Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:12
Omdat colleges momenteel vanuit thuis gevolgd moeten worden, ben ik samen met de docent van mijn vakgroep bezig om een hoge kwaliteit live stream op te zetten van een whiteboard waarop college gegeven wordt, naar studenten die thuis zitten. Daarvoor heb ik mijn Sony A7III met een Elgato Cam Link 4K gekoppeld aan m'n laptop, en samen met een draadloze dasspeldmicrofoon hebben we nu hoge kwaliteit video en audio input naar Microsoft Teams. Dat beeld en geluid wordt helaas flink gecomprimeerd door Teams, maar gelukkig is het beeld nog wel enigszins leesbaar voor de studenten. Deze beelden moeten echter ook opgenomen worden, zodat ze later als informatie en promotie materiaal gebruikt kunnen worden, en daarvoor laat de kwaliteit wel echt te wensen over.

De colleges duren telkens zo'n 2 uur, waarbij er tijdens een college regelmatig discussies zijn tussen de docent en de studenten, wat een belangrijk onderdeel is van deze colleges. Ik had eerst een stream via OBS Studio en Twitch overwogen, waarbij het college wordt gestreamd via Twitch en de studenten via Teams vragen kunnen stellen, maar de delay in Twitch van een paar seconden is teveel om prettig een live discussie te houden. Het scherm van Teams opnemen met OBS studio levert dan weer een teleurstellende kwaliteit op. Ik zou eigenlijk graag de Elgato Cam Link input opnemen in OBS studio en tegelijkertijd versturen via Teams, maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Twee vragen:
1) Weet iemand een goede manier om te streamen en op te nemen tegelijkertijd? (Eventueel kan er iets aangeschaft worden, er is namelijk budget, want de rest van de afdeling zit met grote spanning af te wachten tot wij dit op hebben gezet, omdat zij het ook willen gaan gebruiken)
2) Is er een manier om de kwaliteit van de stream in Teams (of Zoom, of een ander platform) te verbeteren? Meerdere Google zoekpogingen hebben nog geen concreet resultaat opgeleverd.

Ik werkte voor de coronacrisis als freelance fotograaf/videograaf, dus de audio/video kant is geen enkel probleem, maar op het gebied van hoge kwaliteit streamen en opnemen begin ik nu helaas vast te lopen. Suggesties en ideeën zijn daarom van harte welkom! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 21:36
je kan binnen teams gewoon calls met beeld opnemen :)
Record a meeting in Teams - Office Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:12
Bedankt voor de reactie, maar daarvan was ik uiteraard al op de hoogte. De kwaliteit daarvan laat echter sterk te wensen over.

Na lang zoeken heb ik wel een virtual cam plugin gevonden voor OBS studio, waarmee ik het beeld dat in OBS binnenkomt als webcam input kan gebruiken voor Teams of Zoom. Dat zorgt ervoor dat ik het hoge kwaliteit beeld kan opnemen in OBS en dat beeld ook kan doorsturen naar Teams of Zoom. Het enige nadeel is dat er een kleine vertraging (ongeveer 500ms) in het doorsturen van dit beeld zit, en als audio input in Teams of Zoom kan ik alleen het originele microfoon signaal selecteren, niet het geluid dat mee komt vanaf OBS. Dus het audio signaal loopt een klein beetje voor op de virtual OBS video signaal, waardoor de audio en video ongeveer een halve seconde out-of-sync zijn.

Ik moet nog uitzoeken of ik dat op de één of andere manier kan oplossen, maar ik ben al zeer tevreden over het geboekte resultaat en de opnames via OBS studio zijn van de gewenste kwaliteit terwijl studenten wel live konden meekijken en vragen stellen.