreemde op Marktplaats.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Stel nu dat er iemand slachtoffer is van oplichting waarbij jouw naam & adresgegevens worden misbruikt?
Wat zou jij doen als je 6000 euro kwijt bent? Dan volgt er al gauw een steen de de ruit en lekker banden op de auto..
Zit je dan lekker mee. Ik zou anoniem bellen en kijken wat er te melden valt. Als ze om geld gaan bedelen ofzo weet je het al gauw genoeg. Wat kan dat bellen voor kwaad?

Of voeg het nummer eens toe op whatsapp (zonder bericht te sturen) en kijk of je de profielfoto herkent.
Of iemand haalt een geintje met je uit.
Will_M schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:43:
@DutchJohnDoe Ik zou de historie qua geplaatste (en verwijderde) advertenties vanuit jouw account eens proberen boven water te gaan krijgen bij Marktplaats, zeker omdat het 'schrijven' wat je in de brievenbus gevonden hebt op persoonlijke titel is gedaan.

Sowieso eens kijken of er iemand bij jou in de buurt 'Optimizers' aan biedt voor weing.
Gehackte marktplaats account kan inderdaad best. Gebruikt TS op marktplaats een uniek wachtwoord of een standaard dat ook op gehackte sites te vinden is?

[Voor 59% gewijzigd door bombadil op 22-06-2020 14:10]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• DutchJohnDoe
TerrorSource schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:04:
@DutchJohnDoe mocht je gaan bellen, neem het gesprek volledig op.
Dan heb je altijd achteraf de opname nog.
Dat doe ik al een paar jaar standaard, was voor nu niet van plan om zomaar te gaan bellen.
bombadil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:06:
Stel nu dat er iemand slachtoffer is van oplichting waarbij jouw naam & adresgegevens worden misbruikt?
Wat zou jij doen als je 6000 euro kwijt bent? Dan volgt er al gauw een steen de de ruit en lekker banden op de auto..
Zit je dan lekker mee. Ik zou anoniem bellen en kijken wat er te melden valt. Als ze om geld gaan bedelen ofzo weet je het al gauw genoeg. Wat kan dat bellen voor kwaad?

Of voeg het nummer eens toe op whatsapp (zonder bericht te sturen) en kijk of je de profielfoto herkent.
Of iemand haalt een geintje met je uit.

[...]

Gehackte marktplaats account kan inderdaad best. Gebruikt TS op marktplaats een uniek wachtwoord of een standaard dat ook op gehackte sites te vinden is?
Bellen wacht ik even mee totdat ik contact heb gehad met de wijkagent.

Marktplaats heb ik contact mee gehad en daar moet ik een officieel verzoek voor versturen. Heb wel al te horen gekregen dat er de afgelopen 2 maanden geen advertenties via mijn account geplaatst zijn. Gebruik voor marktplaats een uniek wachtwoord (via password-manager)

WhatsApp heb ik gekeken, de persoon gebruikt een quote als profielfoto Don't think less of yourself, just think less about yourself -Dieter F. Uchtdorf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KNed
DutchJohnDoe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:18:

Bellen wacht ik even mee totdat ik contact heb gehad met de wijkagent.
Slim, mogelijk de politie laten bellen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:21
Honesty schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:52:
je kan toch bellen met *31 zodat je in ieder geval met geheim nummer belt, ik za,l inderdaad denken dat ze jouw adres en naam hebben misbruikt
Bijna goed, zo bel je eenmalig anoniem
  1. Open de bel-app op van je mobiele telefoon.
  2. Ga naar het venster waarin je het telefoonnummer invoert.
  3. Toets '#31#' in.
  4. Toets daarna het telefoonnummer in dat je anoniem wilt bellen.
  5. Je belt nu eenmalig anoniem.
Ik zou overigens niet zomaar het nummer (anoniem) bellen met je eigen telefoon. Voor je het weet, is het een of ander duur doorverwijsnummer en is dat het hele idee achter dit briefje (het nummer bellen om uit te leggen dat je van niks weet).

Ooit ook wel eens gelezen over een telefonische scam. Het idee was dat de andere partij het gesprek opnam en dan een paar keer vroeg: met wie spreek ik? wie? (hierdoor hebben ze je naam duidelijk op tape.
Vervolgens kreeg je een paar simpele vragen die je met ja, nee, misschien kon beantwoorden. En afsluitend vroegen ze dan nog wel eens om je adres of geboorte datum, zodat ze die ook meteen hadden.
Vervolgens kon met jouw stem van alles telefonisch worden besteld, door het juiste geluidsfragment af te spelen. Of het nog steeds gebeurd, geen idee.

Maar ik zou bij zo'n briefje zelf geen enkele actie ondernemen. Briefje zou zo het papieren archiefbak in worden gegooid. Als ze iets willen, komen ze nog maar een keertje langs als ik wel thuis ben...

Acties:
  • +13Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
Ik zou echt geen contact zoeken. Ik had het al gezegd maar ik blijf het benadrukken.

Je hebt geen enkel idee wat voor een paranoide koekwaus dit briefje in je bus heeft gedaan. Als dit iemand is met een psychose of een stoornis of wat dan ook kan je niets doen om er vanaf te komen. Die reageren niet rationeel, die laten dit niet zomaar gaan en als ze jou meeslepen in hun fantasie is het dikke vette pech en wachten tot ze hun angst en aggressie op jou komen afreageren.

"Mijn leven is een nachtmerrie geworden" en " degene die erop zit te wachten is hierin heel anders": je bent niet slim als je contact gaat zoeken om jouw kant van het verhaal te doen.

Klinkt degene die dit heeft geschreven jou in de oren als iemand die geduldig, rationeel en verstandig is? 8)7

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@KelvinX Het blijft natuurlijk wel lastig. Als de afzender overtuigd is van dat TS de juiste persoon is en TS aangeeft van niets te weten dan kan de-escalatie nog lastig worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:57:
@KelvinX Het blijft natuurlijk wel lastig. Als de afzender overtuigd is van dat TS de juiste persoon is en TS aangeeft van niets te weten dan kan de-escalatie nog lastig worden.
Maar hoe dan ook ben je dan beter af als diegene niet jouw nummer heeft lijkt me. Telefoonterreur is vrij makkelijk tegenwoordig. Maar ook anoniem bellen lijkt me hierin niet verstandig, dan geef je soort van erkenning omtrent het verhaal. Al zou je alles ontkennen, voor iemand met psychose kan het alsnog een bevestiging zijn, zie je wel, hij belt! Dan is ie schuldig!

Ik zou het ook lekker laten liggen. Geen contact zoeken, wachten op reactie van de wijkagent en dat opvolgen. (dummy) camera bij de voordeur zou ook niet verkeerd zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NotSoSteady
SmurfLink schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:07:
[...]

Maar hoe dan ook ben je dan beter af als diegene niet jouw nummer heeft lijkt me. Telefoonterreur is vrij makkelijk tegenwoordig. Maar ook anoniem bellen lijkt me hierin niet verstandig, dan geef je soort van erkenning omtrent het verhaal. Al zou je alles ontkennen, voor iemand met psychose kan het alsnog een bevestiging zijn, zie je wel, hij belt! Dan is ie schuldig!

Ik zou het ook lekker laten liggen. Geen contact zoeken, wachten op reactie van de wijkagent en dat opvolgen. (dummy) camera bij de voordeur zou ook niet verkeerd zijn.
Tja, je kan ook redeneren dat hij helemaal gek wordt wanneer er geen contact mogelijk is en beseft dat hij is opgelicht. Na een telefoontje weet je in ieder geval nog of het oplichter is, iemand die is opgelicht of iemand die compleet is doorgedraaid. Op basis daarvan kun je dan weer actie ondernemen. Ik zou namelijk wel graag weten met wie ik te doen heb.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000

Yucon

*broem*

NotSoSteady schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Tja, je kan ook redeneren dat hij helemaal gek wordt wanneer er geen contact mogelijk is en beseft dat hij is opgelicht. Na een telefoontje weet je in ieder geval nog of het oplichter is, iemand die is opgelicht of iemand die compleet is doorgedraaid. Op basis daarvan kun je dan weer actie ondernemen. Ik zou namelijk wel graag weten met wie ik te doen heb.
De tactiek met nigeriaanse scam is ook om te zien wie er zo gek is om te reageren. Mocht hij kwaad willen kan het goed zijn dat hij dit bij 20 man in je stad gedaan heeft en nu achteroverleunt tot er 2 of 3 reageren. "mooi, dan gaan we daarmee verder".

• DukeBox

DukeBox

Yucon schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:36:
De tactiek met nigeriaanse scam is ook om te zien wie er zo gek is om te reageren..
Ik mis even hoe dit dan precies een scam zou kunnen zijn voor TS als direct slachtoffer ? Ik zou nog eerder een 3-hoeks oplichting verwachten waarbij alleen het adres van TS misbruikt is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01-04 12:22
Ik zou gewoon bij de wijkagent vragen hoe nu het beste te handelen... En via de wijkagent proberen te achterhalen wat hierin speelt.

Als het een opgelicht persoon is, dan maak je die alleen maar bozer/gekker als je zelf gaat bellen en je van de domme gaat houden (laat dan maar lekker de politie bellen)
Als het een oplichter is, dan reageer je erop, wat hem al een heleboel zegt (oftewel laat de politie maar lekker bellen)

En wellicht is het wel zo supersimpel dat de politie ook al een aangifte van oplichting heeft binnengehad op jouw adres van het opgelichte persoon en kwam die alleen even persoonlijk verhaal halen en zit de politie nu met hem om tafel om de zaak door te nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stevens20
Als je camera’s ophangt, doe dit dan insamenspraak en met schriftelijke goedkeuring van de politie of gemeente. Dan zijn de beelden geldig mocht het een rechtzaak worden.

(We gaan nu allemaal wel erg ver he. Je hebt een verdachte brief gekregen, er zat geen kogel in ofzo...)

• Yucon

Yucon

*broem*

DukeBox schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Ik mis even hoe dit dan precies een scam zou kunnen zijn voor TS als direct slachtoffer ? Ik zou nog eerder een 3-hoeks oplichting verwachten waarbij alleen het adres van TS misbruikt is.
Je kunt het ook niet uitsluiten, zie ook hierboven de opmerking over een verkapte bedreiging. Ook bij driehoeksoplichting is het raar want als het echt zo belangrijk was zou ik als slachtoffer wel blijven posten tot iemand thuis is. Het gedrag past niet bij de boodschap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:40

Jimster

A State of Trance

Ben ik de enige die gewoon zou bellen om te vragen wat er aan de hand is? Het is toch vrij duidelijk dat deze persoon het verkeerde adres heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19:29

Grvy

Bot

@Jimster persoon weet waar je woont. Als je erop ingaat kom je er echt niet meer vanaf.

Als het een oplichter is en dus een crimineel en hij heeft beet? Good luck with that.. :X

[Voor 34% gewijzigd door Grvy op 22-06-2020 17:25]

Trackers of betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotSoSteady
Jimster schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:22:
Ben ik de enige die gewoon zou bellen om te vragen wat er aan de hand is? Het is toch vrij duidelijk dat deze persoon het verkeerde adres heeft.
De naam klopte wel.
Grvy schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:25:
@Jimster persoon weet waar je woont. Als je erop ingaat kom je er echt niet meer vanaf.

Als het een oplichter is en dus een crimineel en hij heeft beet? Good luck with that.. :X
Ja dat lees ik hier meerdere keren, maar hoezo beet? Als die geld wil dan hang je op.

[Voor 40% gewijzigd door NotSoSteady op 22-06-2020 17:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 17:18
Grvy schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:25:

Maar de persoon is toch al langs geweest? Lijkt mij veiliger om het over de telefoon proberen af te handelen dan wachten tot diegene nog een keertje langskomt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19-06 22:30
Maak foto's van de voor en achter -zijde van het briefje, neem contact op met de wijkagent en overhandig het briefje dan gaan zij een onderzoek starten(als het goed is, mogelijk gebeurt dit ook niet).

Zelf niks mee doen. Geef dit aan de mensen die als beroep hebben om dit soort dingen te onderzoeken, je hebt er zelf immers niks mee te maken (neem ik aan).

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19:29

Grvy

Bot

NotSoSteady schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:27:
[...]

De naam klopte wel.

[...]

Ja dat lees ik hier meerdere keren, maar hoezo beet? Als die geld wil dan hang je op.
En een rationeel en normaal persoon neemt dan zn verlies. Een enigszins gekke oplichter gaat bij je langs.

Trackers of betalen.

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:00
Pfoe Ben je mooi klaar mee.
Ik zou trouwens ook een camera richten op je platte dak met zonnepanelen. Ben je mooi klaar mee als ze het weghalen zoals in het verhaal hierboven.
Ik zou ook persoonlijk contact zoeken met de wijkagent en jouw zorgen uiten ipv online formulier.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Het geschetste scenario:

• Er is een persoon A, die heeft converters nodig.
• Persoon A komt in contact met persoon B, B claimt converters te kunnen leveren (maar heeft ze eigenlijk niet).
• A maakt een bedrag over naar B.
• B vindt zogemaand iemand op Marktplaats, persoon C, die claimt op zijn beurt weer de benodigde converters te kunnen leveren aan B.
• B maakt € 6050 over naar C.
• C verbreekt contact.
• Persoon A begint bij B aan te dringen dat 'ie z'n converters wil hebben.
• B denkt dat jij C bent, en propt dit briefje door je bus.

Nu zijn er natuurlijk legio mogelijkheden, maar alleen al de claim dat iemand zomaar 6K overmaakt naar iemand van Marktplaats, stinkt al. Als dit al waar is, dan is B naïef en opgelicht door C, en lijkt me dit het waarschijnlijkst:
Anders kan ik me niet voorstellen hoe B nu jou probeert op te lichten. Wel apart dat die jouw naam weet. Of het moet inderdaad een flauwe grap van een bekende zijn.

Ik denk dat de suggesties om dit in ieder geval bij de politie te melden, en dan niet enkel via een webformulier, een verstandig begin zijn.

Of heb je een koolmonoxidelek en hebben jij of je vriendin onbewust half hallucinerend mensen lopen oplichten op Marktplaats?

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:31
stevens20 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:06:
Als je camera’s ophangt, doe dit dan insamenspraak en met schriftelijke goedkeuring van de politie of gemeente. Dan zijn de beelden geldig mocht het een rechtzaak worden.

(We gaan nu allemaal wel erg ver he. Je hebt een verdachte brief gekregen, er zat geen kogel in ofzo...)
De politie doet hier echt niks aan, vorig zomer is onze bakfiets gestolen. Had hier camerabeelden van en die bij de aangifte overhandigd, met de vraag hoe het zit met de AVG-regels en politie zei gewoon hang de camera wat lager de volgende keer zodat je duidelijk de gezichten kan zien... in Amsterdam overigens.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

NotSoSteady schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:27:
Door te bellen geef je aan dat je het serieus neemt. Niet bellen is een verkapte 'zak in de stront, ga je moeder pesten'. Op die manier is het voor oplichters een filter wie een kans van slagen oplevert.

• Arn0uDz
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:30
Zou de wijkagent afwachten en het nummer delen daarmee zodat de agent verhaal kan halen bij deze persoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stevens20
Ga je binnenkort trouwen? Voorbereiding op de vrijgezellenavond waarop je ontvoert gaat worden...

Desalniettemin toch melden idd. Ik denk dat je het goed doet zo. Scherp blijven de komende tijd ook met online marketeers, deurverkopers of telefonischverkopers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchJohnDoe
Bedankt voor alle berichten, heb thuis een webcam als camera geplaatst (AVG-proof) en ga vandaag de politie bellen, misschien naar het bureau. Zal m'n mede-tweakers op de hoogte houden

@stevens20 Ik ga trouwen, maar dat is nog een tijdje weg (ben nu nog vrij). Heb contact gehad met m'n getuigen, die heeft mee heel duidelijk gemaakt dat dit niet vanuit m'n vriendengroep komt

@CodeCasterM'n CO-melder heeft niet gepiept, heb het voor de zekerheid aan de blauwe draakjes nagevraagd die ik sinds kort door het huis zie vliegen, die hebben ook niets gehoord. :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:06

SeatRider

Hips don't lie

stevens20 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:05:
Ga je binnenkort trouwen? Voorbereiding op de vrijgezellenavond waarop je ontvoert gaat worden...
Zo, dan heb je zieke vrienden. Als iemand me dat zou flikken :(

Nederlands is makkelijker als je denkt

• stevens20
SeatRider schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:55:
[...]

Zo, dan heb je zieke vrienden. Als iemand me dat zou flikken :(
Ik zou hem ook niet waarderen maar soms heb je weinig te willen. Ik noem ook zomaar een mogelijkheid he.

[Voor 7% gewijzigd door stevens20 op 23-06-2020 09:19]

Acties:
  • +55Henk 'm!
  • Pinned

• DutchJohnDoe
Update:

Ik heb telefonisch contact gehad met de wijkagent. Hij vond het ook een raar briefje en snapte dat ik het niet helemaal vertrouw. Hierna vroeg hij of ik het goed vond dat hij het nummer ging bellen. De redenatie van de agent was: Als de briefschrijver opgelicht wordt, staat hij de politie te woord en kan die uitleggen dat ik niets met dit alles van doen heb. Als de briefschrijver de oplichter is, schrikt hij waarschijnlijk dat hij plots gebeld word door de politie.

Na ongeveer een kwartier belde de wijkagent mij terug om door te geven dat ik me niet meer druk hoef te maken. De briefschrijver is (zeer waarschijnlijk) opgelicht en de oplichter heeft mijn adres gebruikt. Hoe deze eventueel aan mijn naam gekomen is, is niet bekend. Maar dat is iets wat niet heel erg lastig is. Mogelijk heeft hij het via-via gehoord.

De briefschrijver gaat aangifte doen. Deze heeft gelukkig wel het kenteken genoteerd van de oplichter. De wijkagent heeft dit nagekeken en dit blijkt een bekende van de politie te zijn.

Voor nu ben ik in ieder geval weer wat rustiger. Hoewel ik nog aan het twijfelen ben om de 'tijdelijke' camera voorlopig te laten staan of misschien zelfs permanent aan te gaan sluiten.

Ik spreek in dit bericht over 'de oplichter' om het duidelijk te houden. wil daarmee niet direct de persoon beschuldigen. Misschien is het allemaal een heel groot toevallig misverstand, hoewel het daar niet op lijkt.

• iMode
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:57
DutchJohnDoe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:20:
Update:

Ik heb telefonisch contact gehad met de wijkagent. Hij vond het ook een raar briefje en snapte dat ik het niet helemaal vertrouw. Hierna vroeg hij of ik het goed vond dat hij het nummer ging bellen. De redenatie van de agent was: Als de briefschrijver opgelicht wordt, staat hij de politie te woord en kan die uitleggen dat ik niets met dit alles van doen heb. Als de briefschrijver de oplichter is, schrikt hij waarschijnlijk dat hij plots gebeld word door de politie.

Na ongeveer een kwartier belde de wijkagent mij terug om door te geven dat ik me niet meer druk hoef te maken. De briefschrijver is (zeer waarschijnlijk) opgelicht en de oplichter heeft mijn adres gebruikt. Hoe deze eventueel aan mijn naam gekomen is, is niet bekend. Maar dat is iets wat niet heel erg lastig is. Mogelijk heeft hij het via-via gehoord.

De briefschrijver gaat aangifte doen. Deze heeft gelukkig wel het kenteken genoteerd van de oplichter. De wijkagent heeft dit nagekeken en dit blijkt een bekende van de politie te zijn.

Voor nu ben ik in ieder geval weer wat rustiger. Hoewel ik nog aan het twijfelen ben om de 'tijdelijke' camera voorlopig te laten staan of misschien zelfs permanent aan te gaan sluiten.

Ik spreek in dit bericht over 'de oplichter' om het duidelijk te houden. wil daarmee niet direct de persoon beschuldigen. Misschien is het allemaal een heel groot toevallig misverstand, hoewel het daar niet op lijkt.
Bizar, goed dat het opgelost is, geeft je ook rust.
Ik zou idd die camera lekker laten hangen d:)b

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Top actie van de wijkagent. Fijn dat je weer wat rust hebt, zoiets zou bij mij zelf de hele dag in mijn hoofd blijven malen.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:10

Als de briefschrijver opgelicht wordt, staat hij de politie te woord en kan die uitleggen dat ik niets met dit alles van doen heb.
Hoe kan de politie dat weten? Stel dat jij wel de oplichter zou zijn (uiterst hypothetisch), dan is dit een mooie manier om klagende mensen van je af te schudden. Moet je dan weliswaar niet te vaak doen, maar een keertje moet wel lukken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Mr.D78
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16:39
de oplichter heeft mijn adres gebruikt. Hoe deze eventueel aan mijn naam gekomen is, is niet bekend. Maar dat is iets wat niet heel erg lastig is. Mogelijk heeft hij het via-via gehoord.
Fijn dat het opgelost is, maar wat bij mij zou knagen is de vraag waarom specifiek jouw adres en is dit een eenmalige actie van de oplichter geweest?

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20-06 20:17
Een gek of een oplichter. In beide gevallen negeren.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:01
Mr.D78 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Fijn dat het opgelost is, maar wat bij mij zou knagen is de vraag waarom specifiek jouw adres en is dit een eenmalige actie van de oplichter geweest?
Als je de loterij wint, knaagt het dan ook aan je waarom de prijs op jouw lot is gevallen?

Zo'n oplichter verzint gewoon een adres om het slachtoffer te misleiden. Dat adres is nu toevallig van de topicstarter. Had ook jouw adres kunnen zijn, het is gewoon willekeurig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:10
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Als je de loterij wint, knaagt het dan ook aan je waarom de prijs op jouw lot is gevallen?
Nee, stel je voor dat je de loterij 2 keer zou winnen...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchJohnDoe
Freeaqingme schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Hoe kan de politie dat weten? Stel dat jij wel de oplichter zou zijn (uiterst hypothetisch), dan is dit een mooie manier om klagende mensen van je af te schudden. Moet je dan weliswaar niet te vaak doen, maar een keertje moet wel lukken.
Dat zou mogelijk wel lukken, gelukkig heeft de briefschrijver het kenteken opgeschreven en als er echt een verwachting is dat ik de boel aan het oplichten ben, kunnen ze dat snel controleren door mij en de briefschrijver bij elkaar te brengen. Kan de briefschrijver direct ontkrachten dat wij ooit contact hebben gehad.
Mr.D78 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Daar probeer ik mezelf maar bij neer te leggen. Als ik er goed over nadenk kan ik zelf denk ik ook vrij gemakkelijk aan een naam komen wanneer ik een willekeurige woning misbruik. Zoek een buurman of zo en vraag of [random naam] daar nog woont. Met een beetje geluk krijg je te horen: nee, hier woont nu [juiste naam]. Zo niet blijf je gwn doorvragen tot je een naam krijgt.

Maar het knaagt bij mij ook nog wel hoor. Wil niet hebben dat m'n adres vaker misbruikt gaat worden.

• SmurfLink
  • Niet online
Gelukkig dat het voor jou nu is opgelost en het geen gestoorde gek blijkt te zijn. Daar kom je een stuk moeilijker vanaf.

• KNed
Fijn dat het opgelost is.

Je zou je recente Marktplaats aankopen nog kunnen checken. Heb je iets gekocht bij iemand die dat alleen maar verkocht heeft om een naam en adres te hebben?

Daarnaast blijft de aanpak van die opgelichte persoon bijzonder. Waarom zulk soort zaken via een briefje als het over zo'n bedrag gaat? Vage tekst, etc.

• DukeBox

DukeBox

KNed schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:25:
Je zou je recente Marktplaats aankopen nog kunnen checken.
Waarom zou TS dat nog een keer moeten doen ?

• KNed
Om erachter te komen of er eventueel iemand is waarvan je vermoedens hebt dat die hierachter zit.
Wie weet gaat die persoon dit trucje nog een keer herhalen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
KNed schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:31:
Om erachter te komen of er eventueel iemand is waarvan je vermoedens hebt dat die hierachter zit.
Wie weet gaat die persoon dit trucje nog een keer herhalen...
Misschien moet je even het hele topic lezen...

• KNed
Dat heb ik vanaf het begin gevolgd hoor. Wat ik bedoel is dat als dit verhaal klopt en de oplichter gaat nog een keer de naam en adres van TS gebruiken kan dat knap irritant worden. Nu heeft de opgelichte persoon het via een briefje gedaan. Als een volgend opgelicht persoon een paar sterke vrienden mee neemt bij verhaal halen wordt het minder grappig.

Al gaat de politie nog wel achter dat kenteken aan natuurlijk. Maar je weet niet of dat resultaat heeft en hoe snel.

• DutchJohnDoe
KNed schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:57:
Dat heb ik vanaf het begin gevolgd hoor. Wat ik bedoel is dat als dit verhaal klopt en de oplichter gaat nog een keer de naam en adres van TS gebruiken kan dat knap irritant worden. Nu heeft de opgelichte persoon het via een briefje gedaan. Als een volgend opgelicht persoon een paar sterke vrienden mee neemt bij verhaal halen wordt het minder grappig.

Al gaat de politie nog wel achter dat kenteken aan natuurlijk. Maar je weet niet of dat resultaat heeft en hoe snel.
Ben niet heel actief op Marktplaats. Alle 3 de personen waar ik afgelopen jaar via MP contact mee heb gehad lijken redelijk betrouwbaar (profielen zien er normaal uit). Maar zeker weet je dit natuurlijk nooit.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
DutchJohnDoe schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:36:
[...]
Daar probeer ik mezelf maar bij neer te leggen. Als ik er goed over nadenk kan ik zelf denk ik ook vrij gemakkelijk aan een naam komen wanneer ik een willekeurige woning misbruik. Zoek een buurman of zo en vraag of [random naam] daar nog woont. Met een beetje geluk krijg je te horen: nee, hier woont nu [juiste naam]. Zo niet blijf je gwn doorvragen tot je een naam krijgt.

Maar het knaagt bij mij ook nog wel hoor. Wil niet hebben dat m'n adres vaker misbruikt gaat worden.
Je hebt toevallig niet een mooi naamplaatje bij je voordeur, zoals 9 van de 10 mensen?

• DutchJohnDoe
Fly-guy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:26:
[...]
Je hebt toevallig niet een mooi naamplaatje bij je voordeur, zoals 9 van de 10 mensen?
DutchJohnDoe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:03:
[...]

[...]
Zie hier je antwoord
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True